3.6 0

جادوی نورپردازی در کابینت؛ مدل های نورمخفی کابینت‌

  20 آذر 1402     -      تاریخ انتشار:  30 مرداد 1400
جادوی نورپردازی در کابینت؛ مدل های نورمخفی کابینت‌

تصور کن تمام چراغ‌های خونه خاموش باشن و فقط چند باریکه‌ی نور فضا رو روشن کنن. چقدر می‌تونه جذاب و هیجان‌انگیز باشه! از طرفی، اغلب این نورپردازی‌ها، توسط لامپ‌های کم‌مصرف و با ولتاژ پایین صورت می‌گیره. پس مصرف برق کمتری دارن و با روشن کردن نواحی مشخصی از آشپزخانه، هم زیبایی خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کنن، هم جزئیات قابل رویت آشپزخانه رو به حداقل می‌رسونن.

پس همونطور که تا الان حتما متوجه شدین، در این متن میخوایم در مورد نورپردازی کابینت و نقش ویژه‌ی اون در نمای ظاهری کابینت صحبت کنیم. راستی اینم بگیم که این متن با کمک گروه سینان (@sinan_eng_) که در زمینه نورپردازی داخلیِ ساختمان (شامل نورپردازی کابینت و انواع سازه های چوبی و نورپردازی منزل) فعال هستن، تهیه شده است.

مدل نور مخفی کابینت (1)

آشپزخانه از پرترددترین مکان‌های منزل شما به حساب میاد و طبیعتاً زمان زیادی از روز رو در اون جا سپری می‌کنید. نورپردازی این فضا اهمیت زیادی داره و می‌تونه به اندازه چیدمان وسایل یا انتخاب متریال یا طراحی کابینت‌ها اهمیت داشه باشه. خود کابینت یه موضوع گسترده با کلی تنوع در متریال و نحوه اجرا هستش. نورپردازی کابینت هم جزئی مهم و تاثیرگذار در دکوراسیون آشپزخانه محسوب می‌شه. همیشه لازم نیست از لوسترهای لوکس یا وسایل روشنایی گران قیمت برای روشن شدن آشپزخانه استفاده کرد. گاهی بهتره با اضافه کردن چند نوار باریک نور در قسمت‌هایی از کار، جلوه‌ای کاملاً متفاوت و زیبا به کابینت‌ها بخشید. سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این حرفه شده و شاهد طرح‌ها و نوآوری‌های جدیدی در این زمینه هستیم. شما این ویدئو رو ببین آخه!

قسمت‌هایی از آشپزخانه هست که بیشتر در اون قسمت‌ها به نور احتیاج داریم. مثل سینک ظرفشویی، کانتر، جزیره، و کشو و کابینت‌ها. پس می‌شه تمرکز رو برای تامین نور این قسمت‌ها گذاشت و باقی قسمت‌ها تاریک‌تر باشن.

نورپردازی مخفی کابینت

در خوندن این مطلب با ما همراه شو تا با مرور نکات مهمی که در اجرای نورپردازی کابینت اهمیت داره، با نورپردازی کابینت‌ها در آشپرخانه بیشتر آشنا بشی و انواع نورپردازی‌های رایج رو بهتر بشناسی.

در چه بخش‌هایی از کابینت می‌شه نورپردازی اجرا کرد؟

گزینه‌هامون برای اجرای نورپردازی در آشپزخانه شامل موارد زیر است:

  1. نورپردازی زیر صفحه کابینت یا زیر کابینت دیواری
  2. نورپردازی داخل صفحه کابینت
  3. نورپردازی داخل کابینت
  4. نور پردازی بالا و تاج کابینت

در ادامه در مورد هر یک از موارد بیشتر توضیح میدیم:

1. نورپردازی زیر صفحه کابینت یا زیر کابینت دیواری

از رایج‌ترین قسمت‌ها برای اجرای نورپردازی هستش و نکته‌ای که در اجرای اون خیلی اهمیت داره، توجه ویژه به رنگ کابینت و طرح اون هست. حواستون باشه رنگی که انتخاب می‌کنین، تناسب خوبی با رنگ کابینت و حتی رنگ دیوار یا کاشی زمینه در اون قسمت داشته باشه تا زیبایی اون رو دو چندان کنه. لامپ‌های SMD معمولاً برای زیر کابینت به کار می‌رن که در ادامه بیشتر باهاشون آشنا خواهیم شد.

مدل نور مخفی کابینت (4)

طرح نورپردازی کابینت (1)

2. نورپردازی داخل صفحه کابینت

این یکی خیلی عجیب و باحاله!! ویدئوی زیر رو ببینین تا متوجه بشین منظورمون دقیقاً چیه؟!

3. نورپردازی داخل کابینت

این قسمت هم انتخاب خوبی برای نورپردازی هست. خصوصاً در کابینت‌هایی با رنگ تیره یا اون دسته از کابینت‌ها که درهای شیشه‌ای (شفاف یا مات) دارن. اگه به کمک لامپ‌های رشته‌ای کوچک داخل کابینت روشن بشه، آشپزخونه از این رو به اون رو می‌شه!

طرح نورپردازی کابینت (7)

4.  نور پردازی بالا و تاج کابینت

برای این قسمت کمی دستمون بازتره چون فضای بالای کابینت کمتر به چشم میاد. می‌تونین یک منبع روشنایی در قسمت بالای کابینت قرار بدین.

طرح نورپردازی کابینت (6)

از امکانات جدیدی که در این زمینه رایج شده، انجام نورپردازی داخل کابینت به صورتی هستش که با ایجاد شیاری در داخل کابینت، با باز شدن کابینت، چراغ اون روشن بشه. اینطوری وقتی نصفه شب خونه تاریکه و برای خوراکی به سراغ کابینت‌ها رفتین، به دردسر نمی‌خورین!

مدل نور مخفی کابینت (3)

ابزار رایج نورپردازی‌ چیست؟

مواد و روش‌های مختلفی در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرن. از جمله رایج‌ترین اون‌ها، چراغ فلورسنت و لامپ‌های هالوژن هستن.

چراغ‌های فلورسنت در نورپردازی کابینت

این چراغ‌ها در زیر کابینت یا در قسمت‌هایی که برای نصب لامپ در کابینت یا نمای آشپزخانه در نظر گرفته شده قرار می‌گیرن. این چراغ‌ها نور قوی و خوبی دارن و از مزایای اون‌ها این هستش که لامپ رو می‌شه تعویض کرد. به طور کلی، چراغ‌هایی با نصب و سیم‌کشی راحت هستن. حالا معایب این چراغ‌ها چیه؟ طبیعتاً مصرف انرژی بیشتری دارن و به علت بزرگ بودن، ممکنه در طراحی و نورپردازی به چشم بیان. پس لازمه در طراحی کابینت‌ها، فضای بیشتری برای قرارگیری اون‌ها در نظر گرفت که می‌تونه در مواردی مشکل‌ساز باشه.

 

لامپ‌های هالوژن در نورپردازی آشپزخانه

معمولاً به این صورت هست که این لامپ‌ها در باکس خودشون قرار می‌گیرن و این باکس هست که به قسمت مورد نظر ما نصب می‌شه. در غیر این صورت، لازمه خود سطح سوراخ بشه تا لامپ نصب بشه. لامپ‌های هالوژن در دو گروه SMD و LED دسته‌بندی می‌شن. امّا نور گسترده‌ای ندارن و به طور متمرکز، بخش کوچکی رو روشن می‌کنن. پس بسته به کاربردی که مد نظرمون هست، می‌تونیم از این لامپ‌ها یا چراغ‌های فلورسنت استفاده کنیم. قطعاً اگر بخش زیبایی کار اهمیت بیشتری داره یا فضای تاریک‌تری مد نظرمون هست، لامپ‌های هالوژن انتخاب بهتری خواهند بود.

لامپ‌های SMD و LED

لامپ‌هایی به صورت رشته‌ای هستن که کاربردهای فوق‌العاده گسترده‌ای دارن. یه جورایی به خلاقیت طراح و نصاب بستگی داره که بتونه در چه قسمت‌هایی از این رشته‌ها استفاده کنه. مصرف انرژی بسیار کمی دارن، نوری یک دست تولید می‌کنن و از همه مهم‌تر، خطر کمی دارن. چرا؟ چون نوارهای تیغه‌ای SMD به کار گرفته شده، 12 ولتی هستن. یعنی برق 220 ولت روی سقف هست و فقط 12 ولت اون در این رشته‌ها میاد. از طرفی، خطر برق گرفتگی انسان، چیزی از حدود 65 ولت شروع می‌شه؛ به همین خاطر خطر برق‌گرفتگی وجود نداره. و قابلیت تنظیم شدت نور و دارن. می‌شه مطابق با نیاز مشتری تنظیم بشن. این دسته، عمر بالایی هم دارن و اغلب گارانتی هم دارن.

طرح نورپردازی کابینت (8)

از معایب این لامپ‌ها، دشوار بودن نصب و سیم‌کشی اون‌هاست. بالاخره چیزی به این قشنگی و کم‌خطری، دردسرای خودشم داره!

مدل نور مخفی کابینت (2)

تمام مواردی که گفته شد، می‌تونه در دو حالت کلیددار یا ریموت‌دار اجرا بشه. کلیت کار مشابه همه امّا در بخشی از مواد اوّلیه هم تفاوت دارن. خود ریموت هم به طور جداگانه، چیزی در حدود 150 تا 250 هزار تومن هزینه داره.

رنگ نور چه اهمیتی در نورپردازی داخلی داره؟

شکی نیست که هماهنگی طیف نور در نورپردازی و درجه حرارت اون با کابینت‌ها اهمیت زیادی داره. باید بین انواع نور موجود، انتخاب درستی داشت. گاهی از نور “مهتابی”، گاهی “آفتابی” و گاهی از نور “روز” استفاده می‌شه که ترکیبی از نور آفتابی و مهتابی هستش.  در مواردی هم هست که به ندرت از رنگ سفید استفاده می‌شه. تشخیص رنگ نور مناسب، بعد از انجام تست نور توسط مجریان انجام می‌شه تا مناسب‌ترین نور رو داشته باشیم. گاهی هم از “سه رنگ” استفاده می‌شه که ترکیبی از آفتابی، مهتابی و نور روز هستش. نورپردازی در آشپزخانه های کوچیک و تاریک می تواند به بزرگ تر دیده شدن و جذابیت بیشتر آشپزخانه کمک کند.

طرح نورپردازی کابینت (5)

نکات مهم در نورپردازی کابینت

چرب و سیاه شدن نورپردازی‌ها چیزی هستش که معمولاً بعد از مدتی، خودش رو نشون می‌ده. برای  همین توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکنه، از نورپردازی‌های توکار (یا نیمه توکار) استفاده بشه.

در اجرای نورپردازی، سعی می‌شه همیشه از چراغ‌های روکش‌دار استفاده بشه تا خدایی نکرده برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی اتفاق نیفته.

مدل ها و ایده های نورپردازی اخلی

این شکل نورپردازی‌ها محدود به کابینت و آشپزخانه نیست و می‌تونین در سایر قسمت‌های خونه هم ازشون استفاده کنین. این عکس‌ها رو ببین. امیدواریم مسیر زندگی‌تون همیشه همین‌طور روشن باشه.

نورمخفی کابینت (5) نورمخفی کابینت (4) نورمخفی کابینت (3) نورمخفی کابینت (2) طرح نورپردازی کابینت (4)
نورپردازی-داخل-کشوهادر پایان اگر هنوز هم علاقمند بدست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص نورپردازی آشپزخانه هستید پیشنهاد می کنم مقاله “جدیدترین چراغ های مدرن آشپزخانه: هنر و فناوری در یک قاب! ” را مطالعه کنید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments