4.6 0

خانه های آینده چطور است؟ ساخت خانه‌های تمام اتوماتیک آینده

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  22 اردیبهشت 1402
خانه های آینده چطور است؟ ساخت خانه‌های تمام اتوماتیک آینده

چگونه تکنولوژی و فناوری پیشرفته به ما کمک می کند تا خانه‌های آینده را بسازیم؟

پاسخ عملی به این سوال، طلوع انقلاب صنعتی بعدی است! نیروهای کارِ قدیمی از میدان برکنار شده و نیروهای کار، با تخصصی جدید وارد میدان میشن! از این به بعد در عرصه‌های اجرایی به جای ارتشی از افراد متخصص، شاهد پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات خواهیم بود. امروزه ربات‌هایی با مغزهای مداری و بدن‌های پیچ و مهره دار می‌تونن در عرض یک روز، سازه ای بزرگ رو به طور کامل بسازن. همچنین صنعت چاپ سه بعدی می‌تونه با استفاده از انرژی خورشیدی یا الکتریکی ساختمان‌هایی رو ایجاد کنه که در فرآیند ساخت اون ها هیچ گونه زباله ای تولید نمیشه. به این حالت از ساخت و ساز، ساخت با زباله ی صفر میگن.

احتمالا دستاوردهای ربات‌ها رو در مناطق دوردست با اقتصادهای پیشرفته یا مناطقی که به خاطر یک فاجعه احتیاج به ساخت سرپناه دارن، ببینید. بدون شک ربات‌ها رو میشه برای ساخت هر گونه وسیله، خانه و یا برای صنعت چاپ در سیارات دیگه هم استفاده کرد.
ساخت تمام اتوماتیک خانه‌های آینده با چه فناوری های پیشرفته ای ممکن می شود؟

در ادامه ی این مقاله قصد داریم تا شما رو با انواع فناوری های پیشرفته آشنا کنیم. فناوری هایی که قرار هست در آینده به جای انسان از اون ها برای ساخت و ساز و دیگر کارها استفاده بشه.

1- پهپادها

خانه های آینده (1)

پهپاد ها چگونه فناوری پیشرفته ای هستن؟ همه ما این فناوری رو به عنوان «کوادکوپترهای کوچک» با قابلیت هدایت از راه دور می‌شناسیم. پهپادها در بین انبوهی از رمز و کد متولد میشن و در زمینه حمل و نقلِ تجهیزات بسیار موفق هستن. این تکنولوژی ها مجهز به دید پرنده و سه بعدی‌ هستن.

شایعه ی ساخت اَپل پارک توسط پهپاد ها

استارت‌آپ اسکای‌کچامریکایی اخیرا از پهپادهای بسیار پیشرفته در ساخت و ساز بعضی طرح‌ها استفاده کرده و یکی از شایعات مطرح شده، پارک 71 هکتاری جدید به نام Apple Park در کوپرتینو کالیفرنیا هست که در ساخت اون از این پهپادها استفاده شده است.

خانه های آینده (2)

2- وسایل نقلیه هوشمند (خودران)

وسایل نقلیه خودران، ماشین هایی هستن که نیازی به راننده در پشت فرمان خود ندارند. این ماشین ها به وسیله ی سیستم هوشمندی که برای اون ها طراحی شده همه ی کار های یک راننده رو انجام میدن. در ادامه شما رو با 2 شرکت سازنده ی این نوع خود رو ها آشنا می کنیم:

 

1- شرکت ژاپنی توسعه تجهیزات کوماتسو

شرکت ژاپنی توسعه تجهیزات کوماتسو از پهپادهای اسکای‌کچ به عنوان چشم‌های بولدوزرهای هوشمند خود استفاده می‌کنه. براساس گزارش بی‌بی‌سی، طرح‌های سه بعدی سایت ساختمانی از پهپاد به کامپیوتر ارسال میشه و بعد این اطلاعات به تجهیزات هوشمند داده میشه تا روند رو طراحی کنند.

خانه های آینده (3)

2- شرکت خودروسازی آلمانی دایملر

شرکت خودروسازی آلمانی دایملر در سال 2015، آزمایش ون‌های هوشمند خودش رو شروع کرد. با کمک شرکت بوش به عنوان ارائه‌دهنده قطعات، دایملر امیدوار هست که بتونه در ابتدای دهه آتی از خودروهای کاملا خودران و هوشمند استفاده کنه. یعنی تا سال 2030 رانندگی ماشین های سنگین به خاطره‌ تبدیل میشن. چون ربات‌ها، هم بارگیری می‌کنند، هم اون رو ارسال می کنند و هم این که در نهایت به صورت مکانیکی بار رو تخلیه می‌کنند. 2 نمونه از ون های هوشمند رو در ادامه می بینید:

خانه های آینده (4) خانه های آینده (5)

3- پرینترهای سه بعدی

با پیشرفت فناوری، امروزه تقریبا هر چیزی رو میشه با صنعت چاپ تولید کرد. حتی میشه تجهیزات توسعه و ساختِ مربوط به آجر و بتن رو هم چاپ کرد. این کار ها با استفاده از پرینترهای سه بعدی انجام میشن.

 

چاپ سه بعدی چیست؟

اگه بخوایم خیلی ساده تعریف کنیم که چاپ سه بعدی چی هست، میشه گفت قرار گرفتن لایه‌ها روی همدیگه در یک سطح مقطع دوبعدی، بطوری که شی سه بعدی به وجود بیاد، چاپ سه بعدی نامیده میشه. تفاوت این روش با چاپ دوبعدی در این هست که این اتفاق با تبلور و سفت شدن یک ماده مایع یا پودرمانند در هر نقطه از مقاطع عرضی جسم قابل چاپ انجام میشه.

چینی ها، پیش قدم در صنعت ساخت و ساز سه بعدی

در چین بعضی شرکت‌ها مدعی شدن که می‌تونن تمامِ یک ساختمان بتنی رو بااستفاده از پرینترهای سه بعدی بسیار بزرگی ظرف چند ساعت پرینت کنند. با این وجود اعتماد به ساختار این سازه‌ها خیلی کم هست و براساس نظر مشاوران این حوزه، کسی نمی‌خواد که در این خانه‌های چینی اقامت کنه. بااستفاده از تجزیه و تحلیل‌های انجام شده در کالج آیندهوون، شرکت توسعه «دوباکس» که در امارات متحده عربی مستقر هست، تونسته نسخه «ایمن‌تری» از سازه های بتنی رو چاپ کنه.

خانه های آینده (6)

سازه هایی که با پرینتر سه بعدی ساخته میشن چقدر مطمئن هستن؟

یکی از سوال های رایج در رابطه با پرینتر های سه بعدی سازه های بتنی این هست که: «آیا به کاربردن این روش باعث کاهش مقاومت سازه نمیشه؟» با توجه به اهمیت این موضوع برای شرکت های سازنده پاسخ اون ها این بوده که: « وقتی چیزی رو پرینت می‌کنیم،  داخل اون سنسورهایی قرار میدیم که شرایط رو برای ما شرح میدن، مثلا سنسورهایی داریم که مقاومت ساختمان تمام شده رو، چه در حال حاضر و چه در آینده به ما میگن».

سایر مزایای چاپ سه بعدی چیست؟

در چاپ سه بعدی، علاوه‌بر استفاده دقیق از مواد براساس توان ساختاری محاسبه شده، تقریبا هیچ ضایعاتی هم تولید نمیشه. این کار، بُعد جدیدی از فناوری رو برای معمارها فراهم می‌کنه که می‌تونن طرح‌هایی با اشکال عجیب و غریب و پیچیده اما درعین حال کاربردی خلق کنند.

به محض اینکه چاپ سه بعدی به مرحله تجاری و فراگیر برسه، ساخت خانه‌ها باید بدون درنگی اصلاح بشه. فکر کنید که در هر خانه‌ای، یک اتاق برای چاپ تمامی وسایل مورد نیاز ازجمله بشقاب، لامپ، حوله، شیرآلات حتی سینک ظرفشویی داشته باشیم!

خانه های آینده (7)

4. سیستم عامل ‌های بازیافت

توسعه تجارت باعث ایجاد فجیع‌ترین آلاینده‌ها در جهان شده است. فقط در انگلستان، در سال 2012 از صنعت ساخت و ساز 200 میلیون تن زباله تولید شده. استارت‌آپ‌های دیجیتال مثل لوپ (کاری از لیدیا داتون و تری کلارک) درنظر دارن با استفاده از سیستم عاملی مبتنی بر وب، این مسئله رو در توسعه تجارت حل کنند.

بازار دیجیتال لوپ چگونه به کاهش زباله کمک می کند؟

بازار دیجیتال لوپ تقاضا و عرضه رو به هم وصل می‌کنه، امکان خرید و فروش داخلی و خارجی رو فراهم می‌کنه و فهرست مواد موردنیاز رو تهیه می‌کنه. به گفته داتون، اعضا «گذرنامه دارایی مواد و مصالح» رو دریافت می‌کنند تا تجهیزات ساخت و ساز رو «به روش معمول» در محیط‌های مدنظر به اشتراک بگذارن.

اولین مشتری های بازار دیجیتال لوپ

پروژه خط راه‌آهن انگلستان و مسیر ریلی 118 کیلومتری که در آینده از لندن و شهرهای اطراف اون می‌گذره، از جمله مشتریان این سیستم عامل در آینده هستن.

برای مطالعه مقاله ی مرجع در این قسمت کلیک کنید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments