4.3 0

صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS؛ مزایا، معایب و ویژگی‌ها

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  17 دی 1401
صفحه کابینت سنگ مصنوعی cps
آنچه می خوانید...

    استفاده از سنگ مصنوعی برای صفحات کابینت، موضوعی هست که امروزه رونق زیادی گرفته. به ویژه از زمانی که دیوارهای اطراف آشپزخانه برداشته شدن و ظاهر آشپزخانه نقشی کلیدی در دکوراسیون کلی ساختمان ایفا می‌کنه. در همین راستا می‌خوایم شما رو با صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS که ویژگی‌های منحصر به فردی داره آشنا کنیم.

    در بین انواع سنگ‌های مصنوعی برای صفحات کابینت که در بازار به چشم می‌خورن، سنگ‌های CPS جایگاهی ویژه دارن که در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل مزایا و معایب اون‌ها بپردازیم. همچنین در مورد قیمت، ضخامت و نحوه نگهداری این صفحات کابینت، نکاتی رو به شما می‌گیم. پس با ما همراه باشین تا ببینین چه چیزی باعث ایجاد تمایز بین این صفحات کابینت با سایر صفحات سنگی شده!

    معرفی صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS و روش تولید آن

    در میان انواع سنگ‌های مصنوعی برای ساخت صفحه کابینت، سه نوع سنگ مصنوعی زیر، کاربرد بیشتری دارن:

    • سنگ مصنوعی کورین
    • سنگ مصنوعی کوارتز
    • سنگ مصنوعی CPS

    در این بین، صفحات کابینت سنگ CPS خواص ویژه‌ و متفاوتی دارن. مهم‌ترین تفاوت این صفحات کابینت با سایر صفحات، مواد به کار رفته در ترکیب اون‌ها هست. یعنی چی؟ یعنی در سنگ‌های مصنوعی معمول، از ترکیب‌های خاک، مواد پلیمری و خمیر سنگ‌ استفاده میشه. در حالی که صفحات سنگ CPS از 98 درصد سنگ خالص، به همراه رزین ساخته می‌شن. میزان بالای سنگ خالص در این مواد، خواص اون‌ها رو به سنگ‌های طبیعی نزدیک‌تر می‌کنه. به طوری که شباهت زیادی به سنگ‌های آهکی دارن. در ادامه به معرفی بیشتر این سنگ‌ها و روش تولید اون‌ها می‌پردازیم.

    روش تولید سنگ مصنوعی CPS چیست؟

    همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، صفحات کابینت مصنوعی CPS، بر خلاف سایر سنگ‌های مصنوعی مثل سنگ کورین، از مخلوط خاک، چسب، رزین و پودر سنگ و قرارگیری در فشار و حرارت‌های بالا به وجود نمیان. در واقع در ساخت این صفحات از هیچ چسبی استفاده نمی‌شه. بلکه این عمل یونیزاسیون هست که باعث برقراری پیوندهای شیمیایی بین مولکول‌ها می‌شه. در نتیجه این سنگ‌ها خواص متفاوتی پیدا می‌کنن که در ادامه با اون‌ها آشنا می‌شین.

    سنگ مصنوعی cps مشکی با نقاط رنگی

    این متریالِ مقاوم و موفق صنعتی، مثل هر سنگ مصنوعی دیگه‌ای که برای صفحات کابینت به کار میره، شامل تعدادی مزایا و معایب هست. در بخش بعدی به مزایای اصلی اون اشاره می‌کنیم.

    مزایای صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS چیست؟

    مزایای صفحات کابینت سنگ مصنوعی cps رو می‌شه به صورت موارد زیر توضیح داد:

    1.   زیبایی

    این صفحات کابینت، شباهت زیادی به طرح‌های سنگ طبیعی دارن و در نتیجه از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستن.

    2.   قابلیت تولید در ضخامت‌های کم و زیاد

    این سنگ‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید میشن و قابلیت تولید در ضخامت‌های پایین (با مقاومت بالا) رو هم دارن. پس می‌شه در اشکال نسبتاً ظریف‌تر هم به کار بیان. درباره این موضوع در بخش‌های بعد صحبت خواهیم کرد.

    3.   عمر و دوام بالا

    مشابه تمام سنگ‌های دیگه، این صفحات سنگی هم دوام فوق‌العاده مطلوبی دارن.

    4.   تنوع رنگ و طرح

    جالبه بدونین در سنگ‌های CPS شاهد طرح‌های طبیعی سنگ هستیم. پس اگه از تکراری بودن الگوها در صفحات کابینت ساخته شده با سنگ‌های مصنوعی گله‌مند هستین، در انتخاب صفحه کابینتی از جنس سنگ CPS (با داشتن رگه‌هایی از سنگ طبیعی) تردید نکنین! این صفحات سنگی به علت داشتن طرح‌های تصادفی و برنامه ریزی نشده، از تنوع ظاهری بالایی برخوردار هستن.

    5.   سبک بودن در مقایسه با سنگ‌های طبیعی و نصب آسان

    به علت استفاده کردن از مواد افزودنی در کنار سنگ طبیعی، وزن نهایی کمتری رو در این صفحات کابینت شاهد هستیم. در نتیجه چون وزن نسبتاً کمتری دارن، به راحتی نصب می‌شن.

    6.   مقاومت بالا در برابر خش و ضربه

    برخلاف صفحه کابینت‌های سنگ طبیعی، صفحات کابینت سنگ CPS به نسبت ضخامتی که دارن، مقاومت خوبی ارائه می‌دن و به راحتی شکسته یا لب پر نمی‌شن.

    7.   قابلیت ترمیم بالا

    در صورتی که حین کار در آشپزخانه، صفحه کابینت دچار شکستگی بشه، نگران نباشین! چون قابل تعمیر هست. خراش‌های احتمالی به وجود اومده روی سطح رو هم می‌شه به راحتی با به کمک سنباده برطرف کرد.

    8.   مقاومت بالا در برابر نور و حرارت

    صفحات کابینت CPS می‌تونن تا دمای 530 فارنهایت رو تحمل کنن. البته بهتر هست در معرض آتش مستقیم قرار نگیرن.

    9.      آنتی باکتریال

    گفتیم در صفحات کابینت سنگی CPS از پلیمر استفاده نشده. پس ساختار این مواد کاملاً ضد باکتری هست.

    10. راحتی کار

    صفحات کابینت سنگ CPS رو به علت ابزارخوری خوب، می‌شه به راحتی برش داد یا برای عبور لوله‌ها در آشپزخانه، در او‌ن‌ها حفره ایجاد کرد. هیچ محدودیتی از این بابت وجود نداره.

    11.  داشتن ساختاری یکپارچه و فاقد درز، با جذب رطوبت کم

    این ساختار یک پارچه علاوه بر مقاومت در برابر نفوذ آلودگی و رطوبت، ظاهری زیبا و یکدست به صفحه کابینت آشپزخانه منزل شما می‌ده. این مزیت همچنین به شستشوی راحت و جذب رطوبت خیلی کم در این صفحات کمک می‌کنه و دیگه رد چای و قهوه روی این صفحات باقی نمی‌مونه.

    12.   مقاومت بالا در برابر اسید و مواد شوینده

    همانند مورد قبلی، به علت نفوذناپذیری بالا و عدم وجود حفره در ساختار این سنگ‌ها، نگران رخ دادن واکنش‌های شیمیایی بین مواد شویند با سطح، یا تغییر رنگ سطح بر اثر شستشو نباشین.

    13.  حداقل تغییر رنگ

    صفحات کابینتی که از سنگ طبیعی ساخته می‌شن، در متراژهای بالا دچار مشکلات بازی رنگ و هماهنگ سازی می‌شن. خوشبختانه این مشکل در صفحات کابینت سنگ CPS به حداقل رسیده.

    این همه ویژگی مثبت برای این صفحات کابینت گفتیم. پس معایب چی می‌شن؟! به اون هم می‌رسیم. عجله نکنین!

    معایب صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS چیست؟

    از جمله معایب اساسی صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS می‌شه به این دو مورد اشاره کرد:

    1.   قیمت نسبتا بالا

    با اینکه این صفحات کابینت در مقایسه با صفحه کابینت سنگ‌ طبیعی قیمت پایین‌تری دارن، امّا در مقایسه با سایر متریال‌های مورد استفاده در ساخت صفحه کابینت، قیمت تمام شده بیشتری دارن که می‌تونه عاملی محدود کننده به شمار بیاد.

    2.   تغییر دما

    سنگ‌ها در ماه‌های سرد سال دچار افت دما می‌شن و ممکنه حس سردی ناخوشایندی در محیط آشپزخانه ایجاد کنن.

    تا اینجا مزایا و معایب صفحات کابینت سنگ مصنوعی cps رو گفتیم. در ادامه با نکات بیشتری در مورد قیمت این صفحات کابینت سنگ مصنوعی آشنا می‌شین.

    نکاتی در مورد قیمت صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS

    سنگ‌های cps فرایندهای پیچیده استخراج ندارن و در مجموع، قیمت کمتری در مقایسه با سنگ‌های طبیعی دارن. از طرفی به علت وزن کمتر و حمل آسان‌تر، هزینه نصب کمتری هم دارن. پس به طور کلی هزینه تمام شده این سنگ‌ها در مقایسه با سنگ‌های طبیعی کمتر هست. اما همانطور که در قسمت قبلی گفتیم، این سنگ‌ها در مقایسه با سایر سنگ‌های مصنوعی قیمت نسبتا بالایی دارن و در نتیجه ممکن است برای شما گران به نظر بیان.

    البته لازم به ذکر است که قیمت یک صفحه کابینت سنگی به مواردی زیادی بستگی داره که برخی از اون‌ها عبارت‌اند از:

    • نوع ابزار برش کاری سنگ
    • ضخامت سنگ
    • ابعاد سنگ
    • طرح سنگ مورد نظر

    بنابراین موقع قیمت گیری و خرید صفحه کابینت cps، تمام موارد بالا رو در نظر بگیرین و بعد تصمیم به خرید این صفحات کابینت بگیرین.

    برای اطلاع از لیست قیمت به روز انواع سنگ روی کابینت، می‌توانید مقاله قیمت صفحه کابینت رو مطالعه کنین.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS با چه سبک دکوراسیون و چه کابینتی هماهنگ می‌شود؟

    برای اینکه ببینین صفحه کابینت cps، متناسب با چه سبک دکوراسیون و چه طرح و جنس کابینتی است، به دو توصیه ضروری زیر توجه کنین:

    1.   تا حد امکان، مدل و نمونه کار ببینید!

    برای انتخاب صفحه کابینت cps بر اساس سبک دکوراسیون و نوع کابینت، به بررسی و شبیه‌سازی دقیقی نیاز دارین. گاهی ممکن هست حدس بزنین این صفحه کابینت با یک طرح و جنس کابینت هم خوانی نداره؛ امّا کنار هم قرار گرفتن اون‌ها نظر شما رو به کلی تغییر بده. پس اوّلین توصیه ما در این موضوع، بررسی نمونه‌های بی‌شماری از دکوراسیون آشپزخانه هست تا بتونین درک درستی از ترکیب صفحه کابینت cps با انواع کابینت و یا سایر اجزای آشپزخانه به دست بیارین.

    2.   به تناسب بین رنگ و طرح و سبک و جنس اهمیت بدهید

    به عنوان توصیه دوم، یادتون باشه که تناسب بین طرح و رنگ صفحه کابینت cps، با سایر اجزای آشپزخانه و کابینت‌ها، به شدت اهمیت داره. در مورد جنس هم، این نوع صفحه کابینت، با اغلب متریال‌های کابینت، مثل هایگلاس، ممبران، ام دی اف و … همخوانی داره. همچنین این صفحه کابینت، برای اکثر سبک‌های کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن هم قابل استفاده هست.

    طرح‌های صفحه کابینت سنگ مصنوعی cps

    درضمن گاهی اوقات می‌تونین به جای هماهنگی و تناسب، از کمی تضاد بین جنس و رنگ و متریال استفاده کنین که می‌تونه جلوه‌ای بهتر به فضا ببخشه.

    ضخامت صفحات کابینت سنگ CPS چقدر است؟

    ضخامت صفحات سنگ کابینت cps، عاملی تعیین کننده در انتخاب این متریال به حساب میاد. منتهی باید بدونین که ضخامت این نوع صفحه کابینت سنگی هم مثل بقیه صفحه کابینت‌ها، عدد ثابتی نیست و می‌تونه به عوامل زیر بستگی داشته باشه:

    • نوع دستگاه برشی که برای برش سنگ در نظر گرفته شده
    • ابعاد درخواستی. یعنی قرار هست برای چه متراژ (در واقع چه طول و عرضی) برش بخوره
    • قطعاً نوع سنگ cps هم عامل مهمی به حساب میاد

    پس لازم هست ضخامتی متناسب با نیاز، کاربرد و شرایط آشپزخانه خودتون در نظر داشته باشین. خوشبختانه می‌تونیم سنگ‌های CPS رو در ضخامت‌های کم و زیاد برای صفحه کابینت سفارش بدیم و از بابت کاهش مقاومت اون، نگرانی زیادی نداشته باشیم.

    نحوه نگهداری و تمیزکاری سنگ مصنوعی کابینت CPS چگونه است؟

    اگه صفحه کابینتی از جنس سنگ مصنوعی CPS در آشپزخانه دارین، اصلاً نگران تمیزکاری و نگهداری از اون نباشین. چون کار بسیار راحتی هست!

    همانطور که گفتیم، سنگ‌های CPS مقاومت بالایی دارن و از طرفی ضدآب هستن. پس برای مراقبت از این صفحات کابینت، کافی هست به کمک یک دستمال مرطوب یا کمی آب و صابون، لکه‌های به وجود اومده رو برطرف کنین. البته استفاده از مواد شیمیایی و شوینده‌ها هم محدودیت زیادی نداره، اما خیلی هم توصیه نمیشن و بهتر هست این مواد، ابتدا در بخش کوچکی از صفحه کابینت تست بشن تا به اون آسیبی نرسونن.

    پایان مطلب

    انتخاب متریال صفحه کابینت، همیشه یکی از مسائل مهمی هست که در دکوراسیون آشپزخانه مطرح می‌شه. در همین راستا صفحه کابینت cps، یک نوع سنگ مصنوعی جدید است که ویژگی‌های مثبت زیادی داره. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از تنوع رنگ و طرح بالا، قابلیت ترمیم، زیبایی و سایر مواردی که گفتیم. همچنین این صفحات دو ایراد اصلی هم دارن که این موارد، قیمت بالا و تغییرات دما در این صفحه کابینت هستند. پس توصیه می‌کنیم با توجه به تاثیر چشمگیری که صفحه کابینت روی نمای آشپزخانه و چه بسا کل واحد داره، در انتخاب متریال مورد نظر توجه زیادی نشون بدین.

    در صورتی که با تمام اطلاعات داده شده، هنوز در انتخاب صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS دچار تردید هستین، چالش‌هاتون رو با مشاوران متخصص سلام ساختمان در میان بذارین. ما همیشه پذیرای نظرات شما دوستان هستیم.

    سوالات متداول

    چطور ثبت درخواست کنیم؟
    روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
    ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
    سلام ساختمان چیست؟
    سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
    تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
    سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
    برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
    • مشاوره تخصصی رایگان
    • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
    • ضمانت قیمت
    • ضمانت پیش پرداخت
    • ضمانت پروژه


    از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
    اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

    مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
    بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
    • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
    • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
    هر دوی این‌ها رایگان است.
    بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                          بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                      آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
    بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
    آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
    اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
    نویسنده: مریم   صبوری
    وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

    ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments