3.6 25

کابینت چوب، بهترین مدل‌های کلاسیک و مدرن برای آشپزخانه، قیمت بهار 1403

  26 اسفند 1402     -      تاریخ انتشار:  26 اسفند 1402
کابینت چوبی و روکش چوب، بهترین مدل های کلاسیک و مدرن برای آشپزخانه

کابینت چوب یکی از لوکس‌ترین انواع کابینت آشپزخانه است که توجه بسیاری از مشتریان رو به خودش جلب می‌کنه. اما قیمت بالای این نوع کابینت باعث میشه افراد از سفارش کابینت چوب منصرف بشن. راستی می‌دونین قیمت کابینت تمام چوب چقدر هست و چه فرقی با کابینت روکش چوب داره؟ ما در این مقاله به این سوال‌ها پاسخ میدیم و با بیان مزایا و معایب کابینت چوب، شما رو بیشتر با این نوع کابینت آشنا می‌کنیم. همچنین در ادامه بهترین چوب‌ها برای ساخت کابینت تمام چوب رو به شما معرفی می‌کنیم و بهترین رنگ کابینت چوب رو هم بهتون می‌گیم. در انتهای مقاله هم، روش نگهداری و تمیز کردن کابینت تمام چوب رو توضیح میدیم. پس با ما همراه باشین تا از چوب و کابینت چوبی لذت ببرین. ابتدا تعریف شفافی از کابینت تمام چوب ارائه می‌دیم.

ویدئوی معرفی کابینت چوبی + مزایا و معایب

در ویدئوی زیر یکی از صدها کابینت ساز سلام ساختمان، خیلی خلاصه و مفید در مورد کابینت چوبی توضیح می‌دهد:

منظور از کابینت چوب چیست؟

کابینت چوبی در دو نوع روکش چوب و تمام چوب وجود داره. در این مقاله منظور ما از کابینت چوبی، کابینت تمام چوب است و کابینت روکش چوب رو در مقاله دیگه‌ای معرفی کردیم. کابینت چوب، یکی از قدیمی‌ترین انواع کابینت هست که بیشتر در خانه‌های بزرگ و مجلل استفاده می‌شه. از اونجایی که چوب، حس طبیعی بودن و اصالت رو تداعی می‌کنه، بسیاری از مشتریان سراغ کابینت چوب میرن. به طور خلاصه کابینت چوبی جز لوکس ترین کابینت های آشپزخانه های ایرانی است.

کابینت چوب طبیعی نئوکلاسیک قهوه‌ای با صفحه روی سفید

حالا وقتی می‌گیم کابینت تمام چوب، این کابینت خودش می تونه شامل دو نوع مختلف باشه. در مدل اول تمامی بخش‌های مختلف کابینت از قبیل بدنه و درب‌ها از چوب طبیعی ساخته می‌شن که کابینتی لاکچری و خاص و بسیار گران‌قیمت رو داریم. این نوع کابینت چوبی در هرجایی کار نمی‌شه و مخصوص جاهای خیلی خاص و خانه‌های گران قیمت هست. اما نوع دوم کابینت چوب، فقط دارای درب‌هایی از جنس چوب طبیعی هست و یونیت (بدنه کابینت) از چوب مصنوعی ساخته می‌شه. این کابینت طبیعتاً قیمت پایین‌تری از کابینت چوبی تماما ساخته شده از چوب طبیعی داره.

در بازار، اغلب کابینت چوب رو با بدنه ام دی اف و درب چوبی می‌سازن و از سبک کلاسیک هم، برای ساخت این کابینت خیلی استفاده می‌کنن. در چنین حالتی معمولا بدنه کابینت چوب از ام دی اف درجه یک ساخته میشه و سایر قسمت‌های کابینت کلاسیک، مثل ستون، سر ستون، تاج، زیر چراغ و درب، از چوب طبیعی ساخته می‌شن. کابینت چوب، یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع کابینت به حساب میاد، چون متریال اولیه اون از چوب طبیعی درختان است. در ادامه نحوه ساخت کابینت چوبی رو به شما می‌گیم.

نحوه ساخت کابینت تمام چوب چگونه است؟

مراحل ساخت کابینت تمام چوب رو در ادامه برای شما آوردیم:

  1. اولین مرحله در ساخت کابینت تمام چوب اندازه گیری ابعاد فضا و مشخص کردن محل قرارگیری لوازم مختلف مثل گاز و … است.
  2. سپس طرح، رنگ ، نوع چوب و یراق آلات مصرفی دلخواه خودتون رو مشخص می‌کنین و کابینت ساز شروع به ساخت کابینت شما می‌کنه. همچنین در این مرحله مشخص می‌کنین که کابینت چوبی شما تماما از چوب طبیعی ساخته بشه یا اینکه بدنه اون از جنس ام دی اف باشه.
  3. بعد نوبت به برش کاری چوب‌ها میرسه. در این مرحله کابینت ساز طبق اندازه گیری‌ها، قطعات مختلف چوب طبیعی رو برای ساخت کابینت برش میزنه. اگه کابینت چوبی نیاز به طراحی و یا منبت کاری خاصی داشته باشه در این مرحله انجام میشه.
  4. در این مرحله، معمولا چوب‌هایی که برای ساخت کابینت برش خوردن رو لبه چسبانی می‌کنن. این کار برای زیبایی و محافظت کابینت از رطوبت در محل لبه‌ها انجام میشه. برای پوشاندن لبه‌ها معمولا از نوارهای چوب یا پی وی سی با ضخامت 1 تا 2 میلی متر استفاده می‌کنن.
    کابینت چوب قهوه‌ای در آشپزخانه بزرگ با صفحه کابینت سنگ تیره
  5. حالا نوبت به سوراخ کاری‌های کابینت میرسه. سوراخ زنی رو برای اتصال بدنه کابینت، کشو، ریل و … انجام میدن.
  6. سپس رنگ آمیزی کابینت انجام میشه. معمولا رنگ آمیزی کابینت چوبی رو بعد از ساخت کامل کابینت انجام میدن تا پوشش رنگ روی سطح، در طی مراحل ساخت دچار آسیب نشه. البته حتما باید قبل از رنگ آمیزی، سطح رو سنباده کاری کرده باشین تا یکدست بشه و رنگ آمیزی تمیزتر انجام بشه.
  7. در آخرین مرحله دیگه نوبت به مونتاژ کردن قطعات آماه شده میرسه. در این مرحله بخش‌های مختلف کابینت رو به هم متصل می‌کنیم و کابینت رو به دیوار نصب می‌کنیم. بخشی از فرآیند مونتاژکاری قبل از نصب کابینت روی دیوار و بخشی از آن، بعد از نصب انجام میشه.
حساب کاربری کابینت سازان سلام ساختمان

در بخش بعدی متوجه می‌شین کابینت روکش چوب و تمام چوب چه تفاوتی دارن.

تفاوت کابینت چوب و روکش چوب چیست؟

بعضی از افراد کابینت چوب رو با روکش چوب اشتباه می‌گیرن، چون ظاهر این دو کابینت شبیه به هم هست. اما این کابینت‌ها از دو جنبه با هم تفاوت دارن:

  1. مقایسه کابینت چوب و روکش چوب از نظر متریال سازنده
  2. مقایسه کابینت چوب و روکش چوب از نظر قیمت

در ادامه هر یک از موارد بالا رو به طور دقیق بررسی می‌کنیم.

1.     مقایسه کابینت چوب و روکش چوب از نظر متریال سازنده

مهم‌ترین تفاوت کابینت تمام چوب و روکش چوب در نوع متریال سازنده این دو نوع کابینت هست. در کابینت تمام چوب، از چوب طبیعی بیشتری نسبت به کابینت روکش چوب استفاده می‌کنن.

قسمت‌های مختلف کابینت چوبی ازجمله درب‌ها، ستون‌های منبت‌کاری شده، تاج و زیر چراغ، از چوب طبیعی ساخته می‌شن؛ در صورتی که در کابینت روکش چوب برای ساخت این بخش‌ها، از ام دی افِ روکش شده با لایه نازکی از چوب طبیعی استفاده می‌کنن.

2.     مقایسه کابینت چوب و روکش چوب از نظر قیمت

همانطور که می‌دونین، چوب‌های مصنوعی قیمت کمتری نسبت به چوب‌های طبیعی دارن. بنابراین کابینت روکش چوب نسبت به کابینت تمام چوب قیمت کمتری داره، چون همانطور که در قسمت قبلی گفتیم، از مقدار چوب طبیعی کمتری (در حد روکش نازک) در کابینت‌های روکش چوب استفاده می‌کنن.

حالا که تفاوت کابینت چوبی و روکش چوب رو متوجه شدین، در ادامه میریم سراغ بررسی مزایا و معایب کابینت چوبی و این کار رو از مزایا شروع می‌کنیم.

مزایای کابینت چوب چیست؟

کابینت چوب، جذابیت و گرمای خاصی در محیط آشپزخانه به وجود میاره. همین ویژگی یکی از مهم‌ترین مزایای کابینت چوب است که نظر مشتریان رو به خودش جلب می‌کنه. اما کابینت چوب علاوه بر این ویژگی، مزایای دیگه‌ای هم داره که عبارت‌اند از:

  1. زیبایی، تنوع و سازگاری با سلایق مختلف
  2. طول عمر و دوام بالا
  3. قابلیت انعطاف و ابزارخوری بالا
  4. ایجاد عایق صدا
  5. قابلیت نصب انواع دستگیره و یراق‌آلات
  6. نظافت آسان
  7. مناسب هر سبک و چیدمان

در ادامه در مورد هر کدام از مزایای بالا بیشتر به شما توضیح میدیم.

1.     زیبایی، تنوع و سازگاری با سلایق مختلف

انواع چوب‌های طبیعی دارای بافت‌ها و رگه‌های چشم نواز و متنوعی هستن. همین تنوع بافت‌ها باعث میشه کابینت‌های چوبی با نقش و نگارهای گوناگونی ساخته بشن و با سلیقه‌های مختلف سازگار باشن.

کابینت چوب قهوه‌ای روشن با طرح طبیعی چوب

کابینت‌های چوبی همچنین در رنگ و مدل تنوع بالایی دارن، زیرا این کابینت‌ها قابلیت رنگ آمیزی و طراحی خوبی دارن.

2.     طول عمر و دوام بالا

بعضی از چوب‌های مورد استفاده برای ساخت کابینت چوبی، دوام بیشتری نسبت به انواع دیگر دارن. در همین مقاله در مورد انواع چوب‌‌های سازنده کابینت چوبی توضیح میدیم. فعلا همین قدر بدونین که چوب‌های باکیفیت‌تر، گران‌تر هستن و طول عمر بیشتری دارن.

3.     قابلیت انعطاف و ابزارخوری بالا

چوب انعطاف‌پذیری بالایی داره و می‌تونیم اون رو به هر طرح و شکل دلخواه در بیاریم. به عبارت دیگه میشه گفت چوب از قابلیت ابزارخوری خوبی برخوردار هست و این امکان وجود داره که با سلیقه کارفرما سفارشی‌سازی بشه.

4.     ایجاد عایق صدا

چوب عایق خوبی برای صدا محسوب میشه. به عنوان مثال اگه لیوان استیل به کابینت چوبی برخورد کنه، نسبت به کابینت فلزی صدای کمتری تولید می‌کنه.

5.     قابلیت نصب انواع دستگیره و یراق‌آلات

امکان نصب انواع یراق‌آلات و دستگیره روی کابینت چوب، با توجه به جنس چوب وجود داره. که می توان از ایده های خاص و جذاب نیز برای نورپردازی کابینت های آشپزخانه بهره برد.

6.     نظافت آسان

لوازم چوبی مثل کابینت چوب خیلی کم گرد و خاک یا لکه رو به خودشون جذب می‌کنن. به همین علت به راحتی تمیز میشن. در مورد روش تمیز کردن کابینت چوبی در انتهای همین مقاله صحبت می‌کنیم.

7.     مناسب هر سبک و چیدمان

کابینت چوبی به راحتی در سبک‌های مختلف دکوراسیون طراحی می‌شه همچنین ترکیب کابینت چوبی و استفاده از سفال ایرانی در دکوراسیون آشپزخانه نیز می تواند به جذابیت آشپزخانه کمک کند و می‌تونین بر اساس سبک مورد نظر، سایر لوازم رو با کابینت چوب هماهنگ کنین. به دلیل چیدمان و طراحی انعطاف پذیر این نوع کابینت، امکان استفاده از فضا با کمترین پِرتی وجود داره.

کابینت چوب طبیعی قهوه‌ای روشن دارای رگه‌های طبیعی چوب با صفحه کابینت سفید

از مزایای کابینت چوب که بگذریم، این نوع کابینت معایبی هم داره که در بخش بعد به اون‌ها اشاره می‌کنیم.

معایب کابینت چوب چیست؟

معایب کابینت چوب رو میشه در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. آسیب‌پذیری در برابر رطوبت
  2. آسیب‌پذیری در برابر هجوم حشرات
  3. ماندگاری آلودگی در صورت رعایت نکردن بهداشت
  4. هزینه بالای متریال و طراحی کابینت چوب

در ادامه توضیح مختصری درباره هر کدام از این معایب به شما میدیم.

1.     آسیب‌پذیری در برابر رطوبت

کابینت چوبی عایق رطوبت و حرارت نیست، بنابراین اگر از رنگ و پوشش مناسب برای اون استفاده نکنین، در برابر این عوامل می‌تونه آسیب ببینه. البته میزان مقاومت کابینت چوبی در برابر رطوبت، به نوع چوب هم خیلی بستگی داره.

2.     آسیب‌پذیری در برابر هجوم حشرات

یکی از آفت‌های چوب حشرات هستن. در برخی شرایط خاص، حشرات موزی به بافت کابینت چوب آسیب می‌زنن و به مرور زمان باعث از بین رفتن کابینت میشن.

3.     ماندگاری آلودگی در صورت رعایت نکردن بهداشت

اگر کابینت چوبی رو مرتب تمیز نکنین، چربی و آلودگی روی اون باقی می‌مونه و باعث خراب شدن کابینت شما میشه.

4.     هزینه بالای متریال و طراحی کابینت چوب

از اونجایی که برای ساخت کابینت چوبی باید از متریال چوب طبیعی استفاده کنین و معمولا این کابینت دارای منبت کاری های کلاسیک زیادی هست، هزینه متریال و طراحی اون نسبت به سایر کابینت‌ها بیشتر میشه. همچنین نقش و نگارهایی رو که روی کابینت چوبی اجرا می‌کنن، اغلب کار دست هستن و به همین خاطر بسیار گران تمام میشن.

اگر می‌خواین از قیمت کابینت چوبی اطلاع پیدا کنین، قسمت بعدی رو مطالعه کنین.

قیمت کابینت چوب پیش از سال 1403 چند است؟

قیمت کابینت چوب در بازار بر اساس متر طول محاسبه میشه. در جدول زیر قیمت متری این کابینت رو برای شما آوردیم:

جدول قیمت کابینت تمام چوب

آخرین بروزرسانی در حال دریافت..
نوع کابینتحداقل قیمت (تومان)حداکثر قیمت (تومان)
کابینت چوبی ( کابینت تمام چوب)در حال دریافت…در حال دریافت…

برآورد قیمت کابینت چوبی در بهار 1403

در برآورد قیمت کابینت، دو عامل نرخ تورم و قیمت دلار تاثیر گذار هستند. به طور کلی هزینه کابینت چوبی شامل 60 درصد هزینه متریال و 40 درصد هزینه دستمزد و اجرا است. تغییر قیمت دلار می‌تواند هزینه متریال کابینت را افزایش دهد و افزایش نرخ تورم هم، دستمزدهای ساخت کابینت را زیاد می‌کند. بنابراین، در ادامه برآورد قیمت کابینت چوبی در سال 1403 را برای سه سناریوی زیر در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • افزایش قیمت خوش بینانه متریال و دستمزد (کمترین افزایش قیمت)
  • افزایش قیمت واقع بینانه متریال و دستمزد (افزایش قیمت متوسط)
  • افزایش قیمت بدبینانه متریال و دستمزد (بیشترین افزایش قیمت)

در نهایت، جدول برآورد قیمت کابینت چوبی در اواخر بهار 1403 را براساس نرخ تورم اعلامی توسط مرکز ملی آمار و پیش بینی افزایش نرخ دلار در سال جدید، برای شما آورده‌ایم:

متریال کابینتسناریو افزایش قیمتبرآورد حداقل قیمت کابینت چوبیبرآورد حداکثر قیمت کابینت چوبیتوضیحات
قیمت کابینت چوبی-روکشخوش بینانه11,300,00017,800,000بستگی زیاد به طرح و رنگ دارد
واقع بینانه11,900,00018,900,000
بد بینانه13,100,00020,700,000
قیمت کابینت تمام چوبیخوش بینانه19,000,00029,000,000بستگی به نوع و میزان مصرف چوب و رنگ دارد
واقع بینانه20,000,00031,000,000
بد بینانه22,000,00034,500,000

البته قیمت متری اصلا دقیق نیست. زیرا عوامل زیادی بر تعیین قیمت نهایی کابینت چوبی تاثیر دارن. در ادامه این عوامل رو به شما معرفی می‌کنیم.

چه عواملی بر تعیین قیمت کابینت چوبی تاثیر دارن؟

اگه بخواین دقیق‌تر بدونین قیمت کابینت چوبی شما چقدر میشه، باید ببینین چه عواملی روی قیمت کابینت شما تاثیر دارن. پارامترهای زیر، قیمت کابینت چوبی شما رو دچار تغییر می‌کنن:

  • سبک طراحی کابینت چوب
  • جنس روکش رنگی کابینت چوب
  • جنس چوب بدنه کابینت چوب
  • نوع یراق‌آلات کابینت چوب

بنابراین در هنگام خرید کابینت چوبی حتما باید به موارد بالا توجه کنین و از تاثیر هر کدام، بر کابینت چوبی خودتون اطلاع پیدا کنین.

بهترین چوب برای ساخت کابینت چوبی چیست؟

بهترین چوب‌هایی که برای ساخت کابینت چوب استفاده می‌شن عبارت‌اند از:

  1. چوب درخت گردو
  2. چوب درخت راش
  3. چوب درخت افرا
  4. چوب درخت روس

هر کدام از این چوب‌ها از ظاهر و کیفیت متفاوتی برخوردار هستن. در ادامه به معرفی این چوب‌ها در کابینت چوبی می‌پردازیم.

1.     معرفی کابینت چوب گردو

همگن و صیقل‌پذیر بودن و داشتن بافت زیبا، از مهم‌ترین ویژگی‌های چوب گردو هستن. رنگ اصلی چوب گردو قهوه‌ای تیره است اما به خاطر خاصیت رنگ‌پذیری، می‌تونیم از رنگ‌های مختلف برای رنگ‌آمیزی چوب گردو استفاده کنیم. این نوع چوب وقتی در معرض آفتاب قرار می‌گیره به مرور روشن‌تر میشه. کابینت چوب گردو از گران‌ترین کابینت‌های موجود در بازار هست.

2.     معرفی کابینت چوب راش

رنگ چوب راش، قرمز مایل به کِرِم بوده و تقریبا در برابر حشرات، قارچ‌ها و رطوبت مقاوم هست. این نوع چوب به علت بافت همگن و استحکام مناسب، بیشترین تقاضا رو برای خرید در بین کابینت‌های لوکس داره.

3.     معرفی کابینت چوب افرا

چوب افرا، چوب نیمه سنگین با پرداخت (سنباده زنی و رنگ آمیزی) آسان حساب میشه و رنگ سفید مایل به کِرِم داره. این چوب، خوش کار و شکننده هست و قابلیت تورق (ورقه شدن)، کنده‌کاری و ظریف‌کاری رو داره.

4.     معرفی کابینت چوب روس

چوب روس همان چوب درخت کاج هست که رنگ سفید متمایل به صورتی و قرمز داره. از ویژگی‌های این چوب میشه به بافت پفکی، تراکم و وزن سبک، خوش کار بودن، سمباده خوری مناسب و نرم بودن برای کارهای چوبی اشاره کرد. خاصیت کشسانی چوب روس در کابینت چوبی، باعث میشه این کابینت در هنگام ضرب‌دیدگی به راحتی ترمیم بشه و به حالت اول خودش برگرده. کابینت چوب روس قیمت کمتری نسبت به سایر کابینت‌های چوبی داره.

به عنوان مثل یکی از انواع چوب روسی که در صنعت کابینت سازی مورد استفاده قرار میگیرد، ترموود است. از ویژگیهای مهم این چوب روسی میتوان به مقاومت بالا، عایق بودن در برابر صدا، گرما و سرما و صد آب بودن آن است. به همین دلیل قیمت ترموود در بازار نسبتاً بالاست اما کیفیت بسیار خوبی دارد.

کابینت چوب سبک کلاسیک دارد یا مدرن؟!

کابینت چوبی از لحاظ سبک طراحی به سه دسته اصلی و پرطرفدار زیر تقسیم میشه:

  • کابینت چوب کلاسیک
  • کابینت چوب مدرن
  • کابینت چوب نئوکلاسیک

در ادامه کابینت چوبی در هر یک از سبک‌های بالا رو به شما معرفی می‌کنیم.

·         کابینت چوبی سبک کلاسیک

کابینت چوبی کلاسیک به کابینتی میگن که در ساخت اون از منبت‌کاری و حکاکی‌هایی روی درب‌ها و بخش‌های مختلف کابینت استفاده میشه. بنابراین مهم‌ترین ویژگی کابینت چوبی کلاسیک این هست که سرستون‌های منبت‌کاری شده و درب‌های چوبی ابزار خورده داره.

کابینت چوب قهوه‌ای دارای سبک کلاسیک با سرستون‌های منبت کاری شده

به طور کلی در سبک کلاسیک شما با یک کابینت شلوغ و پر کار روبرو هستین که از تاج، ستون، سر ستون، پاخور و یا زیر چراغ منبت کاری شده در اون استفاده میشه.

·         کابینت چوبی سبک مدرن

کابینت چوبی مدرن بر خلاف سبک کلاسیک، طراحی ساده‌ای داره. همین سادگی در سبک مدرن، باعث میشه آشپزخانه منظم‌تر به نظر برسه.

کابینت چوبی با طرح چوب طبیعی بدون رنگ و با طراحی ساده

اگر آشپزخانه کوچکی دارین، سبک مدرن بهترین گزینه برای شما هست که به دلیل خلوت بودن نوع طراحی، فضارو بزرگ‌تر جلوه میده. در این سبک شما می‌تونین کابینت چوبی رو با رنگ طبیعی خودش و بدون دستگیره و یا با دستگیره مخفی داشته باشین.

·         کابینت چوب سبک نئوکلاسیک

کابینت چوبی نئوکلاسیک ترکیبی از کابینت چوبی کلاسیک و مدرن حساب میشه. در این سبک کابینت، خبری از جزئیات پیچیده کابینت‌های کلاسیک نیست و البته سادگی کابینت‌های مدرن رو هم در اون‌ها نمی‌بینین.

کابینت چوبی نئوکلاسیک قهوه‌ای تیره با صفحه کابینت سنگی

در کل میشه گفت کابینت چوبی نئوکلاسیک طراحی ساده‌تری نسبت به کابینت چوبی کلاسیک داره، اما از سبک مدرن هم، شلوغ‌تر و پرکارتر هست.

در ادامه بهترین رنگ‌های کابینت چوبی رو به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین رنگ کابینت چوب چیست؟

رنگ کابینت چوب از دو جنبه اهمیت داره. یکی از این لحاظ که روی قیمت کابینت چوب تاثیر میذاره و دوم به خاطر این که استحکام کابینت رو بیشتر می‌کنه. به این معنی که رنگ خوب باعث میشه کابینت چوب کمتر در معرض آسیب و خراشیدگی قرار بگیره. پس انتخاب بهترین رنگ به زیبایی و استحکام بیشتر کابینت کمک می‌کنه. اما وقتی صحبت از بهترین رنگ برای کابینت چوبی می‌شه، دو موضوع مهم زیر به ذهن ما میاد:

  1. اول اینکه بهترین رنگ از نظر بصری و زیبایی، چه رنگی هست
  2. دوم اینکه بهترین رنگ از نظر ساختار و کیفیت، چه رنگی هست

در ادامه به بررسی بهترین رنگ کابینت چوبی در دو حالت بالا می‌پردازیم.

1.     بهترین رنگ کابینت چوب از لحاظ بصری و زیبایی چه رنگ‌هایی هست؟

کابینت چوب رو در رنگ‌های مختلفی می‌تونین سفارش بدین. اما پرطرفدارترین رنگ‌های این کابینت عبارت‌اند از:

  • گردویی
  • سفید
  • قهوه‌ای
  • کِرِم

رنگ هایی که در بالا گفتیم به عنوان بهترین رنگ‌های کابینت چوب شناخته میشن. با این حال کابینت سفید و طلایی چوبی هم نسبتا پرطرفدار هست.

کابینت چوب طبیعی رنگ آمیزی شده به رنگ سفید

گاهی حتی می‌تونین از ترکیب رنگ‌هایی که گفتیم هم، برای ساخت کابینت چوبی استفاده کنین. در ادامه بهترین رنگ رو از نظر کیفیت به شما معرفی می‌کنیم.

2.     بهترین رنگ کابینت چوب از لحاظ ساختار و کیفیت رنگ چیست؟

به طور کلی از لحاظ نوع ساختار، از دو نوع رنگ برای کابینت آشپزخانه چوبی استفاده می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • رنگ‌های خود رنگ
  • رنگ‌های پوششی

در ادامه با این دو نوع رنگ آشنا می‌شین.

  • رنگ‌های خودرنگ

رنگ‌های خود رنگ، رنگ‌هایی شفاف هستن که بافت اصلی چوب رو بهتر نشان میدن. از اونجایی که این رنگ‌ها شفاف هستن، بعد از پایان کار، بافت و رگه‌های چوب کاملا دیده میشه و رنگ اصلی چوب جلوه بیشتری پیدا می‌کنه.

  • رنگ‌های پوششی

رنگ‌های پوششی دارای رنگ مشخصی بوده و مثل دسته قبلی بی رنگ و شفاف نیستن و بعد از استفاده از اون‌ها، رنگ اصلی چوب تغییر کرده و به رنگ‌هایی مثل عسلی، قهوه‌ای، شرابی، قرمز و … متمایل می‌شه. نکته مهم در مورد کابینت‌هایی که قرار هست با رنگ سفید رنگ آمیزی بشن این هست که هنگام استفاده از رنگ سفید برای کابینت چوب، قبل از رنگ آمیزی کابینت ها، آوندها و موج ها رو به رنگ طلایی، قهوه‌ای یا نقره‌ای در میارن تا بهتر مشاهده بشن. سپس روی اون‌ها از رنگ سفید استفاده می‌کنن. دلیل این کار این هست که با وجود طرح آوندها و موج‌ها، حس چوب به خوبی منتقل بشه.

در هر دو نوع رنگ آمیزی می‌تونین از رنگ‌های پرطرفدار پلی اورتان و پلی استرِ شفاف و یا رنگی استفاده کنین. البته رنگ‌های پلی اورتان معمولا کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به رنگ‌های پلی استر دارن و می‌تونیم اون‌ها رو به عنوان بهترین رنگ‌ها معرفی کنیم. رنگ‌های پلی استر یک ایراد بزرگ دارن و اون هم، نداشتن قابلیت ترمیم رنگ آمیزی هست.

کابینت مدرن چوبی قهوه‌ای نسبتا تیره دارای طرح و بافت خاص چوب طبیعی

حالا که با بهترین رنگ‌های کابینت چوبی آشنا شدین، در ادامه می‌خوایم نکاتی رو برای نگهداری از این کابینت به شما بگیم.

روش نگهداری و تمیز کردن کابینت تمام چوب چیست؟

کابینت چوب هم مثل هر کابینت دیگه‌ای، به مرور زمان و بر اثر استفاده زیاد فرسوده میشه و آسیب می‌بینه. همچنین این کابینت بر اثر چربی و گرد و غبار آشپزخانه کثیف میشه و اگر به شیوه مناسب اون رو تمیز نکنین، امکان داره محل کثیفی به راحتی پاک نشه. بنابراین در نظافت کابینت تمام چوب باید به نکات زیر توجه کنین:

  • به طور مرتب کابینت چوبی رو تمیز کنین. این کار رو می‌تونین با تمیزکننده‌های خانگی مثل ترکیب سرکه و روغن زیتون، ترکیب جوش شیرین و روغن نباتی، روغن گردو و ترکیب وازلین و لیمو انجام بدین.
  • استفاده از پولیش، واکس چوب و چای کیسه‌ای باعث براقیت و درخشش کابینت چوبی میشه.
  • بعد از استفاده از انواع تمیزکننده، کابینت چوبی رو با یک دستمال نرم خشک کنین.
  • کف کابینت چوب رو با یک کفپوش بپوشانین تا از ریختن مواد مختلف روی کف کابینت جلوگیری بشه. همچنین اگه مواد غذایی و ادویه‌جات رو داخل ظروف درب‌دار نگهداری کنین، داخل کابینت تمیزتر می‌مونه.
  • مراقب باشین کابینت چوبی در معرض رطوبت و آب قرار نگیره تا به مرور زمان دچار پوسیدگی نشه.

پس در نگهداری و نظافت کابینت چوب دقت به خرج بدین تا مجبور نشین برای تعمیر این کابیینت هزینه کنین. حالا اگه دنبال ایده برای ساخت کابینت چوب می‌گردین، در ادامه به چند مدل کابینت چوبی که توسط تیم سلام ساختمان اجرا شده نگاهی بندازین.

11 مدل کابینت چوبی اجرا شده توسط تیم سلام ساختمان

اگه قصد دارین کابینت چوبی اجرا کنین ولی ایده ندارین، در این قسمت کلی عکس برای شما آوردیم که در کشور خودمون و توسط کابینت سازهای سلام ساختمان اجرا شدن. در ادامه این تصاویر رو می‌بینیم و سپس به سراغ جمع بندی مطالب میریم.

کابینت در حال ساخت چوب طبیعی توسط متخصص سلام ساختمان

کابینت چوبی نئوکلاسیک سفید ساخته شده در سلام ساختمان

کابینت چوبی کلاسیک طلایی ساخته شده توسط تیم سلام ساختمان کابینت چوب آبی سفید با صفحه کابینت چوب طبیعی دارای طرح و برش واقعی چوب کابینت چوبی سفید کلاسیک با طرح و بافت طلایی و طبیعی چوب

کابینت کلاسیک چوبی سفید با طرح‌های طلایی طبیعی چوب

کابینت هوایی چوب طبیعی دارای طرح کلاسیک و رنگ سفید

کابینت کلاسیک چوب طبیعی سفید با تاج و سرستون منبت کاری شده و رگه‌های چوب طبیعی

 

کابینت نئوکلاسیک چوب طبیعی قهوه‌ای تیره کابینت کلاسیک چوب طبیعی سفید دارای تاج و سرستون

تمام تصاویر کابینت تمام چوب که در بالا دیدن، مربوط به کابینت سازهای سلام ساختمان بودن. می‌تونین از این تصاویر ایده بگیرین و به طرح کابینت دلخواه خودتون برسین.

سخن پایانی مقاله

در این مقاله با کابینت چوب آشنا شدین و نمونه کارهای کابینت چوب رو که توسط تیم سلام ساختمان اجرا شدن، مشاهده کردین. اگه از این سبک کارها خوشتون اومده و پول کافی هم دارین، شما هم به عنوان یک مشتری آگاه به سلام ساختمان مراجعه کنین. می‌دونین چرا می‌گیم مشتری آگاه؟ چون با مطالعه این مقاله، متوجه تفاوت کابینت چوبی با روکش چوب شدین و حالا می‌دونین که این نوع کابینت چه مزایا و معایبی داره. همچنین حدود قیمت کابینت چوب دست‌تون اومده و از بودجه خودتون هم خبر دارین. همین اطلاعات برای سفارش کابینت کافی هستن! اما اگه باز هم برای انتخاب کابینت تردید دارین، می‌تونین با متخصصان ما در شهر خودتون مشورت کنین. برای ارتباط با سلام ساختمان باید از طریق لینک ثبت درخواست اقدام کنین.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
25 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
شبنم
شبنم
21 آذر 1401 15:19

این سبک واقعا زیباست ولی هزینه زیادی داره. راهی برای کمتر شدن هزینه هستش؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
02 دی 1401 22:25
پاسخ به  شبنم

با سلام
بله کاملا امکان پذیر هست.
کلاسیک های اجرا شده با ام دی اف تقریبا یک چهارم کارهای تمام چوب تموم میشه و تمام چوب برای کارهای بسیار لاکچری توصیه میشه فقط.
و ام دی اف ها هم تنوع قیمت دارند به نسبت نوع متریال و روش مونتاژ .
در این دسته هم اختلاف بین پایینترین قیمت تا بالا حدود دو برابره.

Hamideh
Hamideh
14 آذر 1401 09:38

مرسی بابت مقاله کاملی که آماده کردید
اطلاعات خیلی جامعی در مورد انواع چوب مورد استفاده در کابینت چوبی دادین

بین چوب گردو و چوب راش، کدوم مقاوم تر و مستحکم تر هستن برای ساخت کابینت چوب؟

Negin
Negin
19 فروردین 1400 22:04

سلام
چون طراحی داخلی خانه ام کلاسیک هست و کابینت موجود هایگلاس سفید است و برای خانه های مدرن بیشتر استفاده میشه قصد تغییر دارم. آیا کابینت هایگلاس سفید نصب شده قابلیت تبدیل به کابینت روکش چوبی داره؟ به نظرتون کار درستی هست؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
21 فروردین 1400 11:00
پاسخ به  Negin

با سلام
بله مشکلی نیست .شما میتوانید بدنه کابینت رودر صورت سالم بودن حفظ کنید و درب هارو عوض کنید.
کابینت های روکش چوب هم از نظر زیبایی انتخاب خوبیه هم از نظر مقاومت و کیفیت متریال.

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
26 فروردین 1400 16:39
پاسخ به  Negin

با سلام
خیر، متاسفانه ام دی اف های روکش ملامینه و هایگلاس قابلیت رنگ شدن رو ندارند.
میتونین با مشورته یه نجار کارکشته یونیتها رو نگه دارین و ام دی اف روکش دار براشون بزنین و رنگ کنین.
ولی اصلی ترین مشکل رنگ کردن در حالی که توی خونه هستین است.
کابینت های رنگ شده به دو روش اجراشون ممکنه:
۱- درب ها کارگاه رنگ شه و قطعات ثابت نما درمحل پروژه که اگه توی خونه هستین مشکل بسیار بزرگیه چون ممکنه تمام خونه رو گرد رنگ بگیره اگه آشپزخونه رو کاملا ایزوله نکنید.

۲ -کل کار رو در کارگاه بسازن و رنگ کنید که کار هر کسی نیست و تقریبا ۶۰ درصد کار گرانتر براتون تموم میشه ولی مشکل روش اول رو نداره.

درسته که روش اول مشکله ولی مقرون بصرفه تره.
اگه تهران، کرج یا مشهد هستید، ما در اجرا میتونیم کمکتون کنیم.

امیدیان
امیدیان
30 آذر 1399 18:51

خیلی خوب و مفید بود

علی
علی
03 بهمن 1398 00:56

سلام
کابینت کلاسیک ممبران دربرابر حرارت وآفتاب خراب میشه

salamsakhteman
salamsakhteman
08 بهمن 1398 11:48
پاسخ به  علی

سلام و عرض ادب
کابینت ممبران که نه، هر کابینت دیگه ای هم چون از جنس چوب هست، اگر در مجاورت حرارت قرار بگیرد خراب می شود. موقع طراحی باید دقت شود که فواصل رعایت بشه. که در مجاورت گاز فاصله طوری باشد که برای ممبران مشکلی بوجود نیاورد.
آفتاب هم رنگ رو تغییر می دهد چون ممبران از PVC نازک و ظریف هست، از این مورد مستثنی نیست.

محمدرضا
محمدرضا
16 آبان 1398 07:49

سلام
ممنون از مطالب خوبتان. آیا رویه ملچ را میتوان به رنگ راش(کمی سرخ تر) رنگ آمیزی کرد؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
18 آبان 1398 09:08
پاسخ به  محمدرضا

سلام، بله قابل انجامه
بطور کلی رنگ بیشتر رویه‌های چوبی رو میتوان با همرنگی به رنگ دلخواهمون تبدیل کنیم. از عسلی (زرد کهربایی) تا فندوقی (قهوه ای تیره)
محدودیت کم کردن رنگ ذاتی هر قطعه است، مثلاً رویه ای از جنس گردو رو نمیشه به رنگ عسلی درآورد چون خود رویه تیره است.

امیرعلی محمدی
امیرعلی محمدی
11 شهریور 1398 13:49

سلام من موندم بین کابینت ممبران و mdf کدوم انتخاب کنم.ممنون ازراهنمایتون

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
14 شهریور 1398 13:06

سلام
هر دو متریال های خوبی هستند و ویژگی های خودشون رو دارند. بستگی به بودجه و فضایی که دارید می تونید بین این دو مدل انتخاب داشته باشید. ولی اگر فضای آشپزخانه‌ی شما کم است از ممبران استفاده نکنید.
با مطالعه مطالب زیر که در مورد ام دی اف و ممبران است می تونید اطلاعات بیشتری کسب کنید.
http://salamsakhteman.com/blog/blog/%DA%A9%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D9%85%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86/

http://salamsakhteman.com/blog/blog/%D8%A7%D9%85-%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%81-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%88%D8%B1%D9%82-mdf/

رسول
رسول
17 اسفند 1397 18:07

سلام. دو سوال دارم. ۱- فرق بین رنگ پلی استر با سیلرکیلر چیست؟ ۲- با توجه به اینکه بعد از مدتی استفاده از کابینت ها در آشپزخانه، یک لایه چربی روی انها می نشیند. اگر از کابینت روکش چوب و یکی از رنگ های پلی استر یا سیلرکیلر استفاده کنیم. تمیز کاری آن به چه شکلی است و آسیبی به آن وارد نمی کند؟ با تشکر

احسان
احسان
11 بهمن 1397 07:38

سلام ممنون بابت مطالب خوبتون ..ولی الان من میخوام کابینت خونمو عوض کنم بین وکیوم و روکش چوب موندم واقعا کدام بزنم البته میدونم روکش چوب هزینش بیشتره ولی اگه مطمعن بشم وکیوم خوبه وایرادی نداره انتخابش میکنم …یک سوال دیگه اینکه روکش چوب بعد از چند سال میشه رنگشو عوض کرد ؟؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
13 بهمن 1397 09:44
پاسخ به  احسان

با سلام
تعویض رنگ خیلی سخت و هزینه بر هستش. ولی از نظر زمان هر وقت بخواهید محدودیتی ندارد، ولی باز هم میگیم کار تعویض رنگ پردردسر و پر هزینه اس، چون باید تمام رنگ با دست و حرارت از روی کار برداشته بشه.

ممبران آگه کاره شرکت های معتبر باشه قابل اطمینان تره ولی روکش چوب و رنگ آگه مجری خوبی داشته باشین با کیفیت تر و بهتره

کریمی
کریمی
19 دی 1397 20:00

سلام مطالب خیلی اموزنده بود ممنون لطفا چند مارک کابینت ترک وایرانی که کیفت بهتری دارن معرفی کنید,در ضمن ایا واقعا ترک هست یا نه

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
24 دی 1397 16:47
پاسخ به  کریمی

سلام
هایگلاس ایرانی خوب: پاکچوب، کاواک.
ترک: ای چی تی و ایشیک. که هر دوتاش عالی اند.
ای چی تی و ایشیک هردوش ترک اصل هستند.

احسان
احسان
17 دی 1397 02:03

با سلام ام دی اف با روکش چوب رو چطور سفید براق کنم؟؟؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
18 دی 1397 16:59
پاسخ به  احسان

با سلام
اگه منظورتون mdf روکش ملامینه است که جوابتون منفیه، چونکه ملامینه قابلیت رنگ شدن نداره به هیچ وجه.
ولی روکش چوب رو میشه انواع رنگها را روش زد.
از رنگ اکرولیک تا پلی استر و یا پلی یورتان.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
08 دی 1397 19:37

کابینت روکش چوب با کابینت ام دی اف که طرح چوب داره یکیه؟
قیمتاشون باهم چقدر فرق داره؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
11 دی 1397 15:34

با سلام
خیر، روکش چوب روکشی از چوبه که روی ام دی اف خام چسبانده میشه و نیاز به رنگ شدن داره.

ولی ام دی اف طرح چوب، ام دی افی با روکش ملامینه است که فقط طرح چوب داره.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
04 دی 1397 15:50

کابینت چوب وقتی بهش آب بخوره مثل کابینت ام دی اف خراب نمیشه؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
05 دی 1397 16:35

با سلام
کابینت چوب اگه بصورت کامل رنگ شده باشه و رنگ با کیفیت اجرا شده باشه، بسیار مقاومت بالاتری نسبت به mdf دارد ولی قطعاً ضد آب نیست.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
11 آذر 1397 16:24

خیلی مطلب مفید و خوبی بود.
من کاملا این مطلب رو مطالعه کردم و خیلی از دیدن خوبی و بدی کابینت چوب و روکش چوب شگفت زده شدم.
میدونستم کابینت چوب کابینت خوبیه ولی نمیدونستم انقدر خوبه و عیباشم نمیدونستم اصلا.
ممنونم از شما