4.0 1

0 تا 100 بازسازی کف ساختمان + نکات اجرایی و قیمت بهار 1403

  15 اسفند 1402     -      تاریخ انتشار:  15 اسفند 1402
0 تا 100 کف سازی در بازسازی + نکات اجرایی و قیمت

یکی از اقداماتی که در پروژه‌های بازسازی ساختمان انجام میشه، بازسازی کف است. چه با پارکت، چه سرامیک، چه لمینت و … . کف سازی ساختمان یکی از مرحله‌های اساسی و کلیدی در ساخت و بازسازیِ ساختمان است چون در صورت انجام ناقص، ناچار به تخریب تمام قسمت‌ها و اجرای مجدد اون هستیم! به نظر مطلب مهمی میاد. اینطور نیست؟!

منظورمون از بازسازی کف ساختمان چیست؟

زیرسازی یا همان کف‌ سازی، یکی از اولین و مهم‌ترین مراحل آماده سازی ساختمان محسوب می‌شه و در حقیقت همون چیزی هست که در نهایت در کف خانه یا ساختمان میبینیم. مثل سرامیک، پارکت، لمینت و … . برای آشنایی بیشتر با انواع مصالح مورد استفاده در کفسازی (کفپوش) روی لینک زیر کلیک کنین:

انواع کفپوش؛ از پارکت گرفته تا کفپوش

این مرحله بلافاصله بعد از نصب تاسیسات اصلی انجام می‌شه. یعنی بعد از برق‌کشی و نصب لوله‌های آب و گاز. در کف‌سازی، کف ساختمان تراز می‌شه و برای ادامه‌ی مراحل اجرایی آماده می‌شه. راستی این کف ساختمان فقط مربوط به طبقه اوّل نیست و شامل کف هر طبقه در ساختمان می‌شه و در مقیاس بزرگتر، حتی محدود به ساختمان هم نیست و فضاهایی مثل پیاده رو، خیابان یا بیمارستان و سایر فضاها هم اکیداً به کف سازی احتیاج دارن.

انواع کفپوش

پرکاربردترین مصالح برای بازسازی کف خانه چیست؟

این موضوع با توجه به کاربردِ مکان (آشپزخانه، هال، پشت بام و …) و قیمت، متریال‌های مختلفی رو شامل می‌شه. به طور کلی موزاییک، کاشی و سرامیک، پارکت، پی‌وی‌سی، سنگ اسلب، کف پوش چوب پنبه‌ای و … در کف سازی استفاده‌ی رایج‌تری دارن و به کمک ایزوگام، شن و ماسه و سیمان و فوم بتن تقویت می‌شن. در اینجا به توضیح مختصر چند مورد از این مصالح می‌پردازیم:

1. استفاده از سرامیک در کف سازی

سرامیک‌ها جزو بهترین گزینه‌ها برای کف سازی محیطی مرطوب مثل آشپزخانه هستن. چرا که برای این قسمت‌ها، قابل شستشو بودن و مقاومت در برابر مواد اسیدی و شوینده‌ها اهمیت بالایی داره. سرامیک‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر، درزهای کمتری خواهند داشت، در نتیجه امکان نفوذ آب به زیر کار به حداقل خواهد رسید. نسل جدید سرامیک‌ها (سرامیک‌های پرسلان) پولیش فوق‌العاده خوبی دارن و لعاب مناسبی خورده‌اند.

2. سنگ در کف سازی

انواع سنگ‌های ساختمانی طبیعی و مصنوعی که به صورت برش های اسلب (ابعاد بزرگتر از استاندارد و دلخواه) در بازار موجودند، از گزینه‌های رایج و البته گران قیمت برای کف هستن. از نکات قابل توجه در اجرای سنگ‌ها، مقاومت نسبتاً پایین اون‌ها در برابر شوینده‌های اسیدی هست. بهتر است از شوینده‌های دیگه‌ای در برخورد با این مواد استفاده بشه، چون مقاومتی به خوبی سرامیک از خودشون نشان نمی‌دن. البته آسیب وارده به سنگ رو می‌شه با پولیش برطرف کرد.

سنگ

3. کف سازی از جنس پارکت

پارکت‌ها، هسته‌ای از جنس ام دی اف دارن که به کمک پی وی سی پوشش دهی شده. در نتیجه مقاومت کمتری در مقایسه با سنگ و سرامیک در برابر رطوبت دارن. بنابراین در پوشش کف آشپزخانه‌ها معمولاً به کار نمیرن. در عوض برای پوشش سایر بخش‌های داخلی ساختمان بسیار رایج هستن. ابعاد متنوعی از پارکت‌ها وجود داره و  به علت مواد پلیمری استفاده شده در ساختار اون‌ها، در برابر نفوذ حشرات موذی هم مقاوم هستن.

4. کف پوش چوب پنبه‌ای

این کف پوش از چوب پنبه‌ی طبیعی (پوست درخت بلوط) ساخته می‌شه و ساختاری دوست‌دار محیط زیست دارن.

5.  کف پوش پی وی سی

کف پوش‌های پی وی سی هم از جمله متریال هایی هستن که برای کف استفاده می‌شن، امّا کیفیت نسبتاً پایین‌تری دارن و گاهی اوقات خراشیده و بریده میشن. بیشتر در مکان هایی مثل بیمارستان ها که مواد ضدعفونی زیاد مصرف میشه و آبریزیِ زیادی دارن استفاده می‌شه.

قیمت کف سازی چقدر هست؟ (بهار 1403)

برای مشاهده قیمت انواع کفسازی، روی لینک مربوطه در جدول زیر کلیک کنید:

جدول قیمت انواع کفسازی به ازای هر متر مربع (به روز رسانی: )

نوع کفسازیلینک قیمت
کفسازی با پارکت چوبیقیمت پارکت چوبی و هزینه نصب
کفسازی با پارکت لمینتقیمت پارکت لمینت و هزینه نصب
کفسازی با کفپوش پی وی سیقیمت کفپوش PVC و هزینه نصب
کفسازی با سرامیکقیمت انواع سرامیک و هزینه نصب
کفسازی با سنگقیمت انواع سنگ کف و هزینه نصب

مراحل اجرای کف‌ سازی ساختمان چیست؟

اجرای کف سازی

به طور کلی، کف سازی ساختمان به 3 مرحله‌ی اساسی تقسیم می‌شه:

  1. اجرای زیرسازی
  2. شیب بندی کردن
  3. انجام روسازی

در ادامه این مراحب 3 گانه رو بیشتر توضیح میدیم.

1. زیرسازی:

زیرسازی برای جلوگیری از نشست کردن ساختمان و حفظ تاسیسات زیر کار، مثل لوله‌ها هست.

زیر سازی سرامیک

این مرحله خود شامل متراکم کردن خاک و ماهیچه کشی (پر کردن به کمک سیمان) هست.

زیر سازی پارکت

2. تسطیح و شیب بندی:

هدف از اجرای این مرحله، ایجاد تراز در سطح هست. یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرایی کف‌سازی ساختمان، رعایت شیب مناسب سطوح هست که در این مرحله اتفاق می‌افته. این شیب در بخش‌هایی اهمیت بیشتری داره که امکان جاری شدن آب وجود داره. مثلا اگه دقت کرده باشین، درصدی از شیب در آشپزخانه‌ها رعایت می‌شه که، آب رو به سمت کف شور هدایت کنه. معمولا بین نیم تا دو درصد شیب بسته به ابعاد کار لحاظ میشه.

تسطیح پارکت

اگه یادتون باشه، آشپزخانه‌های قدیمی‌تر به صورت پله‌ای بودن و این روش، راه حل مناسبی برای شیب‌دار کردن کف بوده. امّا امروزه با وجود اینکه اجرای شیب یک تکه و بدون پله سخت تر هست، هم سطح بودن آشپزخانه و نشیمن، تقاضای بیشتری داره و اینجوری در اکثر پروژه ها اجرا میشه. اگر شیب بندی اصولی انجام بشه و شیب درست محاسبه بشه، مشکلی در آبریزی به وجود نخواهد اومد، چون آب به سمت کف شور هدایت می‌شه. پس اجرای شیب مناسب توسط استادی ماهر، اجرای ایزوگام و روسازی با کیفیتی رو به دنبال خواهد داشت، به طوری که آب بتونه از درز سرامیک‌ها به کف شور هدایت بشه و به سمت نشیمن نره.

شیب بندی سرامیک

3. روسازی:

بعد از اجرای دقیق دو مرحله‌ی قبل، وارد مرحله‌ی روسازی می‌شیم. در این مرحله، بسته به متریال انتخاب شده و طرحی که مد نظرمون هست، به کمک ریسمان کشی، متریال کف سازی روی زمین نصب می‌شه. در صورتی که برای حاشیه‌ها به تکه‌ای از کاشی یا سنگ احتیاج هست، باید با دقت برش بخورن و نصب بشن. در این مرحله نیز، انتخاب متریال مناسب، به کاربری فضای موردنظر ما بستگی داره. در سطوحی که استقامت بیشتری لازم هست، بهتر است از سنگ‌هایی با ضخامت بالا و ابعاد کوچک‌تر کمک گرفت.

روسازی موزاییک

تقدم و تاخر مراحل در بازسازی کف ساختمان چگونه است؟

کف سازی هم باید مثل هر فرآیند دیگه‌ای با ترتیبی درست و اصولی پیش بره. اینجا خلاصه‌ای از کارهای اجرایی در کف‌سازی آشپزخانه رو به شما می‌گیم:

  1. در مراحل اوّلیه باید لوله‌کشی‌ها به طور کامل انجام بشه
  2. بعد از اون، نوبت به ایزولاسیون (ایزوگام) می‌رسه
  3. در ادامه، در صورتی که قصد نصب کابینت داریم، نیاز به پشت کابینتی (به عنوان محافظ) و یا استفاده از سیمان سفید هست
  4. در نهایت، وقتی که کار دیوار تمام شد، به سراغ کف می‌ریم

این تقدم به این خاطر هست که ریخت و ریز حین نصب موارد دیوار، به کفِ اجرا شده آسیبی نزنه. پس کف، مرحله نهایی خواهد بود.

0 تا 100 بازسازی کف ساختمان + نکات اجرایی و قیمت بهار 1403

بعد از اجرای کف و گچِ دیوار و سقف و غیره، نوبت به اجرای نصب کردنی‌ها، مثل کابینت و کمد دیواری می‌رسه. برای این که در این مرحله به کف آسیب نرسه (ایجاد خش به خاطر کمپرسور و …)، می‌شه از لایه محافظ برای حفظ سطح متریال کف کمک گرفت. در هر حال، در صورت ایجاد خش روی سرامیک یا سنگ، تعمیر سطح به راحتی امکان پذیر هست.

نقاشی سقف رو بعد از کفسازی انجام بدیم یا قبلش؟

یکی از سوالات رایج، زمان مناسب برای نقاشی سقف هست. از اون جایی که رنگ، آسیب جدی برای سطوح محسوب نمی‌شه، در صورت نقاشی سقف بعد از نصب کف، مشکل بزرگی نخواهیم داشت و لکه‌های رنگ به راحتی از سطوح پاک می‌شن. امّا در صورتی که سقف به بازسازی خاصی احتیاج داره و لازم به مراجعه‌ی مجری سقف هست، بهتر است کف بعد از این مرحله اجرا بشه.

بازسازی کف ساختمان معمولاً چقدر زمان میبره؟

به طور حدودی برای یک آشپزخانه‌ی 12 متری:

  1. شیب‌بندی و خشک شدن سطح چیزی در حدود سه الی چهار روز طول می‌کشه (چون ایزوگام نمی‌تونه روی سیمانِ تَر اجرا بشه)
  2. در ادامه، عایق بندی یا ایزوگام هست که یک روز زمان می‌بره
  3. به طور کلی، خود اجرا و بندکشی هم بین یک تا دو روز زمان می بره

پس میشه گفت، اجرای کف سازی در مجموع حدود 5 تا 6 روز زمان لازم داره.

نکات نهایی و مهم

  • هنگامی که از لایه عایق‌کاری استفاده می‌کنیم، بهتره از مصالح ریز دانه و گرد استفاده کنیم. در این صورت آسیب کمتری به لایه‌ی عایق اعمال می‌شه
  • یادمون باشه که سیمان مناسب برای ملات کف‌ سازی اماکنی با تردد بالا، سیمانی با عیاربالا هست. چون برای این نواحی لازم است سطح ما مقاومت خیلی بالاتری داشته باشه
  • زمان ایزوگام کاری ناحیه اطراف کف شور، پلاستیک یا مانعی داخل کف شور قرار بدین. چون زمانی که کاشی کار دوغاب رو برای نصب کاشی‌ها می‌ریزه، ممکن است مسیر کف شور بسته بشه و دوغاب همان جا خشک بشه. اگه کار همین طوری پیش بره و کسی متوجه نشه، در آینده مصیبت می‌شه! چون باید با کلی هزینه و زحمت، تمام کار رو تخریب کرد و مجدد اجرا کرد

کفسازی غیر اصولی

  • اجرای سنگ فرش برای سطوح شیب دار دقت بالایی می‌طلبه و باید با تکنیک‌های حرفه‌ای انجام بشه. به طور مثال در نهایتِ کار، برای افزایش اصطکاک بین سطح و چرخ وسایل نقلیه، از دوغاب ملات پودر سنگ استفاده می‌شه تا روی سطح فراز و نشیب ایجاد بشه

این بود خلاصه‌ای از توضیحات تیم سلام ساختمان در رابطه با کف سازی و مراحل مختلف اون. امیدواریم این مطلب شما رو با فرآیند آشنا کرده باشه و با توجه به اهمیت بالایی که داره، در برنامه‌ریزی‌هاتون لحاظ بشه. تیم سلام ساختمان میتونه برای اجرای بازسازی خونه تون کنارتون باشه و بهتون مشاوره رایگان بدیم. فقط کافیه در لینک زیر ثبت نام کنین:

مشاوره بازسازی ساختمان

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
اکبر
اکبر
27 تیر 1402 02:36

آیا با تخریب سرامیک کف جهت تعویض سرامیک ها توسط دریل، ممکنه سقف واحد طبقه پایینی فرو بریزه؟ ساختمان چند طبقه و تازه ساخت هستش