5.0 0

انواع کمد دیواری براساس متریال چیست؟! + جزئیات و مدل‌ها

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  27 دی 1400
انواع کمد دیواری براساس متریال چیست؟! + جزئیات و مدل‌ها

کمد دیواری‌ها، بخش مهمی از منزل و محیط کار ما رو می‌سازن. به کمک انواع کمدها، وسایل مختلف سامان دهی می‌شن و به این ترتیب زمان کمتری صرف پیدا کردن یک وسیله یا مرتب کردن منزل می‌شه.

جالبه بدونین کمد دیواری‌ها مختص اتاق خواب نیستن و کاربردهای زیادی در اتاق نشیمن و راهروی منازل دارن. به طور کلی، می‌شه فضاهای بلااستفاده در هر مکانی رو به کمک یک کمد دیواری زنده کنیم و به بخشی کلیدی در طراحی ساختمان تبدیل کنیم.

در این مطلب به دسته ‌بندی انواع کمد دیواری‌ها از لحاظ متریال مورد استفاده می‌پردازیم تا با شناخت هر متریال، بهترین انتخاب ممکن رو داشته باشیم.

انواع کمد دیواری بر اساس متریال مورد استفاده چیست؟

انواع کمد دیواری بنا به سلیقه و میزان بودجه شما با متریال مختلفی ساخته میشن. هر یک از انواع متریالی که برای ساخت کمد دیواری استفاده میشن عبارت‌اند از:

  1. چوب
  2. ام دی اف
  3. ممبران
  4. های گلاس
  5. ملامینه
  6. پلی اورتان
  7. انزو
  8. پی وی سی

در این مطلب قصد داریم به معرفی هر یک از متریال‌های بالا در تهیه انواع کمد دیواری بپردازیم.

انواع کمد دیواری (1)

1. کمد دیواری چوب

از قدیمی‌ترین متریال‌ها در تولید کمد دیواری، چوب طبیعی هست. باید بدونیم که چوب به علت اصالت و قیمت بالایی که داره، در کاربردهای لوکس به کار می‌ره و تهیه تمام کمدهای منزل از این جنس، کار هزینه‌بری خواهد بود. از جمله چوب‌هایی که در ساخت کمد دیواری استفاده میشن میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چوب گردو که از مقاوم‌ترین و زیباترین چوب‌های مورد استفاده هست و با گذر زمان نیز تغییر رنگ نداره.
  • چوب درخت گیلاس، بلوط و افرا هم از چوب‌های رایجی هستن که در طیف‌های رنگی مختلفی به کار می‌رن.

 

کمد دیواری چوب طبیعی

2. کمد دیواری ام دی اف

کمد دیواری‌های ام دی اف، از صفحات ام دی اف ساخته میشن. می‌شه گفت ام دی اف رایج‌ترین متریال در ساخت کمدهای دیواری هست. کمد دیواری MDF شبیه کمد دیواری ملامینه است، با این تفاوت که در کمد دیواری MDF، در زیر روکش ملامینه، به جای مغزی با جنس ورق نئوپان که در کمد ملامینه رایج است، از مغزی ورق ام دی اف خام استفاده می‌شه. این موضوع، راه خوبی برای تشخیص کمد ام دی اف با روکش ملامینه (همان کمد ام دی اف) از کمد نئوپان با روکش ملامینه (همان کمد ملامینه) است.

کمددیواری ام دی اف (2)

سایر ویژگی های کمد دیواری ام دی اف چیست؟

ام دی اف رنگ‌ بندی بسیار وسیعی داره و معمولاً با توجه به قیمتی که داره از کیفیت مناسبی برخوردار است. پس با توجه به تنوع بالای این متریال، بهتر است با مشورت کافی، سراغ خرید اون رفته باشین و انواع مختلفش رو هم به خوبی مقایسه کرده باشین.

این نکته رو هم در نظر بگیرین که بزرگ‌ترین ایراد متریال ام دی اف برای ساخت کمد دیواری، مقاومت نسبتا پایین ام دی اف در برابر رطوبت است.

از جمله شرکت‌های مشهور در تولید صفحات سازنده‌ی کمد دیواری ام دی اف می‌شه به ایزوفام، آریا، آسیا، پارس و پویا اشاره کرد.

3. کمد دیواری ممبران

همون طور که بالاتر اشاره شد، برای تهیه کمدهای منزل با چوب طبیعی، ناچار به صرف هزینه‌های گزافی هستیم. امّا از اون جایی که سبک‌های کلاسیک همیشه طرفدارهای خودشون رو دارن، به معرفی متریالی می‌پردازیم که بشه با مبلغی کمتر، فضای کلاسیک خانه رو حفظ کرد. معرفی ما به شما عزیزان، کمدهای دیواری از جنس ممبران هستن!

درب کمدهای ممبران به کمک فناوری پِرِس (وکیوم) ساخته میشه. در این فناوری لایه زیرین درب که ام دی اف هست با پی وی سی ضد آب روکش دهی یا همان وکیوم میشه. کمدهای ممبران مثل کابینت‌های ممبران که شامل تزئینات ستون و تاج منبت کاری شده هستن، می‌تونن در صورت امکان، با ستون‌هایی در کنار خود ساخته بشن تا ساختار کلاسیک‌تری به خودشون بگیرن. کمد دیواری‌های ممبران قیمت گران‌تری نسبت به اکثر کمد دیواری‌ها دارن، البته نه به گران قیمتی چوب طبیعی!

کمد دیواری ممبران (1)

رفع یک چالش بزرگ در کمد دیواری های ممبران!

حالا که بحث ممبران شد، بهتره یکی از چالش‌های کار با ممبران رو مطرح کنیم. با توجه به طرح‌های شلوغ و تزئینات رایج در کمددیواری‌های ممبران، ممکنه نتیجه‌ی کار فضایی کوچک و دل مرده بشه.

اینجاست که آینه به کمک طراحان میاد و اشکال مختلف (بیضی، لوزی، مستطیل و …) اون در درب‌های کار در نظر گرفته می‌شن. به این صورت فضا بزرگ‌تر از چیزی که هست نمود پیدا می‌کنه و دیگه نیازی به آینه‌ی مجزا هم نخواهیم داشت!

کمد دیواری ممبران (2)

4. کمد دیواری هایگلاس

کمدهای دیواریِ های گلاس، سطح براقی دارن و با بازتاب نور، فضای دل باز و مدرنی رو فراهم می‌کنن. می‌شه از های گلاس‌های سفیدرنگ، برای کمد دیواری در اتاق‌های کوچک استفاده کرد. چون معمولاً رنگ روشن و براقیت کمد دیواری هایگلاس سفید، فضا رو بزرگ‌تر و دلبازتر از چیزی که هست نشان میده!

کمد دیواری هایگلاس (3)

صفحات های گلاس هم از مغزی ام دی اف (خرده چوب‌های فشرده) ساخته شدن که با روکش پلی گلاس پوشش دهی شده‌ان. کمد دیواری‌های های گلاس در سبک‌های مدرن و با ترکیب شیشه و آینه به کار می‌رن، برای همین مدل کمد دیواری هایگلاس با ساختار درب ریلی، سبک مدرن و لوکسی می‌سازه که طرفداران ویژه‌ای داره.

کمد دیواری هایگلاس (2)

 

کمد دیواری هایگلاس (1)

انواع کمد دیواری (2)

5. کمد دیواری ملامینه

روکش ملامینه زمانی که روی ورق چوبی نئوپان پرس میشه، کمددیواری ملامینه به وجود میاد. صفحات ملامینه به دلیل کیفیت پایین تر نسبت به سایر ورق‌های کمد دیواری، معمولا در بدنه کمدها و گاهی در مواردی برای درب کمدها هم استفاده می‌شن.

کمد دیواری‌های ملامینه قیمت کمتری در مقایسه با ام دی اف، ممبران و های گلاس دارن. نکته‌ی مهم اینه که نباید روکش ملامینه رو با روکش لترون اشتباه گرفت. چون لترون خیلی ضعیف‌تر از ملامینه هست و قیمت کمتری هم داره. پس در زمان سفارش محصول، از اینکه چه روکشی روی ورق نئوپان کمد دیواری شما پرس می‌شه، مطمئن بشین. این ماده مقاومت خوبی هم در برابر خش و آلودگی‌های سطحی داره.

کمددیواری ام دی اف (1)

6. کمد دیواری پلی اورتان

تا اینجا بیشتر درمورد ساختارهای ام دی اف و نئوپانی گفتیم که با روکشی ورقه‌ای پوشش دهی شدن. اما اینجا می‌خوایم به بررسی کمد دیواری‌هایی با پوششی متفاوت بپردازیم. کمددیواری‌های پلی اورتان از ترکیب ام دی اف خام یا چوب طبیعی با رنگ پلی اورتان ساخته می‌شن که کیفیت و ماندگاری فوق‌العاده بالایی دارن. چرا؟

چون پلی اورتان از رزین و هاردنر (سخت کننده) به وجود اومده،در نتیجه در برابر رطوبت، مواد شوینده و اشعه خورشید مقاومت خیلی خوبی داره و لازم نیست نگران پوسته پوسته شدن سطح اون باشین. از طرفی، چون خیلی سریع خشک می‌شه، رطوبت اون روی ساختار چوب و کاهش عمرش تاثیری نداره.

کمد دیواری پلی اورتان

به طور کلی، دو نوع رنگ پلی اورتان داریم:

1-  رنگ‌هایی که بر پایه آب هستن

رنگ‌هایی که بر پایه آب هستن زودتر خشک می‌شن امّا به خاطر غلظت کم، لازمه چند مرتبه روی سطح نقاشی بشن تا به ضخامت کافی برسن.

2-  رنگ‌هایی که بر پایه روغن تولید می‌شن

این گروه غلظت بیشتری داره، دیرتر خشک می‌شه امّا از طرفی دوام و طول عمر بیشتری داره.

همچنین در مورد رنگ های کابینت پلی اورتان بد نیست بدانیم که:

  • انواع خارجی و داخلی این رنگ‌ها در بازار موجود هست، امّا به طور کلی، رنگ گران قیمتی در صنعت رنگ به حساب میان. پس برای طرح‌های لوکس انتخاب مناسب‌تری هستن.

نکته مهم:

ضمناٌ بهتره در نگهداری کمد دیواری های پلی اورتان، توجه ویژه‌ای داشته باشین تا به مرور زمان، آسیبی جدی نبینن.

به طور مثال:

لازمه که هر از چند گاهی به کمک دستمالی مرطوب سطح اون‌ها رو تمیز کنین. نگران خیس شدن بدنه و درب‌ها نباشین چون خوشبختانه ضد آب هستن و اتفاقی نمیفته.

7. کمد دیواری انزو

این سبک از کمددیواری‌ها در دسته کمدهای نئوکلاسیک قرار می‌گیرن که چیزی ما بین طراحی کلاسیک و مدرن دارن. استفاده از ستون و تاج منبت کاری در کمد دیواری انزو توصیه نمی‌شه، چون از جزئیات سبک کلاسیک فاصله گرفته و زیبایی اون در سادگی کار خلاصه شده. در اصل در طراحی این مدل کمد دیواری از درب‌های ویترین دار استفاده نمی‌شه، امّا مثل موارد دیگه‌ای که در ایران دچار تحولاتی شدن، به کار گرفتن درب‌های ویترینی ساده نیز، در این متریال خیلی دیده شده!

انواع متریال کمد دیواری (1)

کمد دیواری های انزو در واقع همان نوعی کمد دیواری پولیشی هستن که در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا میشیم. ورق‌های ام دی اف سازنده‌یکمددیواری انزو، 25 میلی متری هستن، در صورتی که کمددیواری ممبران از ورق‌های ام دی اف با ضخامت 16 میلی متری ساخته شده. کمد دیواری های انزو در دو دسته‌ی رایج زیر قرار می‌گیرن:

  1. انزو با روکش وکیوم پی وی سی (نوعی کمد دیواری ممبران محسوب میشه)
  2. انزو با رنگ پلی اورتان ( نوعی کمد دیواری پولیشی محسوب میشه)

کمددیواری انزو

مزایا و معایب کمدهای انزو چیست؟

کمد دیواری‌های انزو طرح‌های متنوع و مدرنی دارن. پس می‌تونن اتاق زیبایی برای شما بسازن. همین طور به خاطر سطح براق و رنگ سفیدشون، فضا رو بازتر نشون می‌دن. امّا به هر حال معایب و محدودیت‌های خودشون رو هم دارن.

انزو صفحه‌ی گران قیمتی محسوب می‌شه که این موضوع تا حدودی به خاطر صفحات ضخیم‌تری هست که در ساختارش به کار می‌ره. از طرف دیگه، به خاطر سنگین بودن درب‌ها، لازمه متعاقباً از یراق آلات با کیفیتی برای نگهداری درب‌ها استفاده کرد تا مجبور به تعمیر فوری اون نشیم.

بهتره به این نکته هم اشاره کنیم که ورقه‌های انزو به خاطر درخشندگی چندین برابرشون در رنگ‌های روشن، در اغلب مواقع در رنگ‌های سفید، شیری، صدفی و طوسی روشن تولید می‌شن. امّا این به معنی محدود بودن رنگ‌های کمددیواری انزو نیست.

8. کمد دیواری پی وی سی (PVC)

صفحات سازنده‌ی کمد دیواری‌های پی وی سی، ورق‌هایی از جنس پلاستیک فشرده شده هستن که معمولا در رنگ سفید تولید می‌شن.

کمد دیواری های پی وی سی در برابر نم زدگی و کپک زدگی مقاومت خیلی بالایی دارن. همچنین کمد دیواری‌های پی وی سی مقاومت بالایی در برابر ضربه، خش و مواد شوینده از خودشون نشان می‌دن.

پلاستیکی بودن این کمد دیواری‌ها، اون‌ها رو در برابر رطوبت و آب مقاوم کرده که ویژگی مثبتی به شمار میاد و در مکان‌های با رطوبت بالا مثل شهرهای شمال کشور انتخاب خوبی هستن.

کمد دیواری پی وی سی

کمد دیواری‌های پی وی سی در مقایسه با کمددیواری‌های ام دی اف، طول عمر بالاتری دارن ولی به خاطر تنوع رنگی کمی که دارن، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرن.

کمد دیواری پی وی سی سفید با درب آینه دار

چرا کمد دیواری های پی وی سی کمتر کاربرد دارن؟

کمد دیواری‌های پی وی سی در کنار زیبایی و مقاومت خوبی که در برابر رطوبت و نفوذ حشرات موذی دارن، قیمت نسبتاً بالایی دارن و متاسفانه تنوع رنگی رضایت بخشی ندارن. از طرفی، مواد به کار رفته در صفحات سازنده‌ی این کمد دیواری‌ها تجزیه ناپذیر هستن، پس به خاطر بازیافت نشدن، با مشکلات زیست محیطی مواجه هستیم و در نتیجه کمتر از سایر متریال، از کمد دیواری پی وی سی استفاده می کنیم.

جمع بندی!

خب… به پایان معرفی متریال‌های مختلف برای ساخت کمدهای دیواری رسیدیم. اما قطعا بعد از این همه صحبت، انتخاب کردن یک متریال به عنوان بهترین نوع، کاری غیرممکن هست، چرا که هر دسته مزایا و معایب خودشون رو دارن. پس می‌شه با شناخت این متریال‌ها و با در نظر گرفتن کاربرد و محدویت‌های حاکم، درست‌ترین انتخاب رو داشته باشیم.

انواع متریال کمد دیواری (2)

و در نهایت شما رو با یک سایت تخصصی برای سفارش انواع کمد دیواری با هر متریالی که بخواین آشنا می‌کنیم. سلام ساختمان یک سایت تخصصی برای سفارش کمد دیواری هست که کمد ساز حرفه‌ای شهر شما رو به صورت رایگان به شما معرفی می‌کنه! برای استفاده از مشاوره رایگان کمد در سلام ساختمان، فقط کافیه روی لینک زیر کلیک کنید:

مشاوره رایگان کمد دیواری

ممنون از نگاهتون و امیدواریم این معرفی کلی، شروع خوبی بوده باشه برای آشنا شدن هر چه بیشتر شما با این انواع متریال کمددیواری.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دریافت قیمت دقیق کمد +