5.0 0

هر آنچه باید در مورد چراغ‌های سقفی و لوستر بدانید!

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  27 فروردین 1402
هر آنچه باید در مورد چراغ‌های سقفی بدانید!

نور مناسب به نوعی تکمیل‌کننده شکل ظاهری خونه شماست. اگر فضای داخلی خونه نور نامناسبی داشته باشه، خیلی جذاب به نظر نمیرسه و زیبایی بصری رو از دست میده. یک خونه چه بزرگ باشه چه کوچیک و جمع و جور، چراغ‌های سقفی با نور مناسب میتونن کمک ‌کنن تا فضا به صورت بهتر و جذابتری دیده بشه.

در این مقاله میخوایم شما رو با انواع چراغ های سقفی آشنا کنیم.

چرا شناخت انواع چراغ ها مهمه؟

چراغ‌های سقفی فقط برای ایجاد روشنایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرن. بلکه این چراغ‌ها کمک می‌کنن تا خونه شما جذاب‌تر از همیشه به نظر برسه. به عنوان مثال شما می‌تونین از چراغ‌های سقفی توکار برای ایجاد آرامش بیشتر داخل فضای اتاق خوابتون استفاده کنین.

اگر به دنبال ایجاد جوی صمیمی ‌برای گفتگوهای دونفره یا جمع‌های خانوادگی و دوستانه هستین، یک جفت چراغ‌آویز زیبا با نوری ملایم می‌تونه اثری شگفت‌انگیز داشته باشه.

پس همونطور که می‌بینید، گزینه‌های مختلفی برای استفاده از چراغ‌های سقفی وجود داره و هر کدوم کاربردهای مختلفی دارن که ممکنه باعث بشن شما در انتخاب کمی گیج بشین.

پس ما در این محتوا چند مدل چراغ سقفی رو معرفی کردیم تا شما هم بتونین انتخاب بهتری داشته باشین.

انواع چراغ سقفی

چراغ سقفی چیست؟

این نوع از چراغ برای روشنایی عمومی یک اتاق یا قسمت خاصی از اون به شکل مستقیم بر روی سقف یا درون سقف نصب میشه.

ممکنه برای بعضی از شما این سؤال پیش بیاد که آیا برای نصب چراغ سقفی نیاز به سقف کاذب داریم یا نه؟ شما میتونین انواع لوستر، چراغ‌های LED یا چراغ‌های آویز را بر روی سقف معمولی نصب کنین. سقف کاذب با طراحی خاص، فرورفتگی و برجستگی‌هایی که داره، به نورپردازی محیط و نصب چراغ سقفی کمک بسیاری میکنه.

توجه داشته باشین همونطور که از اسم این چراغ‌ها مشخصه، امکان نصب اونها بر روی دیوار وجود نداره. به طور کلی این چراغ‌ها مخصوص نصب بر روی سقف یا به صورت توکار، ساخته و تولید میشن.

انواع چراغ‌های سقفی چیست؟

1. لوسترها (Chandeliers): پرکاربردِ جذاب

مدل لوستر

لوسترهای فانتزی با چند شاخه ظریف و زیبا در دسته چراغ‌های سقفی قرار میگیرن که با استفاده از چند تا لامپ، روشنایی خونه شما را دو برابر می‌کنن. شما میتونین نسبت به دکوراسیون داخلی خانه خودتون، لوستری مدرن یا سنتی انتخاب کنین.

مصرف برق انواع لوستر با توجه به تعداد لامپ استفاده شده در اونها، تغییر میکنه. اگر خونه شما سقف بلندی داره، مرکز اتاق رو برای نصب لوستر انتخاب کنین.

 

بعضی لوسترها که بصورت مستطیلی و کشیده هستن برای اتاق غذاخوری و بالای میز غذاخوری مناسب هستن. در ادامه چند مدل از این لوسترها رو مشاهده می‌کنین:

لوستر مستطیلی

لوسترهای معمولی کریستالی هم که یکی از پرطرفدارترین انواع لوستر هستن:

انواع لوستر کریستالی

طبیعتاً مثل همه‌ی آیتم‌های دکوراسیون داخلی، طرح‌های مدرن و فانتزی لوستر هم در بازار وجود داره. در زیر چند طرح از این دست رو براتون آوردیم:

لوسترهای فانتزی

2. چراغ چسبان (Flush Mount): کم نور و وابسته!

چراغ چسبان

این نوع از چراغ نزدیک به سقف آویزون میشه و نصب اون در یک مکان بزرگ، حداقل نور ممکن رو فراهم می‌کنه (یجورایی خیلی وابسته به سقف هستن).

چراغ Flush Mount گزینه‌ای مناسب برای اتاق‌هایی با سقف کوتاه هست. اگر محدودیتی برای نصب این نوع چراغ داخل خونتون ندارین، چراغ Flush Mount با ایجاد نوری ملایم و کم، فضای اتاق شما رو زیباتر میکنه.

این نوع از چراغ‌ها با مواد مختلفی مثل پلاستیک، شیشه و مس ساخته میشن. شما می‌تونین اونها رو با لامپ‌های رشته‌ای، لامپ CFL، لامپ‌های LED و چراغ هالوژن مجهز کنین. امکان استفاده از این چراغ در هر قسمت از خونه وجود داره.

چراغ سقفی 1

3. چراغ شبه چسبان (Semi-Flush Mount Fixtures)

چراغ شبه چسبان

این چراغ ترکیبی از لوستر و چراغ نصب شده بر روی سقف هست که در ارتفاع کمی از سقف آویزون می‌شه. اگر سقف اتاق شما ارتفاع لازم برای نصب لوستر رو نداشته باشه، می‌تونین از این نوع چراغ استفاده کنین.

از نظر اقتصادی هم این چراغ‌ها مقرون‌به‌صرفه هستن و شما می‌تونین هر نوع لامپ با توان مصرفی متفاوت رو بر روی اون نصب کنین. این نوع از چراغ‌های سقفی گزینه خوبی برای اتاق‌هایی با سقف متوسط تا بلند هستن.

چراغ

4. چراغ‌آویز

چراغ‌آویزها تقریباً شبیه به لوستر هستن و منبع کمی از نور رو برای اتاق و مکان مورد نظر شما فراهم می‌کنن. چراغ‌آویز منبع متمرکزی از نور رو ایجاد می‌کنه و شما می‌تونین نسبت به نیاز و علاقه خودتون فضایی با روشنایی کم یا زیاد ایجاد کنین.

چراغ‌آویزها در شکل، طرح و اندازه‌های مختلف تولید میشن. اگر یک منبع نور برای روشنایی اتاق شما کافی نیست می‌تونین از چراغ‌آویزهای چند خوشه استفاده کنین. یک چراغ‌آویز قابلیت این رو داره که تاریک‌ترین گوشه‌های خونه شما رو روشن نگه داره.

چراغ آویز 1

و یا میتونن روی اپن و جزیره نصب بشن:

چراغ آویز 2

چراغ آویز روی اپن

5. چراغ‌آویز معکوس

لامپ آویز معکوس

چراغ‌آویز معکوس، لامپ‌هایی به سمت سقف هستن که گزینه مناسبی برای نورپردازی عمومی به حساب میان. این چراغ‌آویز نسبت به تعداد لامپ استفاده شده در اون، نوردهی بالایی داره. شما می‌تونین از چراغ‌آویز معکوس برای ورودی در یا اتاق نشیمن، همچنین سقف بالای جزیره آشپزخونه هم استفاده کنین.

چراغ معکوس

6. چراغ راهنما  (Track Lights):

چراغ راهنما اتاق خواب

این نوع از چراغ معمولاً به عنوان یه وسیله تزئینی داخل خونه استفاده میشه. چراغ‌های راهنما بخش خاصی از خونه شما را روشنایی می‌بخشن که این نور خیلی ملایم بوده و کاربردهای خاصی هم داره.

به عنوان مثال اگر شما قصد دارین بخش خاصی از دیوار خونتون رو برجسته کنین، استفاده از چراغ راهنما گزینه مناسبی هست. افرادی هم هستن که از این چراغ بالای تابلوهای آویزان شده بر روی دیوار یا بالای تخت اتاق‌خوابشون استفاده می‌کنن.

هر آنچه باید در مورد چراغ‌های سقفی و لوستر بدانید!

ازونجا که معمولاً این چراغ‌ها با لامپ‌های 3 یا 9 وات مورد استفاده قرار می‌گیرن، تنها به عنوان چراغ‌های نورپردازی برجسته قابل استفاده هستن. در واقع برای تمرکز روی قسمت خاصی از دیوار از چراغ‌های راهنما استفاده می‌شه.

نور متمرکز

7. چراغ توکار

چراغ توکار

چراغ‌های توکار معمولاً داخل فضایی خالی در سقف نصب می‌شن به شکلی که هنگام روشن شدن، نور رو در یک نقطه متمرکز می‌کنن. با توجه به اینکه منبع نور در این نوع از چراغ به وضوح مشخص نیست از اونها برای نورپردازی ملایم استفاده می‌شه.

چراغ توکار

چراغ‌های توکار شامل لامپ معمولی و چراغ رشته‌ای LED می‌شوند که مصرف برق اونها نیز از 15 وات به بالا متغیر هست. همچنین شما می‌تونین بر اساس سلیقه خودتون از رنگ‌های مختلفِ چراغ‌های توکار استفاده کنین.

8. چراغ‌های مخفی

مدل چراغ

چراغ‌های مخفی در شکاف و حفره‌های طراحی شده روی سقف کاذب نصب میشن. چراغ مخفی توانایی ایجاد روشنایی برای سقف و دیوارهای مجاور رو داره. نور منعکس شده از این چراغ به شکلی نرم و پراکنده هست.

شما می‌تونین از این نوع چراغ در هر قسمت از خونتون استفاده کنین. افرادی هم هستن که معمولاً از چراغ‌های مخفی برای روشنایی ورودی خانه و راهروها استفاده می‌کنن. سقف کاذب با استفاده از چراغ مخفی، به شکل جذابی برجسته می‌شه.

کلام آخر

در نهایت، خونه‌ای که نورپردازی اصولی و مناسب داشته باشه، میتونه به یک مکان زیبا و دوست داشتنی تبدیل بشه. میشه متناسب با کارایی هر بخش از خونه، از چراغ مخصوص استفاده کرد. اینجوری هم فضای خونه دلنشین میشه هم در مصرف برق صرفه جویی شده.

امیدواریم با توجه به معرفی انواع چراغ‌های سقفی در این محتوا، انتخاب مناسبی برای روشنایی خونه یا محل کارِتون داشته باشین.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments