3.9 1

کاملترین آموزش تنظیم لولا و رگلاژ درب کابینت

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  14 آذر 1401
رگلاژ درب کابینت؛ روش حل مشکلات رایج در لولاها

“درب کابینت آشپزخانه باز مونده، با بقیه درب‌ها هماهنگ نیست و در زمان باز و بسته شدن هم سر و صدا می‌کنه”. کابوس بزرگی هست این جمله! این طور نیست؟! معمولاً درب کابینت‌ها بعد از مدتی، دچار فرسودگی می‌شه. این مسئله به خاطر استفاده نادرست و از طرفی، وزن درب کابینت اتفاق می‌افته. امّا در اغلب موارد، می‌شه با تنظیم پیچ‌ها این سری مشکلات رو برطرف کرد و نیازی به تعویض درب کابینت نیست. پس نگران نباشید! چون با مشکلی کم‌هزینه مواجه هستید که به راحتی با رگلاژ درب کابینت برطرف می‌شه.

در این مطلب، به اهمیت رگلاژ درب کابینت آشپزخانه، اهداف اون و توضیح مرحله به مرحله تنظیم لولای درب کابینت می‌پردازیم. پس اگه کابینتی پر سر و صدا دارین و یا کج بودن و ردیف نبودن درب‌ها شما رو کلافه کرده، خوندن این مطلب رو در اولویت قرار بدین!

هدف از رگلاژ درب کابینت چیست؟

همون طور که در مقدمه اشاره کردیم، یراق آلات کابینت، با گذر زمان، مستهلک می‌شن و نیاز به رسیدگی دارن. این مشکل در کابینت‌هایی با درب سنگین، سریع‌تر اتفاق می‌افته؛ امّا دیر یا زود در تمام درب‌های کابینت رخ می‌ده. تعویض کامل یراق آلات و نصب مجدد اون، کمی تخصصی به نظر میاد. امّا رگلاژ درب کابینت، چیزی هست که قول می‌دیم هر کسی بتونه به خوبی از پسش بر بیاد. بنابراین قبل از بررسی مراحل رگلاژ درب کابینت، بهتر هست با هم اهداف اصلی از تنظیم درب کابینت آشپزخانه و رفع افتادگی درب کابینت رو مرور کنیم. این اهداف در سه دسته زیر خلاصه می‌شن:

  1. باز و بسته شدن روان درب کابینت
  2. یکسان بودن ارتفاع درب‌ها
  3. ظاهر زیبا و منظم

درواقع می‌خوایم بدونیم دقیقاً نحوه تنظیم لولای درب کابینت چکونه هست. در ادامه درمورد هرکدام از دلایل بالا توضیحاتی رو ارائه میدیم.

1.   باز و بسته شدن روان درب کابینت

طبیعتاً اصلی‌ترین چیزی که دنبالش هستیم، درست باز و بسته شدن درب کابینت‌ها هست. چون هدف کابینت، کمک به دسترسی راحت ما به وسایل مورد نیاز هست؛ پس نباید خودِ کابینت دردسری ایجاد بکنه. بلکه باید به راحتی باز و بسته بشه، جیرجیر یا هر صدای گوشخراشی ایجاد نکنه و تا زاویه‌ای که ما می‌خوایم کامل باز بمونه و مدام بسته نشه.

2.   یکسان بودن ارتفاع درب‌ها

هماهنگ بودن درب تمام کابینت‌ها، خصوصاً در کابینت‌هایی که کنار هم و به صورت ردیفی قرار گرفتن، اهمیت زیادی داره. تصور کنید درب کابینت‌ها بی‌نظم و هر کدوم در ارتفاعی متفاوت (بالاتر یا پایین‌تر از ارتفاع مورد قبول) باشه. یا مثل این تصویر، به صورت کج بسته شده باشه. ببینید چه منظره ناخوشایندی داره!

درب کابینت سفید که دچار افتادگی شده و رگلاژ نشده

درب کابینت بالا رگلاژ نیست و این موضوع باعث شده تا درب کابینت مقداری باز بمونه و کج دیده بشه. با رگلاژ کردن درب، این ایرادها برطرف میشه.

3.   ظاهر زیبا و منظم

قرارگیری منظم و دقیق درب کابینت‌ها در ایجاد دکوراسیونی بی‌نقص، نقش مهمی رو ایفا می‌کنه. یادتون بیاد که چقدر در زمان خرید کابینت، به طرح و کوچک‌ترین جزئیات اون توجه می‌کنین. بعد از خرید کابینت هم باید به همون شکل، به نظم و سلامت کابینت‌های آشپزخانه و سفت بودن پیچ‌ها اهمیت بدین تا زیبایی روز اول کابینت رو حفظ کنه. وگرنه گران‌ترین کابینت هم می‌تونه به خاطر سهل انگاری، ظاهری ناپسند داشته باشه.

تا اینجا با اهداف اساسی رگلاژ درب کابینت آشنا شدیم. پس در صورتی که در هر کدام از این سه جنبه، نقصی مشاهده می‌کنین، احتمالاً زمان مناسب برای رگلاژ و تنطیم درب کابینت‌ها فرا رسیده. در مرحله بعد، باید با وسایل مورد نیاز برای رگلاژ درب کابینت‌ها آشنا بشین.

رگلاژ درب کابینت نیاز به چه ابزارهایی دارد؟

تنظیم لولا و آرام بند درب کابینت، ممکن هست در جهات مختلف انجام بشه. مثلاً در جهت چپ و راست یا در راستای عمودی و در جهات بالا یا پایین. برای این کار، به تجهیزات پیچیده‌ای نیاز نیست. فقط کافیه یک پیچ گوشتی همراهتون باشه! بسته به پیچ‌های درب کابینت، از پیچ گوشتی دوسو یا چهارسو (در سایزی متناسب با اندازه پیچ‌ها) استفاده کنید.

بستن پیچ‌های لولای درب کابینت دیواری

باید به این نکته مهم هم اشاره کنیم که پیچ گوشتی دستی، بهتر از پیچ گوشتی‌های برقی هست. چون یراق آلات درب کابینت (پیچ‌ها و لولاها) در ابعاد کوچک و ظریف ساخته می‌شن و نمی‌شه با سرعت بالای پیچ گوشی برقی از این قطعات محافظت کرد. پس لطفاً از پیچ گوشی دستی استفاده کنین تا کنترل بهتری داشته باشین.

قبل از رگلاژ درب کابینت، با انواع پیچ‌ها در لولای درب کابینت آشنا شوید!

قبل از شروع به رگلاژ کردن درب کابینت، باید به خوبی با ساختار لولا و پیچ‌های کابینت آشنا باشین و وظیفه هر قسمت رو بدونین. در شکل زیر، ساختار یک لولا رو می‌بینین. این مدل لولا گازور نام داره. لولا گازور، از اجزای کلیدی در اتصالات کابینت به حساب میاد.

ساختار لولای درب کابینت و معرفی پیچ‌های این لولا

لولای گازور به عنوان بازو، بین درب کابینت و بدنه کابینت قرار می‌گیره و باز و بسته شدن درب کابینت رو امکان پذیر می‌کنه. این لولا از پیچ‌های زیر تشکیل شده:

  1. پیچ‌های ثابت درب کابینت (A)
  2. پیچ‌های قابل تنظیم کابینت (B)
  3. پیچ تنظیم (D)
  4. پیچ تنظیم نهایی (C)

خب… حالا به این شکل خوب دقت کنید تا کارکرد هر پیچ رو در ادامه معرفی کنیم.

1.   کارکرد پیچ‌های ثابت درب کابینت (A)

این دو پیچ، که در تصویر با حرف A مشخص شدن، لولا رو به بدنه کابینت متصل کردن و چون تنظیم نمی‌شن، تاثیری در رگلاژ درب کابینت ندارن. امّا همیشه باید به خوبی سفت بشن، چون وزن درب کابینت رو تحمل می‌کنن و شل بودنشون می‌تونه باعث کج شدن درب کابینت بشه.

2.   کارکرد پیچ‌های قابل تنظیم کابینت (B)

این پیچ‌ها اجزای مهمی در رگلاژ درب کابینت هستن. با شل کردن این پیچ‌ها و تنظیم درب کابینت، می‌تونین ارتفاع درب کابینت رو تنظیم کنین.

3.   کارکرد پیچ تنظیم (D)

و حالا مهم‌ترین پیچ در این بخش! در صورتی که این پیچ در جهت عقربه‌های ساعت بچرخه، لولا به طرف جلو و پایین حرکت می‌کنه و برعکس، با چرخش پادساعتگرد پیچ، درب کابینت به سمت عقب و بالا تنظیم می‌شه. پس لازم نیست به طور کامل سفت بشه. فقط کافیه روی موقعیت مناسب تنظیم بمونه.

4.   کارکرد پیچ تنظیم نهایی (C)

با تنظیم پیچ‌های قبل، به پیچ چهارم یعنی پیچ تنظیم نهایی می‌رسیم. در این مرحله، درب کابینت به طور کامل فیکس می‌شه و به بدنه کابینت چفت می‌شه.

حالا که به خوبی با انواع پیچ آشنا شدین، در مورد حل مشکلات مختلف درب کابینت که از طریق تنظیم و رگلاژ بر طرف میشن، مطرح می‌کنیم.

آموزش رگلاژ درب کابینت برای حل مشکلات مختلف درب کابینت

بالاتر درباره اهداف رگلاژ درب کابینت و مشکلات مختلفی که می‌تونه برای درب کابینت پیش بیاد صحبت کردیم و سپس با انواع پیچ‌ها در لولای درب کابینت آشنا شدین. حالا می‌خوایم روش رگلاژ درب کابینت به کمک انواع پیچ‌ها رو، برای مشکلات مختلف درب کابینت، به طور جداگانه مطرح کنیم. مواردی که در ادامه به آموزش اون‌ها می‌پردازیم عبارت‌اند از:

  1. رگلاژ درب کابینت برای حل مشکل تنظیم ارتفاع درب‌ها
  2. رگلاژ درب کابینت برای حل مشکل بسته شدن ناقص درب‌ها
  3. رگلاژ درب کابینت برای حل مشکل هماهنگ نبودن تمام درب‌ها با هم
  4. رگلاژ درب کابینت برای حل مشکل صدای جیرجیر درب‌ها

در ادامه هر مشکل درب کابینت و روش رگلاژ اون رو، به صورت جداگانه و دقیق مورد بررسی قرار میدیم.

1.   آموزش رگلاژ درب کابینت برای حل مشکل تنظیم ارتفاع درب‌ها

افتادگی درب کابینت، از رایج‌ترین مشکلات به شمار میاد که باعث تغییر ارتفاع درب‌ها میشه. در حالی که با روشی ساده و در چند دقیقه می‌شه یان مشکل رو برطرف کرد. اگه درب کابینتی با سایر درب‌ها همخوانی نداره و افتادگی پیدا کرده، کافی هست با شل کردن پیچ‌های قابل تنظیم کابینت که در شکل با حرف B مشخص شدن، درب رو کمی به سمت محل قرارگیری صحیح هل بدین. بعد از چند بار باز و بسته کردن درب، در صورتی که مشکلی وجود نداشت، دوباره پیچ‌ها رو سفت کنین.

2.   آموزش رگلاژ درب کابینت برای حل مشکل بسته شدن ناقص درب‌ها

مشکل باز موندن درب کابینت هم مسئله‌ای آزاردهنده به حساب میاد. رفع این مشکل هم کاری راحت هست؛ امّا اوّل باید علت بسته شدن ناقص درب کابینت رو بررسی کنیم. برای این مشکل دو دلیل مطرح می‌شه:

  • فاصله افتادن بین درب کابینت و بدنه کابینت
  • فاصله افتادن بین لولا و درب کابینت

در ادامه روش حل این مشکل رو برای هر دو حالت بالا به شما می‌گیم.

فاصله افتادن بین درب کابینت و بدنه کابینت:

برای رفع این حالت، کافی هست از پیچ C یعنی پیچ تنظیم نهایی کمک بگیرین. به این صورت که بعد از شل کردن پیچ و جا انداختن دوباره درب کابینت، پیچ رو دوباره در موقعیت مناسب خودش قرار بدین. در این روش هم لازم هست چند باری درب کابینت رو باز و بسته کنین تا از تنظیم درب مطمئن بشین.

فاصله افتادن بین لولا و درب کابینت:

عامل دیگه در بسته نشدن کامل درب کابینت، فاصله افتادن بین لولا گازور و در نتیجه کج شدن درب کابینت هست که به خاطر شل شدن اتصالات پیش میاد. پس در اوّلین قدم، می‌شه پیچ‌ها (خصوصاً پیچ‌های ثابت درب کابینت یعنی پیچ‌های A) رو سفت کرد. گاهی بعد از این کار، باز هم مشکل برطرف نمی‌شه. در این حالت، باید لولا رو به صورت کامل از بدنه جدا کنین و دوباره وصل کنین. از اون جایی که سوراخ‌های پیچ‌ها در زمان نصب کمی پهن در نظر گرفته شدن، تا حد قابل قبولی امکان جابجایی و نصب مجدد دارن.

3.   آموزش رگلاژ درب کابینت برای حل مشکل هماهنگ نبودن تمام درب‌ها با هم

به این مشکل هم در بخش اهداف رگلاژ اشاره کرده بودیم. برای تنظیم درب کابینت‌هایی که با سایر کابینت‌ها در یک راستا نیستن، باید از پیچ D (پیچ تنظیم) کمک گرفت. این پیچ رو تا جایی که راستای درب کابینت به حالت مطلوب رسید، بچرخونین. گفتیم که این پیچ لازم نیست کاملاً سفت بشه. این کار رو برای درب تمام کابینت‌هایی که دچار مشکل شدن تکرار کنین.

4.   آموزش رگلاژ درب کابینت برای حل مشکل صدای جیرجیر درب‌ها

صدای جیر جیر ناخوشایند در زمان باز و بسته کردن درب کابینت، می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه. این دلایل رو در دو دسته خلاصه می‌کنیم:

  • تنظیم نبودن هر کدام از پیچ‌ها
  • نیاز به روغن ‌کاری

در ادامه روش حل این مشکل رو برای هر کدام از دلایل ایجاد اون، به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

تنظیم نبودن هر کدام از پیچ‌ها

هر قسمت از لولا که به خوبی تنظیم نشده باشه، می‌تونه در فرایند باز و بسته شدن درب کابینت اختلال ایجاد کنه. این اختلال گاهی اونقدر جزئی هست که ممکنه روی ظاهر کابینت هم تاثیری نذاره؛ امّا صدایی غیرطبیعی تولید می‌کنه. پس در صورت شنیدن صدای جیرجیر در زمان باز و بسته کردن درب کابینت، تمام پیچ‌ها رو بررسی کنین و با تنظیم مجدد اون‌ها، از این صدا خلاص بشین.

نیاز به روغن ‌کاری

در مواردی، پیش میاد که تمام پیچ‌ها تنظیم باشن و فقط به خاطر خشک بودن لولا و پیچ‌ها این صدا رو بشنویم. روغن کاری خیلی سریع این مشکل رو برطرف می‌کنه. به طور کلی، توصیه می‌کنیم که هر چند ماه یک بار تمام لولاهای کابینت و کمدها رو روغن کاری کنین تا به اون‌ها آسیبی نرسه.

