5.0 0

مهمترین مزایا و معایب کابینت پیش ساخته؛چرا کابینت آماده نخریم؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  11 دی 1401
کابینت ممبران نئوکلاسیک سفید و زرد

شاید برای شما هم پیش اومده که در اغلب مطالبی که درباره کابینت‌های آماده یا پیش ساخته مطالعه کردین، با کوهی از اطلاعات بیش از حد مثبت، یا بیش از حد منفی و حتی متناقض مواجه شده باشین! واقعیت اینه که درباره کابینت‌های آماده، همیشه نگاهی جانب دارانه رو شاهد هستیم. امّا ما در این مطلب، قصد داریم با نگاهی بی‌طرفانه، به بررسی مزایا و معایب کابینت پیش ساخته یا همون کابینت آماده بپردازیم. این مطلب رو تا انتها دنبال کنین و یک بار برای همیشه، تکلیف خودتون رو با کابینت آماده و مزایا و معایب اون در زمینه‌های مختلف، روشن کنین!

کابینت آماده چه ویژگی‌هایی دارد؟

این مطلب رو با یک معرفی خیلی کوتاه از کابینت آماده شروع می‌کنیم تا اگه با این کابینت‌ها خیلی آشنا نیستین، متوجه کلیت داستان بشین. کابینت پیش ساخته، به نوعی از کابینت‌ها گفته می‌شه که در تعداد انبوه و با ابعادی مشخص ساخته می‌شن و مثل کالا به فروش میرسن. تولید این نوع کابینت‌ها، حرکتی نوین در صنعت کابینت‌سازی بود که به کمک اون، می‌شه در کمترین زمان ممکن و با حداقل بودجه، صاحب کابینتی برای آشپزخانه شد. کابینت آماده، بعد از مونتاژ در کارگاه، به راحتی قابل خریداری و نصب در آشپزخانه هست.

حالا وارد بحث اصلی، یعنی بررسی مزایا و معایب این کابینت‌های پرحاشیه و البته اقتصادی می‌شیم!

مزایای مهم کابینت پیش ساخته چیست؟

کابینت پیش ساخته مزایای خاص خودش رو داره که بعضی از اون‌ها به قدری جذاب هستن که حتی با کابینت سفارشی قابل مقایسه نیستن. در این بخش به تحلیل 11 مزیت برجسته کابینت آماده می‌پردازیم:

1.   سرعت تولید بالا

همون طور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، کابینت آماده به علت تولید در مقیاس انبوه، سرعت ساخت و تولید بالایی داره. پس هم تولید کننده و هم خریدار، از این موضوع نفع می‌برن.

2.   نصب آسان و سریع

کابینت پیش ساخته، همون طور که از اسمش پیداست، نیازی به فرآیند ساخت و نصب پیچیده و طولانی در منزل شما نداره. چون به صورت آماده (مثل خرید کفش یا گلدون!) به منزل شما میاد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نصب می‌شه. پس نیازی به تخلیه منزل و چند هفته معطل شدن برای تکمیل نصب وجود نداره. از طرفی، نصب راحتی هم داره و حتی خودتون هم در صورت داشتن ابزار کافی، می‌تونین این کابینت‌های آماده رو نصب کنین.

3.   جابجایی آسان

کابینت آماده قابلیت جابجایی داره و برخلاف کابینت سفارشی، با کمترین هزینه و زمانی می‌شه کابینت‌ها رو جابجا کرد. یادتون باشه قابلیت جابجایی کابینت آماده، می‌تونه در نظافت آشپزخانه حسابی به شما کمک کنه! چیزی که اصلا از کابینت سفارشی بر نمیاد.

4.   راحتی و بی دردسر از سروکله زدن با کابینت ساز و طراح

همه می‌دونیم که طراحی کابینت و ساختِ سفارشی اون به کمک کابینت ساز، هزینه و زمان زیادی می‌بره. در کابینت پیش ساخته، این عوامل به کلی حذف می‌شن. پس همزمان در سرعت و بودجه صرفه جویی می‌شه و دیگه دردسرهای پیدا کردن طراح یا کابینت ساز حرفه‌ای رو هم ندارین.

5.   قیمت مناسب

از تولید عمده و قیمت پایین کابینت آماده صحبت کردیم. امّا در کنار اون، باید به دستمزد نصب پایین‌تر اون هم اشاره کنیم. تمام این موارد، قیمت نهایی یک کابینت اماده رو به مراتب کاهش میدن.

6.   قیمت مشخص

چون نصب کابینت آماده، زحمت چندانی نداره و خیلی وقت‌ها توسط خود خریدار انجام می‌شه، قیمت نهایی کار رو می‌شه تا حد خوبی از ابتدای خرید حدس زد. این یعنی از هزینه‌های غیر قابل پیش بینی حین اجرای کابینت سفارشی، جلوگیری می‌شه و شما می‌تونین قیمت این کابینت رو در همون ابتدای کار متوجه بشین.

7.   تنوع سبک و طرح

شاید محدودیت طرح در کابینت اماده نگرانتون کرده باشه. امّا خیلی هم اینطور نیست! کابینت آماده در سبک‌های مدرن و کلاسیک و حتی نئوکلاسیک تولید می‌شه و مدل‌های متنوعی داره. فقط کافیه در فروشگاه‌های مختلف جستجو کنین تا بتونین طرحی باب میل خودتون رو پیدا کنین.

8.   تنوع در جنس

در کنار سبک و طرح، جنس کابینت آماده هم تنوع قابل توجهی داره. کابینت آماده رو می‌شه در متریال‌های مختلفی مثل ممبران، های گلاس، ام دی اف و غیره سفارش داد.

9.   ظرفیت استاندارد

یکی دیگه از مزایای کابینت آماده این هست که ابعادی که برای هر بخش کابینت در نظر گرفته شده، ابعاد استانداردی هست و مورد بررسی متخصصین قرار گرفته. در نتیجه ظرفیت کابینت شاملِ ارتفاع، طول و عمق کافی و مناسبی برای قرارگیری وسایل آشپزخانه در این نوع کابینت‌ها وجود داره.

10.  نظافت آسان

به علت قابلیت جابجایی و طراحی معمولا ساده کابینت پیش ساخته، دسترسی به نواحی مختلف کابینت کار دشواری نیست و در نتیجه، تمیز کردن اون کار راحتی هست. البته شستشوی این کابینت‌ها به نوع متریال و پوشش اون بستگی داره و نمی‌شه گفت تمام کابینت‌های آماده قابل شستشو هستن.

11. امکان فروش مجدد

اگه بعد از مدتی از خرید خودتون منصرف شدین، نگران نباشین. چون کابینت آماده رو می‌شه به همون سرعتی که نصب شده، از دیوار جدا کرد و به نرم افزار دیوار سپرد! خوشبختانه کابینت پیش ساخته امکان فروش مجدد داره.

کابینت پیش ساخته ممبران کلاسیک سفید صدفی

بعد از این یازده مزیت، بهتر هست راجع به معایب کابینت آماده هم صحبت کنیم تا ذهنیتمون از هر دو جنبه تکمیل بشه.

معایب کابینت پیش ساخته چیست؟

کابینت پیش ساخته، علاوه بر مزایای خاص، معایبی ویژه‌ و مختص به خودش رو هم داره! در این جا به 6 مورد از مهم‌ترین معایب کابینت پیش ساخته اشاره می‌کنیم:

1.   محدودیت در ابعاد

گفتیم کابینت آماده در ابعاد مشخص و استانداردی (3، 4 و5 متری) تولید می‌شه. این مسئله می‌تونه دردسرهایی جدی برای ما ایجاد کنه. یعنی:

  • آشپزخانه‌هایی با ابعاد خاص، به سختی می‌تونن از این نوع کابینت استفاده کنن. چون بخش‌هایی از آشپزخانه خالی می‌مونه. البته برای این موضوع هم راه حلی در نظر گرفته شده. شما می‌تونین بعد از به توافق رسیدن با کابینت ساز، با کمی هزینه بیشتر، برای این فضاهای خالی کابینت نیمه سفارشی بسازین که البته این موضوع، یعنی صرف هزینه و زمانی مضاعف.
  • تازه بعد از اینکه تمام این کارها انجام بشه، به احتمال زیاد، رنگ کابینت‌های نیمه سفارشیِ ساخته شده، با کابینت اماده قبلی، همخوانی نداره.

پس در صورتی که ابعاد آشپزخانه شما مضربی از استاندارهای کابینت پیش ساخته نیست، بهتره در انتخاب نوع کابینت تجدید نظر کنین.

2.   محدودیت در انتخاب رنگ

در کابینت سفارشی، با دریایی از طرح و رنگ مواجه هستین. شما می‌تونین هر متریالی رو در طرح و رنگ مورد نظرتون سفارش بدین. امّا در کابینت آماده، برای اینکه این کابینت بتونه نیاز اکثریت جامعه رو پوشش بده، اغلب در رنگ‌های معمول تولید می‌شه. سفید، کرم و طیف قهوه‌ای، سه رنگ اصلی و رایج در ساخت این کابینت‌ها هستن. این مسئله می‌تونه برای برخی سلیقه‌ها، مشکل بزرگی به حساب بیاد.

3.   محدودیت در طراحی کابینت

در قسمت مزایا، به تنوع نسبتاً مطلوب کابینت پیش ساخته اشاره کردیم. حتماً می‌پرسین پس محدودیت در طراحی چیه؟!

بله درسته! طرح‌های متنوعی در کابینت آماده تولید می‌شن؛ امّا باز هم در مقایسه با انواع کابینت سفارشی، بسیار محدود هستن. برای مثال شما هر طرحی رو که در اینترنت ببینین، نمی‌تونین عیناً همون رو به حالت کابینت آماده داشته باشین. در کابینت سفارشی، شما علاوه بر متریال و طرح، می‌تونین تا ریزترین جزئیات کار رو از نو تعریف کنین و کابینتی کاملاً باب میل داشته باشین. چیزی که به هیچ وجه در انتخاب کابینت پیش ساخته، مقدور نیست.

4.   نیاز به خرید از جاهای معتبر و مورد اطمینان

کابینت‌های آماده رو نمیشه از هرجایی تهیه کرد، زیرا برخی جاها این کابینت‌ها رو با قیمتی ارزان و متریالی بی‌کیفیت به شما تحویل میدن. در این شرایط، باید توجه بیشتری به برند محصول و فروشگاه داشته باشیم. چون برای مثال گاهی بعد از نصب کابینت آماده نامرغوب، بوی نامطبوعی در آشپزخانه حس می‌شه. سلام ساختمان می‌تونه متخصصانی رو در این زمینه به شما معرفی کنه تا با مقایسه نمونه کارها و قیمت‌هایی که دارن، خرید کابینت آماده با کیفیتی داشته باشین.

5.   تعمیر دشوار

تعمیر کابینت پیش ساخته چندان رایج نیست. به چند دلیل:

  • تعمیر ورقه‌ها و یراق آلاتی با کیفیت پایین، چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسه.
  • در صورت تعمیر یا تعویض بخشی از بدنه، احتملاً کابینتی با دو رنگ و ناهمخوان به وجود بیاد.
  • گاهی هزینه تعمیر اساسی کابینت آماده، تقریباً با خرید کابینتی جدید برابری می‌کنه. برای همین اغلب کابینتی جدید خریداری می‌شه.

6.   دوام کمتر برخی کابینت‌های آماده

در برخی کابینت‌های آماده ارزان که از فروشگاه‌هایی نامعتبر خریداری میشن، استفاده از مواد نامرغوب و در نتیجه کیفیت نامناسب کابینت آماده، عمر این کابینت‌ها رو خیلی کمتر از عمر کابینت سفارشی با متریال مشابه می‌کنه.

کابینت پیش ساخته ممبران کلاسیک سفید

پس اگه دنبال کابینتی با دوام برای سال‌های سال هستین، یا کابینت آماده رو فراموش کنین و یا اون رو از جایی معتبر سفارش بدین. یا اینکه اگه اصلا بودجه براتون مهم نیست، کابینت مرغوب سفارشی تهیه کنین. شاید در نگاه اوّل هزینه بیشتری پرداخت می‌کنین؛ امّا شک نکنین که در دراز مدت بودجه و زمان کمتری هزینه می‌شه.

جمع‌بندی و پایان مطلب

این هم از توضیحاتی مفصل درباره مزایا و معایب کابینت آماده. امیدواریم تونسته باشیم دسته بندی مناسبی ارائه داده باشیم. شما می‌تونین در هر شهری که هستین، برای دریافت مشاوره کابینت آماده، با تیم سلام ساختمان در ارتباط باشین. ما می‌تونیم بهترین کابینت‌ساز مجرب در این حوزه رو بهتون معرفی کنیم.

در نهایت، نکات اصلی اشاره شده در متن رو با هم مرور می‌کنیم:

  • کابینت آماده یا پیش ساخته، در تعداد انبوه و با حداقل هزینه ساخته می‌شه و به صورت کالا به فروش میرسه.
  • از جمله مزیت‌های کابینت آماده می‌شه به این موارد اشاره کرد: تولید انبوه و سریع، نصب آسان و فوری، جابجایی آسان، نداشتن دغدغه سروکله زدن با کابینت ساز و طراح، قیمت مناسب و مشخص از ابتدای کار، تنوع نسبتا خوب در سبک و طرح و جنس، ظرفیت استاندارد، نظافت آسان و امکان فروش مجدد.
  • خرید کابینت پیش ساخته، معایب قابل ملاحظه‌ای هم داره. از جمله: محدودیت در ابعاد و رنگ و نوع طراحی، نیاز به خرید از جاهای معتبر، تعمیر دشوار و گاهی دوام پایین.
  • و به طور خلاصه: کابینت آماده، سرعت انتخاب، خرید و نصب بالاتری داره!

با تمام این صحبت‌ها، به نظر شما کابینت اماده گزینه مناسبی برای آشپزخانه منزل شما به حساب میاد یا نه؟!

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments