3.1 1

کابینت آلومینیومی را از زیر صفر بشناسید!

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 مرداد 1402
کابینت آلومنیومی آشپزخانه سبز

با وجود پیشرفت چشم‌گیری که در صنعت کابینت‌سازی با چوب اتفاق افتاده و طرح‌های گسترده و بسیار متنوعی که در بازار موجود هستن، شما ممکن است باز هم از تکراری بودن طرح‌های کابینت چوبی خسته شده باشین! از ام دی اف بگیرید تا هایگلاس و ممبران و …، همه‌ی کابینت‌ها نسبتا شبیه هم ساخته میشن و با وجود تنوع گسترده، گاهی خیلی کسل کننده به نظر می‌رسن.

حالا چاره چی هست؟ بهتر است ببینیم راه‌حلی وجود داره و اصلاً آیا همه‌ی کابینت‌ها باید چوبی باشن؟

با این مقدمه به سراغ کابینت‌های فلزی و به ویژه «کابینت‌های آلومینیومی» که ظاهری متفاوت دارن می‌ریم و سپس به معرفی مزایا، معایب و سایر ویژگی های مهم این نوع کابینت می پردازیم..

مشاوره رایگان سلام ساختمان

کابینت آلومینیومی، نوعی کابینت فلزی پیشرفته!

کابینت‌های آلومینیومی نوع پیشرفته‌تری از کابینت های فلزی قدیمی محسوب میشن. کابینت‌های فلزی قدیمی، سال‌های سال در آشپزخانه‌های منازل مورد استفاده قرار می‌گرفتن. امّا با پیشرفتی که در شاخه‌های دیگه مثل صنعت کابینت سازی با چوب اتفاق افتاد، کاربری کابینت‌های قدیمی هم محدود شد.

تاریخچه پیدایش کابینت آلومینومی!

درست همینجا بود که علم به کمک کابینت‌های فلزی قدیمی اومد و با پیشرفتی که در فرآیندهای آبکاری و پوشش دهی اون‌ها اتفاق افتاد، خواص پوششی این کابینت‌ها پیشرفت چشمگیری کرد و مقاومت اون‌ها در برابر رطوبت و خش به مراتب بهتر شد. در این زمان بود که کابینت های فلزی با شکل و خواص جدیدی وارد بازار شدن و کابینت های آلومینومی به وجود اومدن.

کابینت آلومینیومی (3)

جایگاه کابینت آلومینیومی در بین انواع کابینت فلزی چیست؟

به طور کلی کابینت‌های فلزی رو می‌شه در سه دسته‌ی کلی زیر تقسیم بندی کرد:

  1. کابینت استیل
  2. کابینت گالوانیزه
  3. کابینت آلومینیومی

ابتدا درباره‌ی دو مورد اول توضیح کوتاهی می‌دهیم و در قسمت بعدی به طور دقیق تر به معرفی کابینت های آلومینیومی می‌پردازیم.

کابینت استیل: این کابینت ها گران ترین کابینت فلزی هستن که مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف مثل خش و ضربه دارن و معمولا از زیبایی زیادی برخوردار هستن. تنوع رنگ در کابینت های استیل خیلی محدود است اما همین سادگی باعث جذابیت فراوان این کابینت ها شده.

کابینت گالوانیزه: کابینت‌های گالوانیزه ورق‌های فولادی هستن که با فلز روی پوشش داده شده‌ان. این کابینت‌ها مقاومت خوبی دارن ولی به محض آسیب دیدن روکش روی آون‌ها، خیلی سریع اکسید می‌شن و می‌پوسن. رطوبت هم می‌تونه خیلی سریع به اون‌ها آسیب بزنه؛ پس رنگ زدن سطح اون‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هست.

کابینت آلومینیومی: این مورد رو در ادامه‌ی مقاله به طور کاملا دقیق بررسی می‌کنیم. پس بهتره بریم سر اصل مطلب، یعنی کابینت‌های آلومینیومی!

کابینت آلومینیومی سفید نقره ای

کابینت‌ آلومینیومی چیست؟

کابینت های آلومینومی گروهی از کابینت های آشپزخانه هستن که با وجود قدیمی بودن، هنوز هم استفاده میشن و طرفداران خاص خودشون رو دارن. این کابینت ها دارای ویژگی های زیر هستن:

  1. این دسته از کابینت‌های فلزی، مقاومت خوبی در برابر ضربه از خودشون نشان می‌دن و در برابر اعمال فشار یا در معرض خش و خراش، خیلی سریع تخریب نمی‌شن.
  2. به خاطر داشتن لایه‌ی اکسید سراسری و سختی که در معرض هوا روی سطح این کابینت ها به وجود میاد، زنگ نمی‌زنن و خوشبختانه اگه نیاز به تعمیر یا ترمیم سطح داشته باشن، فرآیندی نسبتاً راحت رو خواهیم داشت.
  3. آلومینیوم از جمله عناصر تجدید پذیر هم هست. یعنی قابلیت بازیافت (صد در صد) داره. پس نگرانی شما در رابطه با مسائل زیست محیطی رو هم پوشش می‌ده!
  4. کابینت آلومینیومی به طور کلی، قیمت نسبتاً پایین‌تری در مقایسه با سایر کابینت‌های مطرح شده داره.

کابینت آلومینیومی (1)

نظرات مشتریان کابینت
آقای بالین پرست
کاربلد، خلاق و باسرعت بالا
خیلی کار بلد، خلاق، منصف، با سرعت کار بالا و انسان شریف و متعهد
آقای مهدی خدارحمی
بسیار خوش قول
درود به مجموعه بسیار محترم سلام ساختمان. آقای رشید، مردی بسیار خلاق و ایده پرداز و شدیداً خوش قول هستند. درود بر ایشون.
آقای سبحان کریمی افشار
منظم و سروقت
منظم، سروقت به موقع شروع کردن و‌ تحویل دادن. پایان کار همونجوری به سلیقه و طرح مدنظر خودمون بود
آقای محمودی
خلاق و با دقت در تاریخ
بسیار خلاق در ارائه مشاوره و دقت کافی در تاریخ و حتی زمان تحویل کار نهایی. با خیال راحت کار رو به آقای کاشی پزان بسپرید
آقای عظیمی
باحوصله، خوش قول و منصف
با حوصله، خوش قول، منصف، اهمیت به نظافت محیط کار و خوشرو
آقای خسرو حاجی احمدی
بسیار متین و دلسوز
با تشکر از پیگیری های سلام ساختمان، آقای دهقانی از لحاظ اخلاقی بسیار عالی و متین و دلسوز کار هستند و از لحاظ حرفه ای هم در نهایت دقت و وسواس کار می کنند . بنده که از کار و اخلاق ایشان بسیار راضی بودم . خدا خیرشان بدهد.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

کاربرد کابینت آلومینیومی در چه جاهایی است؟

کابینت آلومینیومی رو به خاطر پوشش ضد زنگی که داره، در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها که در تصویر زیر اومده و سایر فضاهایی که در معرض رطوبت و رفت و آمد زیاد هست استفاده می‌کنن. بعلاوه، استفاده‌ی اون در منازل هم رایج هست و تکنیک منسوخی به شمار نمیاد. همچنین می‌شه با کمک گرفتن از طرح‌های مناسب برای این کابینت و یا ترکیب آلومینیوم با سایر مواد مثل شیشه و صفحات پلاستیکی و … کابینت مناسبی ساخت.

کابینت فلزی آلومینیومی آبی

چطور است تا با تکمیل توضیحات قبلی، یک جمع‌بندی از مزایا و معایب کابینت‌های آلومینیومی داشته باشیم؟

مزایای کابینت‌های آلومینیومی چیست؟

کابینت‌های آلومینیومی رو می‌تونین بخاطر مزایا و ویژگی‌های مثبتی که در پایین می‌گیم انتخاب کنین:

  1. کابینت‌های آلومینیومی در برابر رطوبت تغییر شکل نمی‌دن و اصطلاحاً تاب بر نمی‌دارن. دقیقا اتفاقی که در کابینت‌های چوبی بسیار رایج هست!
  2. استقامت کابینت‌های آلومینیومی بسیار زیاد است.
  3. بر خلاف سایر کابینت‌ها، در کابینت‌های آلومینیومی تغییرات و تعمیرات خاصی لازم نیست. نهایت بهبود و صرف هزینه‌ای که نیاز دارن، رنگ آمیزی مجدد اون‌ها هست. پس کابینت‌هایی کم‌خرج و بی‌آزار هستن.
  4. کابینت‌های آلومینیومی بر خلاف کابینت‌های استیل، قیمت مناسبی دارن. حتی گاهی از کابینت‌های تولید شده با ام دی اف هم ارزان‌تر هستن. البته نه همیشه!

کابینت آلومینیومی زرد

معایب کابینت‌های آلومینیومی چیست؟

بالاخره کابینت‌های آلومینیومی هم محدودیت‌های ویژه‌ی خودشون رو دارن که عبارت‌اند از:

  1. طرح‌ها و رنگ‌های محدودی دارن
  2. نسبت‌ به حرارت حساسیت زیادی دارن‌ و سریعا داغ و سوزاننده میشن
  3. کابینت‌های فلزی، پر سر و صدا هستن! تصور کنین تمام درب‌های کابینت‌ها و کشوها از فلز ساخته شده باشن و با باز کردن هر کابینت یا قرار دادن هر شیئی روی سطوح یا برخورد با دیواره‌ها، صدای گوش خراشی تولید بشه. شاید در کلام خنده دار به نظر بیاد! امّا این مسئله می‌تونه در دراز مدت خیلی آزاردهنده باشه.
  4. خیلی سریع اکسید می‌شن، بنابراین لازم است که حتماً از رنگ آمیزی و روکش‌های محافظتی برای پوشش اون‌ها استفاده بشه.

در ادامه به طور مختصر به توضیح نحوه‌ی رنگ آمیزی کابینت های آلومینیومی که به روش استاتیک انجام میشه می‌پردازیم.

رنگ آمیزی کابینت های آلومینیومی چگونه است؟

حالا که با کابینت‌های آلومینیومی و اهمیت پوشش دهی اون‌ها آشنا شدیم، بد نیست رنگ‌های استاتیک رو هم معرفی کنیم. رنگ استاتیک در واقع تکنیکی برای رنگ‌ آمیزی کابینت‌ها و سطوح فلزی از جمله کابینت آلومینیومی هست. روش کار به این صورت هست که رنگ روی سطح اجرا می‌شه و بعد، با اتصال جریان الکتریکی به سطح فلز کابینت، اون رو در استخر رنگ قرار می‌دن. همین! نتیجه‌ی کار سطحی رنگ آمیزی شده است که در مقایسه با سایر روش‌های رنگ آمیزی، کابینتی متفاوت با مقاومت ضربه‌ای و خوردگی مطلوب تری دارین.

قیمت کابینت آلومینومی (1)

معرفی کابینت ساز

4 توصیه حیاتی در مورد کابینت آلومینیومی!

حواس خودتون رو جمع کنین و این چند توصیه‌ی نهایی در مورد کابینت آلومنیومی رو هم با دقت بخونین چون خیلی مهم هستن!

1. ترمیم پوسیدگی‌های کابینت آلومینومی

اگه در بخشی از کابینت آلومنیومی اثری از پوسیدگی یا اکسیداسیون دیدین، اون قسمت رو بتراشین تا تمام زنگ زدگی از سطح جدا بشه و تمیز بشه. بعد، کمی از محلول ضد زنگ رو با قلم یا دستمال روی اون قسمت بزنین و بعد از اینکه کامل خشک شد، رنگی مشابه رنگ کابینت روی کار اجرا کنین.

2. رفع ناهمواری‌های سطح کابینت آلومینومی

از علوم دبستان یادمون هست که فلزات چکش خوار هستن. درسته؟! پس اگه فرو رفتگی و انحنایی روی قسمتی از کابینت فلزی مشاهده کردین، نگران نباشین! چون می‌شه با یک ضربه‌ی درست و دقیق، فرو رفتگی رو به حالت قبل برگردوند.

3. تمیزکاری سطح کابینت آلومینومی

بهتر است برای تمیزکردن کابینت‌های فلزی از اسفنج یا دستمال مرطوب استفاده بشه. استفاده از بُرس‌های زبر یا سیم ظرفشویی رو توصیه نمی‌کنیم، چون احتمال ایجاد خراش و در ادامه زنگ زدن سطح رو بالا می‌برن. در ادامه‌ی مبحث شستشو باید یادآوری کنیم که استفاده از شوینده‌های اسیدی روی سطح فلزات اصلاً کار درستی نیست و هزار جور واکنش شیمیایی در انتظار شما خواهد بود! پس با رعایت این نکته، از محلول پودر لباس شویی استفاده کنین که مناسب‌ترین گزینه است.

4. روغن کاری لولاهای کابینت آلومینومی

از لولاها و سایر تجهیزات کابینت‌های فلزی هم غافل نشین و هر از گاهی، اون‌ها رو روغن کاری کنین. این طوری، هم دچار زنگ زدگی نمی‌شن، هم صدای کمتری تولید می‌کنن!

کابینت آلومنیومی آشپزخانه

و در نهایت…

در نهایت کابینت های آلومینیومی هم، مثل سایر کابینت های موجود در بازار مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن و به طور کلی نوعی کابینت فلزی هستن که با وجود قیمت مناسب، دارای خاصیت ضد رطوبت نیز می‌باشند. این کابینت ها علاوه بر این‌که نسبت به کابینت های فلزی استیل، خیلی ارزان تر هستن، زیبایی خودشون رو هم تا حد ممکن حفظ کردن.

اگه هنوز هم برای انتخاب نوع و متریال کابینت آشپزخانه خودتون دو دل هستین، میتونین وارد سایت سلام ساختمان بشین و از مشاوره‌ی رایگان اون ها کمک بگیرین. سلام ساختمان یک سایت تخصصی برای سفارش کابینت و سایر خدمات ساختمانی هست که به صورت رایگان در سرتاسر ایران کابینت ساز حرفه ای شهر شما رو بهتون معرفی می‌کنه!

کابینت فلزی آلومینیومی

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
آذری
آذری
06 شهریور 1401 21:42

سلام، قطرکابینت آلمیینیوم مثل کابنتهای چوبی ست، در صورت امکان تصویری ورقهای آن را بنمایش بگذارید.