2.6 0

چجوری روی دیوار با رنگ اکریلیک رنگ روغنی بزنیم؟

  23 دی 1402     -      تاریخ انتشار:  29 بهمن 1401
چجوری روی دیوار با رنگ اکریلیک رنگ روغنی بزنیم؟

تغییر رنگ دیوارهای قدیمی، موضوع رایجی هستش. چرا که معمولاً بعد از مدتی، رنگ کار شده روی دیوار کیفیت و زیبایی سابق رو نداره. یا شاید دیگه تکراری شده باشه و رنگ دلخواهمون نباشه. در این مواقع یکی از گزینه‌های روی میز، رنگ‌ آمیزی مجدد دیوار هستش.

حالا ممکنه همون جنس رنگ و حتی همون رنگ قبلی رو اجرا کنیم، یا ممکنه این بار از رنگ دیگه‌ای استفاده کنیم. گاهی هم می‌خوایم از سایر انواع رنگ‌ها با جنس و خواصی متفاوت استفاده کنیم. سخت‌ترین حالت شاید همین باشه! اونم رنگی با دنیا و ساختاری متفاوت از رنگ قبلی. مثلاً جدال بین رنگ روغن و رنگ اکریلیک! چند دقیقه‌ای با این مطلب همراه شو تا از صفر تا صد رنگ‌آمیزی رنگ روغن روی رنگ اکریلیک رو برات توضیح بدیم.

رنگ اکریلیک رنگ روغنی 2

شناخت رنگ‌ها

شناخت هرچه بیشتر رنگ‌ها به ما کمک می‌کنه تا بتونیم رنگ ‌آمیزی بدون نقصی ارائه بدیم. از مهم‌ترین مسائل، پایه و اساس هر رنگ هست. با دونستن اینکه هر رنگ بر چه پایه‌ای ساخته شده، رفتار ما هم تفاوت می‌کنه. اینکه چطور اجرا بشه، چطور تمیز یا شسته بشه، چطور از روی سطوح پاک بشه و حتی چطور می‌شه رنگ دیگه‌ای رو روی اون اجرا کرد. پس بد نیست خیلی خلاصه این دو رنگ رو با هم مقایسه کنیم تا به شناخت بهتری برسیم.

تفاوت‌های رنگ‌های‌ روغنی و اکریلیک در چیست؟

خب.. تفاوتشون یه جورایی مثل تفاوت زمین و آسمونه! ببینیم چی داریم:

  • رنگ‌های روغنی، ظاهر براق‌تر و شفاف‌تری دارن.
  • در رنگ‌های اکریلیک، از حلال آب استفاده می‌کنیم. در حالی که حلال رنگ‌های روغنی معمولاً تینر هستش.
  • سرعت خشک شدن رنگ‌های اکریلیک روی سطح، به مراتب بیشتر از رنگ‌های روغنی هستش.
  • رنگ‌های روغنی، مواد شیمیایی بیشتری در ساختار خودشون دارن و بوی نامطبوعی حین کار با اون‌ها هست که می‌تونه آزاردهنده باشه. استفاده از ماسک حین نقاشی با رنگ‌ها روغنی فراموش نشه ها!
  • رنگ‌های روغنی بعد از خشک شدن، همون ظاهر رنگ اوّلیه رو نتیجه می‌دن. امّا رنگ‌های اکریلیک بعد از خشک شدن، کمی تیره‌تر می‌شن. این نکته رو قبل اجرا بدونین تا نتیجه‌ی کار شما رو غافلگیر نکنه!
  • اکریلیک بعد از خشک شدن، رنگ غیرقابل تغییری هستش. ولی رنگ روغنی رو (به کمک مدیوم‌ها) بعد از خشک شدن هم می‌شه تا حدودی تغییر داد.
  • رنگ‌های روغنی سطح هموارتری دارن و قابلیت شستشوی بهتری هم دارن. می‌شه به راحتی از شر لکه‌های روی سطحشون خلاص شد.
  • به خاطر وجود مواد شیمیایی‌ای که در رنگ‌های روغنی هست، متأسفانه هم برای محیط زیست و هم برای بدن انسان آثار مخربی دارن.

مسئله‌ی مهم در اجرای رنگ روغنی روی رنگ اکریلیک، تفاوت جنس این دو رنگ هستش. رنگ اکریلیک بر پایه‌ی آب و رنگ روغنی شامل روغن گرفته شده از بذر گیاه کتان (به همراه مواد رنگی) هستش و به خوبی می‌دونیم که آب و روغن، میانه‌ی خوبی با هم ندارن! حالا چه باید کرد؟ چند دقیقه‌ی دیگه هم صبور باش!

مراحل رنگ‌آمیزی رنگ روغن روی دیوار با رنگ اکریلیک

  • اگه دیوار به تازگی رنگ شده، لازمه که رنگش خشک شده باشه. پس اگه رنگ اوّلیه تازه اچرا شده، بهتره بهش زمان کافی بدی و بعد دست به کار بشی.
  • تمیز شدن سطح از لکه، دوده و گرد و غبار اهمیت زیادی داره. تا در نهایت، با سطحی هموار و بدون فراز و نشیب مواجه بشیم. از طرفی، اگه با سطحمون آلوده یا ناهموار باشه و رنگ بعدی رو اجرا کنیم، میزان رنگ بیشتری هم مصرف می‌شه. پس اینطوری به صرفه‌تر خواهد بود.

اصلی‌ترین دغدغه‌ی ما در رنگ‌آمیزی این سطوح، ایجاد چسبندگی بین رنگ اکریلیک و رنگ روغن هستش. چرا؟ به خاطر همون تفاوتی که در اساس این دو رنگ وجود داره. پس باید از هر ابزاری برای بهبود چسبندگی این دو رنگ کمک بگیریم.

  • آماده‌سازی سطح اهمیت زیادی داره. باید سطح رو عاری از هر حفره و فراز و نشیبی کرد. اگه شکاف‌های بزرگی روی سطح وجود داره، می‌شه از گچ کمک گرفت و خلاصه، سطحی هموار و بدون زدگی، برای مراحل بعد مهیا می‌کنیم.
  • باید روی سطح خراش ایجاد بشه. این خراش‌ها که به کمک سنباده به خوبی قابل اجرا هستن، چسبندگی بین دو رنگ رو بهبود می‌بخشن. چون رنگ روغنی براق هستش و آب تا حد زیادی در اون نفوذ نمی‌کنه. پس باید برای ایجاد چسبندگی اون با رنگ اکریلیک که اساساً بر پایه آب هستش، فکری کرد. خراش سطح می‌تونه خیلی موثر باشه. پس مرحله‌ی مهم سطحی گذر نکن و انجامش بده.

رنگ اکریلیک رنگ روغنی 4

خب… حالا که سطحمون آماده‌سازی شده، می‌تونیم به رنگ‌آمیزی بپردازیم:

  • برای بهبود چسبندگی این دو رنگ، باید از امولوسیون کننده‌ها کمک بگیریم. امولوسیون کننده ماده‌ای شیمیایی هستش که به ترکیب بهتر رنگی بر پایه آب و رنگی بر پایه روغن کمک می‌کنه. این‌طوری می‌شه رنگ‌آمیزی موفقی داشت. تری سدیم فسفات یکی از این محلول‌های امولوسیون محسوب می‌شه. یک چهارم لیوان تری سدیم فسفات رو به همراه یک گالن آب ترکیب می‌کنیم و با اسفنج اون رو روی سطح از قبل آماده‌سازی شده می‌کشیم. به همین راحتی. راستی راستی! ماسک و دستکش هم فراموش نشه لطفاً.

کلام آخر!

از ما به شما نصیحت: برای انتخاب نوع و جنس رنگ، به حد کافی وقت بذارین و پرس و جو کنین. ممکنه بعد از مدتی رنگ و طرح دیوارهای خونه برامون عادی بشه؛ امّا در ناخودآگاه همیشه تاثیر خودش رو می‌ذاره. پس چه بهتر که واسش وقت گذاشته بشه و با شناخت و دقت کافی انتخاب و اجرا بشه.

امیدواریم بتونین رنگی باب میل خودتون انتخاب کنین و با رنگ‌آمیزی مجدد دیوارها، تغییری در فضای خونه ایجاد کنین.

رنگ اکریلیک رنگ روغنی 6

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments