5.0 0

تفاوت سبک مدرن و معاصر در دکوراسیون داخلی چیست؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  26 مرداد 1400
تفاوت سبک مدرن و معاصر در دکوراسیون داخلی چیست؟

وقتی وارد دنیای معماری و دکوراسیون می‌شید، شاید کمی گیج‌کننده باشه چون بعضی چیزها خیلی به هم شبیه هستن که تمایز قائل شدن بینشون سخت میشه یا بعضا اسامی به جای هم استفاده میشن که مسلما شما رو بیشتر گیج می‌کنه. یکی از رایج‌ترین موارد، اشتباه گرفتن سبک مدرن و سبک معاصر به جای همدیگه است اما مساله اینجاست که این دو سبک با وجود شباهت‌هایی، تفاوت‌های زیادی با هم دارن. حالا ما در این مقاله قراره شما رو با تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو سبک آشنا کنیم. پس تفاوت مدرن و معاصر چیه؟

مقایسه سبک مدرن و معاصر (1)

جواب این سوال در عین حال که آسونه، سخته! درواقع هنر مدرن قبل از معاصر بوده و تقریبا اکثرا شروع جنبش مدرن رو در غرب حدود 1860 می‌دونن که تا 1960 ادامه داشته، پس سبک مدرن دارای بازه زمانی مشخصی بوده که از اون زمان گذر کردیم. درحالی‌که معاصر به الان و اکنون اشاره داره، البته توضیح همین الان و اکنون هم دشواره اما تا اینجا رو به خاطر داشته باشید که شروع دوره معاصر به حدود 1970 برمی‌گرده. برای فهم بهتر، بریم اول توضیحی در مورد هر سبک بدیم و بعد به شباهت‌ها و تفاوت‌های اون‌ها بپردازیم.

سبک مدرن چیست؟

سبک مدرن از جنبش مدرنی نشات می‌گیره که اواخر قرن نوزدهم میلادی (1860) از مدرسه باهاوس آلمان شروع شد و به سادگی فرم و عملکردگرایی تاکید داشت. پنجره‌های بزرگ، پالت رنگ‌های برگرفته از زمین، متریال طبیعی مثل چوب، چرم و سنگ، براق بودن فضا، نقشه باز و آزاد و نقش مهم خطوط. در واقع سبک مدرن به دنبال نفی و انکار دیدگاه‌های سنتی بود؛ مبلمان طلاکاری شده، فلزات سنگین و چوب‌های حکاکی شده.

مقایسه سبک مدرن و معاصر (1)

سبک معاصر چیست؟

سبک معاصر از جنبشی نمیشه و به دوره خاصی هم اشاره نداره، مهم‌ترین ویژگیش این هست که همیشه در حال تکامله. در ابتدای کار اصولی رو از مدرن به عنوان پایه پذیرفت، مثل سادگی و ارجحیت عملکرد و خطوط. سبک‌های دیگه‌ای که در شکل‌گیری سبک معاصر تاثیر داشتن، عبارتند از: سبک مینیمال، آرت‌دکو و … البته نمیشه گفت هر کدوم به چه میزان تاثیرگذار بودن. به همین دلیل سبک معاصر رو نمیشه به طور کامل توصیف کرد و همیشه ابهاماتی باقی می‌مونه، اما خب اصول پایداری رو میشه مشخص کرد که نشانه‌های قطعی سبک معاصر هستن؛ پالت‌های خنثی، مینیمالیسم، خطوط صاف و منحنی، متریالی مثل نیکل، کروم و فولاد به همراه بافت‌های طبیعی مثل کنف.

مقایسه سبک مدرن و معاصر (2)

طرح‌های معاصر شامل نقشه‌های باز و نامتقارن هستن. رنگ‌ها طبیعی‌تر و بیشتر به صورت خنثی اجرا میشن. در سبک معاصر پایداری و توجه به محیط‌ زیست بیش از پیش مهم شده، در نتیجه استفاده از محصولات بازیافتی، کامپوزیت و جنگل‌های اصلاح شده بیشتر دیده میشه. شاید خیلی‌ها می‌گفتن «زندگی سبز» یک مد و هوس زودگذره اما می‌بینیم سبکی مثل معاصر چنین چیزی رو ماندگار می‌کنه و بسیاری از افراد به مصرف‌کنندگان هوشمند تبدیل میشن.

شباهت‌های سبک مدرن و معاصر چیست؟

سبک مدرن و معاصر در نشانه‌های اساسی شباهت‌هایی دارن که احتمالا همین‌ها باعث سوءتفاهم میشن. شعار «کمتر، بیشتر است» برای هر دو سبک کاربرد داره. در هر دوی این‌ها فضا ساده، بدون آشفتگی و با استفاده از خطوط صاف و ساده شکل می‌گیرن. اما بازهم در قیاس با همدیگه، سبک معاصر در این زمنیه کاملا منعطف عمل می‌کنه و شما این موضوع رو در مبلمان به راحتی می‌تونید ببینید. دیدن عناصر تزئینی به ندرت اتفاق میفته و هر دو سبک به آرامش بصری و روانی اهمیت زیادی میدن.

مقایسه سبک مدرن و معاصر (3)

اگر بخوایم به صورت شاخص از شباهت‌های این دو سبک بگیم، میشه اون‌ها رو در سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • هر دو زیبایی رو در مینیمالیستی بودن می‌دونند
  • خطوط صاف و معمارانه امضای هر دو سبک به شمار میره
  • هر دو سبک نقشه آزاد و باز را ترویج میدن

تفاوت‌های سبک مدرن و معاصر

با تعریفی که از سبک معاصر داشتیم درباره اینکه به زمان حال برمی‌گرده، پس می‌تونیم بگیم سبک روان‌تری هست. چون در فضای مدرن تاکید بر قالبی تعریف شده، متعادل و خطوطی منظم و حداقل تزئینات هست اما سبک معاصر در بعضی موارد می‌تونه این اصول رو تلطیف کنه.

رنگ‌‌های سبک مدرن و معاصر

طراحی معاصر اغلب در رنگ‌های سفید، سیاه یا خاکستری دیده میشه، رنگ‌های مکمل می‌تونن قرمز، نیلی یا نارنجی باشن. اما در سبک مدرن رنگ‌ها بیشتر تم خاکی دارن و رنگ‌های مکمل فیروزه‌ای، قهوه‌ای و سبز باشن. برخلاف مینیمالیسم، فضاهای مدرن معمولا سرد نیستن، بلکه اکثرا با رنگ‌های خنثی و گرم پر میشن. فضاهای معاصر در عین زمینه تک رنگ، رنگی جسورانه هم در اون به کار میره.

مقایسه سبک مدرن و معاصر (4)

متریال سبک مدرن و معاصر

در طراحی مدرن اکثر عناصر چوب و طبیعی دیده میشن اما در سبک معاصر حضور فلزات، شیشه در کنار چوب و متریال طبیعی به وفور دیده میشه. نمایان شدن مصالح در سبک معاصر امر رایجی هست. همون‌طور که قبلا هم گفته شد به دلیل توجه سبک معاصر به مسائل حفاظت از محیط زیست و پایداری، استفاده از متریال پایدار در این سبک رواج داره.

مقایسه سبک مدرن و معاصر (1)

فرم و خطوط سبک مدرن و معاصر

سبک مدرن رو با خطوط منظم، صاف و تیزش می‌شناسیم و این در حالی هست که سبک معاصر این خطوط رو تا حدودی تلطیف کرده و خطوط منحنی هم به همون اندازه اهمیت پیدا کردن. این رو به خوبی میشه در فرم مبلمان دید.

چه زمانی باید سبک مدرن یا معاصر رو انتخاب کرد؟

بعد از همه این بررسی‌ها سوالی که وجود داره این هست که کدوم سبک بهتره یا صحیح‌تر این که هرکدوم مناسب چه فضا یا سلیقه‌ای هست؟

مقایسه سبک مدرن و معاصر (6)

از اون‌جایی که سبک مدرن به 1900 تا 1950 مربوط میشه، پس کسانی که از ویژگی‌های اون دوره لذت می‌برن بهتره مدرن رو انتخاب کنند؛ کسانی که به دنبال یک طراحی واحد هستن، عناصر کاربردی رو ترجیح میدن و با رنگ‌های خنثی و گرم رابطه خوبی دارن.

سبک معاصر برای افرادی بیشتر مناسبه که تمایل دارن بر اساس مد و فناوری روز عمل کنند؛ طرفداران خطوط نرم و تضادهای بصری و افرادی که کاربرد رو به اندازه تزئین می‌پسندن.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments