0

13 دلیل باد کردن رنگ دیوار + روش ترمیم رنگ بادکرده

  28 مرداد 1402     -      تاریخ انتشار:  27 مرداد 1402
باد کردن رنگ دیوار اطراف پنجره

یکی از اصلی‌ترین دلایل باد کردن رنگ دیوار و سقف ساختمان، وجود رطوبت در محیط و یا زیرسازی سطح رنگ آمیزی شده است. اما دلایل دیگری هم برای این مشکل وجود دارند که آن‌ها را همراه با روش ترمیم بادکردن رنگ، در ادامه آورده‌ایم.

بادکردن رنگ، ظاهر دیوار را خراب می‌کند و هزینه‌های زیادی را بابت تعمیر آن به شما تحمیل می‌کند. پس اگر می‌خواهید دردسرهای حباب زدن رنگ دیوار و سقف  خانه گریبان شما را نگیرد، روش‌های جلوگیری از باد کردن رنگ پلاستیک، روغنی، آکریلیک و دیگر رنگ‌ها را در این مطلب مطالعه کنید.

دلایل باد کردن رنگ روی دیوارها و سقف بعد از رنگ آمیزی چیست؟

اگر می‌خواهید دیگر با صحنه آزاردهنده بادکردن رنگ دیوار و سقف ساختمان روبرو نشوید، در این قسمت با ما همراه باشید تا به بررسی علل باد کردن رنگ سقف و دیوار بپردازیم. با بررسی این دلایل می‌توانید جلوی وقوع این مشکلِ رایج را بگیرید. مهم‌ترین دلایل باد کردن رنگ عبارت‌اند از:

  1. استفاده از رنگ نامناسب
  2. زیرسازی غیراصولی
  3. یکسان نبودن ضخامت لایه‌های رنگ
  4. ضربه زدن و فشار وارد کردن به سطح رنگ
  5. رطوبت داشتن دیوار و سقف قبل از رنگ آمیزی
  6. خشک کردن رنگ به شکل مصنوعی
  7. نشست ساختمان
  8. اجرای غیراصولی گچکاری دیوار و سقف
  9. تغییرات دما
  10. حرارت بالا
  11. تمیز نبودن سطح دیوار و سقف
  12. قرار گرفتن رنگ در معرض مواد اسیدی یا بازی قوی
  13. نشتی آب و رطوبت هوا

اما برای اینکه با موارد ذکر شده بیشتر آشنا شوید، در ادامه به بررسی جزئیات هر یک از این دلایل باد کردن رنگ دیوار و سقف می‌پردازیم.

1.    استفاده از رنگ نامناسب

اگر از رنگی استفاده کنید که کیفیت پایینی داشته باشد و یا به دلیل تطابق نداشتن با سقف، چسبندگی مناسبی روی سطح نداشته باشد، احتمالا به مرور زمان با مشکل باد رنگ کردن سقف و دیوار روبرو می‌شوید. برای مثال رنگ آمیزی دیوارهای خشک یا بتنی با رنگ‌های براق و روغنی، می‌تواند موجب باد کردن رنگ روغنی دیوار و سقف شود.

2.    زیرسازی غیراصولی

اجرای نادرست زیرسازی (همان لایه آستری یا پرایمر)، می‌تواند باعث باد کردن رنگ روی زیرسازی شود؛ چرا که در این حالت، رنگ به خوبی به سطوح نمی‌چسبد و در نتیجه ماندگاری و ثبات لازم را ندارد. زیرسازی غیراصولی می‌تواند شامل سنباده کاری نامناسب، شل بودن یا سفت بودن مواد بتونه و … باشد.

3.    یکسان نبودن ضخامت لایه‌های رنگ

رنگ آمیزی سطح با لایه‌های بسیار نازک و یا لایه‌های خیلی ضخیم رنگ، می‌تواند باعث باد کردن رنگ سقف و دیوار شود. چون نازک بودن لایه‌های رنگ باعث جدا شدن رنگ از دیوار می‌شود و لایه‌های ضخیم رنگ هم، پوشش دیوار و سقف را سنگین می‌کنند. در نتیجه این دو عامل به مرور زمان باعث باد کردن رنگ دیوار و سقف می‌شوند.

4.    ضربه زدن و فشار وارد کردن به سطح رنگ

وارد کردن فشار یا ضربه به سطوح رنگ شده، می‌تواند باعث جدا شدن رنگ از سطح دیوار شود. در نتیجه این جداشدگی‌ها به صورت بخش‌های باد کرده در سطح دیوار ظاهر می‌شوند.

5.    رطوبت داشتن دیوار و سقف قبل از رنگ آمیزی

اگر سطح زیرینِ رنگ آمیزی دیوار یا سقف دارای رطوبت باشد، بعد از رنگ آمیزی با بادکردن رنگ روبرو می‌شوید. دیوار یا سقف به دلایلی مثل خیس بودن یا نم داشتن گچ زیرین، زیاد بودن آهک گچ، خشک نشدن کامل بتونه و … می‌توانند رطوبت زیادی داشته باشند. پس مراقب باشید ابتدا رطوبت دیوار خشک شده باشد و بعد آن را رنگ کنید.

6.    خشک کردن رنگ به شکل مصنوعی

اگر بخواهید سطوح را به وسیله تهویه‌های مصنوعی سریع‌تر خشک کنید، ممکن است با باد کردن رنگ سقف و دیوار مواجه شوید.

7.    نشست ساختمان

نشست ساختمان می‌تواند باعث از دست دادن تحمل بار در بخش‌های مختلف ساختمان و در نتیجه شکستن اجزای ساختمانی مثل سقف، دیوار و کف شود. بنابراین آب و هوا به رنگ دیوار و سقف نفوذ کرده و موجب باد کردن آن‌ها می‌شود.

8.    اجرای غیر اصولی گچکاری دیوار و سقف

اگر گچکاری قبل از رنگ آمیزی به درستی انجام نشود، یا گچ قبل از اجرا ضخامت و یا گیرش مناسبی نداشته باشد، بعد از خشک شدن ترک برمی‌دارد. در نتیجه هوا و رطوبت می‌توانند به رنگ سقف و دیوار نفوذ کنند و باعث باد کردن آن‌ها شوند.

9.    تغییرات دما

زمانی که رنگ آمیزی را در زمستان انجام می‌دهید، بتونه کاری سطح به خوبی خشک نمی‌شود و سنباده کاری آن خیلی یکدست انجام نمی‌شود. در نتیجه رنگ آمیزی روی سطح زبر یکدست انجام نمی‌شود. بنابراین بعد از گرم شدن ساختمان در بخش‌های از رنگ، برآمدگی ایجاد می‌شود.

علاوه براین، قرار گرفتن سطوح در معرض دمای بالا و نور شدید خورشید هم، باعث می‌شود رنگ سریع‌تر خشک شود. اما چون این دمای زیاد اجازه نمی‌دهد که رنگ به خوبی به سطوح بچسبد، مدتی بعد شاهد پوسته پوسته شدن و باد کردن رنگ دیوار و سقف خواهید بود.

10.                       حرارت بالا

زمانی که دیوارها و سقف‌های گچی در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرند، به مرور زمان بخش‌هایی از دیوار و رنگ روی آن، دچار برآمدگی و ترکیدن می‌شوند. این موضوع در خانه‌هایی که بخاری دارند، در محلی که لوله بخاری با حرارت بسیار بالا از دیوار عبور می‌کند، بیشتر مشاهده می‌شود.

11.                       تمیز نبودن سطح دیوار و سقف

کثیف بودن سطوح قبل از رنگ آمیزی، مانند وجود گریس و روغن روی دیوارهای چوبی، فلزی و بتونی، مانع از چسبیدن صحیح رنگ به دیوار و سقف می‌شود. بنابراین اگر از رنگ برای پوشاندن سطوح کثیف استفاده کنید، شاهد حباب زدن و برآمدگی لایه‌های رنگ خواهید بود.

12.                       قرار گرفتن رنگ در معرض مواد اسیدی یا بازی قوی

شستشوی سقف یا دیوار با مواد اسیدی و بازی قوی مثل سفید کننده‌ها، منجر به حباب زدن، ترک خوردن و کنده شدن پوشش رنگ دیوار و سقف می‌شود.

13.                       نشتی آب و رطوبت هوا

اگر شهر محل زندگی شما آب و هوای مرطوب دارد، احتمال باد کردن رنگ دیوار و یا سقف خانه بسیار زیاد است. همچنین اگر آب به میزان زیاد به سطوح رنگ شده برخورد کند، مثل زمانی که نشتی آب در ساختمان رخ می‌دهد، این مورد هم باعث باد کردن رنگ سطح دیوار و سقف می‌شود.

حباب گرفتن رنگ سقف و دیوار ساختمانحالا که با دلایل باد کردن رنگ دیوار و سقف آشنا شدید، به سراغ آموزش روش‌هایی می‌رویم که به کمک آن‌ها بتوانید باد کردن رنگ ساختمان را ترمیم کنید.

روش‌های ترمیم باد کردن رنگ ساختمان چیست؟

سپردن کار رنگ‌آمیزی سطوح به افراد متخصص این حوزه، باعث می‌شود که شما در آینده کمتر با مشکل باد کردن رنگ ساختمان مواجه شوید. اما به هر حال اگر با این مشکل برخورد کرده‌اید، لازم نیست نگران باشید، چون ما در این بخش راه حل ترمیم باد کردن رنگ آکریلیک ساختمان، رنگ روغنی، رنگ پلاستیک و سایر رنگ‌ها را به شما آموزش می‌دهیم. این مراحل شامل موارد زیر هستند:

1- حذف عامل بادکردن رنگ: ابتدا دلیل بادکردن رنگ را پیدا کنید و آن را برطرف نمایید تا مجدد با بادکردن آن سطح روبرو نشوید. برای مثال علت رطوبت هوای محیط را پیدا کنید و آن را رفع کنید. یا اینکه لوله کشی ساختمان را بررسی کنید، چون ممکن است باد کردن رنگ دیوار و سقف به نشتی آب ارتباط داشته باشد.

2- رعایت نکات اولیه: قبل از شروع به کار، باید اولاً وسایل و سطوح اطراف را با یک لایه پلاستیک بپوشانید تا جایی کثیف نشود. دوماً برای رعایت نکات ایمنی، از ماسک و عینک ایمنی مخصوص استفاده کنید.

3- تراشیدن سطح بادکرده رنگ: حالا باید قسمت‌های بادکرده رنگ را با استفاده از ابزاری مثل کاردک بتراشید تا برآمدگی‌ها و حالت پوسته پوسته شدن حباب‌های رنگ دیوار و سقف از بین برود.

استفاده از کاردک برای تراشیدن رنگ بادکرده4– بتونه کاری سطح: در این مرحله باید سطح آسیب دیده دیوار و سقف را به کمک بتونه و لیسه ترمیم کنید تا هیچ درز و فرورفتگی باقی نماند. برای این کار باید بتونه را روی سطح دیوار بزنید و به کمک لیسه آن را صاف کنید تا تمام فرورفتگی‌ها پُرشوند.

5- سنباده زدن: بعد از خشک شدن بتونه باید آن را سنباده زبر بزنید تا یکدست شود. سپس با استفاده از سمباده نرم، سطح را کاملا صاف و یکنواخت کنید.

6– تمیز کردن سطح: حال سطح را با یک دستمال پارچه‌ای یا اسفنج مرطوب پاک کنید و صبر کنید تا کاملاً سطح خشک شود.

7- زدن لایه آستری (پرایمر): اکنون می‌توانید با استفاده از قلم مو و غلطک، یک لایه نازک و یکنواخت پرایمر (آستری) مرغوب را روی سطح مورد نظر اجرا کنید و اجازه دهید تا خشک شود. با این کار از نفوذ رطوبت به گچ دیوار یا سقف جلوگیری می‌کنید. پرایمرها همچنین باعث چسبندگی بهتر رنگ روی سطح می‌شوند.

8– رنگ آمیزی نهایی: در آخر برای رنگ آمیزی سطوح ترمیم شده، از قلم مو یا غلطک استفاده کنید. اما حواستان جمع باشد که ضخامت رنگ و تناژ رنگی آن، با رنگ بخش‌های سالم دیوار هماهنگ باشد تا کیفیت نهایی کار پایین نیاید.

رنگ آمیزی دیوار ترمیم شده با غلطکدرنهایت مهم‌ترین قضیه در رنگ آمیزی ساختمان این است که طوری همه نکات را رعایت کنید که هیچوقت با باد کردن رنگ آکریلیک ساختمان و دیگر رنگ‌ها برخورد نکنید. در این حالت نیاز به ترمیم رنگ هم پیدا نمی‌کنید. از این رو در بخش بعدی به شما توضیح می‌دهیم که چگونه از همان ابتدا مانع از باد کردن رنگ روغنی دیوار، رنگ پلاستیک و رنگ آکریلیک شوید.

راهکارهای جلوگیری از باد کردن رنگ دیوارها و سقف بعد از نقاشی ساختمان

همانطور که گفتیم باد کردن رنگ دیوار و سقف به دلایلی مثل استفاده از رنگ بی‌کیفیت، تغییرات دما و … رخ می‌دهد. اما ما به شما قول می‌دهیم که اگر به راهکارهای زیر توجه کنید، می‌توانید بروز این مشکل را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

  1. استفاده از رنگ‌های باکیفیت و مقاوم در برابر رطوبت مثل رنگ اکریلیک
  2. زدن پرایمر مرغوب روی سطح و ایجاد گچ کاری و زیرسازی مناسب قبل از رنگ آمیزی
  3. کاهش رطوبت محیط در حین رنگ آمیزی و حتی بعد از آن، با استفاده از تهویه مناسب و …
  4. نصب استاندارد دودکش‌های بخاری جهت کنترل حرارت وارده به دیوار
  5. تمیز کردن سطح دیوار و سقف قبل از رنگ آمیزی
  6. دور نگه داشتن سطوح رنگ شده از حرارت و نور خورشید
  7. ایجاد دمای متعادل در هنگام رنگ آمیزی خانه در زمستان به کمک سیستم‌های گرمایشی
  8. دور نگه داشتن مواد خورنده اسیدی و بازی از سطوح رنگ شده
  9. جلوگیری از برخورد مستقیم و مکرر آب با رنگ دیوار و سقف
  10. کمک گرفتن از نقاشان حرفه‌ای برای رنگ آمیزی ساختمان
  11. نگهداری منظم از رنگ و ترمیم کوچک‌ترین حباب‌های ایجاد شده، برای جلوگیری از گسترش آن‌ها
  12. رنگ کردن دوره‌ای سطوح هر چند وقت یکبار، با رنگ‌های دارای کیفیت بالا
  13. استفاده از دستگاه‌های تهویه قدرتمند در محیط‌های با رطوبت بالا مثل حمام و سرویس بهداشتی

ترکیدن بادکردگی رنگ ساختمانپس با جدی گرفتن راهکارهای فوق، امکان بروز مشکل حباب گرفتن رنگ دیوار و سقف ساختمان خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

جمع بندی مطالب

13 دلیل اصلی برای بادکردن رنگ دیوار و سقف وجود دارند که رطوبت، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. برای ترمیم رنگ باد کرده، باید ابتدا عامل ایجاد حباب در سطح را برطرف کنید و بعد بقیه مراحل را انجام دهید. درضمن برای جلوگیری از بادکردن رنگ هم، دلایل زیادی وجود دارند که انتخاب رنگ باکیفیت و  نقاش حرفه‌ای، بسیار اهمیت دارند.

در نهایت اگر تمایل دارید نقاشی ساختمان خودتان را به بهترین نقاشان شهرتان بسپارید، کافیست به تیم تخصصی سلام ساختمان اعتماد کنید. ما به شما متخصصینی را معرفی می‌کنیم که نقاشی ساختمان شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. بنابراین دغدغه شما را در رابطه با آسیب رسیدن به رنگ ساختمان، به حداقل می‌رسانیم.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: مریم   صبوری
وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments