4.7 0

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان، چه وسایلی برای نقاشی خانه نیاز داریم؟!

  23 دی 1402     -      تاریخ انتشار:  26 بهمن 1401
ابزار لازم برای نقاشی ساختمان، چه وسایلی برای نقاشی خانه نیاز داریم؟!

وقتی فکر میکنیم فضایی که در اون زندگی می‌کنیم تکراری و خسته کننده شده، معمولاً اولین گزینه‌­ای که به ذهن اکثر ما میرسه رنگ آمیزی خانه هست. نقاشی ساختمان یکی از راه­های ساده و ارزان برای ایجاد یه تغییر فوق‌­العاده در دکوراسیون خانه هست. اگه شما هم تصمیم گرفتین که فضای مورد نظرتون رو رنگ کنین بهتر هست این مقاله رو تا آخر بخونین چون؛ برای انجام هر کاری اول از همه لازم هست که با ابزار مورد نیاز اون کار آشنا بشیم. در انتها شما به راحتی به سوال ” چه وسایلی برای نقاشی ساختمان نیاز هست؟” میتونین پاسخ بدین.

ابزارهای قبل از نقاشی: ابزار مورد نیاز برای آماده سازی

ابتدایی­‌ترین و مهم­ترین کار قبل از شروع رنگ آمیزی ساختمان، آماده سازی سطح هست. این عملیات که به زیرکاری معروف هست شامل تمیزکاری اولیه، بتونه کاری و درزگیری میشه که برای انجام اون به ابزارهایی نیاز داریم. لیسه، کاردک نقاشی و سمباده از مهم­ترین این ابزارها هستن.

1.      سمباده:

بعد از اینکه گرد و غبارهای سطح رو با دستمالی تمیز کردیم، حالا باید با سمباده سطوح رو صاف و یکدست کنیم تا آماده‌­ی بتونه کاری و رنگ آمیزی بشه. سنباده کشی هر ضایعه‌­ی اضافه­‌ای رو از بین میبره و سطح بی عیب و نقص تحویل ما میده.

2.    کاردک نقاشی:

یکی از ابزارهایی که کاربرد زیادی داره کاردک نقاشی ساختمان  هست. کاردک از یه دسته و یه تیغه تشکیل شده و بیشتر برای عملیات بتونه کاری از اون استفاده میشه. سه نوع متفاوت کاردک زاویه داخلی، کاردک زاویه خارجی و کاردک با دسته پیچ گوشتی‌دار در بازار موجود هست که با توجه به نیاز و کاربردتون میتونین اون­ها رو تهیه کنین.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان، چه وسایلی برای نقاشی خانه نیاز داریم؟!

3.    لیسه:

لیسه نیز ابزاری مشابه کاردک هست. از این وسیله برای عملیات آماده سازی سطح استفاده میشه و به دو نوع لیسه کاردک و لیسه رنده تقسیم میشه. لیسه رنده برای تراشیدن و پاک کردن رنگ استفاده میشه و لیسه کاردک هم کاربردی شبیه کاردک نقاشی داره.

وسایل حین نقاشی: ابزار رنگ آمیزی ساختمان

بعد از اینکه سطح مورد نظرمان آماده شد حالا نوبت مرحله‌­ی هیجان انگیز رنگ آمیزی میرسه. وقتی اسم رنگ آمیزی میاد اولین ابزاری که یادمون میاد قلمو و رنگ هست در صورتی در این مرحله هم وسایل رنگ آمیزی متفاوتی استفاده میشه.

1.      قلمو نقاشی ساختمان

قدیمی­‌ترین، مشهورترین و پرکاربردترین عضو این خانواده قلمو هست. قلم نقاشی ساختمان در اندازه، سایزها و انواع مختلفی وجود دارن و تنوع زیادی هم دارن. قلمو نقاشی میتونه به صورت زیر دسته بندی­ بشه.

  • از نظر سایز که از 2 تا 10 سانتی متر وجود دارن.
  • بر اساس جنس موی اون که به دسته­ی موی طبیعی حیوانات و موی مصنوعی تقسیم میشن.
  • از نظر شکل برش سر قلم به انواع زاویه دار، مسطح، صاف، دیواری و سرکج تقسیم میشن.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان 3

2.    نردبان نقاشی ساختمان

یکی دیگه از ابزار مهم نقاشی ساختمان نردبان هست. نردبان­‌هایی که در بازار وجود داره در انواع چوبی، آلومینیومی، آهنی و .. موجود هست که با توجه به بودجه‌­تون میتونین یکی از اون­ها رو انتخاب کنین. یادتون باشه نردبان نقاشی ساختمان اگه درست انتخاب بشه باعث افزایش ایمنی کار میشه پس به هیچ وجه به فکر حذف این ابزار مهم رنگ آمیزی نباشین.

3.    غلطک نقاشی ساختمان

هر جا اسم نقاشی ساختمان و رنگ آمیزی میاد بعید هست که اسم غلطک آورده نشه. غلطک نقاشی ساختمان یکی از ابزارهای مهم و اساسی برای رنگ آمیزی به شمار میره. سرعت کار رو بالا میبره و گاهی استفاده از اون ضروری میشه چون بعضی از رنگها اصلا قابلیت اجرا با قلم نقاشی رو ندارن و حتما باید از غلطک استفاده کرد. در انواع طرح دار و ساده در بازار وجود داره. ابعاد و جنس­های مختلفی هم داره که با توجه به نوع رنگ و نیازتون میتونین غلطک مناسب­تون رو انتخاب کنین.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان 5

ابزار­های جدید نقاشی ساختمان

امروزه نقاشی ساختمان مثل هر صنعت و کار دیگه‌­ای پیشرفت کرده و ابزارهای جدیدی برای تنوع و سهولت به اون اضافه شده. ابزارهایی که در ادامه با اونها بیشتر آشنا می­شیم و می­بینیم که میشه باهاشون چه چیزهای جذابی خلق کرد.

1. شابلون نقاشی ساختمان

یکی از جدیدترین ابزارهای نقاشی ساختمان شابلون رنگ هست. ابزاری که با تهیه­ ی اون میتونین با یه هزینه­‌ی مناسب یه طرح زیبا و متنوع روی دیوارتون ایجاد کنین.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان 6

اجرای طرح با شابلون خیلی سخت نیست و اگه کمی ظرافت و دقت به خرج بدین میتونین از پسش بر بیاین اما اگه نگران خرابی کار هستین میتونین اون رو به یه نقاش ساختمان بسپرین.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان 7

2. اسپری مولتی کالر

شاید بهتر باشه اول بگیم رنگ مولتی کالر چی هست؟

همونطور که از اسمش هم پیداست رنگ مولتی کالر یه رنگ ساده به عنوان زمینه داره که در اون رگه ­هایی ار رنگهایی دیگه پاشیده شده. این رنگ بیشتر جنبه­ی تزئینی داره چون قابلیت شست و شو نداره. رنگ مولتی کالر به خاطر اینکه در برابر گرد و غبار تغییر نمیکنه، بیشتر در مکانهای عمومی و پر رفت و آمد استفاده میشه. تنوع طرح و رنگش خیلی بالاست و زیبایی خاص خودش رو داره.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان 8

رنگ مولتی کالر چه جوری اجرا میشه؟

تنها نکته‌­ای که برای استفاده­‌ی این رنگ لازمه بدونیم این هست که این رنگ فقط با مولتی کالر پاش یا همون اسپری مولتی کالر قابلیت اجرا داره و از غلطک و قلمو نمیشه از اون استفاده کرد. گالن این رنگ درون دیگ دستگاه مولتی کالر پاش قرار میگیره و روی سطح مورد نظر اسپری میشه.

3. کنیتکس پاش

قبل از اینکه دستگاه کنتیکس پاش رو توضیح بدیم لازمه بدونیم اصلا کنتیکس چی هست؟

کنیتکس یه نوع رنگ ساختمانی یا پوشش دارای بافت هست که در اون رزین، مواد رنگی، پنبه نسوز و پرلینت استفاده شده. این پوشش مخملی انواع مختلفی داره.

  • کنیتکس روغنی: حلال این رنگ مواد نفتی هست و دیرتر خشک میشه. خاصیت ضد آب هم داره.
  • کنیتکس اکریلیک: حلال این رنگ آب هست. قابلیت شست و شو داره و زود هم خشک میشه.
  • کنیتکس پلاستیکی: حلال کنیتکس پلاستیکی آب هست. قابلیت شست و شو نداره و زود خشک میشه.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان 9

برای اجرای همه­‌ی انواع رنگ کنیتکس از کنیتکس پاش استفاده میشه. به این صورت که اول سطح مورد نظرمون رو تمیز و صاف میکنیم. بعد رنگ کنیتکس رو داخل یه ظرف ورز میدیم و در انتها با استفاده از پیسوله کنیتکس پاش به راحتی اون رو اجرا میکنیم. کنیتکس پاش و اسپری مولتی کالر از جدیدترین ابزارهای نقاشی ساختمان هستن.

4. ابزار پتینه کاری روی دیوار

شاید ندونین که پتینه چیست؟

به طور خلاصه هنر کهنه کردن اشیاء و سطوح رو پتینه میگن. با پتینه کاری میشه اشیا یا سطوحی که کهنه شدن رو به یه اثر هنری جذاب تبدیل کرد. در اینجا ما میخوایم به طور اختصاصی فقط در مورد پتینه کاری روی دیوار صحبت کنیم اما بدونین این کار دامنه­‌ی بزرگی داره که مطالعه در موردش خالی از لطف نیست.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان 10

شاید به صورت دقیق نشه ابزار مورد نیاز برای این کار رو گفت چون با توجه به طرح کلاسیک و سنتی و نوع طرح و روشی که میخوایم استفاده کنیم این ابزار متفاوت هستن. اما به طور کلی برای ابزار مورد استفاده باید دو موضوع طرح و رنگ رو مدنظر داشته باشین و با استفاده از اون­ها ابزار رو انتخاب کنین. برای طرح­ها به طور مثال از اسفنج، پارچه، کاغذ و پلاستیک استفاده میکنن و برای رنگ از خمیرهای مخصوص پتینه کاری، رنگ­های مات کننده، تیره کننده و پوشاننده استفاده میشه تا سطوح و اشیاء رو به حالت کهنه در بیارن. در ادامه باید بهتون یادآوری کنم که این کار خیلی ظریف و تخصصی هست و اگه دلتون میخواد که روی دیوارتون اجرا کنین حتما از یه متخصص کمک بگیرین.

ابزار لازم برای نقاشی ساختمان 11

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments