4.7 0

چگونه از شر زنگ زدن لولای کابینت و کمد خلاص شویم؟

  16 اردیبهشت 1402     -      تاریخ انتشار:  14 اردیبهشت 1402
مقایسه لولای کابینت تمیز و زنگ زده

شاید روبرو شدن با صحنه زنگ زدن لولای کابینت آشپزخانه و کمد دیواری بعد از مدتی استفاده، چیز عجیب و غریبی نباشد، اما قطعاً آزار دهنده است! چرا که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای درب‌ها نظیر جیر جیر کردن، کند شدن حرکت آن‌ها و … می‌شود که قطعا هر کسی را کلافه می‌کنند. در چنین شرایطی اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چطور می‌توان از شر این زنگ زدگی‌ها خلاص شد؟

برای همین ما در این مطلب قصد داریم روش‌های پاک کردن زنگ زدگی‌های لولاها را به شما آموزش ‌دهیم. درباره دلایل زنگ زدن لولاها و روش‌های جلوگیری از بروز آن‌ها و قیمت لولای ضد زنگ هم صحبت می‌کنیم. پس چشم از این نوشته بر ندارید، زیرا اطلاعات بسیار مفیدی در انتظار شماست!

دلایل زنگ زدن لولای انواع کابینت و کمد چیست؟

زنگ زدن لولای کابینت و کمد، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در قسمت درب این وسایل دیده می‌شود و می‌تواند شکل و شمایل ناخوشایندی ایجاد کند. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، لازم است که با عوامل زیر که موجب زنگ زدن لولای کابینت روشویی، زنگ زدن لولای کابینت حمام و همچنین کمد می‌شوند آشنا شوید:

  • تماس با رطوبت و خشک نکردن لولاها
  • تمیز کردن آن‌ها با اسپری‌ها و مواد شوینده قوی
  • استفاده نکردن از لولای ضد زنگ
  • پاک نکردن به موقع آثار زنگ زدگی لولاها

بعد از آشنایی با اصلی‌ترین دلایل زنگ زدن لولای کابینت، نوبت به شناخت روش‌های جلوگیری از ایجاد آن می‌رسد.

بهترین روش‌های جلوگیری از زنگ زدن لولای کابینت چیست؟

گسترش زنگ زدگی لولای کابینت آشپزخانه یا کمد دیواری، علاوه بر ایجاد ظاهری نامطلوب، می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیاندازد. پس باید حتماً با راهکارهای کاربردی زیر، از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید:

  1. خشک کردن لولای کمد و کابینت بلافاصله بعد از برخورد با رطوبت
  2. استفاده از پوشش محافظ برای روی لولاها
  3. بررسی مداوم لولاها برای اطمینان از زنگ نزدن آن‌ها
  4. رنگ کردن لولای درب کابینت و کمد
  5. استفاده نکردن از شوینده‌های قوی

با ما همراه باشید و درباره هر یک از این راهکارها اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید از زنگ زدن لولاها جلوگیری کنید.

1.    خشک کردن لولای کمد و کابینت بلافاصله بعد از برخورد با رطوبت

همانطور که می‌دانید، آب و رطوبت دشمن فلزات و آهن آلات هستند! پس باید به محض برخورد رطوبت با لولاها، بلافاصله لولاها را خشک کنید. در ضمن حتماً پس از هر بار تمیز کردن لولا‌ها با دستمال مرطوب، آن‌ها را به خوبی خشک کنید.

2.    استفاده از پوشش محافظ برای روی لولاها

برای جلوگیری از زنگ زدن لولاها می‌توانید روی آن‌ها را با یکسری مواد محافظ پوشش دهید. برای مثال استفاده از لایه‌های محافظی همچون کیلر، لاک‌های براق کننده و یا گریس برای روی لولاها، باعث پیشگیری از زنگ زدن آن‌ها می‌شود.

پوشاندن لولای کابینت و کمد با مواد محافظی مثل گریسحتی در صورتی که تهیه این مواد محافظ لولا برای شما سخت است، می‌توانید با روغن کاری لولاها هم، جلوی زنگ زدن آن‌ها را بگیرید.

3.    بررسی مداوم لولاها برای اطمینان از زنگ نزدن آن‌ها

از آنجایی که زنگ زدگی می‌تواند به سرعت در تمام بخش‌های لولاها پخش شود، لازم است که لولاهای کابینت و کمد را به طور منظم بررسی کنید تا اگر سطحی از آن‌ها زنگ زد، سریعاً بتوانید آن را پاک کنید. با این کار جلوی زنگ زدن لولاها را می‌گیرید.

4.    رنگ کردن لولای درب کابینت و کمد

رنگ کردن لولای درب کابینت حمام، روشویی و کمد، باعث ایجاد یک لایه محافظ، بین اکسیژن محیط و سطح لولاها می‌شود. در نتیجه لایه رنگ اجازه نمی‌دهد که  لولاها زنگ بزنند و جلوی این مشکل را می‌گیرد.

5.    استفاده نکردن از شوینده‌های قوی

اگر جزو کسانی هستید که برای شستشوی لولاهای کابینت و کمد، از شوینده‌ها و اسپری‌های قوی استفاده می‌کنید، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. زیرا با این کار، روند زنگ زدن لولای کمد و کابینت را سرعت می‌بخشید! پس سعی کنید از پاک کننده‌های مخصوص این کار استفاده نمایید.

لولای زنگ زده کابینت آشپزخانهتا اینجا نکات زیادی را در مورد زنگ زدن لولای درب کابینت و کمد گفتیم. اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا با اینکه در بازار لولای ضد زنگ وجود دارد، اما خیلی‌ها از آن استفاده نمی‌کنند! در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

چرا از لولای ضد زنگ در ساخت کابینت استفاده نمی‌شود؟

اگرچه لولاهای ضد زنگ عمر طولانی‌تری دارند و در برابر فرآیند اکسیداسیون مقاوم هستند و زنگ نمی‌زنند، اما این لولاها یکسری نقطه ضعف هم دارند. وجود چنین کاستی‌های باعث شده که استفاده از لولاهای ضد زنگ خیلی در ایران رایج نباشد. برخی از مهم‌ترین معایب لولای ضدزنگ عبارت‌اند از:

  1. برای خرید لولاهای ضد زنگ کابینت و کمد، باید هزینه زیادی پرداخت کنید.
  2. این لولاها اغلب وارداتی هستند و در ایران به سختی یافت می‌شوند.
  3. این لولاها وزن سنگینی دارند و به مرور زمان باعث افتادگی درب می‌شوند.
  4. اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نشود، به راحتی دچار لکه و خراش می‌شوند.

با توجه به نکات فوق می‌توان نتیجه گرفت که هر چند این لولاها در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند، اما ایراداتی مثل گران قیمت بودن و حساسیت آن‌ها در برابر خراش و خوردگی باعث می‌شود که در ساخت کابینت و کمد دیواری از این لولاها استفاده نشود. اما با این حال اگر قصد خرید این لولاها را دارید، در ادامه قیمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

قیمت روز انواع لولای ضد زنگ چند است؟ + عوامل تاثیرگذار بر قیمت

اگر به دنبال استعلام حدود قیمت لولای ضد زنگ هستید، کافی است به جدول زیر توجه کنید. (این جدول توسط تیم کاربلد سلام ساختمان طراحی شده و به روزترین حدود قیمت لولای ضد زنگ در آن جمع آوری شده است.)

تاریخ به روز رسانی قیمت‌ها: 13/02/1402

بازه قیمتینوع لولاکشور سازندهقیمت (تومان)
حداقل قیمتلولا گازور استیل 304 ملونی 4008چین130,000
حداکثر قیمتلولا مخفی PIVOT فانتونیآلمان2,700,000

پس تعیین قیمت دقیق انواع لولای ضد زنگ کابینت و کمد، به عوامل مختلفی بستگی دارد، برای مثل عوامل زیر در تعیین قیمت این لولاها نقش دارند:

  • کیفیت محصول و برند سازنده آن
  • ایرانی یا خارجی بودن
  • مدل و جنس لولا
  • ضخامت لولا
  • و…

در نهایت به دلیل نوسانات شدید قیمت، برای اطلاع از قیمت دقیق لولاهای ضد زنگ درب کابینت و کمد، باید قبل از خرید حتما با مراجع مربوطه در این زمینه تماس بگیرید.

برای تمیز کردن لولای کابینت از چه موادی می‌توانید استفاده کنید؟

شما هر چقدر هم که رعایت کنید، باز هم ممکن است با زنگ زدن لولای درب انواع کابینت و کمد برخورد کنید و با باز و بسته کردن درب‌ها، صداهای آزاردهنده‌ای بشنوید. بنابراین لازم است بدانید که به کمک چه موادی می‌توانید لولاها را تمیز کنید. در ادامه برخی از راهکارهای تمیزکردن لولاها را بررسی می‌کنیم.

  1. محلول سرکه و آب گرم: اولین راهکار تمیز کردن لولاها، استفاده از محلول سرکه و آب گرم است. در این روش پس از باز کردن لولاها و قرار دادن آن‌ها در محلول سرکه و آب گرم به مدت چند ساعت، لولاها را به مدت یک ساعت دیگر درون محلول آب گرم و مایع شوینده بگذارید. حالا بعد از تمیز شدن لولا‌ها، آن‌ها را آبکشی و خشک کرده و بعد مجدداً نصب کنید.
  2. محلول آب و جوش شیرین: ابتدا از ترکیب آب و جوش شیرین، خمیر ضخیمی درست کنید و بعد آن را مدتی روی قسمت‌های زنگ زده قرار دهید. هر زمان که این نواحی زنگ زده شل شدند، می‌توانید خمیر را بردارید و محل را تمیز کنید.
  3. ماده هیدروژن پراکسید: هیدروژن پراکسید را روی سطوح زنگ زده لولا بمالید و بعد از چند دقیقه، با برس فولادی سطح را تمیز کنید تا اثری از زنگ زدگی باقی نماند.
  4. نمک و عصاره لیمو: ابتدا روی بخش‌های زنگ زده لولای کابینت و کمد، کمی نمک بپاشید و بعد عصاره لیمو را روی آن بچکانید. حالا اگر بعد از 2 الی 3 ساعت سطح مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز و خشک کنید، می‌بینید که نواحی زنگ زده به خوبی پاک شده‌اند.
  5. ترکیب سیب زمینی و صابون: به این منظور ابتدا سیب زمینی نصف شده را در صابون قرار دهید و سپس سطح زنگ زده را با آن مالش دهید. بعد سطح را پاک کرده و بلافاصله خشک کنید.
  6. نوشابه گازدار: وجود سیتریک اسید در نوشابه‌ها، باعث می‌شود که این ماده به خوبی از پس پاک کردن سطوح زنگ زده مثل لولای انواع کابینت و کمد بر بیاید. بنابراین یک پارچه را با نوشابه نم‌دار کنید و روی سطح زنگ زده بکشید تا تمیز شود.
  7. سمباده یا سیم ظرفشویی: شما می‌توانید سطوح زنگ زده را با احتیاط با سمباده یا سیم ظرفشویی بسابید و بعد پاک کنید.

در نهایت یادتان باشد که با خرید لولای با کیفیت و همچنین با مراقبت و نگهداری درست، جلوی زنگ زدن لولاها را بگیرید تا نیازی به استفاده از این راهکارها نداشته باشید.

سخن آخر…

ما در این مطلب تلاش کردیم به شما بگوییم که دلایلی مثل خشک نکردن لولاها، پاک کردن آن‌ها با شوینده‌های قوی و … باعث زنگ زدن لولای کابینت می‌شوند. به علاوه گفتیم که چگونه از زنگ زدن لولاهای کمد و کابینت حمام و کابینت روشویی با روش‌هایی مثل رنگ کردن لولاها و … جلوگیری کنید. همچنین گفتیم که چطور لولاها را با موادی مثل محلول سرکه و آب گرم و یا نمک و عصاره لیمو تمیز کنید.

اما تخصص ما به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که سلام ساختمان بزرگ‌ترین مرجع آنلاین معرفی بهترین کابینت سازان در ایران است و شما می‌توانید صفر تا صد کابینت سازی خانه خودتان را به متخصصان ما واگذار کنید. پس همین حالا از طریق این قسمت برای درخواست مشاوره رایگان اقدام کنید تا مشاوران سلام ساختمان در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و نیازتان را برطرف کنند.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: مریم   صبوری
وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments