4.1 1

چگونه کابینت ممبران را تمیز کنیم؟ + 10 راهکار طلایی نگهداری

  27 اردیبهشت 1402     -      تاریخ انتشار:  16 اردیبهشت 1402
کابینت و جزیره کلاسیک ممبران طوسی

تمیز کردن کابینت وکیوم (ممبران) اهمیت زیادی دارد، زیرا این کابینت در طراحی خود، طرح‌هایی پرکار و کنده‌کاری‌هایی دارد که مستعد جذب آلودگی و غبار محیط هستند. از طرفی پاک کردن منبت‌کاری‌ها و سرستون‌های کابینت ممبران، کاری پرزحمت به نظر می‌رسد. پس بهترین راهکار برای افرادی که کابینت ممبران دارند، این است که از بخش جداگانه‌ای به عنوان مطبخ برای پخت و پز استفاده کنند و با این کار، چربی و لکه را از کابینت دور نگه دارند. اما اگر مطبخ نداشتیم و کابینت ممبران ما دچار آلودگی شد، چگونه کابینت ممبران را تمیز کنیم؟

اگر شما هم با مشکل تمیز کردن کابینت ممبران مواجه هستید و می‌خواهید با کمترین هزینه کابینت ممبرانی تمیز و بادوام داشته باشید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

چرا مراقبت از کابینت ممبران اهمیت بسیار زیادی دارد؟

کابینت ممبران عمر نسبتاً بالایی دارد، البته در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود. پس اگر کابینت وکیوم دارید و یا قصد خرید آن را دارید، باید مراقبت از این کابینت را در اولویت کارهای خودتان قرار دهید. اهمیت این موضوع به دلایلی که در ادامه گفتیم بر می‌گردد:

  1. حساسیت بخش زیر روکش کابینت: کابینت ممبران را از‌ ام دی اف معمولی می‌سازند و فقط سطح آن با روکشی از پی وی سی ضد آب پوشانده شده است. پس اگر به خوبی از روکش آن مراقبت نشود، روکش کابینت آسیب می‌بیند و رطوبت و آلودگی‌های سطحی، به بخش داخلی ورق کابینت (ام دی اف) نفوذ می‌کنند و عمر کابینت کم می‌شود.
  2. تعمیر دشوار: تولید کنندگان ورق‌های ممبران، همواره در حال تولید طرح‌ها و رنگ‌های جدید هستند. در نتیجه در صورتی که بخشی از کابینت شما دچار مشکل شود و پس از چند سال مایل به تعویض بخشی از آن باشید، پیدا کردن همان متریال با همان طرح و رنگ قبلی، بعید به نظر می‌رسد.
  3. قیمت رو به رشد: ممبران نیز مانند هر متریال دیگری، رشد سالانه قیمتی بالایی دارد و اگر از کابینت ممبران خود به خوبی مراقبت نکنید، ناچار به خرید کابینتی جدید با قیمتی به مراتب بیشتر از کابینت قبلی هستید.

با این مقدمه، به اهمیت بالای نگهداری از کابینت ممبران پی بردید. خوشبختانه می‌توانید به کمک یکسری مواد ساده، کابینت ممبران منزل خود را همواره تمیز نگه دارید. در قسمت بعدی شما را با بهترین پاک کننده‌های این کابینت آشنا می‌کنیم.

بهترین مواد تمیزکننده کابینت ممبران چیست؟

برای تمیز کردن سطح کابینت ممبران، گزینه‌های متعددی پیش روی شما است که می‌توانید بسته به میزان آلودگی، بهترین ماده تمیزکننده کابینت ممبران  را با کمترین آسیب رسانی به کابینت خود انتخاب کنید. برخی از بهترین و رایج‌ترین مواد تمیزکننده کابینت وکیوم عبارت‌اند از:

  • آب گرم
  • محلول آب و صابون
  • محلول آب و سرکه
  • جوش شیرین
  • شیشه پاک کن و آب
  • ترکیب سرکه و آب لیمو
  • شوینده‌ها و اسپری‌های بازاری مخصوص این کار
  • و …

در ادامه توضیح مختصری را در مورد 4 مورد از بهترین و مهم‌ترین پاک کننده‌های بالا، به شما ارائه می‌دهیم.

1-  آب گرم

در بسیاری از موارد، آب گرم به عنوان ابتدایی‌ترین ماده پاک کننده کابینت ممبران، بهترین اثربخشی را دارد. به ویژه در شرایطی که لکه تازه باشد، می‌توانید با دستمالی مرطوب، به سرعت لکه را از سطح کابینت تمیز کنید.

2-  محلول آب و صابون

ترکیب آب و صابون (یا آب و مایع ظرفشویی) را می‌توان از حل کردن کمی صابون یا مایع ظرفشویی در مقداری آب ولرم به دست آورد. این ترکیب ساده نیز برای لکه‌بری کابینت ممبران، به ویژه لکه‌های چربی مناسب است.

3-  محلول آب و سرکه

یک پیمانه سرکه را در چهار پیمانه آب حل کنید. محلول حاصل، یکی از پاک کننده‌های قوی کابینت ممبران خواهد بود. سرکه ماهیتی اسیدی دارد و پاک کننده انواع لکه‌ها است؛ از طرفی، چون اسید ضعیفی است و در مقداری آب نیز رقیق شده، به بدنه کابینت آسیبی نمی‌رساند.

4-  جوش شیرین

سدیم هیدروژن کربنات یا همان جوش شیرین، یکی دیگر از پاک‌کننده‌های معروف کابینت ممبران است. این ماده که ساختاری بلوری دارد، به تنهایی یا به صورت ترکیبی با سایر مواد کاربرد گسترده‌ای در تمیزکاری کابینت و سایر اجزای آشپزخانه و ساختمان دارد.

سرکه و جوش شیرین، شوینده‌های رایج برای تمیز کردن کابینت ممبرانتمیزکننده‌هایی که در این بخش به توضیح آن‌ها پرداختیم، همه موادی ساده و در دسترس هستند که ترکیبات شیمیایی آن‌ها معمولا خطری برای کابینت ممبران ایجاد نمی‌کند؛ پس بهتر است برای تمیزکاری در اولویت قرار بگیرند. در بخش بعدی، به بررسی نقش موثر هر کدام از مواد تمیزکننده در مراحل مختلف تمیزکاری کابینت ممبران می‌پردازیم و به این سوال شما که «چگونه کابینت وکیوم را تمیز کنیم» پاسخ می‌دهیم.

چگونه کابینت ممبران (وکیوم) را تمیز کنیم؟ + مراحل تمیزکاری

برای شناخت مراحل تمیزکاری کابینت ممبران و آشنایی با کاربرد انواع مواد تمیزکننده در گام‌های مختلف این فرآیند، بهتر است با اقدامات زیر آشنا شوید. سپس آن‌ها را به ترتیب و بسته به میزان آلودگی انجام دهید.

  1. مرحله اوّل: گردگیری و نظافت مقدماتی
  2. مرحله دوم: چربی زدایی
  3. مرحله سوم: جرم زدایی با محلول آب و سرکه
  4. مرحله چهارم: لکه زدایی نهایی

در ادامه جزئیات و توضیحات بیشتر مربوط به هر مرحله را برای شما آورده‌ایم. همراه ما باشید.

مرحله اوّل: گردگیری و نظافت مقدماتی

ابتدایی‌ترین مرحله برای تمیز کردن کابینت ممبران، زدودن گرد و غبار از سطح آن است. این مرحله را می‌توانید با پارچه‌ای نرم انجام دهید. به یاد داشته باشید در صورتی که این مرحله را هفته‌ای یکبار انجام دهید، احتمالا کمتر نیاز به تمیزکاری اساسی و انجام مراحل بعدی پیدا می‌کنید.

گردگیری کابینت ممبران آبی روشن با دستمال میکروفایبر نرم

مرحله دوم: چربی زدایی

اگر کابینت شما لکه‌های چربی دارد، برای پاک کردن آن‌ها از روی سطح کابینت ممبران، می‌توانید از مایع ظرفشویی و آب کمک بگیرید. فقط کافی است مقداری آب را با مایع ظرفشویی ترکیب نمایید و روی سطح بکشید. بعد از آن هم، خشک کردن فوری کابینت با ابر یا پارچه‌ای نرم را فراموش نکنید. همچنین پاک کردن لولاها و دستگیره‌ها را نیز در نظر داشته باشید. در ضمن می‌توانید از یک مسواک نرم برای پاک کردن چربی‌های داخل منبت کاری‌ها استفاده کنید.

چربی زدایی کابینت ممبران با محلول آب و مایع ظرفشویی

مرحله سوم: جرم زدایی با محلول آب و سرکه

امّا برای جرم و لکه‌های چربی جدی‌تر، لازم است از ترکیبات قوی‌تری استفاده کنید. آب و سرکه، یکی از موثرترین و ایمن‌ترین ترکیبات برای تمیزکردن لکه‌های کابینت ممبران به شمار می‌روند. ترکیب پیشنهادی ما، یک فنجان سرکه به همراه یک پارچ آب است. شما می‌توانید دستمالی را آغشته به این محلول کنید، یا ترکیب آب و سرکه را به سطح کابینت اسپری کنید. همچنین در قسمت‌هایی که لکه‌ها قوی‌تر هستند، می‌توانید از سرکه خالص استفاده کنید. در نهایت مشابه مرحله قبل، دستمالی تمیز را در آب گرم خیس کنید و سطح را به خوبی تمیز کنید، سپس با حوله خشک کنید.

جرم زدایی کابینت ممبران سفید با دستگیره کوچک

مرحله چهارم: لکه زدایی نهایی

در صورتی که پس از انجام سه مرحله پیشین، همچنان لکه‌ای چسبنده بر سطح کابینت ممبران مشاهده می‌کنید، ترکیبی از سرکه (یک قاشق غذاخوری) و جوش شیرین (یک قاشق غذاخوری) را امتحان کنید. ترکیب نهایی باید حالتی خمیری شکل داشته باشد. خمیر مورد نظر را به مدت 5 دقیقه روی لکه قرار دهید و سپس محل را با یک دستمال مرطوب و تمیز، پاک کنید. مشابه مراحل قبل، خشک کردن سطح فراموش نشود.

این هم از مراحل مختلف تمیز کردن کابینت ممبران. می‌توانید بسته به میزان آلودگی، از روش‌های عنوان شده کمک بگیرید. جهت تکمیل بحث، در انتهای این مطلب به نکاتی مهم برای افزایش طول عمر کابینت ممبران اشاره می‌کنیم.

چگونه از کابینت ممبران نگهداری و مراقبت کنیم تا عمر آن افزایش پیدا کند؟ ( 10 راهکار طلایی)

همیشه گفته شده است که “پیشگیری بهتر از درمان است“. این موضوع در مورد مراقبت از کابینت ممبران نیز صدق می‌کند! بنابراین توصیه‌هایی که در زیر آورده‌ایم، به شما در نگهداری هر چه بهتر از کابینت ممبران کمک می‌کنند:

  1. به عنوان اولین توصیه، بهتر است بلافاصله بعد از مشاهده لکه روی کابینت ممبران، اقدام به تمیز کردن آن نمایید. چون به مرور زمان، لکه ماندگار شده و سخت‌تر تمیز می‌شود.
  2. موقع تمیزکاری دستمال را در جهت رگه‌های طرح چوب سطح کابینت (معمولا از بالا به پایین) بکشید تا لکه‌ها به خوبی تمیز شوند.
  3. سعی کنید اجسام تیز را از کابینت ممبران دور کنید تا سطح کابینت شما دچار خراشیدگی نشود.
  4. رطوبت موجود در فضای آشپزخانه را کنترل کنید. چرا که موجب ورم کردن بدنه کابینت به ویژه در بخش‌های بدون روکش و در نتیجه تخریب کابینت می‌شود. می‌توانید از هود یا باز کردن پنجره برای کاهش رطوبت در زمان آشپزی کمک بگیرید.
  5. قهوه ساز و چای ساز را در زیر کابینت‌های هوایی قرار ندهید. چون بخار آب این دستگاه‌ها هم برای کابینت ممبران خطرساز خواهد بود.
  6. حرارت نیز مانند رطوبت به سطح کابینت ممبران آسیب می‌زند. به این صورت که روکش پی وی سی در کابینت ممبران، براثر حرارت آسیب دیده و از سطح کابینت جدا می‌شود. پس به تغییرات دمایی آشپزخانه نیز توجه داشته باشید.
  7. در کنار تمیز نگه داشتن سطح کابینت ممبران، می‌توانید گاهی سطح کابینت را آغشته به واکس‌های براق کنید تا دوام و ظاهر بهتری داشته باشد.
  8. نور خورشید نیز خطری جدی برای کابینت ممبران محسوب می‌شود. با نصب پرده ضخیم در آشپزخانه، از کابینت ممبران در برابر آسیب طولانی مدت نور خورشید محافظت کنید.
  9. برای تمیز کردن کابینت ممبران، به هیچ وجه از پارچه‌های پرزدار، اسکاچ‌های زبر و … استفاده نکنید.
  10. استفاده از شوینده‌های قوی آمونیاک دار، شیشه پاک کن ها و پاک کننده‌های پودری می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری به سطح کابینت ممبران وارد کنند. پس استفاده از این محلول‌ها را ابداً توصیه نمی‌کنیم.

در نهایت یادتان باشد که قبل از تمیزکاری کابینت ممبران با هر نوع ماده پاک کننده‌ای، ابتدا آن ماده را در بخش کوچکی از کابینت تست کنید و بعد شروع به تمیزکاری نمایید تا آسیبی به کابینت شما وارد نشود. همچنین رعایت نکات بالا هم، در نگهداری و افزایش طول عمر کابینت ممبران بسیار کمک کننده هستند.

خلاصه مطلب

و در نهایت، خلاصه‌ای از مهم‌ترین مطالب ذکر شده را با هم مرور می‌کنیم:

  • کابینت ممبران به علت داشتن کنده‌کاری و برجستگی، مستعد جذب گرد و غبار و آلودگی است.
  • آسیب پذیری ام دی اف (همان بخش زیر روکش ممبران)، تعمیر دشوار و افزایش قیمت سالانه این متریال در بازار، از جمله دلایلی هستند که نگهداری از کابینت ممبران را الزامی کرده‌اند.
  • بهترین شوینده‌ها برای کابینت ممبران عبارت‌اند از: آب، سرکه، جوش شیرین و …
  • مراحل تمیزکاری کابینت ممبران شامل این موارد است: نظافت مقدماتی، چربی‌زدایی، جرم‌زدایی با محلول آب و سرکه و نهایت لکه‌زدایی.

سپاس از اینکه تا انتهای این مطلب از سلام ساختمان، همراه تیم تخصصی ما در حوزه کابینت بودید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: مریم   صبوری
وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سمین
سمین
15 آبان 1402 08:32

ممنونم مطالب عالی بود