4.6 1

نحوه کار با رنگ اکریلیک در ساختمان | حلال رنگ اکریلیک و نحوه ترکیب آن با آب

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  29 مرداد 1402
نحوه کار با رنگ اکریلیک در ساختمان | حلال رنگ اکریلیک و نحوه ترکیبش با آب

می‌خواهید خانه خودتان را رنگ کنید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ آیا رنگ بخش‌هایی از دیوار و سقف خانه پریده یا خراشیده شده است و می‌خواهیدخودتان آن را تعمیر کنید؟ می‌خواهید بدانید نقاش ساختمان شما کارش را چطور انجام می‌دهد؟ می‌خواهید با وسایل ساده نقاشی ساختمان آشنا شوید؟ نحوه ترکیب رنگ اکریلیک با آب چطور؟ برای رسیدن به جواب همه این سوالات، با ما همراه باشید.

حلال رنگ اکریلیک چیست؟

حلال ها دو نوع هستند. یا پایه روغنی دارند مثل تینر و یا پایه آبی دارند مثل آب شهری.

از طرفی، رنگ‌ها هم بر اساس ترکیبات سازنده‌ای که دارند، با یکی از این دو حلال به کار می‌روند. از این بین، رنگ اکریلیک پایه آبی دارد و حلال آن هم باید پایه آبی داشته باشد. خب طبیعی است که آب شهری مقرون به صرفه ترین حلال برای آن است و همه جا هم پیدا می‌شود.

علاوه بر این، خوب است بدانید، رنگ پلاستیک هم پایه آبی دارد، اما رنگ روغنی متفاوت است و مشخصاً پایه روغنی دارد. برای درک بهتر تفاوت بین این سه نوع رنگ، توصیه می‌کنیم دو مقاله تفاوت رنگ روغن و اکریلیک و تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک را مطالعه کنید.

نحوه ترکیب رنگ اکریلیک با آب چگونه است؟

حالا که حلال رنگ اکریلیک را شناختید، می‌خواهیم در مورد نسبت ترکیب رنگ اکریلیک با آب صحبت کنیم. این که بدانید چه مقدار آب به رنگ اکریلیک اضافه کنید، باعث می‌شود حجم رنگ شما افزایش پیدا کند و کارایی آن بیشتر شود.

رنگبندی رنگ های اکریلیک

غلظت زیاد رنگ اکریلیک برای بعضی از محل‌ها کاربردی ندارد و فقط باعث هدر رفتن مصالح می‌شود. از طرفی هم غلظت کم آن، باعث می‌شود رنگ به محل نچسبد و به راحتی اجرا نشود. البته در بعضی موارد می‌توانید از روان کننده رنگ اکریلیک هم استفاده کنید.

معمولا نسبت رنگ و حلال، بسته به محلی که رنگ زده می‌شود متفاوت است. ولی برای دیوارهای داخلی که گچ دارند، از نسبت چهار به یک استفاده می‌کنند. یعنی به ازای هر چهار کیلو رنگ اکریلیک، یک کیلو آب اضافه می‌کنند. این نسبت برای دیوارهای سیمانی بیشتر است و از آب بیشتری استفاده می‌کنند.

وسایل مناسب برای رنگ آمیزی با رنگ آکریلیک چیست؟

رنگ آمیزی ساختمان به دو صورت دستی و مکانیکی انجام می‌شود. وسایل لازم برای اجرای این دو روش را در ادامه معرفی می‌کنیم.

1. رنگ آمیزی ساختمان به روش دستی با رنگ آکریلیک

روش دستی با دو وسیله انجام می‌شود. یکی قلمو که به آن چرتکه نقاشی هم می‌گویند و دیگری غلطک مخصوص رنگ اکریلیک.

از قلمو بیشتر برای محل هایی استفاده می‌شود که امکان رنگ کردن آن‌ها با غلطک وجود ندارد. همچنین اگر به جای غلطک از قلم مو استفاده کنید، امکان این که رنگ کاری به طور نامنظم انجام شود خیلی زیاد است و همپوشانی‌ها خوب انجام نمی‌شوند.

غلطک رنگ اکریلیک

غلطک مخصوص رنگ اکریلیک، غلطک پرز بلند است که رنگ زیادی را در خودش جای می‌دهد و برای سطح‌های ناهموار مناسب است. این نوع غلطک‌ها، برای رنگ‌های پلاستیک هم مناسب هستند.

2.  روش مکانیکی برای رنگ آمیزی ساختمان با رنگ آکریلیک

این روش توسط پمپ هوا و پیستوله انجام می‌شود. در این روش، پمپ هوا با فشار، رنگ را در محل مورد نظر به کمک پیستوله می‌پاشد. غلظت رنگ به روش دستی، باعث می‌شود رنگ به درستی نپاشد و باید از غلظت کمتری استفاده کنید. اما در روش مکانیکی این مشکل وجود ندارد.

رنگ کردن دیوار با رنگ آکریلیک و پیستوله و پمپ هواهرچند روش مکانیکی سریع تر انجام می‌شود، ولی امکانات آن در دسترس همه قرار ندارد و در ایران هم، به صورت اجاره‌ای کسی نمی‌تواند این دستگاه را تهیه کند. به همین خاطر اگر قصد دارید خودتان خونه را رنگ آمیزی کنید، استفاده از غلطک و قلمو بهترین گزینه است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد تمام آن چیزی که برای رنگ زدن خانه خودتان نیاز دارید صحبت کردیم. حلال رنگ اکریلیک، ترکیب رنگ اکریلیک با آب و وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن که شامل قلمو، غلطک مخصوص رنگ اکریلیک، پمپ هوا و پیستوله هستند.

به کمک این مقاله می‌توانید خانه خودتان را به تنهایی رنگ کنید و یا روی کار نقاش خانه نظارت داشته باشید. درضمن اگر حوصله ندارید که خودتان خانه را نقاشی کنید، یا نقاش ندارید و یا نمی‌دانید نقاش از کجا پیدا کنید، می‌توانید درخواست نقاش کاردرست را از طریق همین سایت ثبت کنید. مشاوره و بازدید رایگان از محل شما، اولین بخش از خدماتی است که به شما ارائه می‌دهیم.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی
مهدی
11 مهر 1402 10:25

مفید بود ممنونم