1.0 0

9 علت پوسته شدن رنگ دیوار و سقف؛ ترمیم در 8 مرحله

  7 اسفند 1402     -      تاریخ انتشار:  7 اسفند 1402
پوسته شدن رنگ دیوار و سقف خانه به دلیل زیرسازی ضعیف

اگر با مشکل پوسته شدن رنگ دیوار یا سقف منزل خود روبرو هستید، ابتدا باید به دنبال پیدا کردن دلایل آن باشید. در این مطلب، 9 علت اصلی پوسته شدن رنگ دیوار و سقف را بررسی می‌کنیم تا بهتر بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید. برای مثال، رطوبت اصلی‌ترین علت پوسته شدن رنگ دیوار است که باید جلوی آن را بگیرید.

اما در صورتی که دیگر جلوگیری از پوسته شدن رنگ دیوار یا سقف امکان‌پذیر نیست، چاره‌ای جز ترمیم آن ندارید. ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار در 8 مرحله انجام می‌شود که مهم‌ترین مراحل، حذف علت پوسیدگی و زیرسازی صحیح سطح آسیب دیده هستند. برای آشنایی بیشتر با پوسته شدن رنگ دیوار و شناخت نکات اجرایی مهم آن، همراه ما باشید.

دلایل پوسته شدن رنگ دیوار و سقف ساختمان چیست؟

پوسته شدن رنگ دیوار و سقف ساختمان دلایل مختلفی دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    زیرسازی ضعیف

اگر سطح دیوار یا سقف قبل از رنگ‌آمیزی به درستی تمیز و آماده نشود، رنگ نمی‌تواند به خوبی به سطح بچسبد و در نتیجه پوسته پوسته می‌شود. همچنین قبل از رنگ‌آمیزی باید از کیفیت گچ‌کاری مطمئن شوید. به این معنی که اطمینان حاصل کنید که گچ لایه زیرین برای رنگ آمیزی کاملا خشک شده باشد. گچ کشته (خیس)، استحکام کافی برای رنگ آمیزی را ندارد و بعد از مدتی ترک برداشته و پوسته پوسته می‌شود.

پوسته شدن رنگ دیوار سفید خانه به دلیل زیرسازی ضعیف

2.    قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا

اگر رطوبت به دیوار یا سقف نفوذ کند، بافت رنگ ضعیف شده و سطح مورد نظر پوسته پوسته می‌شود. به همین علت پیش از رنگ‌آمیزی، باید از خشک بودن سطح دیوار یا سقف مطمئن باشید. در واقع وجود رطوبت به رشد کپک و قارچ کمک می‌کند و در نهایت منجر به پوسته شدن لایه‌های رنگ می‌شود. پس مراقب باشید هیچ‌گاه آب به لایه‌های رنگ نفوذ نکند.

پوسته شدن رنگ دیوار کنار شوفاژ خانه به علت رطوبت

همچنین اجرای رنگ روغن روی سطح مرطوب باعث پوسته شدن رنگ دیوار می‌شود. بنابراین بهتر است از نقاش ماهر کمک بگیرید.

3.    دمای بالا و یا تغییرات ناگهانی دما

در صورت بالا بودن دمای محیط، رنگ سریع خشک می‌شود و چسبندگی آن به سطح دیوار یا سقف کاهش می‌یابد. به‌علاوه، تغییرات آب و هوا باعث انقباض و انبساط سطوح رنگ شده، ناپایدار شدن بافت رنگ و در نهایت پوسته شدن رنگ دیوار یا سقف می‌شود. بنابراین در فضایی مانند بالکن که در معرض هوای آزاد قرار دارد، با این مشکل بیشتر روبرو هستید. یا مثلا وقتی دیوار در مجاورت وسایل گرمایشی مانند بخاری قرار می‌گیرد، گچ دیوار آسیب می‌بیند و رنگ دیوارها به مرور شروع به پوسته شدن می‌کند.

4.    قرار گرفتن در معرض مواد خورنده

مواد خورنده مانند سفیدکننده‌ها و یا سایر مواد اسیدی، به علت داشتن اسید یا باز قوی باعث کنده شدن پوشش دیوار می‌شوند. بنابراین در صورت استفاده از این نوع مواد، آن‌ها را رقیق کنید تا به رنگ دیوار آسیبی وارد نشود.

5.    قرار گرفتن در محیط بسیار خشک

براساس تحقیقات انجام شده، خشکی بیش از اندازه محیط باعث پوسته شدن رنگ دیوار یا سقف می‌شود. محیط بسیار خشک، رطوبت رنگ را کاهش داده و پیوندهای چسبنده رنگ با سطح زیرین را از بین می‌برد. در نتیجه، رنگ پوسته شده و زیبایی خودش را از دست می‌دهد.

6.    استفاده از رنگ تاریخ مصرف گذشته، بی‌کیفیت و ناسازگار با سطح

رنگ دیوار و سقف مانند بسیاری از مواد، تاریخ مصرف مشخصی دارد. با اتمام زمان مصرف رنگ‌ها، اگر از آن‌ها استفاده کنید، از سطح دیوار جدا شده یا منجمد (دچار تغییر حالت فیزیکی و شیمایی) می‌شوند. گاهی اوقات نیز کپک تولید می‌کنند. همچنین رنگ‌های پایه آب پس از ماندن طولانی در قوطی، دچار خرابی می‌شوند. با این اتفاقات در نهایت با پوسته شدن رنگ دیوار روبرو می‌شوید.

رنگ آمیزی دیوار پوسته پوسته شده با رنگ سفید ناسازگار با سطح

همچنین در صورت استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت که چسبندگی و انعطاف‌پذیری ضعیفی دارند، رنگ دیوار کنده شده یا پوسته پوسته می‌شود. همچنین در مواقعی که از رنگ‌های ناسازگار با سطح استفاده می‌کنید، باید انتظار پوسته شدن رنگ دیوار را داشته باشید.

7.    کثیف بودن سطح دیوار یا سقف

اگر سطح مورد نظر ازجمله سطوح فلزی، چوبی و بتنی، برای رنگ‌آمیزی کثیف باشند و یا به روغن یا گریس آغشته شوند، رنگ به آن‌ها نمی‌چسبد. بنابراین باید سطح مورد نظر را قبل از رنگ‌آمیزی تمیز کنید. حتی اگر کثیفی مشخصی روی دیوار یا سقف وجود ندارد، نسبت به گرد و خاک روی آن‌ها قبل از رنگ آمیزی حساس باشید.

8.    گذشت زمان

با گذشت زمان، عمر مفید رنگ تمام می‌شود و لایه‌های رنگ از سطح دیوار یا سقف جدا می‌شوند. به عبارت دیگر، گذشت زمان رنگ‌ها را شکننده می‌کند و آن‌ها را در معرض پوسته شدن یا ترک خوردن قرار می‌دهد.

9.    مهارت پایین نقاش

رنگ‌آمیزی اصولی دیوار، یکی از مهم‌ترین مراحل نقاشی ساختمان است. یک نقاش ماهر، اشتباهات یک نقاش کم تجربه را انجام نمی‌دهد و نمی‌گذارد کیفیت نقاشی پایین بیاید. بنابراین نقاش حرفه‌ای با اجرای درست بتونه‌کاری، انتخاب رنگ آستری مناسب و رعایت برخی اصول رنگ‌آمیزی که در ادامه اشاره می‌کنیم، از پوسته شدن رنگ دیوار جلوگیری کند.

پوسته شدن رنگ دیوار خانه به علت مهارت پایین نقاش و رنگ آمیزی مجدد با رنگ صورتی

درک دلایل پوسته شدن رنگ دیوار و سقف که در بالا گفتیم، اولین گام در حل این مشکل است. با شناسایی این عوامل، می‌توانیم به مرحله بعدی یعنی ترمیم این آسیب‌ها بپردازیم. پس اگر می‌خواهید بدانید برای پوسته شدن رنگ دیوار چه باید کرد، همراه ما باشید.

روش ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار و سقف چیست؟

تا اینجا متوجه شدید که بنا به دلایل ذکر شده، امکان پوسته شدن رنگ دیوار و سقف خانه وجود دارد. در این مواقع چاره‌ای جز ترمیم نقاط پوسته شده ندارید. برای ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، باید مراحل زیر را انجام دهید:

1.    آماده کردن ابزارهای لازم

پیش از انجام مراحل ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، ابتدا باید ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشید. ابزارهایی مانند:

  • رنگ
  • پرایمر رنگ
  • قلم مو یا غلتک نقاشی
  • کاردک
  • سمباده
  • پارچه مرطوب
  • روزنامه
  • عینک ایمنی
  • ماسک
  • دستکش

پس از آماده‌سازی وسایل ذکر شده، باید ادامه مراحل را به ترتیب طی کنید.

2.    محافظت از لوازم در محل رنگ آمیزی

با شروع ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، ممکن است دیوار کثیف یا رنگی شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود لوازم اطراف دیوار پوسته شده را جمع‌آوری کنید و به مکان دیگری انتقال دهید. اگر در منزل خود کفپوش، پارکت یا وسایلی دارید که قابل جابه‌جایی نیستند، روی آن‌ها را با یک پارچه بزرگ، پلاستیک یا روزنامه بپوشانید.

3.    شناسایی و حذف منبع پوسیدگی

پیش از آغاز فرآیند تعمیر دیوارهای پوسته شده، مهم است که منشأ پوسته شدن را دقیقاً شناسایی کرده و به طور کامل رفع کنید. برای مثال اگر رطوبت عامل اصلی پوسته شدن رنگ دیوار است، باید آن را شناسایی و رفع کنید. درنتیجه بررسی لوله‌کشی ساختمان به شما کمک می‌کند تا نشتی احتمالی آب را از بین ببرید. برای شناسایی بهتر منبع رطوبت در محیط‌هایی مانند حمام و دستشویی، می‌توانید از دستگاه رطوبت‌گیر و تهویه مناسب استفاده نمایید.

4.    تراشیدن رنگ دیوار یا سقف

حال نوبت آن است که با کاردک، رنگ‌های پوسته پوسته شده را از روی دیوار جدا کنید. پیشنهاد می‌شود در زمان تراشیدن دیوار پوسته شده، از ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید تا گرد و غبار به ریه و چشم شما وارد نشود. تراشیدن رنگ را به اندازه‌ای ادامه دهید که رنگ پوسته شده روی دیوار وجود نداشته باشد.

تراشیدن رنگ دیوار خانه با کاردک برای ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار

5.    زیرسازی، بتونه‌کاری و سنباده‌کاری

گاهی اوقات دیوار آسیب دیده به گچ‌کاری و زیرسازی نیاز دارد. در این صورت برای جلوگیری از نفوذ رنگ به گچ، باید محل آسیب دیده را به روغن الیف آغشته نمایید. اگر روی دیوار سوراخ یا ترکی وجود داشته باشد، می‌توانید آن را بتونه کاری کنید. پس از خشک شدن محل بتونه، برای یک دست شدن سطح پر شده، باید روی آن را سنباده نرم بزنید.

زیرسازی دیوار پوسته شده و بتونه کاری سطح آسیب دیده

6.    تمیز کردن سطح ترمیم شده

پس از سنباده کاری، باید گرد و غبار ایجاد شده روی سطح دیوار را با دستمال مرطوب پاک کنید. پس از آن منتظر بمانید تا سطح ترمیم شده به طور کامل خشک شود.

7.    آستر زدن دیوار

آستر زدن یعنی اینکه برای چسبندگی و پوشش بهتر رنگ، روی دیوار روغن الیف بمالید. با این کار نفوذ رنگ دیوار روی لایه‌های زیرین گچ را به حداقل می‌رسانید. برای آستر زدن دیوار، از یک قلم مو یا غلتک نقاشی مناسب استفاده کنید.

8.    رنگ‌آمیزی مجدد سطح دیوار آسیب دیده

سعی کنید همیشه رنگ قبلی دیوارها را نگهداری کنید تا در صورت نیاز به ترمیم دیوار پوسته شده، به رنگ مورد نظر دسترسی داشته باشید. برای رنگ‌آمیزی مجدد سطح دیوار می‌توانید رنگ را با غلتک نقاشی یا قلم مو به دیوار بمالید. گاهی لازم است دیوار را چند دست رنگ بزنید تا سطح یکنواختی شکل بگیرد. نکته مهم این است که پس از هر بار رنگ‌آمیزی، باید منتظر بمانید تا رنگ دست قبلی خشک شود.

رنگ آمیزی مجدد دیوار پوسته شده با رنگ آبی، بعد از ترمیم دیوار پوسته شده

پس از آشنایی با نکات مهم در ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار و اطمینان از اینکه ترمیم به بهترین شکل انجام شده است، حالا زمان آن رسیده که به فکر پیشگیری از پوسته شدن رنگ باشید.

نکات مهم در ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار را بشناسید

برای ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، باید به چند نکته کلیدی توجه کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که نتیجه کار، زیبا و دوام‌دار است و رنگ آمیزی دوباره به این زودی‌ها پوسته نمی‌شود. این نکات عبارت‌اند از:

1.    تعداد دفعات رنگ‌آمیزی

اگر تعداد دفعاتی که دیوار را رنگ‌آمیزی می‌کنید کافی نباشد، رنگ دیوار تکه تکه به نظر می‌رسد. همچنین در هر بار رنگ زدن باید رنگ دفعه قبل به طور کامل خشک شده باشد تا مجدد پوسیدگی اتفاق نیفتد.

2.    چسبندگی لایه‌های رنگ به یکدیگر و به دیوار

در صورتی که بین لایه رویی رنگ با لایه زیرین آن چسبندگی کافی وجود نداشته باشد، روی دیوار حباب یا تاول رنگ ایجاد می‌شود. این مشکل که به طور معمول ناشی از گرما یا رطوبت است، با استفاده از پرایمر رنگ برطرف می‌شود. همچنین تراشیدن رنگ قبلی دیوار، پیش از اجرای رنگ جدید و استفاده نکردن از رنگ روغن روی رنگ پلاستیک، از مهم‌ترین اصول رنگ‌آمیزی صحیح است. علاوه بر این، باید مراقب باشید که برای رنگ‌آمیزی دیوار یا سقف، از برس‌های ضعیف استفاده نکنید، چرا که لایه رنگ به سطح دیوار نمی‌چسبد

3.    میزان آغشته شدن قلم مو به رنگ

در زمان ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، نباید قلم مو را بیش از اندازه آغشته به رنگ کنید؛ چرا که لکه‌های قطره‌ای شکل روی دیوار تشکیل می‌شود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، می‌توانید پس از خشک شدن رنگ، لکه‌ها را با سمباده بتراشید و با صاف شدن محل مورد نظر، مجدد اقدام به رنگ‌آمیزی کنید.

4.    استفاده از پرایمر رنگ

استفاده نکردن از پرایمر هنگام ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، می‌تواند منجر به ایجاد ظاهر ناخوشایند در رنگ نهایی شود. اگر با این مشکل مواجه شدید، ابتدا با استفاده از سنباده، لایه‌های رنگ نامطلوب را از بین ببرید. سپس با دقت مراحل ترمیم را از ابتدا، شامل استفاده از پرایمر مناسب، دنبال کنید تا نتیجه‌ای زیبا و یکنواخت حاصل شود.

5.    پاک کردن گرد و غبار از غلتک رنگ

اگر فراموش کرده‌اید گرد و غبار یا پرزها را از روی غلتک رنگ پاک کنید، با استفاده از سنباده این عیب را از سطح رنگ برطرف نمایید. البته باید پس از سمباده‌زنی، عملیات رنگ‌آمیزی را مجدد انجام دهید.

سنباده کاری رنگ دیوار پوسته شده سفید

پس از آشنایی با نکات کلیدی در ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، حال زمان آن رسیده که به فکر جلوگیری از تکرار این مشکل باشید.

6 راهکار مهم برای جلوگیری از پوسته شدن رنگ دیوار

یادتان باشد همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! بنابراین در این بخش، پنج راهکار کلیدی برای جلوگیری از پوسته شدن رنگ دیوار را معرفی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

1.    کنترل رطوبت قبل از رنگ‌آمیزی

پیش از شروع رنگ‌آمیزی دیوار یا سقف، احتمال نشتی، رطوبت و تقطیر آب را در اطراف سطح مورد نظر بررسی و کنترل کنید.

2.    تمیز کردن سطح دیوار یا سقف قبل از رنگ‌آمیزی

سطح دیوار یا سقف، پیش از رنگ‌آمیزی باید به خوبی تمیز شده باشند و اثری از کثیفی روی سطح مورد نظر مشاهده نشود.

3.    استفاده از رنگ مرغوب و مناسب با مقاومت بالا

در صوت استفاده از رنگ و آستری مرغوب، می‌توانید از پوسته شدن رنگ دیوار و سقف منزل خود جلوگیری نمایید. همچنین باید مراقب باشید که برای رنگ‌آمیزی قسمت‌هایی مانند دیوار پشت بخاری از رنگ با مقاومت بالا استفاده کنید. به طور کلی بایستی برای رنگ‌آمیزی هر بخش از خانه، به انتخاب مناسبی از رنگ موردنظر  برسید. به عنوان مثال، رنگ روغنی گزینه مناسبی برای رنگ‌آمیزی حمام و سرویس بهداشتی است.

4.    رنگ آمیزی دوره‌ای

از آنجایی که رنگ‌ها طول عمر مشخصی دارند، برای جلوگیری از پوسته شدن رنگ دیوار بر اثر کهنگی، باید سطح دیوار یا سقف را هر چند وقت یک بار مجدد رنگ‌آمیزی کنید. رنگ آمیزی دوره‌ای و مرتب، زیبایی فضا را همیشه حفظ می‌کند.

5.    محافظت از سطح رنگ شده در برابر عوامل مخرب

سطوح رنگ شده دیوار یا سقف، هیچ‌گاه نباید در معرض آب، مواد خورنده، حرارت و نور خورشید قرار داشته باشند. در صورت رعایت این موضوع و با دور نگه داشتن سطح رنگ شده از این شرایط، می‌توانید به جلوگیری از پوسته شدن رنگ دیوار امیدوار باشید. برای مثال، بهتر است برای محیطی که در معرض تغییرات دمایی قرار دارد، از رنگ پلاستیک استفاده کنید.

6.    رنگ‌آمیزی اصولی

استفاده از روش‌های اصولی رنگ‌آمیزی، به جلوگیری از پوسته شدن رنگ دیوار یا سقف کمک می‌کند. برای این کار بهتر است از استادکاران ماهر و توانمند استفاده کنید.

رنگ آمیزی اصولی دیوار خانه با رنگ سفید، توسط نقاش برای جلوگیری از پوسته شدن دیوار

در نهایت، پوسته شدن رنگ دیوارها و سقف‌ها می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، اما با درک صحیح علل و اجرای روش‌های مناسب ترمیم و پیشگیری، می‌توان از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کرد. مراقبت مناسب از خانه و انتخاب مواد و روش‌های مناسب برای رنگ‌آمیزی، کلید حفظ زیبایی و دوام دیوارها و سقف‌های شما است.

جمع‌بندی مطالب مهم

به طور کلی پوسته شدن رنگ دیوار یا سقف منزل، دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زیرسازی ضعیف، استفاده از رنگ بی‌کیفیت، کثیف بودن سطح دیوار، رنگ‌آمیزی اشتباه و قرار گرفتن دیوار در معرض رطوبت و تغییرات دما اشاره کرد. بنابراین باید اقداماتی انجام دهید که از بروز این دلایل جلوگیری کند. به طور کلی برای جلوگیری از پوسته شدن رنگ دیوار و سقف، باید به دو مرحله مهم توجه داشته باشید.

  • پیش از رنگ‌آمیزی: کنترل رطوبت و تمیز کردن سطح دیوار، از اقداماتی است که باید پیش از رنگ‌آمیزی انجام دهید.
  • پس از رنگ‌آمیزی: استفاده از رنگ مرغوب و رعایت اصول رنگ‌آمیزی صحیح، از اقدامات مهم پس از رنگ‌آمیزی به شمار می‌روند.

در نهایت اگر دیر دست به کار شوید و با روش‌های جلوگیری از پوسته شدن رنگ آشنا نباشید، ممکن است مجبور به ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار شوید. در فرایند ترمیم باید به گونه‌ای عمل کنید که رنگ دیوار و سقف، یکنواخت و بدون لکه یا حباب به نظر برسند. در ضمن برای نقاشی خانه، می‌توانید از سلام ساختمان هم کمک بگیرید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: مریم   صبوری
وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments