5.0 2

بازسازی ساختمان شامل چه کارهایی میشه؟ (آیتم های بازسازی)

  24 آذر 1402     -      تاریخ انتشار:  4 آبان 1400
بازسازی ساختمان شامل چه کارهایی میشه؟ (آیتم های بازسازی)

مطمئنا برای شما هم پیش اومده که بخواید تغییراتی در دکوراسیون داخلی یک ساختمان ایجاد کنید تا حسِ تازه شدن رو به فضا منتقل کنید، یا بخش‌هایی از ساختمان احتیاج به تعمیرات دارن، حتی ممکنه ساختمانی رو با قیمت پایین‌تر خریداری کردین که باید دستی به سر و روش بکشین و شایدم بخواید فضایی رو تغییر کاربری بدین، همه این کارها می‌تونه بخشی از بازسازی ساختمان رو در بر بگیره. کارهای بازسازی (1) در صورتی که شناخت درستی از بازسازی داشته باشین و تمام بخش‌های اون رو اصولی پیش ببرید، نه تنها پروژه سنگین و ضرردهی نیست، بلکه با انتخاب گروه متخصص ماهر و هزینه درست، نتیجه بسیار لذت‌بخشی هم خواهد داشت. حالا اینکه این اصول چه چیزهایی هستن رو می‌تونید در مقاله برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم بخونید و برای اینکه بدونید بازسازی شامل چه مواردی میشه، لازمه این مطلب رو تا انتها دنبال کنید.

  1. معمولاً چه اقدامات و کارهایی در بازسازی ساختمان انجام میشه؟
  2. تیغه‌چینی در بازسازی
  3. لوله‌کشی و تاسیسات در تعمیر خانه
  4. درب و پنجره در نوسازی ساختمان
  5. تعمیر سقف و اجرای سقف کاذب در بازسازی
  6. کف‌سازی در آیتم های بازسازی ساختمان
  7. نقاشی ساختمان در فرآیند بازسازی
  8. تعویض یا ساخت کابینت
  9. کاغذ دیواری

معمولاً چه اقدامات و کارهایی در بازسازی ساختمان انجام میشه؟

وقتشه وارد گود بشیم. اول بهتره بدونیم بازسازی شامل چه کارهایی میشه تا اون‌ها رو به  تفصیل توضیح بدیم. بهتره بگیم یه چک لیست بازسازی خانه شامل موارد زیر میشه:

  1. تخریب ساختمان
  2. تیغه چینی
  3. لوله‌کشی و تاسیسات
  4. درب و پنجره
  5. سقف کاذب
  6. بازسازی کف
  7. نقاشی ساختمان
  8. کابینت آشپزخانه
  9. کاغذ دیواریکارهای بازسازی (4)

اولویت بندیِ کارها در پروژه بازسازی چگونه است؟

مواردی که در بالا گفتیم رایج‌ترین کارهایی هستن که در بازسازی انجام میشن، اما مثل هر پروژه اصولی بهتره اولویت‌بندی ها رو در بازسازی بدونید:

  1. قطع کردن تمامی اتصالات آب، برق، گاز و …
  2. جدا کردن تاسیسات مکانیکی مثل شیرآلات و …
  3. تخریب دیوارهای غیرباربر
  4. ساخت پشتیبان برای دیوارهای باربر در صورت نیاز به تخریب
  5. سیمان‌کاری کف و دیوارها
  6. عایق‌کاری
  7. لوله‌کشی و برق‌کشی طبق اصول جدید
  8. گچ‌کاری
  9. نصب در و پنجره
  10. تعمیر سقف و سقف کاذب در صورت نیاز
  11. بازسازی کف
  12. نقاشی
  13. نصب کابینت
  14. نصب اتصالات
  15. نصب پارکت و کاغذ دیواری
  16. نصب درها
  17. بازسازی نمای بیرونی
  18. تمیزکاری نهاییبازسازی

حالا وقتشه دوباره بریم سراغ آیتم های بازسازی و به تفصیل هر کدوم رو بررسی کنیم….

1.    تخریب در بازسازی خانه

تخریب ساختمان مبحث گسترده‌ای هست که تنها به بازسازی هم محدود نمیشه و نقش مهمی در نوسازی هم ایفا می‌کنه. اما در زمینه بازسازی، عملیاتِ تخریب معمولا به دیوارها و بخش‌هایی مربوط میشه که بخواید:

  • فضاسازی رو تغییر بدین،
  • نقشه ساختمان رو بازتر کنید یا
  • چینش اتاق‌ها رو تغییر بدین.

فقط به این نکته توجه داشته باشید که هر تخریبی در بازسازی مجاز نیست و گاها به مجوز نیاز داره. نکته بعدی هم به تخریب دیوارهای باربر و غیرباربر مربوط میشه که قبل از تخریب دیوارهای باربر باید پشتیبان مناسب اون‌ها رو بسازید، در نتیجه بهتره کار تخریب رو حتما به افراد متخصص و باتجربه بسپرید. سلام ساختمان میتونه این افراد حرفه ای رو بهتون معرفی کنه. آیتم های بازسازی (1)

2.    تیغه‌چینی در بازسازی

بعد از تخریب بخش‌هایی که نیاز به تغییر داشتن، باتوجه به نقشه جدید تیغه‌چینی دیوارهای جدید صورت می‌گیره تا کلیت فضا آماده بشه و از مرحله سفت‌کاری عبور کنیم و به نازک‌کاری برسیم. بعد کف و دیوارها رو سیمان می‌کنن و عایق‌کاری اون‌ها انجام میشه. آیتم های بازسازی (2)

3.    لوله‌کشی و تاسیسات در تعمیر خانه

خیلی وقت‌ها نیازی نیست تمام لوله‌کشی و تاسیسات ساختمانی رو تغییر داد و فقط به تعمیرات جزئی احتیاج دارن، اما گاها به دلیل فرسودگی یا قدیمی بودن روش اجرای اون و یا اعمال تغییراتی در فضا، احتیاج هست سیستم تغییر کنه. پس قبل از هر کاری باید این تاسیسات توسط متخصص بررسی بشن تا اشکالات احتمالی شناسایی بشه. هزینه در زمینه تاسیسات شاید در نگاه اول گرون تموم بشه اما نتیجه اون ماندگار هست؛ استفاده از تاسیسات به روز باعث کاهش اسراف انرژی و صرفه اقتصادی بلندمدت میشه و مهم‌تر از اون آسایش خودتون رو فراهم می‌کنه. (1 )آیتم های بازسازی

4.    درب و پنجره در نوسازی ساختمان

معمولا یکی از رایج‌ترین کارها در بازسازی، تعویض درب و پنجره‌ها است. پنجره‌های دوجداره که عایق صوت، گرما و سرما هستن، درهای ضد سرقت جزو بهترین انتخاب‌ها در بازسازی محسوب میشن و ارزش هزینه‌ای که براشون میشه رو دارن. خیلی وقت‌ها هم ساختمان‌های قدیمی با پنجره‌های کوچکی طراحی شده بودن که امروزه خیلی مورد پسند نیستن و معمولا در بازسازی اون‌ها رو تغییر میدن تا نور بیشتری وارد فضا بشه که خب مسلما نیازه قاب در و پنجره هم تغییر کنه. آیتم های بازسازی (3)

5.    تعمیر سقف و اجرای سقف کاذب در بازسازی

خانه‌های قدیمی اکثر سقف‌های پرکاری داشتن، پر از تزئینات و گچبری که امروزه شاید برای خیلی‌ها جالب نباشه. در نتیجه حذف این تزئینات از معمول‌ترین کارها در بازسازی هست. سقف‌های دکوراتیو کاذب برای نورپردازی‌های مختلف و پوشوندن تاسیسات الان بیشتر رواج داره. کناف، قاب‌های فایبرگلاس یا پلی‌پروپیلن از دیگر گزینه‌ها برای تغییر سقف فضاست. اطلاعات بیشتری در این زمینه رو می‌تونید در انواع سقف کاذب بخونید. آیتم های بازسازی (4)

6.    بازسازی کف ساختمان

معمولا چیزی که خیلی در بازسازی به چشم میاد، تغییراتی هست که بر روی دیوارها اعمال میشه، اما بازسازی کف ساختمان هم به همون اندازه اهمیت داره، چون اصطلاحاً فضا رو جمع می‌کنه. انواع متریالی که میشه برای کف‌سازی انتخاب کرد، عبارتند از:

  • پارکت
  • سنگ
  • سرامیک
  • لمینت
  • اپوکسی

برای مثال لمینت پارکت در عین زیبایی، بسیار مقرون به صرفه است و برای یک دکوراسیون مدرن خیلی کاربردی به نظر می‌رسه. خیلی راحت و سریع هم نصب میشه. پس بهتره برای انتخاب نوع کف‌سازی به عواملی مثل قیمت، نگهداری مصالح، نمای ظاهری اون، سلیقه، تنوع طرح و رنگ، ایمنی و راحتی، نصب آسان و سریع و … توجه کرد.

مطلب پیشنهادی:اتاق خواب خونتو اینطوری دیزاین نکن! چون همیشه خواب میمونی!بازسازی 2

7.    نقاشی ساختمان در فرآیند بازسازی

در گذشته اکثر فضاهای داخلی نقاشی می‌شدن اما در بازه‌ای کاغذهای دیواری ترند شدن اما بعد از مدتی دوباره رجوع به رنگ پرطرفدار شد، اون‌هم به دلیل قیمت، آسانی تعویض و … بود. الان همه که خیلی ساده خودتون می‌تونید بخشی از رنگ دیوارها رو با یک سطل رنگ و غلطک تغییر بدین. انواع رنگی هم که در نقاشی ساختمان استفاده میشن، عبارتند از:

  • رنگ روغن
  • رنگ پلاستیک
  • رنگ اکرلیک
  • مولتی کالر
  • بلکاآیتم های بازسازی (6)

که بسته به نوع رنگ انتخابی و کیفیت اون هزینه متغیری دارن. برای انتخاب رنگ فضای داخلی هم بهتره سری به روانشناسی رنگ بزنید و با توجه به سبک دکوراسیون داخلی مدنظرتون، رنگ مناسب هر فضا رو انتخاب کنید.

8.    تعویض یا ساخت کابینت

اگر کابینت‌ آشپزخانه قبلی دیگه قابلیت استفاده نداره یا شما سبک اون‌ها و تقسیم‌بندی‌شون رو نمی‌پسندین، بهتره سعی کنین اون‌ها رو سالم از دیوار جدا کنید و به خیریه ببخشین، تا کس دیگه‌ای بتونه از اون‌ها استفاده کنه و حالا خودتون برید دنبال طرح و نوع کابینت مدنظرتون که احتمالا رابطه مستقیمی هم با سبک دکوراسیون‌تون داره. آیتم های بازسازی (7) امروزه آشپزخانه‌ها معمولا از ترکیب کابینت و قفسه باز تشکیل میشن و سعی بر این هست که تمامی وسایل درون کابینت‌ها پنهان بشن تا ظاهری یکدست به وجود بیاد. در هر صورت تمام این‌ها به سلیقه و نیاز شما برمی‌گرده. انواع کابینت‌ها معمولا شامل موارد زیر میشن:

  • کابینت هایگلاس
  • کابینت ام‌دی‌اف
  • کابینت ممبران
  • کابینت وکیوم
  • کابینت چوبی
  • کابینت روکش چوب
  • کابینت فلزی

کابینت‌های ترند 2021 رو هم می‌تونید در انواع کابینت آشپزخانه ببینید.

9.    کاغذ دیواری

کاغذ دیواری به عنوان یک دیوارپوش جذاب انتخاب خیلی‌ها در بازسازی فضای داخلی هست. با استفاده از کاغذ دیواری می‌تونید طرح رو به فضا اضافه کنید و خیلی راحت نظرها رو جلب کنید و البته خیلی راحت‌تر عیوب دیوارها پوشیده میشه. به دلیل تنوع طرح و رنگ و کیفیت‌های مختلف، دستتون حسابی برای انتخاب کاغذ دیواری مدنظر متناسب با فضایی که از اون قراره استفاده کنید، بازه. جدای از این ویژگی‌ها، کاغذهای دیواری انواع مختلفی دارن:

  • کاغذ دیواری نورانی بازسازی 3
  • کاغذ دیواری پوستری بازسازی 4
  • کاغذ دیواری سه‌بعدی آیتم های بازسازی (8)
  • کاغذ دیواری نانوون آیتم های بازسازی (9)
  • کاغذ دیواری ضد زلزله دیوار مجهز به کاغذ دیواری
  • کاغذ دیواری داماسکتغییرات خانه (2)

توصیه‌ای که در پروژه‌های بازسازی اهمیت زیادی داره، استفاده از متریال با کیفیت هست، درسته هزینه رو بالاتر می‌بره اما دوراندیش باشین! پس بهتره بدونیم یک کاغذ دیواری ایده‌آل چه ویژگی‌هایی داره:

  1. قابل شستشو باشه و راحت تمیز شه
  2. در برابر نور خورشید مقاوم باشه
  3. عایق صوتی باشه
  4. مقاومت کششی بالایی داشته باشه
  5. حساسیت‌زا نباشه
  6. در برابر خط و خش مقاوم باشهتغییرات خانه (3)

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محسن
محسن
30 دی 1402 19:00

سلام وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون
آیا بازسازی نیاز به مجوز داره؟