این موارد، روش‌های رگلاژ مشکلات رایج درب کابینت آشپزخانه بودن که بیشتر با اون‌ها مواجه می‌شیم. ممکن هست مشکل اساسی دیگه‌ای برای درب کابینت شما به وجود اومده باشه که نیازمند بررسی یک متخصص باشه. در این موارد می‌تونین از افرادی مثل مشاورین و یا متخصصین تیم تخصصی«سلام ساختمان»، که به صورت آنلاین در زمینه کابینت و دکوراسیون داخلی کار می‌کنن، رایگان کمک بگیرین.

«برای استفاده از خدمات سلام ساختمان و پیدا کردن کابینت ساز حرفه‌ای شهر خودتون، اینجا کلیک کنین»

چند نکته مهم در مورد رگلاژ کردن درب کابینت

و در نهایت، دونستن این چند نکته می‌تونه اطلاعات شما رو تکمیل کنه:

  • یادتون باشه هر نوع یراق آلات و هر کابینتی با هر متریالی، به مرور زمان به رگلاژ نیاز پیدا می‌کنن، حتی بهترین برندها هم نیاز به رگلاژ شدن دارن. کیفیت و جنس فقط می‌تونه این فرایند رو به تعویق بندازه. پس این تکنیک کاربردی رو حتماً یاد بگیرین.
  • در بازار، فقط یک نوع لولا گازور وجود نداره. بعضی‌هاشون مثل شکل زیر ساختار متفاوتی دارن. لولای گازور، یک نوع لولای رایج در ساخت کابینت و کمد هست و اساس تمام لولاها تقریبا یک جور هست.

بستن پیچ لولای درب کابینت برای رگلاژ درب

برای مثال روش تنظیم آرام بند درب کابینت هم تقریبا مشابه سایر لولاها است، با این تفاوت که این نوع لولا از بسته شدن ناگهانی درب کابینت جلوگیری میکنه. پس اگه لولای کابینت شما با شکلی که در قسمت‌های قبلی این مطلب بررسی کردیم تفاوت داره، می‌تونین با تیم تخصصی سلام ساختمان مطرح کنین و اگه لازمه، تغییری در نحوه رگلاژ اعمال کنین.

جمع‌بندی

این هم مطلبی مفصل درباره رگلاژ درب کابینت آشپزخانه. در این مطلب سعی کردیم از ابتدا از اهداف رگلاژ، ساختار لولای درب کابینت و نحوه رگلاژ درب کابینت صحبت کنیم. خلاصه‌ای از مطالب ارائه شده رو با هم مرور می‌کنیم:

  • رگلاژ درب کابینت، کاری بسیار راحت هست و نیازی به حضور تعمیرکار نیست.
  • رگلاژ کابینت می‌تونه با سه هدف انجام بشه: باز و بسته شدن روان درب کابینت، یکسان بودن ارتفاع درب‌ها، ایجاد ظاهری زیبا و منظم.
  • لولا گازور وظیفه اتصال درب کابینت به بدنه کابینت رو بر عهده داره.
  • پیچ‌های مهم در لولا گازرو عبارت‌اند از: پیچ‌های ثابت درب، پیچ‌های قابل تنظیم کابینت، پیچ تنظیم و پیچ تنظیم نهایی.
  • قبل از انجام رگلاژ درب کابینت، باید مشکل کابینت رو مشخص کنیم و فقط مراحل رگلاژ مرتبط با هر مشکل رو انجام بدیم.
  • بعد از تعمیر هر پیچ، چند بار درب کابینت رو باز و بسته کنین تا از انجام صحیح کار مطمئن بشین.

ممنون از نگاهتون. امیدواریم با خوندن این مطلب، از شر صداهای درب کابینت خلاص بشین و کابینتی منظم و ردیف، مثل روز اوّل داشته باشین!

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
morteza nafisi
morteza nafisi
12 تیر 1402 09:25

عالی بود عالی.