0

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

  26 فروردین 1403     -      تاریخ انتشار:  26 فروردین 1403
تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

همان طور که می دانید ساندویچ پانل ها در انواع سقفی و دیواری ساخته می شوند و کاربردهای بسیاری را در صنعت ساخت و ساز به خود اختصاص می دهند. فرآیند ساخت آن ها نیز به صورتی است که یک هسته عایق بین دو لایه ورق فولادی قرار می گیرد. ممکن است برخی افراد در زمان خرید هر نوع با مشکل انتخاب مواجه شوند؛ از این رو قصد بررسی تفاوت های ساندویچ پانل سقفی و دیواری را داریم.

ابتدا بهتر است بدانید ساندویچ پانل خصوصا نوع دیواری بیشتر از ورق های آلومینیوم و گالوانیزه تشکیل می شود. در واقع می توان گفت دو طرف ساندویچ پانل دیواری از این ورق های فولادی ساخته می گردد؛ در صورتی که ساندویچ پانل سقفی در انواع مختلفی تولید می شود. به طوری که این نوع سقف ها می توانند به شکل دو طرف ورق، یک طرف ورق یک طرف نایلون، یک سمت ورق یک سمت فویل و به همین ترتیب یک سمت کاغذ و طرف دیگر ورق بسته به نیاز سازه و کاربرد نهایی عرضه شوند. ممکن است برای ساخت ساندویچ پانل از ورق های آلوزینک نیز استفاده شود که مقاومت بسیار بالایی را در برابر عوامل رطوبتی و اکسیدی مانند باران های اسیدی و … به خود اختصاص می دهد.

بهتر است بدانید برای مقاومت بیشتر این محصولات در برابر باران، برف، باد و طوفان های قوی، در تولید ساندویچ پانل های سقفی از گام های بلندتر مانند سه گام یا پنج گام استفاده می کنند. نوع سه گام بیشتر برای مناطق جغرافیایی خشک و کم باران و نوع پنج گام در مناطقی با رطوبت بالا و باران زیاد به کار برده می شود. از این رو میزان عایق بودن و مقاومت ساندویچ پانل سقفی بیشتر از نوع دیواری برآورد شده است.

دیگر تفاوت این دو ساندویچ پانل در محدوده ابعادی می باشد. ساندویچ پانل دیواری در عرض 1 متر، طول 10 متر و ضخامت بین 4 تا 10 سانتی متر تولید می شود؛ در صورتی که نوع سقفی دارای طول 14 متر می باشد و البته سایر ابعاد آن مشابه نوع دیواری است. در زمان نصب این محصولات نیز باید گفت ساندویچ پانل های سقفی به صورت رعایت کردن میزان هم پوشانی ورق ها با یک دیگر ساخته می شوند، اما نوع دیواری به وسیله پیچ های مخفی در لبه ها نصب می گردد تا سطحی صاف و یکپارچه را ایجاد کند.

همچنین از دیگر تمایزهای ساندویچ پانل دیواری و سقفی می توان به کاربرد اشاره کرد. نوع دیواری بیشتر برای ساخت دیوارهای پیش ساخته، سوله های ورزشی، دیوارهای سازه های مدرن، صنعتی، کانکس های مختلف، سردخانه، انبار و هتل به کار برده می شود. درصورتی که ساندویچ پانل سقفی با داشتن گام های ذوزنقه ای و ساخت به صورت اورلپ در ساخت سقف ویلاهای پیش ساز، سقف سوله ها، سالن ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآیند تولید ساندویچ پانل

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

به طور کلی دو فرآیند جداگانه برای تولید ساندویچ پانل وجود دارد. همان گونه که اشاره شد، این صفحات از چند لایه تشکیل شده اند و فرآیندهای مکانیکی مختلفی برای ساخت آن ها وجود دارد. این عملیات ها مکانیزه بوده و در نهایت هر محصول بسته به ساختار و کاربردی که دارد، به صورت اتومات و بدون دخالت اپراتور، در ابعاد، ضخامت، لایه های مورد نظر برای دو طرف بیرونی و لایه هسته که عایق است، ساخته می شود. این دو روش به شرح زیر هستند:

کانتینیوز (پیوسته): این روش برای تولید ساندویچ پانل شامل استفاده از کلاف گالوانیزه یا آلوزینک، پشم سنگ، فوم های پلی اورتان و پلی استایرن و همچنین چسب مخصوص می باشد و به این ترتیب انجام می شود که در ابتدا این مواد از یک سمت وارد دستگاه شده و طی فرآیندی بر روی آن ها فشاری با دمای مناسب اعمال می گردد. پس از این مراحل صفحات پانل از یک سمت دیگر دستگاه با ضخامت و ابعاد مشخص خارج می گردند. به طور معمول دستگاه های مورد استفاده در روش پیوسته و ساخت ساندویچ پانل، پلی یورتان و پلی استایرن هستند.

دیسکانتینیوز (غیر پیوسته): یکی دیگر از روش های اصلی برای تولید ساندویچ پانل، روش غیر پیوسته نامیده می شود و به شکل غیر ممتد صورت می گیرد. مراحل در این روش نیز به صورت مجزا پیش رفته و هر قسمت مانند ورق گالوانیزه، هسته عایق و … کاملاً اختصاصی تولید می گردد. در واقع پس از پایان ساخت هر قسمت، لایه ها به ترتیب بر روی یک دیگر پرس شده و سبب تولید ساندویچ پانل خواهند شد.

تفاوت این دو روش در تفکیک خطوط می باشد. طبیعی است که در روش دیسکانتینیوز هر لایه پس از ساخت به لاین بعدی منتقل شده و هر کدام از این خطوط نیاز به مدیریت و حساسیت بیشتری دارند؛ از این رو نیروی انسانی بیشتری نیز مورد نیاز است. با این وجود روش غیر پیوسته برای تولید ساندویچ پانل نیز با استفاده از دو دستگاه پلی یورتان و پلی استایرن صورت پذیر است.

کاربرد ساندویچ پانل از جنبه های مختلف

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

همان طور که اشاره شد، انواع ساندویچ پانل به صورت سقفی و دیواری وجود دارند. هر کدام از این محصولات دارای مزیت های بسیاری می باشند که آن ها را به کالاهای پرکاربرد در صنعت تبدیل کرده است. از مهم ترین این مزیت ها می توان به سرعت بالای در اجرا، داشتن مقاومت در برابر رطوبت، نفوذ حشرات موذی، آتش سوزی و حرارت های بالا، قابلیت شستشو، فرآیند تولید سریع، ضخامت کم و وزن سبک، کارایی زیاد، حمل راحت، داشتن عایق بندی حرارتی، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و … اشاره کرد. از سوی دیگر به سبب داشتن همین ویژگی ها و استفاده از ورق های گالوانیزه، آلوزینک، آلومینیوم و مواردی از این قبیل، ساندویچ پانل ها کاربردهای بسیاری را در صنایع زیر به خود اختصاص می دهند:

  • سوله سازی
  • ساخت سازه های صنعتی
  • استفاده در سردخانه های کوچک و بزرگ
  • ساختمان های مختلف
  • آشیانه هواپیما، فرودگاه و تجهیزات آن
  • سازه هایی مانند بیمارستان، مراکز درمانی، اقامتگاه، هتل و ….
  • ساخت استادیوم های ورزشی
  • استفاده در سالن های اجتماعات
  • سالن های ذخیره سازی
  • انبارها
  • پروژه های انبوه سازی و …

جمع بندی

در نهایت نیز باید گفت ساندویچ پانل ها امروزه به عضو مهمی از صنایع ساختمان سازی تبدیل شده اند. این محصولات در انواع مختلف سقفی و دیواری و همراه با متریال های مختلفی ساخته می شوند. هر دو نوع از پانل ها به علت به کارگیری پلی پورتان مقاومت بسیار زیادی را در برابر آتش سوزی به خود اختصاص می دهند، اما تفاوت های بسیاری با یک دیگر دارند که در شکل ظاهری، کاربرد، میزان مقاومت و نوع ساخت می باشد.
به طور مثال ساندویچ پانل دیواری برای ساخت دیوارهای مختلف به کار برده می شود و برای یکپارچگی سطح از پیچ های لبه برای نصب آن استفاده می کنند. در صورتی که ساندویچ پانل سقفی برای سقف های مختلف خارجی و داخلی به کار می رود و نصب آن تنها با رعایت هم پوشانی ورق ها با یک دیگر امکان پذیر است. فرآیند تولید این محصولات نیز تحت دو روش پیوسته و ناپیوسته انجام شده که هر دو با استفاده از دستگاه های پلی یورتان و پلی استایرن صورت می گیرند. تفاوت این دو روش با یک دیگر نیز در انجام مراحل تولید است که در روش کانتینیوز همه مواد با هم وارد دستگاه ها می گردند؛ در صورتی که روش دیسکانتینیوز با ساخت هر قسمت به صورت جداگانه و سپس پرس لایه های عایق، هسته، ورق ها و … بر روی یک دیگر انجام می شود.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: علی   رضایی
سلام من علی رضائی هستم، مشاور بازاریابی ، متخصص SEO و کمپین منیجر علاقمند به داستان کسب و کارهاسابقه تحصیلی و حرفه‌ای:دوره لیسانس مهندسی مکانیک خوانده ام و دوران فوق لیسانس به دلیل علاقمندی به کسب و کارها و مارکتینگ سراغ مدیریت کسب و کارها MBA رفتم. فعالیت ام در حوزه مارکتینگ را با اجرای کمپین های Outbound شروع کردم با ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای تلویزیون تاجیکستان اما آینده و قدرت بازاریابی inbound موجب حرکت به سمت SEO و کمپین های دورنگرا هدایت کرد.دستاوردها و افتخارات:دستاوردهایی که در دوران لیسانس موجب شد تا مهندسی مکانیک را بیش از پیش برای من جذاب کند ثبت 8 اختراع در حوزه پهپاد، کشاورزی، صنایع دستی بود که هرکدام در علاقندی من به کسب وکار سهمی بزرگی را داشت. و این تجربیات در اجرای کمپین های گوریلامارکتینگ بسیار کمک کننده بود. دستاوردهایی که در دوران کاری در حوزه بازاریابی داشته ام افتخار همکاری برای مشاوره و اجرا با 30 برند در کشورهای ایران، تاجیکستان و کانادا بوده است.تجربیات شخصی و علایق:علایق من در زندگی به موارد متفاوتی گره خورده است این روزها مطالعات زیادی در خصوص دکوراسیون خانه ، چیدمان و انتخاب دارم و مقالاتی در این خصوص را نیز در صفحات خودم منتشر می کنم .

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments