5.0 0

چک لیست ضروری برای طراحی دفتر کار

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  3 خرداد 1402
چک لیست ضروری برای طراحی دفتر کار

دومین فضایی که ما بعد از خانه زمان زیادی رو در اون سپری می‌کنیم، محیط کار هست (چه بسا خیلی هامون زمان حضورمون در محل کار بیشتر از خونه است!) بنابراین باید این فضاها از لحاظ ظاهری زیبا و از لحاظ عملکردی بهترین و سالم ترین به نظر برسن.

اگه کنجکاو هستین که چطور میشه فضای دفترِ کار رو بهتر کرد، توصیه می‌کنم این 7 ویژگی ضروری در طراحی دفترِ کار رو با دقت بخونین.

1. فضای الهام‌بخشی ایجاد کنید.

الهام‌بخش بودن یک فضا می‌تونه به صورت آرامش اون محیط باشه و یا دیواری که رنگ خیلی خیره‌کننده‌ای داره یا استفاده از کلی وسایل تزئینی، اما به طور کلی مهم این هست که فضا بتونه الهام‌بخش و پرانرژی باشه. درواقع ایجاد یک محیط الهام‌بخش، اولین گزینه در لیست طراحی دفترِ کار مناسب هست. کار کردن در چنین فضایی حال بهتری برای افراد ایجاد می‌کنه و مسلما باعث کارآیی بیشتر اون‌ فضا میشه.

ویژگی های دفتر کار (1)

یکی از راه‌های کلیدی برای جذابیت یک فضا، تنوع بخشیدن به محیط هست. فضای میزها یکی از اجزای دفترهای کارِ خوب محسوب میشه. برای اینکه به جذابیت محیط اضافه کنید، کافی هست که از فضاهای مشترک خلاقانه‌ای استفاده کنید. این فضاها که برای کار مشترک یا کمی استراحت و دور بودن از میز کار استفاده میشن باعث تقویت همکاری و افزایش شادی و خلاقیت کارکنان هستن. فضاهای استراحت هم به همین اندازه اهمیت دارن. حتی اگه باعث حواس‌پرتی بشن اما داشتن یک فضای مجزا برای کمی استراحت اهمیت خیلی زیادی داره. به‌علاوه باعث تضمین سکوت حاکم به محیط کار میشه.

ویژگی های دفتر کار (2)

2. از مبلمان راحت و مناسب استفاده کنید.

از اون‌جایی که ساعت‌های زیادی از روز در محیط کار صرف میشه، پس راحتی حرف اول رو میزنه. به ویژه صندلی‌ها باید فرم مناسبی برای تکیه دادن داشته باشند و باعث درد نشن. به همین دلیل صندلی‌های قابل تنظیم هنوز هم بهترین انتخاب برای طراحی داخلی دفترِ کار به شمار میرن و زمان استفاده از صندلی‌های قابل تنظیم بزرگ و زشت سراومده. امروزه انواع مختلفی از صندلی ها و مبلمان اداری موجود هست که با هر سبک دفترِ کاری می‌تونه منطبق بشه.

ویژگی های دفتر کار (3)

جمله ی  معروفی هست که میگه: «نشستن نوع جدیدی از اعتیاد هست». پس کارمندان باید به فعالیت و تحرک در فضای کار تشویق بشن. ابتدا ساخت میزهای ایستاده راه‌حل فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسید که ایستادن رو جایگزین نشستن کرده بود. بعد ها فضاهای کار و استراحت اشتراکی ساخته شدن که بهانه ی خوبی برای انگیزه دهی به کارکنان بودن تا از پای میزهای کار خود بلند شن. چندتا مصلحت‌اندیشی کوچک مثل فاصله چندقدمی میز با دستگاه پرینتر هم از اون ترفندهایی بود که تحرک، سلامت و کارآیی رو به ارمغان آورد!

ویژگی های دفتر کار (4)

3. فضای ذخیره‌سازیِ زیادی درنظر بگیرید.

فضاهای نگهداری و ذخیره‌سازی در دفترِ کار خیلی کلیدی هستن. به ویژه فضاهای نگهداری بسته که بخش زیادی از به هم ریختگی‌ها رو پشت درهای بسته پنهان و محیط کار رو شبیه به عکس‌های مجله‌ها می‌کنن. سازماندهی و نظم هم به اندازه ی مورد قبلی اهمیت داره؛ زیرا وقتی هر چیزی جای مخصوص داشته باشه، خیلی راحت‌تر میشه فضا رو تمیز نگه داشت!

ویژگی های دفتر کار (5)

4. میزها رو مرتب نگه دارید.

این هم یک دلیل دیگه برای اینکه بدونین فضای نگهداری بسته چقدر مهم هست! مطالعات نشان دادن فضای کار مرتب باعث افزایش کارآیی میشه. پس بهتر هست هر چیزی رو که لازم میشه روی میز نگه دارین و از انبوه وسایل دیگه جلوگیری کنین. حتی اگه بعضی چیز ها دائم احتیاج میشن و باید در دسترس باشن، از جعبه‌های دردار یا مخزن‌های نگهداری برای پوشاندن شلختگی این وسایل استفاده کنین. این نگهدارنده ها فضا رو باز و الهام‌بخش می‌کنند.

ویژگی های دفتر کار (6)

5. سبزینگی رو به فضا اضافه کنید.

گل‌ها و گیاهان همیشه ایده خوبی به حساب میان. اون ها به فضا حس زندگی می‌بخشن، کلی رنگ به محیط اضافه می‌کنن و باعث جذابیت فضا و تاثیر مثبت در مغز ما میشن. همچنین بعضی از گیاهان باعث بهبود کیفیت هوا میشن و این قضیه کلی ارزش داره.

ویژگی های دفتر کار (7)

6. رنگ‌ها رو هوشمندانه انتخاب کنید.

این یک حقیقت هست که رنگ‌ها بر مغز ما اثر می‌گذارند. بعضی از اون‌ها انرژی بخش هستن، بعضی آرامش‌دهنده و حتی بعضی‌هاشون می‌تونن آزاردهنده باشن! انتخاب رنگ برای فضای دفترِ کار خیلی مهم هست و باید به دقت انجام بشه.

ویژگی های دفتر کار (8)

آیا شما در حوزه خلاقی کار می‌کنید؟ نارنجی بهترین گزینه برای محیط کار شماست! اما قرمز رو نباید انتخاب کنید چون زمان طولانی در معرض این رنگ بودن باعث سردرد میشه.

ویژگی های دفتر کار (9)

7. از نور طبیعی استفاده کنید.

چک لیست طراحی دفتر کار (1)

کیفیت فضای کار بیشترین اهمیت رو در طراحی داخلی دفترِ کار داره و نور طبیعی جزو اولویت‌های اصلی محسوب میشه. نور طبیعی مزایای فوق‌العاده باارزشی بر سلامت و حال افراد داره و باید در دسترس همه باشه. این روزها، پنجره‌های تمام قد بزرگ خیلی رایج هستن (و البته بسیار زیبا) و راه حل مناسبی برای دفترِ کارهایی محسوب میشن که غرق در نور طبیعی هستن. پارتیشن‌های داخلی مات یا نیمه شفاف هم راه حل دیگری برای انتقال نور در فضا هستن که با اون ها میشه بیشترین بهره از نور خورشید رو برد.

چک لیست طراحی دفتر کار (2)

همه این عناصر باعث الهام‌بخشی، سلامت و کارآیی دفترِ کار شما میشن، بنظر شما آیا کسی هست که از چنین فضای کاری بدش بیاد؟؟؟ همچنین ما در مقاله مدل طراحی دکوراسیون اداری، بیش از 30 مدل رو بررسی کردیم که شما میتونین از اونها برای طراحی دفاتر اداری خودتون ایده بگیرین.

برای مشاهده ی مقاله مرجع اینجا کلیک کنید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments