4.9 0

کاربردهای کاشی، این مصالح متنوع و شگفت انگیز

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  16 اردیبهشت 1402
کاربردهای کاشی، این مصالح متنوع و شگفت انگیز

بخش زیادی از زیبایی ساختمان‌ها به نمای اون وابسته ست. کاشی­ها می­تونن یکی از انتخاب­های فوق­العاده برای تزیین نماهای داخل و خارج ساختمان باشن. این مصالح یه قدمت طولانی­ در ایران داره و اسمش از شهر کاشان گرفته شده. شهر کاشی و گلاب و بناهای تاریخی.

امروزه طراحان داخلی از این قطعه سنگ مصنوعی استفاده­های زیادی میکنن. در آشپزخانه­ها، سرویس­های بهداشتی، استخرها و نمای داخل و خارج ساختمان‌ها.

در این مقاله می‌خوایم انواع کاشی مورد استفاده در قسمت های مختلف خانه رو بررسی کنیم، پس اگه میخواین با کاشی، طرح‌هاش و کاربردهاش بیشتر آشنا بشین، با ما همراه باشین.

کاشی چیست؟

کاشی از محصولات سرامیکی و سفالی است که طول، عرض و ضخامت‌های مختلفی داره. یک سطح کاشی کاملاً صیقلی است و حالت شیشه‌ای داره، و در طرح‌های متنوعی عرضه میشه.

کلمه کاشی (به انگلیسی میشه Tile) از کلمه TUILE که فرانسوی هست گرفته شده و به معنای گِل پخته است.  اما اسمش در فارسی از شهر کاشان گرفته شده که در گذشته به عنوان مرکز سفال گری ایران مشهور بوده.

انواع کاشی

کاربردهای کاشی چیست؟

انواع کاشی، کاربردهای مختلفی دارن، اما معمولاً کاشی در موراد زیر به کار میره:

  • کاشی توالت
  • کاشی حمام
  • کاشی آشپزخانه و کاشی بین کابینتی
  • کاشی های تزئینی

انواع کاشی توالت

شما هم بدون اینکه خونه­ای رو ببینین می­تونین به راحتی از روی سرویس بهداشتی خونه در موردش نظر بدین؟ اغلب ما چنین کاری میکنیم. سرویس بهداشتی­ها از عمومی­ترین مکان­های خصوصی هستن. جایی که احتمالا شما با آینه­های اون یه عالمه عکس دارین. روزی چندبار بهش رفت و آمد دارین و بعد از رفتن به یک رستوران از روی سرویس بهداشتی اون به میزان تمیزی و شیک بودنش نمره میدین.

فکر میکنین چه چیزی از همه بیشتر در زیبایی سرویس‌های بهداشتی تاثیر داره؟ من میگم کاشی دستشویی. این سنگای مصنوعی با دنیای رنگ‌ها و تنوع‌شون می­تونن ما رو شگفت زده کنن. می­تونن باعث بشن تا شما بعد از بیرون اومدن از توالت یه “آخیش” طولانی هم بگین. اینطور نیست؟

میشه بر اساس اینکه سرویس ما کوچک یا بزرگ هست نوع طرح، اندازه و رنگ کاشی­هامون رو انتخاب کنیم. بیاین ببینیم چطوری میشه اینکارو کرد.

کاشی طرحدار

برای سرویس بهداشتی کوچک، چه نوع کاشی توالت مناسب هست؟

در ادامه بریم ببینیم بهتره از چه رنگ هایی برای کاشی سرویس بهداشتی استفاده کنیم…

1. بهترین انتخاب برای سرویس بهداشتی­های کوچک، رنگ روشن است!

اگه به رنگ‌های تیره علاقه دارین ولی سرویس بهداشتی­تون کوچک هست، پیشنهاد میکنم ازش صرف نظر کنید. رنگ تیره باعث میشه سرویس شما کوچک­تر به نظر برسه. برعکس رنگ روشن که به بزرگ دیده شدنِ فضا کمک زیادی میکنه.

کاشی توالت رنگ روشن

2. کاشی­های براق، بزرگ کننده­ی فضاها هستن!

کاشی­های صیقلی و براق باعث انعکاس نور می­شن، برای همین باعث میشن فضای ما از اونچه که هست بزرگ‌تر بنظر برسه. هم­چنین درخشش این کاشی­های توالت شیک بعد از تمیزی احساس خوبی به شما میده.

کاشی توالت براق

3. حواستون به طرح کاشی دستشویی جدید باشه.

طرح­های راه راه یکی از محبوب‌ترین انتخاب­ها برای سرویس­های کوچک هستن. اگه سقف­ سرویس بهداشتی­تون کوچک هست کاشی­های با طول بزرگتر باعث میشه سقف­تون بلندتر بنظر برسه و خب چی از این بهتر. اگه شما طرفدار کاشی­های طرحدار هستید، پیشنهاد میکنم فقط یک ردیف دیوار یا کف رو طرح گلدار و رنگی کار کنین. راستش استفاده طرح های گلدار برای کل فضا، برای سرویس بهداشتی‌های کوچک مناسب نیست.

کاشی سرویس بهداشتی جدید

4. رنگ‌های سرد، بهترین انتخاب برای سرویس بهداشتی کوچک است.

رنگ کاشی­ها مهمترین و تاثیرگذارترین بخش انتخاب کاشی هست. بهترین رنگ برای سرویس بهداشتی رنگ‌های سرده. اگر این فضا کوچک هم باشه این رنگ میتونه خیلی در بزرگ­تر نشون دادنش کمک کننده باشه.

کاشی سرویس بهداشتی جدید

 

کاشی مناسب برای سرویس بهداشتی بزرگ چیست؟

سرویس یهداشتی­های بزرگ یه جورایی محل جولان شماست. دست­تون برای همه­ی طرح­ها و رنگ­ها باز هست. حالا دیگه همه چی به سلیقه­ی شما و هارمونی اون با دکوراسیون خونه­تون داره. حتی در این نوع سرویس بهداشتی میتونین از کاشی توالت سه بعدی استفاده کنین.

کاشی سرویس بهداشتی بزرگ

کاشی حمام

مهم­ترین قسمت طراحی حمام انتخاب کاشی برای اون هست. کاشی­ها می­تونن حمام رو از یه الونک کوچک به یه حمام لوکس و آرامبخش تبدیل کنن. استفاده از کاشی­های شیک و مناسب با دکور خونه­ روی باقی فضاهای خونه هم تاثیر میذاره. برا انتخاب یه کاشی شیک برای حمام­ باید علاوه بر طرح، اندازه و رنگ اون، به ایمنی کاشی هم توجه کنین. در ادامه میخوام نکاتی برای انتخاب یه کاشی حمام مناسب رو براتون بگم.

کاشی حمام

انواع رنگ کاشی حمام

در ادامه بریم چند طرح و رنگ مختلف از کاشی حمام رو ببینیم…

1.  رنگهای روشن و سرد، رنگ تمیزی و پاکی

این رنگ­ها منعکس کننده­ی نور هستن و باعث میشن فضا بزرگتر به نظر برسه. رنگ­های روشن و سرد از رنگ­های پرطرفدار و لوکس به حساب می­یان. هم­چنین این رنگ­ها برای کسانی که به بهداشت سرویس­شون اهمیت می­دن خیلی مناسب هست چون کوچکترین کثیفی رو به راحتی نشون می­دن.

رنگ روشن در کاشی حمام

2. رنگهای کم­حال و ملایم برای چه کسانی مناسب هست؟

این رنگ­ها مناسب کسانی هستن که فضای آرامبخش سرویس­ها براشون اولویت داره. دوش گرفتن در حمامی به رنگ آبی باعث میشه در شروع یا پایان یه روز کاری حسابی حالتون بهتر بشه. این رنگ­ها معمولا با رنگ سفید ترکیب میشن. به کار بردن این رنگ­ها به تنهایی زننده هست.

از دیگر رنگ­های ملایم میشه به رنگ سبز اشاره کرد. اگه دوستدار طبیعت هستین و دلتون میخواد آثار اون در همه جای خونه­تون مشخص باشه این رنگ میتونه بهترین انتخاب باشه.

رنگ نود کاشی حمام

3. رنگ تیره مناسب سرویس­های بزرگ

رنگهای تیره مثل طوسی، خاکستری تیره، قهوه­ای بهترین انتخاب برای حمام و توالت­های بزرگ هستند. این رنگها رو حتما باید با یه رنگ سرد و روشن ترکیب کرد تا متعادل بشن. استفاده از رنگهای تیره جلوه خاصی به فضای شما می­ده و اون روبه یه حمام شیک و لوکس تبدیل میکنه.

کاشی سرویس بهداشتی تیره

4. رنگهای شاد مناسب طرفداران هیجان

رنگ­های شادی مثل زرد و قرمز باعث ترشح مقداری آدرنالین در شما میشه. اگه شما جزو اون دسته اید که دلتون می­خواد یه روز پرهیجان رو شروع کنید. پیشنهاد میکنم از رنگ­هایی مثل زرد و قرمز استفاده کنین. البته نباید در مصرف اینطور رنگ­ها زیاده روی کرد چون حتما باید با یه رنگ دیگه مثل سفید کار بشن. اینطوری احتمال اینکه چشم­تون رو اذیت کنه یا باعث خستگی­تون از اون رنگ بشه، خیلی کمتر میشه.

کاشی توالت قرمز

ابعاد مناسب کاشی حمام

ابعاد و اندازه کاشی­ها باید مناسب با اندازه سرویس بهداشتی­ها باشن. سرویس­های کوچک کاشی­های کوچک و سرویس­های بزرگ کاشی­های بزرگ­تری دارن. البته کاشی­هایی با ابعاد خیلی بزرگ نیاز به تجهیزات داره که اجرای اونو سخت میکنه. ­

طرح کاشی حمام شیک

پیشنهاد میکنم حداکثر تعداد طرح­هایی که برای سرویس بهداشتی­تون انتخاب میکنین سه تا باشن. بیشتر از این تعداد فضا شلوغ و نامنظم بنظر میرسه. هم­چنین در نظر داشته باشین هر چه طرح­تون ساده­تر باشه طراحی شما به مدرن­ نزدیکتر میشه.

ایمنی کاشی حمام

ایمنی یکی از مهم­ترین بخش­های انتخاب کاشی هست. موقع انتخاب کاشی حمام باید به لغزنده نبودن اون دقت کنین تا که خدایی نکرده باعث صدمه نشن. هم­چنین مقاومت این کاشی­ها در برابر رطوبت هم خیلی مهمه.

مقاومت کاشی

علاوه بر طرح و رنگ کاشی­ها باید به سه نکته مهم دیگه هم موقع انتخاب کاشی­ها دقت کنین:

  • مقاومت در برابر رطوبت
  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر حرارت و گرما.

کاشی آشپزخانه

آشپزخانه­ ی شما فضایی مدرن داره یا کلاسیک؟ آیا تا حالا به کاشی­های آشپزخانه ­تون توجه کردین؟ چقد از زیبایی یا زشتی آشپزخونه رو وابسته به کاشی­ها می­دونین؟ قدیم­ها که فضاها یکدست بودن این سوالات اهمیت چندانی نداشت. اما امروزه با گسترش طراحی­های مدرن و اهمیت فضای بین کابینت­ها، استفاده از کاشی هم رونق زیادی پیدا کرده.

1. کاشی بین کابینتی سفید­، پرمصرفترین

پرمصرف­ترین طرح مورد استفاده­ی اکثر آشپزخونه ­ها کاشی سفیده. این رنگ هم آشپزخونه را بزرگتر نشون می­ده هم معمولا با اکثر دکورها و کابینت­ ها هم­خوانی داره.

کاشی بین کابینتی سفید

2. کاشی بین کابینتی آجری

این طرح بیشتر مناسب آشپزخونه ­های کلاسیک و کسانی هست که یه فضای گرم رو برای آشپزخونه­ هاشون­ می پسندن.

کاشی بین کابینتی آجری

3. کاشی بین کابینتی شیشه­ای

اگه میخواین یه ­آشپزخانه لاکچری و شیک داشته باشین کاشی شیشه­ای طلایی گزینه بسیار مناسبی هست. از اونجا که این طرح منعکس کننده نور در فضای آشپزخونه­ ست اون رو بزرگتر نشون میده.

کاشی شیشه ای

یه مدل دیگه کاشی بین کابینتی آینه ای رو در زیر میبینین:

کاشی آینه ای

4. کاشی بین کابینتی سه بعدی

اگه احساس میکنین فضای آشپزخونه­تون زیادی دلگیر یا حتی کوچک هست کاشی­های سه بعدی می­تونن گزینه­های مناسبی باشن. با این حال من توصیه میکنم با احتیاط از اونا استفاده کنین چون ممکنه دیدن هر روزه­ی یه منظره شما رو خسته کنه.

کاشی بین کابینتی سه بعدی

کاشی­کاری، دنیای رنگ­ها و طرح­ها

شما هم مثل من بعد از دیدن مسجد شاه اصفهان حیرت زده شدین؟ یا بعد از دیدن کاخ گلستان قلبتون از وجود اون همه زیبایی تندتر تپید؟ اگه جوابتون مثبته احتمالا شما هم یکی از طرفداران طراحی معماری ایرانی اسلامی هستین. طراحی­ای که امروزه از اون به صورت مدرن­، سنتی و ایرانی تو بیشتر خونه­ های لوکس و لاکچری استفاده میشه. در ادامه میخوایم با هم ببینیم چجوری میشه یه تیکه از مسجد شاه اصفهان یا کاخ گلستان رو به خونه هامون بیاریم.

کاشی مقرنس

کاشی­کاری سنتی

تاحالا به سردر خونه­های قدیمی دقت کردین؟ یا حتما کاشی کاری مساجد و بناهای تاریخی رو دیدین. شما هم به دلتون نشسته؟ معلومه شما هم اهل دل هستین و خوب هنر رو میفهمین. حالا بیاین یکم بیشتر در مورد این نوع از کاشی­کاری­های سنتی بدونیم. کاشی­کاری سنتی معمولا به پنج دسته تقسیم میشن.  که در ادامه هر کدوم رو مفصل براتون توضیح میدم.

1. کاشی­کاری معرق، زیبایی و استحکام

از مستحکم­ترین نوع کاشی­هاست. اروپاییها بهش میگن موزاییک ولی از موزاییک خیلی قشنگ­تر و زیباتر هست. اگه نمیدونین چیه باید بگم، قطعه­های بزرگ و کوچیک بریده شده ست که طبق طرح و نقش­های مختلف کنار هم چیده شدن.

کاشیکاری معرق

2. کاشی­کاری معقلی­، کاشی خط و نوشته

تلفیق آجر و کاشی که معمولا به صورت شطرنجی کنار هم قرار میگیرن، میشه کاشی معقلی. طرح و نوشته­ها هم از این طریق ساخته میشن.

کاشی معقلی

3. کاشی کاری هفت رنگ­، کاشی­های هیجان انگیز

بعد از اینکه کاشی­ها به شکل معرق دراومدن میشه روش با رنگهای مخصوص طرح و نقش کشید. اینطوری ما یه کاشی هفت رنگ داریم. کاربرد این کاشی توی طراحی مدرن خیلی زیاده.

کاشی کاری هفت رنگ

4. کاشی­کاری مقرنس، لونه زنبوری­ها

کاشی­ مقرنس خیلی شبیه لونه زنبور هست  و بیشتر برای تزیین گنبدها از اون استفاده میشه. از این کاشی­کاری برای سازه­های چند طبقه که شکل هندسی­شون عوض میشه استفاده میکنن.

 

کاشی مقرنس مسجد_شیخ_لطف_الله

کاشی مقرنس

کاشی­کاری مشبک­، کاشی محراب

نمونه­ی معروف این کاشی­کاری مسجد شیخ لطف­الله توی اصفهان هست. این کاشی­ها برای چیدن طرح­های پیچیده مثل محراب خیلی مناسب هستن. نور رو از خودشون عبور میدن و در قدیم به عنوان جدا کننده­ی فضاها و پنجره هم استفاده میشدن.

کاشیکاری مشبک

کاشی­کاری مدرن

کاشی­کاری امروزه خیلی متحول شده. کاشی­ها از محرابها و مسجدها و بناهای تاریخی به داخل خونه­ها و اتاق خوابها راه پیدا کردن. صنعت کاشی­کاری انقد رونق پیدا کرده و متنوع شده که شما به سختی میتونین کاشی دلخواه­تون رو پیدا کنین. حالا بیاین یه چرخی بزنیم ببینیم مدرنیته با کاشی­ها چیکار کرده.

کاشی مدرن

1. کاشی­کاری در طراحی داخلی، خلاقیت و نوآوری

در کاشی­کاری مدرن شما هر مدل نقاشی­ای که بخواین رو میتونین به صورت یه قاب شیک با کاشی­کاری اجرا کنین. از پرتره گرفته تا گل­های رنگی رنگی. حالا اینکه کجا بخواین اجراش کنین به سلیقه­ ی شما و هماهنگی اون با دکوراسیون خونه ­تون بستگی داره. اشهاین طرح میشه یه پتره از شما روی دیوار اتاق خواب­تون بمیشه یه پرتره از خودتون باشه یا یه طرحی از طبیعت رو دیوار حموم یا راهرو. خب بیاین با هم چندتا عکس ببینیم و نگا کنیم که کاشی­کاری مدرن چطوری تونسته یه فضای لاکچری به ما تحویل بده.

کاشی کاری مدرن

2. کاشی­کاری رنگی

شما هم قبول دارین که بخش زیادی از زیبایی کاشی رو رنگ اون مشخص میکنه؟ در کاشی­کاری مدرن دایره انتخاب این رنگها خیلی بیشتر شده و این به جذابیتهای کاشی اضافه کرده. تنوع رنگی کاشی­ها باعث شده که ما از اونها فقط در حمام و توالت استفاده نکنیم. اون­ها حتی به فضای نشیمن و اتاق خواب­هامون هم راه پیدا کردن. چه بهتر که این رنگ­ها رو مناسب با طراحی دکوراسیون خونه­مون انتخاب کنیم.

ایده کاشی کاری

3. کاشی­کاری حصیری

کاشی­کاری حصیری یکی از مدل­هایی هست که اجرای سختی داره. این مدل رو میشه با کاشی­هایی با طرح ساده اجرا کرد که نتیجه­ی فوق­العاده­ای داره. تصور کنین یکی از دیوارهای سرویس بهداشتی­تون رو به همین سبک کاشی کاری کردین. بنظرم که خیلی شیک میشه.

کاشی حصیری

4. کاشی فیروزه­ای

اگه شما طرفدار فضای معماری ایرانی هستین و دلتون میخواد دکور خونه ­تون رنگ و بوی معماری ایرانی داشته باشه، کاشی فیروزه ­ای یه کاشی­کاری ایرانی محسوب میشه که یادآور حوض و گنبد و مناره و فضای نوستالژی ایرانی هست. شما از این نوع کاشی میتونین توی آینه­ی روشویی­تون، یا بخشی از دیوار خونه ­تون و خیلی جاهای دیگه استفاده کنین ولی ترکیب اون با آینه ­ها ترکیب فوق­ العاده ­ای میشه.

کاشی لانه زنبوری

چند پیشنهاد ساده اما هیجان انگیز

  • اطراف آینه­ ها بهترین جولانگاه ایده­ های خلاقانه­ی شماست. شما میتونین طرح­های متنوعی از کاشی­کاری سنتی تا مدرن رو اطراف آینه­ ها اجرا کنین.
  • اگه شما صاحب کافه یا رستورانی هستین که سقفش به صورت قوسی ساخته شده پیشنهاد میکنم به سقف­تون با کاشی کاری یه نمای فوق العاده بدین. این کار باعث میشه فضای شما از اونچه که هست چندبرابر لاکچری­تر بنظر برسه.

 

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments