0

اصول عکاسی با موبایل؛ از موبایل حرفه ای استفاده کنید!

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  21 دی 1400
اصول عکاسی با موبایل؛ از موبایل حرفه ای استفاده کنید!

در حال حاضر گوشی‌های تلفن همراه به اندازه‌ای پیشرفته شده‌اند که در بسیاری از کارها مثل عکاسی، شما را از داشتن تجهیزات تخصصی و گران قیمتی مانند دوربینف تا حدودی بی‌نیاز کرده اند!

البته که کیفیت نهایی عکس دوربین های حرفه ای با موبایل ها تفات زیادی دارد اما اکنون به راحتی میتوان با موبایل عکس‌هایی نزدیک به عکس های حرفه ای ثبت کرد. اما برای این کار باید اصول عکاسی با موبایل را بدانید. اصول ساده‌‌ای که می‌توانند به نمونه کارهای شما روح تازه‌ای ببخشند.

در این مطلب به بعضی از مهمترین موارد این اصول اشاره می‌کنیم.

عکاسی از پروژه ها؛ نیاز حیاتی متخصصین از دید مشتریان!

سلام ساختمان در تحقیقاتی که از مشتریان سلام ساختمان طی سال 1400 انجام داده است، به نتایج جالبی درباره نیازها و کمبود های متخصصین از دید مشتریان این مجموعه رسید.

از نظر مشتریانی که از خدمات سلام ساختمان استفاده کرده اند، بزرگترین نقطه ضعف متخصصین را، نداشتن آلبوم نمونه کار و عکس های باکیفیت از پروژه های خودشان تعیین کرده اند! نقطه ضعفی که سلام ساختمان با آموزش مطالب مختلف در زمینه عکاسی سعی در رفع آن دارد.

پس بدون فوت وقت به اصول عکاسی با موبایل بپردازیم!

اصول عکاسی با موبایل

قبل از عکاسی لنز دوربین موبایل را تمیز کنید

از آن‌جاییکه در طول شبانه‌روز بارها از تلفن همراه استفاده می‌کنید و مدام با دست شما و گاهی هم با اشیاء مختلف تماس دارد، این وسیله و دوربین آن بسیار کثیف می‌شود. یعنی بر روی لنزِ موبایل گرد و خاک، چربی یا اثرانگشت باقی مانده و باعث کاهش کیفیت عکس می‌شود. بنابراین باید به پارچه ای نرم تمیز شود تا بتوانید عکسی باکیفیت و شفاف بگیرید!

مطمئن شوید سوژه در فوکوس کامل قرار دارد

اگر گوشی آیفون داشته باشید، نقطه فوکوس انتخابی به صورت کادر زرد کوچک نمایش داده شده و  شما باید جایی که سوژه‌ قرار گرفته را برروی صفحه‌ نمایش لمس کنین. در اندروید هم کادری مشابه برای دوربین وجود دارد که برای تنظیم فوکوس بکار می‌رود!

به جای زوم کردن، به سوژه نزدیک شوید

تا جایی که امکان دارد از زوم دیجیتال استفاده نکنید و به جای این کار به سوژه نزدیک شوید. وقتی به سوژه نزدیک می‌شوید این امکان فراهم می‌شود که جزئیات بیشتری را ثبت و حاشیه‌های اضافی را از تصویر حذف کنید. باید بدانید که استفاده از زوم دیجیتال در اکثر گوشی‌ها باعث کاهش کیفیت عکس می‌شود. اگر گوشی شما قابلیت زوم اپتیکال دارد می‌توانید از راه دور عکس‌های باکیفیت بگیرید و با زوم کردن تا مقداری مشخص، از کیفیت عکس کم نمی‌شود.

نور دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید

نوردهی میزان تاریکی یا روشنی تصویر را مشخص می‌کند که بهتر است با توجه به میزان نور محیط و کیفیت عکس، به صورت دستی تنظیم شود.

تنظیمات دوربین موبایل را جدی بگیرید

فقط وقتی زمان زیادی برای عکاسی ندارید و یا عجله دارید استفاده از حالت خودکار و پیش‌فرض دوربین گوشی بسیار مفید است. در غیر این صورت از تنظیمات پیشرفته گوشی مثل تعادل رنگ سفید، میزان حساسیت سنسور دوربین به نور محیط و سایر قابلیت‌های پیشرفته‌تر بهره‌مند شوید! مطمئن باشید خروجی مناسبی از آن دریافت میکنید.

هنگام عکاسی و فیلمبرداری گوشی را ثابت نگه دارید

زمان عکاسی باید تا حد امکان از لرزش و حرکت دوربین جلوگیری کنید. برای این کار، توصیه میکنیم گوشی را دو دستی گرفته و بازو های خود را به بدن به طور کامل بچسبانید! البته راه بی دردسر تر برای ثابت نگه داشتن گوشی، استفاده از ابزارآلات عکاسی و فیلمبرداری مثل سه‌پایه است!

از زوایای مختلف عکاسی کنید

در تصویر برداری از منازل و دکوراسیون داخلی خانه ها، بهتر است زوایای مختلف را در نظر بگیرید. البته به شرطی که سوژه کاملا مشخص و در کادر باشد. موبایل‌ها ابعاد و وزن کمی دارند و می‌توانند در هر جایی و با هر زاویه ای برای عکاسی استفاده بشوند حتی جاهایی که عکاسی با دوربین‌های بزرگ امکان‌پذیر نیست!

تا حد امکان به صورت عمودی عکس نگیرید

وقتی به صورت عمودی عکاسی میکنید، مشکلاتی در ابعاد تصویر ایجاد میشود و در بسیاری از جاها سوژه شما در کادر جا نمیشود. بنابراین سعی کنید موبایل‌ را به صورت افقی (landscape) نگه داشته و بعد عکس بگیرید.

تصویر 1- اصول عکاسی موبایل

از «خطوط راهنما» و «قانون یک سوم» راهنمایی بگیرید

اگر به صورت فرضی کادر مستطیلی موبایل را از طول و عرض با دو خط عمودی و 2 خط افقی به سه قسمت تقسیم کنید، صفحه شما به 9 قسمت مستطیلی تبدیل می‌شود. همچنین از تقاطع خطوط، 4 نقطه در وسط صفحه به دست می‌آید. به این نقاط، نقاط طلایی و به این خطوط، خطوط راهنما میگویند.

باید سعی کنید سوژه‌ مورد نظر روی یکی از این نقاط قرار بگیرد که به آن، قانون یک سوم گفته میشود.

از بین این 4 نقطه، دو نقطه بالا احساس سبکی و دو نقطه پایین احساس سنگینی و استحکام را به بیینده منتقل می‌کنند. خیلی از موبایل‌ها این امکان را در اختیار کاربر قرار میدهند که بتواند هنگام عکاسی روی صفحه گوشی این خطوط و نقاط را داشته باشد. یعنی خطوط راهنما روی صفحه موبایل ظاهر میشوند و راهنمای خیلی خوبی برای عکاسی شما به حساب می‌آید!

تصویر 1- اصول عکاسی موبایل

به گرفتن یک عکس اکتفا نکنید

برای عر یک زاویه ای که انتخاب میکنید، چند عکس پشت سر هم از سوژه بگیرید. چون ممکن است عکس اول نتیجه خوبی نداشته باشد و در این صورت این انتخاب را دارید که بهترین عکس را از بین عکس های گرفته شده انتخاب کنید.

عکس‌ها را ویرایش کنید؛ نه بیش از حد!

انواع نرم‌افزارهای ویرایش عکس مثل فتوشاپ به شما کمک می‌کنند که تصاویر گرفته شده را از لحاظ رنگ، نور و سایه اصلاح کنید. اما در استفاده از این نرم‌افزارها زیاده‌روی نداشته باشید چون خروجی کار شما از حالت طبیعی خارج می‌شود.

چرا باید اصول عکاسی با موبایل را بدانیم؟

ممکنه این سوال برای شما پیش بیایدد که سلام ساختمان به ما خدمت عکاسی حرفه‌ای ارائه میدهد و نیاز ما به عکاسی را تا حدود زیادی رفع میکند.  پس چرا باید اصول عکاسی با موبایل را یاد بگیریمبه دو دلیل اصلی:

·         شما در ماه برای تعداد محدودی از پروژه‌ها می‌توانید از خدمت عکاسی حرفه‌ای استفاده کنید و گاهی مجبور می‌شوید خودتان عکس بگیرید.

·         اگر مجبور باشید که خودتان عکاسی کنید باید اصول عکاسی با موبایل را به خوبی بدانید. از آن‌جا که همه به دوربین عکاسی دسترسی ندارند اما گوشی تلفن همراه با دوربین قابل قبول تقریبا در دسترس همه قرار دارد، دانستن این نکات ضروری به نظر میرسد

·         باتوجه به نیاز مشتری به ایجاد آلبوم نمونه کار مناسب توسط متخصصین که در ابتدای همین مطلب به آن اشاره کردیم، برای برطرف کردن این نیاز مشتری، لازم است که عکاسی با موبایل را به خوبی بیاموزید تا بتوانید در گوشی موبایل یا تبلت خودتان، نمونه کارهای مناسبی در اختیار داشته باشید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments