4.4 0

0 تا 100 سبک دکوراسیون داخلی روستیک (روستایی)

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  14 مهر 1400
0 تا 100 سبک دکوراسیون داخلی روستیک (روستایی)

وقتی صحبت از سبک های دکوراسیون داخلی میشه، احتمالا بارها و بارها سبک روستایی یا روستیک به گوشتون خورده اما نمی‌دونید دقیقا چه سبکی هست و چه ویژگی‌هایی داره. خب شما حق دارید، چون سبک روستیک از اون سبک‌هایی هست که تشخیصش یک مقدار دشواره. این سبک طبف گسترده‌ای از سبک‌ها و عناصر رو در بر می‌گیره که به نوعی به زندگی روستایی اشاره دارن. مثلا کمی از ویژگی‌های سبک کانتری، آجرکاری و سقف چوبی اسکاندیناوی، رنگ سفید فضای داخلی و پنل‌های چوبی سبک انگلیسی همه و همه می‌تونن بخشی از سبک روستیک رو شکل بدن.

سبک روستیک (1)

اصلی ترین ویژگی‌های سبک روستیک چیست؟

طبیعی بودن، ظرافت آزادانه (منظور در قید و بند خطوط و اصول مثل سبک دکوراسیون مدرن نیست)، حس لمس زبری و خشنی عناصر و متریال طبیعی و قدیمی بودن توصیفات متداول سبک روستیک هستن. صرف نظر از تنوع سبکی در روستیک، این سبک تاکید ویژه‌ای به زیبایی طبیعی و زمختی داره که یاد طبیعت و زمان‌های گذشته رو در ذهن ما زنده می‌کنه. اکثر عناصری که در سبک روستایی استفاده میشه، مستقیما از زمین سرچشمه می‌گیرن و گاها به نظر می‌رسه خیلی از وسایل کار دست باشن، در نتیجه سبک روستیک رو ارگانیک می‌دونیم.

سبک روستیک (2)

سبک روستیک از کجا پیدا شد؟

اسم سبک روستیک از یک کلمه فرانسوی به نام «rustique» گرفته شده و در اصل رواج این سبک در آپارتمان‌ها و خانه‌های مسکونی به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گرده که افراد برای خانه‌های خودشون مبلمانی سنگین و دکور و ظروفی خشن رو انتخاب می‌کردن که فضایی طبیعی رو به وجود میاورد و این در میانه یک شهر کمی غریب به نظر می‌رسید.

سبک روستیک رو چطور میشه توصیف کرد؟

دکوراسیون داخلی Rustic ترکیب کاملی از طراحی راحت و آرامش‌بخش، دکوری کاربردی هست که یک فضای داخلی گرم و روستایی رو فراهم می‌کنه. متریال طبیعی به عنوان پایه و نقطه شروعی برای طراحی روستیک به کار میرن و با زیبایی واقعی طبیعی، فضایی دنج به وجود میارن. یک خانه روستیک رو تصور کنید؛ آتش باز شومینه، تیرهای سقفی بلوط، اثاثیه راحت و ….کاستی‌ها در این سبک به حُسن تبدیل میشن؛ مثلا اگر یک طاقچه بلا استفاده دارین، می‌تونین اون رو به قفسه کتابخونه‌ای تبدیل کنین یا اگر چندین کابینت قدیمی دارین، میشه اون‌ها رو با کمی تعمیر در بین کابینت‌های جدید جای داد.

سبک روستیک (3)

اگر بخوایم یک تصویر کلی از دکوراسیون داخلی خانه به سبک روستیک ارائه بدیم، احتمالا خلاصه ویژگی‌های اون به شرح زیر باشن:

  • استفاده از متریال طبیعی (چوب، سنگ، پارچه‌های بافت‌دار مثل کرباس)
  • ماهیت سبک روستایی: سادگی، طبیعی بودن، استحکام و ظاهری زمخت
  • ساخت ساده مبلمان و توجه کمتر به جنبه‌های هنری دکوراسیون
  • استفاده کمتر از عناصر مدرن مثل: فلز، پلاستیک و پارچه‌های مصنوعی
  • به کارگیری رنگ‌های طبیعی (تناژ قهوه‌ای، سبز، طلایی و خاکستری)
  • القای حس دست‌ساز و طبیعی بودن عناصر
  • فضای خاص هماهنگ با طبیعت

سبک روستیک برای چه فضایی مناسب هست؟

سبک روستیک رو در هر فضایی میشه اجرا کرد و محدودیتی نداره؛ ویلا، کلبه جنگلی یا یک آپارتمان و خانه شهری! اتفاقا استفاده از این سبک روزبه‌روز در میان شهرنشینان رواج پیدا می‌کنه و افراد با جسارتی مثال‌زدنی با انتخاب سبک روستیک به دنبال نشان دادن توانایی خود در ترکیب راحتی و آرامش طبیعت با فضای شهری و شخصیت خودشون هستن.

سبک روستیک (4)

مثلا در یک متل، هتل یا رستوران گران‌قیمت، هدف اصلی سبک روستیک ایجاد یک فضای پایدار، خشن اما ساده است. افراد در این محیط‌ها با لذت استراحت می‌کنند و این احساس هماهنگی بین اجزا، راحتی، گرمای مصالح طبیعی و زیبایی اصیل اون باعث ایجاد آرامش میشه.

سبک روستیک (5)

شاید اگر به دورتادور یک فضای روستیک نگاهی بیندازین، اون رو اینطور توصیف کنید:

  • وسیع و آزاد
  • مبلمانی ساخته شده از چوب و تخته‌های خام درشت
  • تعداد زیادی عنصر تزئینی قدیمی و عتیقه
  • ترکیبی از رنگ‌ها و تناژهای گرم و طبیعی
  • بافت‌های محلی
  • دیوارهای آجری، گچی و سنگی که می‌تونن طبیعی یا تزئینی باشن
  • مبلمان عظیم، متریال دکوراتیو و عناصر تزئینی

ویژگی‌های سبک روستایی چیست؟

اصلی ترین ویژگی های دکوراسیون به سبک روستیک رو میشه در 7 مورد زیر خلاصه کرد:

  1. رنگ های خنثی
  2. متریال طبیعی
  3. خطوط منحنی
  4. ناهماهنگی در مبلمان و چیدمان
  5. کاربردی بودن
  6. عناصر دست ساز
  7. الگوهای بومی

در ادامه هر یک از این ویژگی های سبک روستیک رو بررسی میکنیم.

1. پالت رنگی غالب در سبک روستیک: رنگ های خنثی

بهتره کلیت فضای روستیک رو با رنگی خنثی بپوشونید، بعد با استفاده از عناصر بهش شادابی و روح ببخشید. اینطوری باعث میشه ویژگی‌های محیط رو بتونید برجسته‌تر کنین.

مثلا دیوارهای سفید در کنار چوب‌های طبیعی هماهنگی فوق‌العاده‌ای رو رقم می‌زنه که باعث میشه چوب بتونه به قدر کافی عرض اندام کنه و به عنصر کانونی خانه روستایی شما تبدیل بشه. فقط به این نکته توجه داشته باشید که اگر می‌خواید از رنگ‌های خنثی در کنار عناصر چوبی استفاده کنید، رنگ‌های نزدیک به رنگ چوب رو انتخاب نکنید که باهم تلفیق بشن و در هم دیگه گم بشن، بهتره تضاد بین اون‌ها رو رعایت کنین تا اجزا نقش خودشون رو داشته باشن.

سبک روستیک (6)

شاید با خودتون فکر کنید استفاده از رنگ‌های خنثی برای زمینه، فضای خانه رو کسل‌کننده می‌کنه اما میشه با انتخاب صحیح عناصر و مبلمان این مساله رو رفع کرد. رنگ‌های برگرفته از طبیعت یا تناژ رنگی جواهرات در این سبک به خوبی کار می‌کنند. احتمالا گفتن این نکته هم بد نباشه که رنگ‌های خنثی فقط شامل قهوه‌ای و بژ و کرم و … نمیشن، شما می‌تونید از رنگ‌های طبیعی ملایم سبز، آبی یا حتی قرمز هم استفاده کنید و تا زمانی‌که این رنگ‌ها در هماهنگی با سایر عناصر به کار برن و فضای گرمی رو ایجاد کنن، هیچ محدودیتی در اون‌ها وجود نداره.

سبک روستیک (7)

2. کاربرد متریال طبیعی سبک روستیک: چوب، سنگ، فلز، پارچه

تمرکز سبک روستیک بر روی متریال هست بیشتر تا طراحی. بنابراین قطعات فوق‌العاده از منظر طراحی ساده هستن. میزها و صندلی‌ها این اجازه رو میدن که روی متریال اون‌ها مانور داده بشه تا نوع و ویژگی خاص طراحی. در همین راستا متریال رایج در این سبک به صورت زیر هست:

  1. چوب
  2. سنگ
  3. فلز
  4. پارچه

در ادامه در مورد استفاده از هر یک از این متریال در دکوراسیون روستیک صحبت میکنیم.

1. چوب واقعی؛ عنصر اصلی در سبک روستیک

وقتی دارید یک خانه روستیک طراحی می‌کنید، بهتره چوب واقعی رو به جای مصنوعی انتخاب کنید؛ از طبقه‌های چوبی گرفته تا میزهای مزرعه‌ای چوبی احیاشده. معمولا در این سبک مواد طبیعی خط مقدم طراحی رو به خودشون اختصاص میدن و انتخاب چوب‌هایی با زدگی یا ترک و … نباید شما رو بترسونه و از انتخاب منصرف کنه، چون سبک روستایی به ندرت بی‌نقصه و با همین نقص و طبیعی بودنش رشد می‌کنه.

سبک روستیک (8)

مثلا کف سطح وسیع مناسبی برای استفاده از چوب به حساب میاد، حالا اگر هم هزینه اون براتون خیلی زیاد تمام میشه، استثنائا میشه از لمینت‌های چوبی استفاده کرد. عنصر پرکاربرد بعدی در خانه‌های روستایی، تیرهای سقفی چوبیه، اگر خانه شما چنین تیرهای نمایانی داره، برگ برنده سبک روستیک محسوب میشن.

دکوراسیون روستیک (1)

2. سنگ؛ خشن و زبر اما روستیک

سنگ‌ها به طور منظم برای ایجاد تعادل در فضای داخلی و تکمیل طرح روستیک استفاده میشن. کفپوش سنگی در آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌تونه در عین طبیعی‌بودن، گرم و دلپذیر باشه و بسیار هم بادوامه. شومینه‌های سنگی هم ایده‌ای فوق‌العاده برای نشیمن روستیک هستن و چی بهتر از دسته‌ای هیزم و یک آتش واقعی؟ اینطوری نشیمن هم خیلی دلپذیر و دعوت‌کننده‌ است. دیوارهای نمایانی که معمولا اطراف شومینه کار میشن، عناصر طبیعی مثل آتش، سنگ و چوب رو با هم متحد می‌کنند.

دکوراسیون روستیک (1)

3. فلزات؛ سنتی – ارزان – روستیک

آهن، مس و برنج فلزات طبیعی عالی برای وسایل تزئینی و مبلمان سبک روستیک هستن. از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه به نظر می‌رسن. مثلا یک گزینه خوب برای استفاده از فلزات در ابزار روشنایی هست که میشه نمونه‌های منحصربه‌فردی رو پیدا کرد یا حتی ساخت! ظروف آشپزخانه یا نرده‌های چدنی و فرفروژه پله‌ها، دستگیره‌ها، شیرآلات و … همه می‌تونن با جنس فلزی حس خوبی رو به بیننده منتقل کنند. فقط یادتون باشه ترجیح ما در سبک روستیک این هست که عناصر براق نداشته باشیم تا گرد گذر زمان رو بر روی اشیا ببینیم.

دکوراسیون روستیک (2)

4. پارچه‌ها؛ در دسترس – گرم و نرم

برای داشتن یک محیط راحت و دنج به چند پتو، تکه‌های بافتنی و پارچه‌هایی با رنگ‌های گرم احتیاجه که حتی میشه با استفاده از خزهای مصنوعی برای مبل یا فرش ظاهر لوکس‌تری رو هم به وجود آورد. به خصوص وقتی کفپوش چوبی داشته باشین، وجود فرش یه گزینه عالی برای فرار از سرماست.

دکوراسیون روستیک (3)

به دلیل طبیعی بودن اکثر عناصر سبک روستیک، ظاهر اون بیشتر منعکس‌کننده ویژگی‌های خشن و مردانه است، برای تلطیف این حس میشه مبلمان رو با پارچه‌های نرم گلدار سفارش داد که احساسی زنانه رو به فضا اضافه کنه.

طراحی دکوراسیون سبک روستیک (1)

3. پرهیز از خطوط مستقیم و صاف در دکوراسیون روستیک

خطوط مستقیم و کلا اصول سبک دکوراسیون مدرن در خانه‌های روستایی جایی ندارن. کاستی‌های طبیعی، تقص‌های انتزاعی تصویری منحصربه‌فرد از یک فضای روستیک ارائه میدن که مشابه متناظری نداره. پس سعی کنید به این اشکالات تاکید کنید، به جای اینکه اون‌ها رو بپوشونید. مثلا یک گره یا بریدگی و خط و خش رو حسابی برجسته کنید.

0 تا 100 سبک دکوراسیون داخلی روستیک (روستایی)

استفاده از مبلمان قدیمی که ترمیم شدن یا وسایل دست دوم در این سبک دکوراسیون رایجه. وسایل آنتیک و عتیقه جای ویژه‌ای در این سبک دارن که همه این‌ها به نوعی نقطه مقابل مدرن با خطوط صاف و منظم قرار می‌گیرن.

4. مبلمان نامتناسب؛ یکی از عجایبِ سبک روستیک

دکوراسیون روستایی غالبا از ترکیبی از عناصر مختلف ساخته میشه که به نظر میرسه تصادفا در کنار هم قرار گرفتن اما در واقع هر کدوم نقش و عملکرد خودشون رو دارن اما شاید در ظاهر از اصول هم پیروی نکنن.

در سبک روستیک اینطور به نظر میرسه که مبلمان به مرور و در طول زمان جمع‌آوری شدن تا فضایی دوست‌داشتنی رو به وجود بیارن. حتی شاید وسایل کاربرد مرسومی که در ذهن همگان هست رو نداشته باشن، مثلا: از یک دسته کتاب، یک میز جانبی درست کنید یا از یک صندوقچه قدیمی به عنوان میز جلوی مبل بهره ببرید. فقط این نکته رو به خاطر داشته باشید که دکوراسیون روستایی معمولا حول یک نقطه کانونی شکل می‌گیره، مثل شومینه تا فضا احساس هدفمندی رو القا کنه.

طراحی دکوراسیون سبک روستیک (3)

5. کاربرد و عملکردِ هدفمند

باید بدونید که در سبک دکوراسیون روستایی همه چیز هدفی دارن. هر چیزی دلیلی برای حضور داره. البته فکر نکنید در این سبک عناصر تزئینی جایی ندارن، اتفاقا برعکس اما در جهت ایجاد فضایی کاربردی استفاده میشن. پس میشه گفت در سبک روستیک وسایل مازاد و دکور درهم‌ریخته نمی‌بینید.

طراحی دکوراسیون سبک روستیک (4)

6. عناصر دست‌ساز؛ نشانه‌ی واضحی از روستایی بودن

این موضوع رو قبلا هم بهش اشاره کردیم، عناصر موجود در دکوراسیون روستیک اغلب منحصربه‌فرد هستن و ویژگی و شخصیت خاص خودشون رو دارن. پس سعی کنید از عناصر دست‌ساز برای تاکید به این ویژگی بیشتر و بیشتر استفاده کنید.

دکور روستیک (1)

7. الگوهای شاخص

از اونجایی که اکثر سطوح و اشیا در سبک دکوراسیون روستیک ساده و طبیعی هستن، با به کارگیری الگوها میشه توجه دیگران رو جلب کرد. معمولا طرح‌های بومی مطابق با محیط اطراف به شکل لحاف دست‌دوز یا دست‌سازه‌ای خاص جلوه می‌کنن. حتی میشه این لحاف رو به عنوان یک عنصر تزئینی و اثر هنری به دیوار آویز کرد.

دکور روستیک (2)

چرا سبک روستیک محبوبیت داره؟

بعد آشنایی کامل با این سبک، فکر می‌کنید بتونید به این سوال پاسخ بدین که چرا سبک روستیک محبوبه؟ به خصوص در فضاهای شهری؟

دکور روستیک (3)

همیشه یک عده هستن که مدرنیته روحشون رو آزار میده و از روشنایی و تصنعی بودن فضای مدرن خسته شدن، برای این افراد سبک روستیک بازگشت به رهایی و بی‌قید و بندی گذشته است تا اون‌ها رو به حس خانه‌های جزیره‌ای با انبوهی از احساس آرامش برسونه. این سبک یک قدرت درونی داره که ما با راحتی و سادگی همراهه و به همین دلیل اون رو متفاوت و منحصربه‌فرد می‌کنه. خلاصه‌ای از روستیک رو میشه در چند جمله اینطور خلاصه کرد:

  • عدم استفاده از هر چیز روشن، غیر طبیعی
  • حداقل تزئینات (اشاره به مساله کاربردی بودن)
  • القای حس موزه‌ای (استفاده از عتیقه‌جات)
  • ترکیبی منطقی از راحتی و طبیعی بود

دکور روستیک (4)

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments