3.6 0

کابینت پنتری چیست؟ انواع پنتری آشپزخانه و ویژگیهای آنها

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  25 دی 1401
کابینت پنتری چیست؟؛ انواع پنتری و تمام ویژگی‌های آن

کابینت پنتری آشپرخانه (Pantry Kitchen Cabinets) که در اصل از طراحی اروپاییان و کشور فرانسه الهام گرفته شده است، می‌تواند زیبایی و نظم خاصی به آشپزخانه شما ببخشد. پس اگر می‌خواهید از شر شلوغی‌ آشپزخانه و پیدا نکردن مواد غذایی یا سایر وسایل آشپزی خلاص شوید، کافی است که با ما همراه باشید. ما در این مطلب هر آنچه که باید درباره انواع پنتری آشپزخانه، کاربردها، مزایا و عوامل موثر بر قیمت آن‌ها بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس چشم از این مطلب برندارید که قرار است دست پر از سایت سلام ساختمان بیرون بروید!

پنتری آشپزخانه چیست و در کجای آشپزخانه قرار دارد؟

پنتری به فضایی می‌گویند که در داخل یا نزدیک آشپزخانه قرار دارد و از آن برای نگهداری مواد غذایی و خوراکی استفاده می‌شود. در واقع پنتری روم را می‌توان اتاقی جداگانه و قفسه‌بندی شده دانست که از آن به عنوان انبار مواد خوراکی که زود فاسد نمی‌شوند، استفاده می‌کنند. کابینت پنتری را می‌توان سبک جدیدی از کابینت مدرن دانست.

جالب است بدانید که واژه پنتری (Pantry) از کلمه Pain گرفته شده که در زبان فرانسوی، به معنای نان (Bread) می‌باشد. چرا که در گذشته، از پنتری در کابینت، برای نگهداری نان استفاده می‌شده است.

کابینت پنتری سفید کنار یخچال

عموماً کمد پنتری از چوب، ام دی اف و غیره و به صورت دارای طبقه، طاقچه یا پارتیشن، در سایزهای دلخواه و بر اساس متراژ آشپزخانه ساخته می‌شود. مثلاً این کمدها در آشپزخانه‌های کوچک می‌توانند در فضای خالی کنار یخچال، یا به شکل طبقات یکسره در گوشه و کناره‌های آشپزخانه تعبیه شوند.

کاربرد پنتری در کابینت آشپزخانه چیست؟

از پنتری در کابینت به منظور استفاده از حداکثر فضای آشپزخانه و ایجاد نظم و زیبایی در آن استفاده می‌شود. به علاوه به کمک پنتری روم می‌توانید موادی که بوی آن‌ها روی سایر مواد خوراکی تاثیر می‌گذارد را از هم تفکیک کنید.

چیدمان منظم مواد خوراکی در کابینت پنتری آشپزخانه

پس به طور واضح‌تر کابینت پنتری به درد موارد زیر می‌خورد:

1- دسترسی آسان به مواد غذایی در فضای نزدیک به آشپزخانه

2- فضایی برای قرارگیری لوازم ضروری آشپزخانه مثل وسایل برقی و دستی

3- حفظ نظم و تمیزی آشپزخانه و استفاده بهینه از فضای آن

4- جلوگیری از تغییر طعم و بوی مواد غذایی با تفکیک اصولی آن‌ها

طبیعتاً در آشپزخانه‌ای که فضای کافی برای نگهداری ظرف و ظروف وجود داشته باشد، همیشه محیط مرتب و منظم است. از این رو اگر شما هم خرید خود را به صورت عمده و ماهانه انجام می‌دهید، با طراحی کابینت پنتری می‌توانید از شر کمبود فضا خلاص شوید.

چه وسایلی در پنتری آشپزخانه نگهداری می‌شوند؟

از کمد پنتری می‌توان برای نگهداری موادی مثل برنج، شکر، آرد، گندم، جو، انواع کنسرو، سبزیجات خشک و تنقلاتی مثل چیپس و پفک استفاده کرد. به علاوه در این قفسه‌ها می‌توان انواع ظروف، کتاب‌های آشپزی، لوازم بهداشتی و شوینده و موادی که زود فاسد نمی شوند، را هم جای داد.

کمد پنتری آشپزخانه پر از لوازم خوراکی و آشپزی

عمدتاً در بخش پایینی پنتری، فضایی مثل کابینت زمینی برای قرارگیری وسایل سنگین طراحی می‌شود. شلف و قفسه‌های دکوراتیو نیز، بیشتر برای طراحی قسمت‌های بالایی این کمد به کار می‌روند. به همین دلیل توصیه می‌شود که وسایل دم دستی و پر مصرف، در سبد سوپری کابینت و وسایل حجیم و کم کاربردتر، در کابینت پنتری نگهداری شوند.

با تقسیم بندی انواع پنتری در آشپزخانه آشنا شوید!

انواع پنتری آشپزخانه به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • کابینت پنتری
  • پنتری روم

این دو نوع پنتری را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

1.  کابینت پنتری

کابینت پنتری فضای کوچکی است که در داخل یا نزدیکی آشپزخانه طراحی می‌شود. این نوع پنتری، فضای محدودتری برای نگهداری مواد خوراکی و سایر وسایل دارد. همچنین این فضا، بیشتر به صورت گنجه یا کابینت با قفسه‌های باز و بسته در اطراف گاز یا یخچال طراحی می‌شود.

2.  پنتری روم

پنتری روم اتاقی مجزا است که معمولا در خارج از آشپزخانه طراح می‌شود و فضای بزرگ‌تری نسبت به کابینت پنتری دارد. به همین دلیل مواد غذایی حجیم را به راحتی در خود جای می‌دهد. در واقع پنتری روم نوعی انباری با تعدادی قفسه، برای نگهداری مواد غذایی و سایر وسایل اضافی آشپزخانه است. گاهی اوقات پنتری روم را به شکلی اتاقی مجزا، در داخل آشپزخانه هم طراحی می‌کنند.

در یک جمع بندی می‌توان گفت که پنتری روم معمولا فضای بزرگی در بیرون یا داخل آشپزخانه است. اما کابینت پنتری فضای کوچکی است که در داخل آشپزخانه به صورت قفسه یا کشو، در اطراف گاز یا یخچال قرار دارد.

تفاوت مهم کابینت پنتری با پنتری روم چیست؟

همانطور که گفتیم، پنتری روم‌ها اتاقی مجزا و قفسه‌بندی شده در داخل یا خارج آشپزخانه هستند که برای نگهداری مواد غذایی در خارج یخچال کاربرد دارند. معمولاً این اتاقک‌ها در دو سبک مدرن و نئوکلاسیک طراحی می‌شوند. در سبک مدرن کابینت‌ها و قفسه‌ها از جنس ام دی اف ساخته می‌شوند و در سبک نئوکلاسیک، از شلف‌های چوبی برای قفسه‌بندی روی دیوارها استفاده می‌شود. اما کابینت‌های پنتری که فضای کوچک‌تری دارند، در داخل آشپزخانه یا در نزدیکی آن و در گوشه و کنار یخچال، گاز و زیرپله‌ها و بیشتر به صورت کشویی ساخته می‌شوند.

پنتری روم بزرگ و جادار به رنگ سفید برای نگهداری وسایل برقی آشپزخانه و خشکبار

بنابراین مهم‌ترین تفاوت کابینت‌های پنتری با پنتری روم، در محل قرارگیری و میزان فضایی است که در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع پنتری روم که بیشتر در خارج از آشپزخانه قرار می‌گیرد، ابعاد بزرگ‌تری به نسبت کابینت پنتری دارد و طبیعتاً فضای بیشتری را هم برای شما فراهم می‌کند.

کابینت پنتری در چه سبک‌هایی و با چه متریال‌هایی طراحی و اجرا می‌شود؟

در این قسمت، ابتدا سبک مناسب برای کابینت پنتری را معرفی می‌کنیم و سپس به بررسی متریال مناسب برای این کابینت‌ها می‌پردازیم. معمولاً کابینت پنتری در سبک‌های پرطرفدار زیر قابل طراحی و اجرا است:

  • مدرن
  • کلاسیک
  • نئوکلاسیک

البته بعضی افراد از دو سبک رومی و فرانسوی هم برای ساخت کابینت پنتری استفاده می‌کنند. اگرچه کابینت پنتری با تمامی انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی سازگاری دارد، اما نکته مهم این است که موقع انتخاب سبک کابینت پنتری، باید به هماهنگی آن با سبک کابینت آشپزخانه و دیگربخش‌های دکوراسیون خانه هم توجه کنید. در غیر این صورت دستتان برای انتخاب سبک باز است و هیچ محدودیتی ندارید.

کابینت پنتری سبک نئوکلاسیک

در مرحله بعد می‌خواهیم بدانیم که کابینت پنتری را با چه متریالی می‌سازند.

متریال مناسب برای کابینت پنتری چیست؟

برای ساخت و طراحی پنتری و قفسه‌های آن، می‌توان از انواع متریال زیر استفاده کرد:

  • ام دی اف
  • چوب
  • شیشه
  • یا حتی آلومینیوم

البته ناگفته نماند که مهم‌ترین مسئله برای انتخاب متریال و سبک کابینت‌های پنتری، بودجه و سلیقه و کاربری مورد نیاز شما است.

مهم‌ترین مزایای کابینت پنتری چیست؟

از آنجایی که کابینت‌های پنتری باعث بهینه سازی و زیبایی فضای آشپزخانه می‌شوند، روز به روز طرفداران بیشتری هم پیدا می‌کنند. بنابراین لازم است که با مزایای این نوع کابینت‌ها بیشتر آشنا شویم. 3 مورد از مهم‌ترین مزایای کابینت‌های پنتری عبارت‌اند از:

1. ظاهر چشم نواز

کابینت پنتری، به خصوص اگر با دستگیره‌های خاص و نورپردازی همراه شود، می‌تواند ظاهر خاص و زیبایی به آشپزخانه شما ببخشد.

2. مرتب‌تر نشان دادن فضا

اگر به دنبال پنهان کردن هر گونه آشفتگی و به هم ریختگی فضای آشپزخانه خود هستید، پنتری روم همان چیزی است که به آن نیاز دارید! مثلاً در زمان‌هایی که مهمان دارید، پنتری‌ها به دادتان می‌رسند تا به راحتی بتوانید فضا را مرتب‌تر نشان دهید.

3. داشتن فضای کاربردی و دسترسی راحت

همانطور که گفتیم، این نوع کابینت‌های جادار به درد نگهداری از انواع ظروف، مواد غذایی، کتاب‌های آشپزی و غیره می‌خورند. بنابراین استفاده از آن‌ها باعث می‌شود که فضای کار بیشتری در آشپزخانه آزاد شود و در اختیار شما قرار بگیرد.

کابینت پنتری سفید دارای درب و کشو برای نگهداری موادغذایی

به علاوه، وجود پنتری در کابینت باعث می‌شود که دسترسی شما به وسایل و مواد خوراکی، ساده‌تر شود و نیاز نباشد که هر بار به دنبال آن‌ها بگردید.

4. کم جا بودن

اگر کمدهای پنتری به شکل شلف ساخته شوند، نسبت به کابینت‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند و در عین حال، فضای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در طراحی پنتری در کابینت، باید به چه نکاتی توجه کنید؟

برای اجرای پنتری در آشپزخانه، به جز داشتن ایده‌های جذاب، باید به اصول زیر هم دقت کنید:

1.  داشتن قابلیت دسترسی آسان

یکی از اهداف طراحی پنتری این است که شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به مواد غذایی و لوازم آشپزی دسترسی پیدا کنید. بنابراین بهتر است که این کمدها را از نوع بیرون کش یا با قفسه‌هایی با دسترسی آسان بسازید، تا حتی در زمان شلوغی بتوانید وسایل مورد نیاز خود را پیدا کنید.

2.  توجه به عمق کشو و قفسه‌های پنتری

عمق کشو و قفسه‌های پنتری در کابینت، هم اهمیت زیادی دارد؛ چرا که عمق بیش از اندازه قفسه‌ها موجب دسترسی سخت‌تر و حتی فراموشی و درنتیجه فساد مواد غذایی می‌شود. اصولاً بهتر است که عمق این کمدها در فضاهای کوچک‌تر، بین 10 تا 12 سانتی متر و در فضاهای بزرگ‌تر، بین 40 تا 50 سانتی متر باشد.

3. توجه به هارمونی رنگ‌ها

توجه به هارمونی رنگ‌ها باعث می‌شود که کمد یا کابینت پنتری از لحاظ سبک و رنگ، با فضای آشپزخانه همخوانی داشته باشد.

4.  مخفی یا مشخص بودن پنتری

بهتر است که قبل از طراحی پنتری، مشخص کنید که دوست دارید این فضا را به شکل مخفی طراحی کنید و یا اینکه می‌خواهید پنتری شما قابل دیدن باشد. برای مثال می‌توانید با توجه سلیقه و فضای آشپزخانه خود، پنتری روم را با درب و یا بدون درب طراحی کنید.

کمد پنتری مخفی به رنگ مشکی و به سبک مدرن

یا گاهی می‌توانید به کمک دربی شیشه‌ای، فضای داخل پنتری روم خود را کاملا به نمایش بگذارید. استفاده از درب‌های مخفی هم می‌تواند به پنهان کردن فضای پنتری روم شما کمک کند.

5. در نظر گرفتن متراژ محیط

توجه به متراژ خانه و آشپزخانه به شما کمک می‌کند که انتخاب درست‌تری داشته باشید. مثلاً می‌توان در آشپزخانه‌های بزرگ از پنتری روم یا انبار جداگانه و در فضاهای کوچک‌تر از کابینت پنتری استفاده کرد.

6.  توجه به تحمل وزن کابینت پنتری

از آنجایی که در این قفسه‌ها وسایل و مواد غذایی زیادی قرار می گیرد، باید استقامت خوبی داشته باشند و بتوانند وزن مواد غذایی و سایر وسایل را تحمل کنند.

7.  نورپردازی مناسب

برای اینکه به راحتی بتوانید وسایل مورد نیاز خود را در پنتری‌ها پیدا کنید، باید از نور مناسب در آن‌ها استفاده کنید.

نورپردازی در کابینت پنتری سفید

بنابراین بهتر است در پنتری روم از لوستر یا چراغ مناسب و در کابینت‌های پنتری از لامپ‌های کوچک برای نورپردازی کمک بگیرید.

8.  وجود پریز برق

اگر در کمد پنتری پریز برق وجود داشته باشد، شما بدون دردسر می‌توانید در پنتری از لوازم برقی مثل غذاساز، همزن و غیره استفاده کنید. همچنین این موضوع باعث می‌شود که دست و بال شما در آشپزخانه بازتر شود و به راحتی بتوانید این وسایل برقی را از دکوراسیون محیط دور کنید!

از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است قبل از طراحی این کابینت‌ها، نکات ذکر شده را حتما در نظر بگیرید.

چه عواملی بر قیمت کابینت پنتری تاثیر می‌گذارند؟

عوامل زیادی در هزینه طراحی و ساخت کابینت پنتری آشپزخانه دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ابعاد: از آنجایی که ساخت پنتری بزرگ‌تر، به هزینه بیشتری هم نیاز دارد، پس ابعاد کابینت پنتری تاثیر زیادی بر قیمت آن دارد.
  2. نوع متریال: چوبی، شیشه‌ای یا فلزی بودن درب، قفسه و بدنه این کابینت‌ها، و همچنین ایرانی یا خارجی بودن ورق مصرفی و نوع یراق آلات هم، یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین قیمت پنتری در کابینت است.
  3. رنگ آمیزی: قطعاً رنگ آمیزی بدنه و نمای کابینت‌های پنتری، باعث می‌شود که قیمت آن‌ها افزایش پیدا کند.
  4. اجرت طراح و نصاب: طبیعتاً علاوه بر مصالحی که برای ساخت پنتری در کابینت به کار می‌رود، هزینه طراح و نصاب این کمدها هم بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

به هر حال اگر تمایل دارید که به طور دقیق‌تر و بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه‌ای، از قیمت کابینت‌های پنتری سر دربیاورید، کافی است که به تیم تخصصی سلام ساختمان اعتماد کنید و از مشاوره رایگان کابینت که به شما می‌دهند استفاده کنید.

کابینت پنتری چه فرقی با کابینت سوپری (سبد سوپری) دارد؟

داشتن فضایی مجزا در آشپزخانه مثل کابینت‌های پنتری، باعث می‌شود که هر وسیله یا ماده غذایی که فضای محیط و کابینت‌ها را اشغال می‌کند، در فضایی مرتب قرار بگیرد. از طرف دیگر، سبدهای سوپر مارکتی که برخی آن را با نام پنتری کنار یخچال می‌شناسند هم، برای نظم دهی و قفسه بندی فضای آشپزخانه و کابینت‌ها به کار می‌روند. در واقع به کمک هر دوی این موارد، می‌توان به آشپزخانه نظم بخشید و وسایل بیشتری را در آن جای داد. تصویر زیر یک نمونه سبد سوپری محسوب می‌شود.

سبد سوپری برای نگهداری مواد خوراکی دم دستی

پس با این تفاسیر سوال اینجا است که کابینت پنتری و سبد سوپری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ از جمله تفاوت‌های این دو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از سبد سوپری برای نگهداری مواد سبک و پر مصرفی مثل ادویه‌جات استفاده می‌شود و نمی‌توان وسایل بزرگی مثل وسایل برقی را در آن جای داد.
  • پنتری در کابینت، بر خلاف سبد سوپری، هم می‌تواند مثل یک اتاق و هم بخشی از کابینت آشپزخانه باشد. در حالی که کابینت‌های سوپری، صرفا فضایی کوچک برای قرار دادن خوراکی‌ها و لوازم دم دستی آشپزخانه هستند.
  • عموماً سبد سوپری در کنار یخچال و گاز قرار می‌گیرد، اما کابینت پنتری محدودیت ندارد و بنابر متراژ و دکوراسیون، می‌تواند در هر بخشی از آشپزخانه تعبیه شود.
  • پنتری در مقایسه با سبد سوپر مارکتی، ظرفیت و گنجایش بیشتری دارد.

در نهایت اگر صرفا به فضای اضافی کوچکی در آشپزخانه احتیاج دارید، کابینت سوپری می‌تواند مشکل شما را حل کند. اما اگر فضای اضافه بیشتری مورد نیاز شما است، باید از پنتری در آشپزخانه استفاده کنید.

جمع‌بندی

ما در این مطلب سعی کردیم که شما را با تعریف پنتری آشپزخانه و انواع آن، کاربرد کمدهای پنتری و وسایلی که در آن نگهداری می‌شوند آشنا کنیم. علاوه بر این، به مهم‌ترین مزیت‌های کابینت پنتری، مثل داشتن ظاهر زیبا و منظم‌تر کردن فضا به کمک آن‌ها اشاره کردیم. اما از آنجایی که لازم بود شما را با نکات مهم در طراحی کمدهای پنتری، عوامل موثر بر تعیین قیمت آن‌ها مثل ابعاد و نوع متریال و تفاوت‌های مابین سبدهای سوپری و پنتری روم آشنا کنیم، این موارد را هم از قلم نینداختیم.

اما در پایان پیشنهاد ویژه‌ای برای شما داریم! شما می‌توانید با سر زدن به سایت سلام ساختمان، به طور رایگان از قیمت طراحی، ساخت و نصب کابینت‌ها و کمدهای پنتری آگاه شوید. ضمناً در صورت تمایل می‌توانید پس از دریافت مشاوره رایگان از ما، با خیال راحت کار را به متخصصینی که به شما معرفی می‌کنیم بسپارید. پس همین حالا درخواست خود را از طریق این قسمت ثبت کنید و گوش به زنگ تماس مشاوران ما باشید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments