4.3 0

روان‌شناسی رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  4 اسفند 1401
روان‌شناسی رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

رنگ سیاه، رنگی خاص و متفاوت محسوب می‌شه. ممکنه تصور کنین استفاده از رنگ سیاه در طراحی دکوراسیون داخلی منزل حرکت اشتباهیه و نباید انجامش داد. حق دارین! درسته که رنگ همه کس ‌پسندی نیست؛ امّا طرفدارهای خاص خودش رو داره. تو این مطلب از ویژگی‌های رنگ سیاه صحبت می‌کنیم و به انواع کاربردهای اون در دکوراسیون منزل می‌پردازیم. یک بار برای همیشه ببینیم استفاده از این رنگ در طراحی منزل شدنیه؟ اصلاً کار عاقلانه‌ای هست یا نه؟!

بالاتر از سیاهی رنگی نیست!

می‌دونیم زمانی که جسمی تمام طیف‌های رنگی نور مرئی رو به خودش جذب کنه و هیچ کدوم رو بازتاب نکنه، ما اون جسم رو مشکی می‌بینیم. مشکی طیف گسترده‌ای نداره و شامل مشکی و مشکی تیره (پرکلاغی) هستش. مشکی در حالت مات هم از رنگ‌های پرکاربرد و پرطرفدار محسوب می‌شه. چون بر خلاف مشکی براق، نقایص سطح کمتر به چشم میان و البته به خاطر براق نبودنش، فضا رو تاریک‌تر هم می‌کنه.

رنگ‌‌های خنثی در دکوراسیون داخلی

اصولاً استفاده از رنگ‌های خنثی در اثاث و رنگ دیوار منازل، خیلی رایج هست. تا با ترکیب اون ها با سایر رنگ‌ها، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشن. رنگ سیاه هم یکی از این رنگ‌های خنثی محسوب می‌شه که مکمل رنگ سفید به شمار می‌ره.

دکوراسیون داخلی مشکی (3)

رنگ‌ سیاه نماد چیست؟

از رنگ سیاه، برای نمایش قدرت، تاریکی و مرگ استفاده می‌شه. به همین خاطرم هست که همه مایل به استفاده از اون نیستن و در مجموع، بهتره با آگاهی و در کاربرد مناسب از اون استفاده بشه تا نتیجه‌بخش باشه. همچنین مشکی رنگی رمزآلود محسوب می‌شه و برای نشون دادن سادگی و ظرافت هم به کار می‌ره.

روانشناسی رنگ سیاه (1)

رنگ سیاه و طراحی داخلی

رنگ سیاه، تنها نماد غم و سوگواری نیست. بلکه در عین سادگی، رنگی شیک و جذاب محسوب می‌شه. پس بهتره این رنگ رو هم عنوان گزینه‌ای مناسب برای طراحی منزل در نظر داشته باشین. تنها نکته‌ای که وجود داره این هستش که رنگ سیاه، فضا رو کوچک‌تر از چیزی که هست نشون می‌ده. پس اگه قراره از این رنگ برای پرده‌ها یا دیوارهای خونه‌ای با متراژ پایین استفاده کنین، بهتره به این نکته توجه داشته باشین.

رنگ سیاه، علاوه بر کوچک نشون دادن محیط، فضا رو کمی تاریک هم می‌کنه. پس لازمه در کنار استفاده از این رنگ، حواسمون به نورپردازی اتاق هم باشه تا در صورت نیاز، این تاریک شدن رو جبران کنیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که اگه مایلین از رنگ سیاه برای رنگ‌آمیزی دیوار استفاده کنین، تمام دیوارها رو یک رنگ نکنین. می‌شه یک دیوار رو سیاه کرد و در کنارش، از رنگ‌های سفید، خاکستری یا … استفاده کرد.

بهتره از رنگ سیاه در رنگ‌آمیزی سقف هم استفاده نشه. چون هم فضا رو خیلی تاریک می‌کنه، هم سقف رو پایین‌تر از چیزی که هست نشون می‌ده و آدم نفسش می‌گیره!

رنگ سیاه در دکوراسیون اتاق نشیمن

شاید فکر کنین استفاده از رنگ سیاه در دکوراسیون منزل، ریسک بالایی داره و ممکنه نتیجه‌ی خوبی نداشته باشه. یا شاید فکر کنین فضای خونه رو خیلی دلگیر می‌کنه و افسرده شدنتون حتمیه. بهتره این تصاویر رو ببینین تا از گفته‌ی خود پشیمان شوید!

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی (5)

دکوراسیون داخلی مشکی (2)

در اتاق نشیمن، می‌شه رنگ سیاه رو رنگ‌های با قرمز، طلایی، نقره‌ای، مسی و برنجی ترکیب کرد تا فضایی شیک حاصل بشه. نکته‌ی کاریردی دیگه هم اینکه با استفاده از رنگ مشکی مات، می‌شه تاثیرگذاری یک عنصر در دکوراسیون رو کاهش داد تا کمتر به چشم بیاد.

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی (4)

سیاه در اتاق خواب

در اتاق خواب هم می‌شه از رنگ سیاه استفاده کرد. بدون اینکه فضایی غم‌زده یا وهم‌آلود داشت! کافیه در حد متعادلی از این رنگ استفاده بشه و از ترکیب شدنش با رنگ‌های مکمل مناسب، فضایی چشم‌نواز به وجود بیاد. پنل‌ها و صفحه‌های چوبی می‌تونن در کنار رنگ سیاه، ترکیب مناسبی بسازن.

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی (2)

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی (3)

رنگ سیاه در دکوراسیون آشپزخانه

برای آشپزخانه‌ای که مدام در معرض لکه‌های چربی و دوده است، چه دکوراسیونی بهتر از رنگ تیره‌، اونم سیاه؟!

استفاده از کابینت سیاه رنگ، حرکتی جسورانه است که می‌تونه آشپزخانه‌ای خاص و متفاوت ایجاد کنه. شما کانتری از جنس مرمر سفید رو در کنار کابینت سیاه تصور کن! زیبا نیست؟!

اگه شما هم مایل به امتحان کردن این دکوراسیون هستین، ترکیب کابینت مشکی با رنگ‌های متالیک، استفاده از دستگیره با رنگی متفاوت و یا به کار بردن شیشه و چوب در ترکیب اون رو به خاطر داشته باشین. کابینت‌هایی با دو رنگ متفاوت (مثلاً سیاه و سفید) هم بسیار رایج هستن.

روانشناسی رنگ سیاه (2)

استیل هم از جمله موادی هستش که با رنگ سیاه ترکیب مناسبی داره. اگه وسایل آشپزخانه شما از جنس استیل هستن، به نقش‌آفرینی سیاه در ساختار آشپزخونه فکر کنین.

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی (1)

سخن آخر

بله! طبیعیه که ظرافت در انتخاب اثاث و رنگ‌ها در ارتباط با رنگ سیاه از حساسیت بالاتری برخورداره و لازمه که به خوبی با ویژگی‌های رنگ سیاه آشنا باشی تا بتونی هوشمندانه ازش استفاده کنی. پس با مطالعه و شناخت این رنگ و بررسی دکوراسیون‌های مختلفی که با این رنگ به اجرا در اومده، می‌تونی با کمترین ریسک پای این رنگ رو هم به اتاق نشیمن و آشپزخانه خودت به باز کنی. پیشنهاد ما به شما، اضافه کردن تدریجی رنگ مشکی به منزلتون هستش. این طوری فرصت دارین تغییرات رو بررسی کنین و اگه دید مثبتی به تغییراتش داشتین، به تیره‌تر کردن رنگ‌ها ادامه بدین.

شما هم برامون از ترکیب‌های مناسب و کاربردهای رنگ سیاه در دکوراسیون بگین. به نظر شما  استفاده از رنگ سیاه در چه کاربردهایی مناسب به نظر می‌رسه؟ در چه موقعیت‌هایی بهتره از اون استفاده نشه؟

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دریافت قیمت دقیق کمد +