4.7 0

بازسازی سرویس بهداشتی چه مراحل و هزینه هایی دارد؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  27 مهر 1400
مهم‌‌ترین نکات در بازسازی سرویس بهداشتی وحمام!

بازسازی ساختمان به ویژه فضاهای داخلی آن، اهمیت خیلی زیادی داره. تصور کنید در خانه‌ای نوساز زندگی می‌کنید. همه چیز جدید و مدرن هست امّا دیوارها ترک برداشته و سقف نم زده باشه یا با وجود صرف هزینه‌ی زیاد، طرح و رنگ و متریال مورد استفاده در دکوراسیون اتاق‌ها و آشپزخانه، ترکیب چشم‌نوازی نداشته باشن. حالا در مقابل، فکر کنید در خانه‌ای چند سال ساخت ساکن هستین. خانه‌ای که با مشورت و کمک متخصصین حرفه‌ای به شکل 0 تا 100، بازسازی ساختمان شده. زیرساختی قدیمی داره امّا از سقف تا کف اون به خوبی بازسازی و تعمیر شده. شما زندگی در کدام خانه کدام خانه رو ترجیح می‌دین؟!

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام (3)

چه بسا منازل نوسازی که به خاطر طراحی نامناسب یا عدم توجه و مراقبت ساکنین آن‌ها، فضایی مرده با تجهیزاتی آسیب دیده دارند. جلوه داشتنِ محیطِ منزل، مقوله‌ای کاملا مجزا از عمر ساختمان و گران‌قیمت بودن اون هست. همه قبول داریم. درسته؟! پس می‌شه خانه‌ای قدیمی داشته باشیم امّا با رسیدگی کافی و مراقبت ویژه، اون رو تبدیل به خانه‌ای دلنشین و دوست داشتنی کنیم.

بازسازی حمام (2)

چرا باید سرویس بهداشتی و حمام رو بازسازی کنیم؟

از فضاهای ساختمان که معمولاً به بازسازی و مراقبت مرتب احتیاج دارن، سرویس بهداشتی و حمام هستن. اگرچه در طول روز، زمان محدودتری رو در این مکان‌ها سپری می‌کنیم، امّا این فضاها تعیین کننده‌ی بخش زیادی از آسایش و سلامت جسم و روان ما هستن. در بازسازی سرویس بهداشتی و حمام هم، مثل هر بخش دیگه‌ای از منزل، می‌شه با توحه به راهنمای بازسازی ساختمان و استفاده از روش‌هایی بسیار ساده و پیش پا افتاده، فضای این بخش‌های خانه رو از این رو به اون رو کرد! این روش‌ها چی هستن؟ صبور باشید تا براتون بگیم!

بهتر است در ابتدا، عواملی که ما رو ناچار به بازسازی سرویس بهداشتی و حمام منازل می‌کنن، بشناسیم. این عوامل رو می‌شه در 4 مورد کلی خلاصه کرد:

  1. قدیمی شدن طراحی و دکوراسیون اون‌ها (می‌تونه باعث دل‌زدگی بشه)
  2. فرسودگی تجهیزاتی مثل کاشی، کف پوش، شیرآلات و …
  3. فرسایش و ترک خوردگی لوله‌های آب و فاضلاب
  4. محدود بودن فضای سرویس بهداشتی و حمام و ضرورت ایجاد تغییراتی در دکوراسیونبازسازی سرویس بهداشتی (2)

چه کارهایی مشمول بازسازی سرویس بهداشتی و حمام می شوند؟

به طور کلی، بازسازی سرویس بهداشتی و حمام رو می‌شه در مراحل مختلفی مثل بازسازی لوله‌کشی آب و فاضلاب، تعویض شیرآلات، توالت فرنگی و سایر تجهیزات، تغییر کاشی یا کف‌پوش‌ها و اعمال تغییرات در نورپردازی خلاصه کرد.

اما قبل از هر چیز…

قبل از هرچیز، بررسی لوله‌ کشی آب و فاضلاب، کاری بسیار ضروری محسوب می‌‌شه. پس بهتر است قبل از اینکه چیزی رو بازسازی کنین یا برای خرید وسایل هزینه کنین، از سلامت لوله‌ها در زیرِ کار مطمئن بشین و اگه تخصص کافی ندارین، از یک لوله‌کش کمک بگیرین. لوله‌های فرسوده یا لوله‌هایی که دچار ترک شدن، باید با لوله‌های نو تعویض بشن.

5 مرحله مهم در بازسازی سرویس بهداشتی و حمام چیست؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل 5  مرحله مهم در بازسازی سرویس بهداشتی و حمام بپردازیم که گاهی حتی میشه این مراحل رو بدون تخریب سرویس بهداشتی و حمام هم اجرا کرد. این مراحل عبارتند از:

1. تغییر دیوارپوش

نصب دیوارپوش، معمولاً قبل از سایر مراحل بازسازی‌ (مثل نصب کف پوش و …) صورت می‌گیره. دیوارپوش‌های رایج در حمام و دستشویی هم، باید در برابر رطوبت مقاوم باشن. تایل‌های سنگی، لمینت، پی وی سی، شیشه و کاشی، از جمله دیوارپوش‌هایی هستن که این ویژگی رو دارن. انتخاب طرح و رنگ این دیوارپوش اهمیت خیلی زیادی داره. چون فضای سرویس بهداشتی و حمام معمولاً فضایی کوچک هست و می‌شه با انتخاب رنگ‌های روشن و استفاده از کاشی‌های درشت، این فضاها رو بزرگ‌تر جلوه داد.

قیمت انواع دیوارپوش‌ها نیز کاملا متفاوت است. به طور مثال، کاشی‌های سرامیکی و چینی تنوع بیشتر و قیمت‌ تمام شده‌ی کمتری دارن و کاشی‌های سنگی گران قیمت‌تر هستن.

لازم به یادآوری هست که استفاده از چسب‌های آب بندی برای پر کردن فضای بین کاشی‌ها، مانع نفوذ آب به زیر ساختمان می‌شه و استفاده از اون‌ها رو توصیه می‌کنیم.

بازسازی سرویس بهداشتی (1)

پیشنهاد دیگه برای بازسازی دیوارها، استفاده از استیکرهای کاشی هست. اگه دوست ندارین تغییرات اساسی در خانه داشته باشین ولی خواهانِ طرحی نو هستین، این استیکرهای ضد آب سریع‌ترین و راحت‌ترین گزینه به حساب میان. زیرا می‌شه در طرح‌های دلخواه شما چاپ بشن و نصب اون‌ها هم تخصص خاصی نمی‌خواد. فقط حین شستشوی دیوارها، دقت بیشتری داشته باشین تا خدایی نکرده از دیوار جدا نشن.

2. بازسازیِ کف سرویس بهداشتی و حمام

کف یک فضا، در نگاه اوّل، شاید از پیش پا افتاده‌ترین چیزها به نظر بیاد. در حالی که بعد از تغییر جنس کف، تغییری اساسی در حس و حال اون فضا رو شاهد هستیم. مشخصاً در سرویس بهداشتی و حمام، کف علاوه بر تاثیر چشمگیری که روی ظاهر فضا داره، به علت ارتباط مستمر با آب و رطوبت و اینکه مدام شستشو و نظافت می‌شه، لازم است که جنس مناسب و مرتبط با کاربرد موردنظر ما رو داشته باشه. و اینجاست که انتخاب متریال برای ما اهمیت پیدا می‌کنه. پس باید دو موضوع رو مد نظر داشته باشیم:

1- یکی زیر ساخت کف، که نه تنها در زمان ساخت بنا مورد توجه هست، بلکه باید حین بازسازی کف ساختمان و قبل از انجام هر کاری، روی آن نظارت بشه. سپس در صورت نیاز، تعمیر یا تقویت بشه. چون اگه عایق‌بندی و شیب زیرساخت به درستی اجرا بشه، مصالح روی کار دیرتر آسیب می‌بینن و نیاز به بازسازی مجدد به تعویق می‌افته.

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام (2)

خب. این شد مورد اوّل. مورد دوم چیه؟

2- بله! کف پوش و مصالح مورد استفاده روی کار. کف‌پوش‌های مورد استفاده، معمولا از انواع: بتنی، سنگی، سه بعدی و یا چوبی ضد آب هستن. امّا همون طور که می‌دونین، کفپوش‌های سرامیکی، درکشور ما بیشترین کاربرد رو دارن. بد نیست بدونین که طبق تجربه، نصب کاشی با چسب، نتایج بهتری داره. این چسب‌ها قدرت چسبندگی و استحکام فوق‌العاده خوبی دارن، کار با اون‌ها راحت‌تر هست و در زمان کمتری اجرا می‌شن و همچنین در مقایسه با نصب ملات، نصب ارزان قیمت‌تری دارن.

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام (1)

نکته‌ی مهمی که در نصب کف پوش سرویس بهداشتی و حمام اهمیت داره، رعایت درصد شیب برای حرکت آب هست. طبیعتاً این رو هم می‌دونیم که باید قبل از کندن کف پوش قبلی و نصب کف پوش جدید، تمام تجهیزات سرویس بهداشتی یا حمام رو از این محیط‌ها خارج کنیم.

3. نوسازی شیرآلات در سرویس بهداشتی و حمام

حالا می‌پردازیم به یکی از تعیین‌کننده‌ترین و البته گران‌قیمت‌ترین بخش‌ها! شیرآلات عمدتاً از جنس استیل زنگ نزن هستن و در رنگ‌های نقره‌ای، سفید، کِرِم و طلایی عرضه می‌شن. برنج، مس و برنز هم در ساخت شیرآلات به کار می‌رن.

برچسب کاشی

با گذر زمان، شیرآلات فرسوده می‌شن و علاوه بر ظاهر ناخوشایند، به خاطر رسوبات موجود در آبِ لوله‌کشی، به مرور زمان برای سلامتی مناسب نخواهند بود و لازم است اون‌ها رو تعویض کنیم.

راهنمای بازسازی سرویس بهداشتی بدون تخریب (1)

شیرآلات چشمی، کاربری راحت‌تری دارن و می‌تونن از هدر رفت آب جلوگیری کنن، امّا متاسفانه به علت گران قیمت بودن، برای بازسازی برخی منازل توصیه نمی‌شن.

4. طراحی نورپردازی سرویس  و حمام

سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها، به خاطر نبود نور کافی، همیشه تاریک هستن و وجود نورپردازی در این فضاها، اهمیت خیلی زیادی داره. بنابراین می‌شه با کمی خلاقیت و استفاده از تجهیزات نورپردازی مناسب، فضای فوق‌العاده قشنگی رو برای این بخش های خانه به وجود بیاریم. در این راستا لامپ‌های توکار، لامپ‌های دیواری در رنگ‌های سفید، زرد و خنثی می‌تونن انتخاب‌های خوبی باشن. تا شما چی بپسندین!

بازسازی سرویس بهداشتی کوچک

5. بهبود و تعمیر سیستم تهویه و هوا کش

این مرحله، معمولاً از آخرین مراحل بازسازی محسوب می‌شه. هواکش در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها اهمیت ویژه‌ای داره و علاوه بر تهویه‌ی هوا، رطوبت موجود در این فضاهای بسته رو هم کنترل می‌کنه تا شاهد آسیب کمتری به تجهیزات، شیرآلات، سقف و … باشیم.

و در آخر…

بهتر است قبل از بازسازی هر قسمت از سرویس بهداشتی یا حمام، آب و برق این قسمت‌ها رو قطع کنیم تا با خیالی راحت و با رعایت نکات ایمنی به بازسازی بپردازیم. و اینکه یادمون باشه بازسازی منزل، همیشه کاری هزینه‌بر، فرسایشی یاگران قیمت نیست و می‌تونیم فقط با مدیریت صحیح و داشتن فکری خلاق، فضایی کاملا مناسب رو ایجاد کنیم.

راهنمای بازسازی سرویس بهداشتی بدون تخریب (2)

این هم از پیشنهادهای سلام ساختمان برای بازسازی بهینه‌ی سرویس بهداشتی و حمام! امیدواریم مطلب مفیدی بوده باشه و با شناخت هرچه بهتر موارد بازسازی فضای داخلی و متریال‌های مورد استفاده، راه رو کمی برای شما روشن کرده باشیم.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments