4.9 0

نمونه های بازسازی: سفری از بازسازی خانه های کوچک تا ویلایی

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  10 فروردین 1402
نمونه های بازسازی: سفری از بازسازی خانه های کوچک تا ویلایی

بازسازی خانه می­تونه به قصد و نیت­‌های مختلفی مثل تغییر دکوراسیون و زیباسازی، تعمیرات و تغییر کاربری انجام بشه. هر نوع تغییری که محیط کلی داخلی یا بیرونی یک فضا رو تغییر بده و به اون جلوه یا کاربردی جدید ببخشه بازسازی محسوب می­شه. فرآیند بازسازی خانه می­تونه شامل تغییرات دکوراسیون داخلی مثل تغییر دادن تعداد و نوع کابینت­‌ها، تیغه کشی دیوار، برداشتن دیوار و حتی عوض کردن کفپوش یا بازسازی نمای ساختمان باشه.

توجه داشته باشین در بازسازی، معمولا نقشه‌های سازه‌ای ساختمان تغییری نمی‌کنن، زیرا این مورد در حوزه صلاحیت مهندس ناظر عمران هست و ایجاد هر گونه تغییری در این مورد، مسئولیت زیادی را به دنبال داره. پس اگه یک خانه نیاز داشته باشه تا نقشه‌های سازه‌ای هم تغییر کنن، دیگه عملا فرآیند بازسازی نیست و حتما حتما باید تایید مهندس ناظر گرفته بشه. در این مقاله می‌خوایم نگاهی کنیم به بازسازی خانه‌های بزرگ و کوچک و ببینیم دنیای این خانه‌ها قبل و بعد از بازسازی چه تغییراتی می کنن.

نمونه های بازسازی خانه کوچک

بازسازی در خانه‌­های کوچک یا همان خانه‌های نقلی علاوه بر زیباسازی بیشتر می­تونه جنبه‌­ی تغییر کاربری داشته باشه، چرا که با بازسازی یک خانه میشه فضای بیشتری رو با همون مقدار متراژ در اختیار افراد ساکن خانه گذاشت. در ادامه 3 مورد از رایج ترین کارهایی که در بازسازی خانه های کوچک باید انجام بدین رو به طور تخصصی تر بررسی می کنیم.

1-  جابجایی دیوارها

یکی از این کارهای رایج برای بازسازی خانه های کوچک، برداشتن دیوار جایی مثل آشپزخانه هست. برداشتن دیوار مثل این میمونه که دو تا فضا مثل آشپزخانه و هال با یکدیگر ادغام بشن و ترکیب بزرگتری بسازن. حتی میشه به جای دیواری که برداشته میشه، کابینت اوپن یا جزیره رو گذاشت و به فضای باقی مانده کارایی بهتری بخشید. این کابینت های اوپن رو معمولا خانم‌های خانه‌دار خیلی دوست دارند، چون هم کاربرد خیلی زیادی دارن و هم فضای هال رو دلنشین تر می‌کنن. بریم با هم چند تا نمونه دیواری که اوپن شده رو بببینیم.

بازسازی خانه 1

همونطور که گفتیم در بعضی مواقع دیوارهای محدودکننده به شکل کابینت هستن و انتخاب کابینت جزیره، یا یک میز جداگانه در گوشه به جای ردیف کابینت‌­های پیشخوان، سد بین هال و آشپزخانه در خانه‌­های کوچک رو از بین می­بره و فضا رو یکدست­‌تر و وسیع­‌تر نشون میده.

بازسازی خانه 2

2- تعویض کابینت‌ها و کمدها

عوض کردن کابینت‌­ها و اندازه ­گیری و ساخت دقیق اون‌ها مطابق با ابعاد آشپزخانه، باعث میشه فضای پرت آشپزخانه کم بشه و اینجوری خانه­‌های کوچک، فضای مفید بیشتری رو در اختیار افراد قرار میدن. البته که استفاده از فضای موجود دیوار و زمین برای کابینت‌­های دیواری و زمینی باید با اصول باشه که حس خفگی بیشتری رو در یک محیط کوچک به وجود نیاره. همینطور تعویض کمدهای اتاق خواب یا جاکفشی می‌تونه منظره جدیدی به خانه کوچک بده و اون رو نسبت به قبل خیلی قشنگ تر کنه.

یکی از ترفندهایی که میشه در خانه‌های کوچک انجام داد این هست که کمدهای اتاق خواب، به جای درب‌های لولایی بازشو، درب ریلی داشته باشند، زیرا در این حالت، فضای اتاق بیشتر استفاده می‌شه و لازم نیست نگران کوچک بودن ابعاد اتاق خواب باشیم.

تصاویر چند تا نمونه عکس کمد ریلی

 

3- تغییر کف پوش و دیوار پوش

خیلی از خانه‌های قدیمی کف پوش‌های سنتی مثل موکت دارند یا کف پوش اون ها خراب شده، اینجاست که با هزینه نسبتا کمی، می‌شه از سرامیک‌هایی با ابعاد کوچک به عنوان کف پوش استفاده کرد. اگر هم بخوایم بیشتر هزینه کنیم، میتونیم از سرامیک‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر (یک متر در یک متر) یا سنگ‌های اسلب (برش هایی بزرگ از سنگ های طبیعی) استفاده کنیم که جلوه خیلی قشنگی به فضای داخلی میدن. همینطور پارکت و کف‌پوش‌های رنگی هم می‌تونن فضا رو زیباتر جلوه بدن. در مقاله زیر، در مورد تفاوت‌های برخی از پرکاربردترین کف پوش ها توضیحاتی رو آوردیم و تصاویر نمونه هایی از اون ها رو برای شما قرار دادیم.

تصاویر چندین نمونه کف پوش

یادمون باشه استفاده از رنگ‌های روشن در خانه‌های کوچک، فضا رو بزرگتر از چیزی که هست نشان میده و به همین دلیل استفاده از این رنگ ها، خیلی توصیه می‌شه. برای پوشاندن دیوارها هم کلی ایده جالب هست که در مقاله انواع رنگ ساختمانی و سایر مقالات مشابه گفتیم. اگرهم جایی از دیوار خراب شده و رنگ اون ریخته، میشه دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی رو نصب کرد که ضد آب هستن.

بازسازی خانه 3

مدل بازسازی خانه ویلایی

خانه­‌های ویلایی چون معمولا بزرگ‌تر هستند، ظرفیت‌های بیشتری برای بازسازی دارن. هم از لحاظ تعمیری که به خاطر عمر بالای اون ها هست و هم از لحاظ زیبایی و تنوع و تغییر کاربری. در ادامه به بررسی 3 مدل بازسازی در خانه های ویلایی می پردازیم.

1- تغییر نمای بیرونی ساختمان

از جمله ساده­‌ترین کارهایی که در بازسازی خانه­‌های ویلایی می‌تونین انجام بدین، ایجاد تغییرات ظاهری در رنگ و نمای ساختمان است. همچنین زنده کردن و نو کردن بخش­‌هایی از ورودی خانه با ایجاد یکسری تغییرات در جزئیات کوچک، جزو همین کارهای ساده برای بازسازی به حساب میان. برای نمونه این جزئیات می­تونه شامل:

  •  یک سنگ نمای شیک و یا ورودی تجملاتی‌­تر باشه که ورود به منزل رو با عبور از بین گل‌ها و گیاهان، زیباتر نشان بده.
  •  سنگ­‌های منظم و مشخص‌­تری باشه بین چمن­‌ها، برای ایجاد جلوه­‌ی جدید و زیبا در فضای بیرونی خانه ی شما.
  •  حتی استفاده کردن از نمای شیشه ای باشه. زیرا استفاده از شیشه برای نشان دادن نور محیط داخل، محیط داخل رو هم جزوی از نمای بیرونی ساختمان می‌کنه. البته نه به این معنا که میشه داخل رو دید و کنجکاوی کرد، بلکه فقط در حد تلفیق نور گرم و زنده­‌ی محیط داخل با نمای بیرون.

بازسازی خانه 5

بازسازی خانه 6

  • یکی دیگه از تغییرات جزئی در بازسازی خانه، نصب یک درب خوشرنگ هست که جلب توجه می‌کنه. خانه­‌ی عکس پایین به خاطر درب های خاص و همچنین نورپردازی جذاب، می­تونه در هر خیابانی کاملا مشخص و متمایز باشه. نورپردازی این خانه اگرچه در شب جلوه‌ی بیشتری داره اما درب ورودی قرمزرنگ و درب چوبی پارکینگ، در نور روز هم مشخص هستن.

بازسازی خانه7

گاهی اوقات هم بازسازی فقط در بازسازی نمای ساختمان ویلایی خلاصه میشه. به هر حال فرسایش و کهنه شدن متریال نمای خانه به اون جلوه­‌ی یک خانه­‌ی فرسوده رو می‌ده که توجه هیچکسی رو به خودش جلب نمیکنه. اما در نهایت با عوض کردن نمای قدیمی و انجام بازسازی، میتونید اطرافیان رو کلاً با یک خانه‌­ی دیگه روبرو کنین، به طوری که از دیدن خانه‌ی بازسازی شده بسیار حیرت کنن و محو زیبایی اون بشن.

بازسازی خانه 8

2-  دکوراسیون داخلی خانه ویلایی:

یکی دیگه از مدل های بازسازی خانه های ویلایی، مربوط به تعمیرات خانه‌هایی هست که مثلاً نیمی از ساختمان سر پا هست و سایر بخش های آن خراب و ویرانه هستند. در این شرایط، هم برای حفظ بافت اصلی بخش سالم خانه و هم برای اینکه در هزینه‌ها صرفه جویی کرده باشیم، میتونیم با یک مقدار خلاقیت، رنگ یا متریال جدیدی رو برای بخش های تعمیری اتخاب کنیم که البته با فضا و هدف هم سازگاری داشته باشه. رنگ قهوه‌­ای چوب و رنگ آبی نفتی روشن همیشه ترکیب دلخواه و زیبایی رو با هم می­سازن.

بازسازی خانه 9

به عنوان یک نکته باید بدونیم که بعضی اوقات برای تغییر دادن و بازسازی خانه­‌های ویلایی، خود ما نمی­تونیم دست به کار بشیم و نظر بدیم، چون بحث مطرح در بازسازی این مدل خانه‌­های ویلایی، تغییر طراحی و حتی بهسازی سازه‌ای اون‌ها هست. در این مواقع به دلیل جزییات زیادی که خانه های ویلایی دارن، باید از طراحان و متخصصان کمک بگیریم تا شکل کلی خانه رو عوض کنن. در ادامه به صورت دقیق تر به بررسی جزییات خانه های ویلایی می پردازیم.

چرا بازسازی دکوراسیون داخلی خانه های ویلایی جزییات بیشتری داره؟

خانه های ویلایی جزئیات بیشتری نسبت به خانه های آپارتمانی و کوچک دارن، زیرا:

  1. در خانه های ویلایی فضاهای بزرگ تری داریم.
  2. معمولا دسترسی ها در خانه های ویلایی محدود تر است. به این معنا که چون نقشه های این خانه ها قدیمی هستن و معمولا نقشه ها متناسب با عرف زمان خودشان بوده اند، دسترسی به این نقشه های قدیمی و تغییر دادن اون ها کار دشواری هست. در ادامه چند مثال برای درک بیشتر این موضوع آوردیم:

مثلا در نقشه های قدیمی اگه ساختمانی دوبلکس باشه، معمولا راه پله های کوچکی داره، درب های ورودی کوچک هستن و تغییرات این موارد همگی نیازمند بررسی مسائل معماری و حتی سازه ای ساختمان هستن. یا به عنوان مثال اگه میخوایم که یکی از پله های طبقات بالا در یک خانه دوبلکس رو جابجا کنیم، باید دقت کنیم که این پله متصل به دیوار باربر که وزن ساختمان رو تحمل میکنه نباشن، برای همین توصیه ما این هست که در بازسازی خانه های ویلایی که تغییراتی در حوزه دیوارها صورت می گیره، حتما از مهندس سازه مشورت گرفته بشه، مخصوصا زمانی که نیاز داریم تا جابجایی دیوار صورت بگیره. حتی دیوارهای بسیاری از اتاق های ساختمان های قدیمی نیز، دیوارهای باربر هستن و وزن طبقات بالا و سقف روی این دیوارها قرارگرفته و هر گونه تغییر غیر اصولی، میتونه منجر به ریزش کل ساختمان بشه. پس دقت کنید که جزییات سازه ای در خانه های ویلایی خیلی بیشترهستن.

3. نکته ی بعدی در مورد مسئله‌ی نقشه های تاسیساتی هست. در خانه های ویلایی معمولا تاسیسات برق و تاسیسات آب و فاضلاب، نیاز به اصلاح دارن و چون نقشه‌ی این خانه ها موجود نیست و خانه ها قدیمی هستن، حتما باید قبل از اجرای کار، نقشه وضع موجود توسط یک متخصص برداشت بشه و هرگونه تغییری که صورت می‌گیره بر اساس تایید مهندس طراحِ برق و تاسیسات مکانیکی باشه. دقت کنید وقتی می‌خواین در حوزه های بالا اصلاحات و تغییرات اساسی رو انجام بدین، حتما از این دو متخصص برق و تاسیسات تاییدیه بگیرین که خدایی نکرده یک وقت مشکل و حادثه ای پیش نیاد.

مطلب ترفندهای بازسازی ساختمان هم میتونه اطلاعات خوبی به شما بده.

3- محوطه سازی حیاط خانه‌های ویلایی

محوطه سازی حیاط خانه های ویلایی شامل 2 مرحله اصلی زیر میشه:

1- کف سازی و دیوارسازی محوطه:

به این معنی است که ما کف محوطه و حیاط رو مثلا سنگ، موزاییک و یا مصالح این چنینی بکنیم. معمولا سنگ و موزاییک دوتا از متداول ترین پوشش هایی هستن که برای کف سازی در محوطه استفاده میشن.از نظر قیمتی معمولا موزاییک از سنگ ارزان تر هست ولی سنگ تنوع بیشتری داره که قیمت های هر نوع هم خیلی متفاوت هست.

همینطور دیواره های محوطه رو هم معمولا سنگ یا آجر می کنن. سنگ وآجر دوتا از پرطرفدارین  مصالح هستن، به ویژه آجرهای نسوزی که رنگ های قرمز دارن و معمولا برای دیوارها در ترکیب با سنگ استفاده میشن. توصیه جدی این هست که از سنگ های تراورتن برای دیواره ها یا کف ها استفاده بشه، چون این سنگ ها مقاومت بیشتری در برابر سرما و یخ زدگی دارن. و برعکس سنگ های مرمر و سنگ های گرانیت برای بیرون ساخمان که درجه حرارت کم میشه اصلا مناسب نیستن و مورد تایید نمی‌باشن.

2- کاشت گیاهان و ایجاد فضای سبز:

مرحله بعدی کاشت گیاهان و ساخت و زیباسازی فضای سبز هست. یعنی بعد از اینکه کفسازی رو انجام دادیم، یکسری فضاهایی رو میذاریم برای کاشت گل ها و گیاهان. در ضمن طراحی فضای سبز مثل طراحی دکوراسیون داخلی یک تخصص هست و توصیه میشه که حتما از متخصصین این کار که مهندسان معماری هستن استفاده بشه. نظرات این متخصصین میتونه به بهینه سازی فضا کمک کنه و زیبایی بیشتری رو به محیط ببخشه. همچنین استفاده از باربیکیو، آلاچیق، آتشگاه و روشورهای سنگی در محوطه، میتونه زیبایی خاصی به فضای محوطه ببخشه و اون رو از حالت یک فضای سبز عادی خارج کنه.

یکی دیگه از مهم ترین موارد این هست که دسترسی بین فضاهای داخل محوطه حتما باید بهینه باشه. به عنوان مثال از الاچیق به باربیکیو حتما یک دسترسی پیاده رو باید گذاشته بشه که مشکلی در رفت و امد ها پیش نیاد. خیلی وقت ها درخت ها مانع رفت و آمدِ آسان میشن و افرادی که در باربیکیو غذایی درست می کنن، نمیتونن به راحتی اون رو به آلاچیق منتقل کنن.

بازسازی خانه 10

بازسازی خانه 11

جمع­‌بندی

بازسازی گستره­‌ی بزرگی از فعالیت های ساختمانی رو در بر می­گیره و می­تونه شامل انواع و اقسام اقداماتی باشه که یا ظاهر و یا کاربرد فضا رو در یک خانه تغییر میدن. خانه‌­های کوچک به خاطر کمبود فضا و ایده­‌های مبتکرانه، و خانه­‌های ویلایی به خاطر مستعد بودن خرابی و باز بودن دست در تغییر، جذابیت های خودشون رو دارند.

اگه در حال برنامه ریزی برای انجام بازسازی در خانه خودتون هستین، حتماً مطلب زیر رو بررسی کنید. در این مطلب ما نکات حیاتی و قیمت انواع بازسازی رو با شما درمیان گذاشتیم:

قبل از انجام بازسازی باید چه چیزهایی رو بدونیم تا سرمون کلاه نره؟

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments