0

چطور رنگ آمیزی خونه احساساتمون نسبت به فضا رو تغییر میده؟

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  4 اسفند 1401
چطور رنگ آمیزی خونه احساساتمون نسبت به فضا رو تغییر میده؟
آنچه می خوانید...

    رنگ آمیزی خانه می‌تونه تاثیر زیادی روی احساس راحتی ما هنگام حضور در فضاهای اطرافمون داشته باشه. اگه بدونین که رنگ چه تاثیری در نحوه دیده شدنِ یه فضا میذاره، موضوع براتون جالب‌تر هم میشه. انواع رنگ‌های ساختمانی می‌تونن درک ما رو از اندازه و شکل محیط تغییر بدن. اگه به دنبال رنگ کردن فضای خونه تون هستین، این مقاله رو از دست ندین.

    رنگ‌ها چه تاثیری بر حس و حال فضا دارند؟

    رنگ آمیزی خونه 1

    رنگ‌های مختلف و حتی درجات متفاوت یک رنگ تاثیرات گوناگونی بر روی حس و حال فضا دارن. به صورت کلی، رنگ‌های روشن و سرد مثل آبی تمایل به عقب‌نشینی دارن و دور به نظر می‌رسن. رنگ‌های تیره و گرم مثل نارنجی پیش‌روی می‌کنن و به نظر می‌رسه که به سمت ما در حرکت هستن. می‌تونیم از همین مفاهیم برای بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر نشان دادن فضا، تغییر شکل محیط، جلب توجه‌ به سمت نقاط کانونی و جنبه‌های مثبت فضا و همچنین پوشش و به حداقل رساندن ویژگی‌های نه‌ چندان جذاب یک محیط استفاده کنیم. مثال‌های زیر رو ببینید:

    چطور میشه با کمک رنگ آمیزی خانه، اندازه فضا رو تغییر داد؟

    رنگ آمیزی خونه 2

    اگه یه اتاق بزرگ دارین که در اون احساس راحتی نمی‌کنید، رنگ سقف رو تیره‌تر از دیوارها انتخاب کنین تا کوتاه‌تر به نظر برسه و فضای اتاق رو دنج‌تر کنه. برعکس اگر فضای بسته‌ای دارین که دیوار های کوتاهی داره، رنگ روشن سقف باعث میشه ارتفاع محیط بلندتر به نظر برسه و در نتیجه، فضا خیلی بزرگ‌تر دیده میشه.

    رنگ آمیزی خونه

     

    هم‌چنین می‌تونین با رنگ کردن سقف فضاهای خارج از محیط داخلی خانه، مثل آبی کردن ایوان، حس آسمان رو در اون فضا به وجود بیارین.

    چطور میشه اتاق رو بزرگ‌ تر نشون داد؟

    رنگ آمیزی خونه 4

    رنگ‌های روشن باعث میشن چشم شما دور تا دور فضا بچرخه و اون رو بزرگ‌تر جلوه بده. وقتی از رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌کنین، چشم در محل تقاطع تغییر رنگ‌ها متوقف میشه و با ایجاد شدن لبه، اندازه فضا کاملا مشخص میشه. در نتیجه با ایجاد این لبه بین دو رنگ، شما مرزها رو از هم تشخیص می‌دین. اما اگه فضا تک رنگ باشه، مرزها دیده نمیشن و فضا پیوسته و یکدست دیده میشه.

    رنگ‌های تیره چه تاثیری دارن؟

     

    رنگ آمیزی خونه 5

    رنگ‌های تیره فضا رو دنج و جذاب می‌کنن. فکر نکنین رنگ‌های تیره اتاق شما رو شبیه غار می‌کنه. وقتی دیوارها رنگ تیره داشته باشن و تزئینات و قاب‌ها روشن، چشم شما متوجه مرز بین این رنگ‌ها میشه و اگه فضا کوچک باشه، این کار باعث افزایش حس تنگی فضا میشه و فضا رو کوچک تر نشون میده. با این‌حال، اگر قاب‌ها جلب توجه نکنند و اون‌ها هم تیره رنگ باشن، چشم در فضا می‌چرخه و روی لبه‌ها متوقف نمیشه. در نتیجه چون این مرزها قابل تشخیص و تفکیک نیستن، فضا پیوستگی داره و بزرگ‌تر به نظر می‌رسه.

    چطور میشه شکل فضا رو تغییر داد؟

    رنگ آمیزی خونه 6

    اگر یک فضای باریک و کشیده دارین، دیوارهای کوچکتر و انتهایی رو یک یا دو درجه تیره‌تر از دیوارهای کناری رنگ بزنین تا حس کنین دیوارهای انتهایی به شما نزدیک‌ترن. اینجوری فضا از اون حالت کشیده به مربعی تغییر می‌کنه. همچنین اگه دیوارهای بزرگ و ساده‌ای دارین، بهتره سطوح رو برای رنگ زدن به چندیدن قسمت کوچک تر تقسیم کنین و از رنگ‌های مختلف استفاده کنین. برای قسمت‌های پایینی این دیوار از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنین تا در این محل اتصال بیشتری با زمین داشته باشید.

    رنگ آمیزی خونه 6

    الگوی راه‌راه چه تأثیری داره؟

     

    رنگ آمیزی خونه 8

    راه‌راه‌های عمودی فضا رو بلندتر نشون میدن و راه‌راه‌های افقی باعث کشیده‌تر شدن محیط میشن.

    ترفندهای خلاصه برای اینکه رنگ آمیزی خونه حس بهتری به ما بده:

    1. در خانه‌های کوچک، اتاق‌های مجاور رو هم‌رنگ کنید. با این کار، چشم پیوسته از اتاقی به اتاق دیگری حرکت می‌کنه و فضا براش بزرگ‌تر به نظر می‌رسه.
      رنگ آمیزی خونه 9
    2. برای پنهان کردن وسایل غیرجذاب اون‌ها رو رنگ کنید. بعضی وقت‌ها چیزهایی در یک محیط وجود دارن که از نگاه کردن به اون‌ها متنفریم اما نمی‌تونیم از شرشون هم خلاص بشیم، مثل دریچه‌های گرمایشی یا تهویه هوا. میشه این‌ها یا هر چیز «آزاردهنده» دیگه‌ای رو به رنگ دیوارها درآورد و اون‌ها رو در محیط حل کرد تا کمتر جلب توجه کنن.

    رنگ آمیزی خونه 10

    1. اگر زوایا و ویژگی‌های معماری دیگه‌ای دارین که می‌خواین کمتر دیده بشن، تمام سطوح رو هم‌رنگ کنید. این کار برای اتاق‌های زیر شیروانی بسیار کارساز هست. گاهی همین ویژگی ها میتونن جذاب باشن. حالا اگه می‌خواین این ویژگی ها رو برجسته کنین، اون‌ها رو متفاوت از سایر دیوارها رنگ بزنین.رنگ آمیزی خونه 11

    سخن نهایی

    برای دکور کردن یک خانه، میشه از رنگ به روش‌های مختلفی استفاده کرد تا ویژگی‌های مثبت رو برجسته و موارد نامطلوب رو کم‌رنگ یا از دید حذف کرد. هدف خودتون رو از دکور کردن خانه با رنگ مشخص کنین. از محل قرارگیری پنجره های خانه غافل نشین که چه مقدار نور طبیعی وارد فضا می‌کنن. در پایان هم با توصیه‌هایی که راجع به تاثیر رنگ در فضا گفته شد، با ویژگی‌های مثبت خونه‌تون در جهت بهبود فضا بازی کنید.

    سوالات متداول

    چطور ثبت درخواست کنیم؟
    روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
    ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
    سلام ساختمان چیست؟
    سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
    تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
    سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
    برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
    • مشاوره تخصصی رایگان
    • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
    • ضمانت قیمت
    • ضمانت پیش پرداخت
    • ضمانت پروژه


    از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
    اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

    مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
    بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
    • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
    • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
    هر دوی این‌ها رایگان است.
    بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                          بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                      آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
    بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
    آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
    اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
    نویسنده: سهیلا   معاونی
    سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

    ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments