5.0 0

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر؛ ویژگی ها و مدل ها

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  26 مرداد 1400
طراحی آشپزخانه به سبک معاصر؛ ویژگی ها و مدل ها

امروزه شاید معنا و کاربرد آشپزخانه کمی با قبل فرق کرده باشه؛ الان آشپزخانه بیشتر به یک فضای همه‌کاره و اجتماعی تبدیل شده. جایی که غذا آماده می‌کنیم و از خوردن اون لذت می‌بریم، دفتر کارمون هست، کلاس درس، اتاق بازی و خیلی کاربردهای دیگه. پس باید طراحی این فضا به طوری باشه که در عین انجام وظیفه اصلی، سایر نیازهامون رو هم برآورده کنه. در این حال ذره ذره فضا اهمیت پیدا می‌کنه و با توجه به سبکی که انتخاب می‌کنید، باید جزئیات به خوبی طراحی بشن.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (1)

اگر شما فرد مدرن پسندی باشین و در عین حال به تکنولوژی روز وابسته هستین، پس انتظار فضاهای ذخیره‌سازی متعدد (حتی فضاهای مجزای ذخیره‌سازی که انبار موادغذایی یا به گنجه خوراکی‌ها معروف هستن)، پریزهای برق مخفی، وسایل توکار، قفسه‌های باز رو خواهید داشت. از اونجایی که سبک دکوراسیون معاصر سعی می‌کنه بهترین خصوصیت دوره‌های مختلف رو با تکنولوژی روز همراه کنه، پاسخگوی انتظارات شما هست. کابینت‌های مینیمال با پالت‌های رنگ خنثی و جزئیات فلزی که در عین ظرافت اجرا شدن و هیچ وقت از مد نمیفتن. استفاده از رنگ‌های شاخص در مبلمان، ظروف، گلدون و … فضا رو گرم نگه می‌دارن. پنجره و بازشوهای بزرگ که حجم انبوهی از نور رو وارد فضا می‌کنند و فضا رو به خارج از خانه گسترش میدن.

ویژگی‌های آشپزخانه معاصر چیست؟

 

1. سفید و روشن؛ ساده ترین روش برای داشتنِ آشپزخانه به سبک معاصر

یکی از پر طرفدارترین نمونه آشپزخانه‌های معاصر ترکیب پنجره‌های بزرگ و دیوار و کابینت‌های سفیدی هست که با چند مبل یا وسیله کوچک رنگی تکمیل شده. این آشپزخانه می‌تونه رویای خیلی‌ها باشه، پر از انرژی و تمیزی و با وجود کابینت‌های براق این قضیه تشدید میشه.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (2)

2. چوب؛ گرمابخشِ روح آشپزخانه معاصر

چوب یکی از پرکاربردترین عناصر در آشپزخانه‌های معاصر به شمار میاد، چه در نقش کابینت (که کم اتفاق میفته)، چه پیشخوان و میز و صندلی یا قفسه‌های باز. بحث کفپوش هم که جداست! آشپزخانه‌های معاصر به دلیل اینکه اغلب ظاهری ساده دارن و کابینت‌های مدرن براق در اون‌ها به کار میره، عنصری مثل چوب خیلی خوب می‌تونه فضا رو از یکنواختی خارج کنه و سردی رو کم کنه.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (3)

3. ردی از فلز در آشپزخانه معاصر

ترکیب سبک معاصر و صنعتی در آشپزخانه به وفور دیده میشه، چون وسایلی مثل یخچال، گاز و هود و فر رو در طرح‌های استیل زیاد استفاده می‌کنیم. برای حفظ یکپارچگی فضا میشه پیشخوان، فضای بین کابینت‌ها رو هم استیل کار کرد و مهم‌تر از همه این‌ها انتخاب مبلمانی هستن که پایه‌های فلزی نمایان داشته باشن که جزیره هم می‌تونه شامل این قضیه بشه. انتخاب عناصر دیگه‌ای مثل لوسترهای فلزی به سبک معاصر یا گلدون هم گزینه‌های بعدی هستن.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (4)

4. مصالح ترکیبی

در فضاهای معاصر به خصوص آشپزخانه ترکیب مصالح مختلف زیاد دیده میشه، البته باید به تناسب و هماهنگی بین اون‌ها حتما توجه بشه. کابینت‌های براق در کنار عناصر فلزی و چوبی و بافت مرمری و شاید کمی چرم بتونه خیلی جذاب به نظر برسه.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (5)

5. نورپردازی ویژه؛ همه جا الزامیه به خصوص در سبک معاصر

یکی از تاکیداتی که در سبک معاصر هست، وجود پنجره‌های بزرگ برای داشتن نور طبیعیه، به ویژه در آشپزخانه که این پنجره در نقش نور و تهویه توامان عمل می‌کنه و انرژی لازم رو به فضا میده. اما در کنار همه این‌ها وجود لوستر یا لامپ‌های روی پیشخوان ضرورت داره چون به عنوان نور مازاد عمل می‌کنند و به عنوان اثری هنری میشه روشون حساب باز کرد که به فضا شخصیت میده و اون رو از سادگی خارج می‌کنه.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (6)

6. الگوی هندسی

الگوهای هندسی یکی از مشخصه‌های سبک معاصر محسوب میشن اما اجرای اون‌ها در آشپزخانه کمی با محدودیت مواجه هستن و احتمالا بتونیم فضای بین کابینتی یا عناصر تزئینی و مبلمان رو با این الگو اجرا کنیم و اگر اعتقادی به فرش در آشپزخانه دارید!

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (7)

7. رنگ‌بندی؛ رنگ های مکمل به کمک رنگ های خنثی میان!

همونطور که گفتیم اکثر آشپزخانه‌ها به سبک معاصر رو در رنگ‌بندی سفید و نهایتا ترکیب اون با چوب می‌بینید اما مسلما چنین چیزی وحی منزل! نیست و میشه از ترکیبات دیگه‌ای هم استفاده کرد. طبق اصول سبک معاصر استفاده از رنگ‌های خنثی بسیار مرسومه و در کنار اون میشه رنگ‌های متضاد و مکمل رو در سطح کوچکتری به کار برد تا جذابیت بصری فضا حفظ بشه. نکته‌ای که می‌تونه در انتخاب رنگ سبک معاصر کمک بزرگی باشه، الهام از رنگ‌ها و ترکیب اون‌ها در طبیعت هست.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (8)

8. حد و حدود جزئیات

سبک معاصر مطمئنا به اندازه سبک دکوراسیون کلاسیک جزئیات نداره و بیشتر به مینیمالیسم تمایل داره اما در عین حالی که از کابینت‌های ساده بدون طرح مدرن استفاده می‌کنه، شما اغلب کارهای معاصر رو دستگیره‌دار می‌بینید. حضور بافت‌های متفاوتی مثل چوب، فلز یا حتی کاشی‌هایی که با الگوهای منظم و هندسی قرار گرفتن و وسایل تزئینی خیلی کوچک و شاید دیوار آجری نمایان، می‌تونه در حجم سادگی معاصر جزئیات محسوب شه.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (9)

9. سازه نمایان؛ بلاخره صنعتی شدن رو باید در سبک معاصر نشون بدیم

بازهم اگر بخوایم از ویژگی‌های بارز سبک معاصر بگیم، می‌تونیم به نمایان بودن عناصر سازه‌ای اون اشاره کنیم. طبق نظر و سلیقه طراح این عناصر می‌تونند در فضا برجسته باشن یا در محیط حل بشن و این کار رو رنگ برای ما انجام میده.

طراحی آشپزخانه به سبک معاصر (1)

10.  فضای ذخیره‌سازی در آشپزخانه معاصر

نکته‌ای که در تمامی آشپزخانه‌های معاصر کاملا به چشم می‌خوره، خلوتی فضا و پنهان بودن تمام وسایل کاربردی و جزئیات اضافی هست. حتی در فضاهای کوچک هم این قضیه دیده میشه، پس طراحی حداکثر فضای نگهداری و درنظر گرفتن وسایل توکار در این سبک اهمیت بسیار زیادی داره.

آشپزخانه معاصر (1)

نمونه‌های الهام‌بخش از آشپزخانه معاصر

موافقید نمونه‌های بیشتری از آشپزخانه معاصر رو ببینیم و از اون‌ها الهام بگیریم؟

  1. وقتی همه‌جا سفید و برق می‌زنه چه حسی بهتون دست میده؟ آشپزی کردن تو این فضا چه احساسی داره؟ این حجم از سفیدی رو چطور میشه تلطیف کرد؟
    آشپزخانه معاصر (2)
  2. آشپزخانه‌ای روشن با نور طبیعی و کابینت‌هایی به رنگ سفید در کنار قفسه‌های باز چوبی و پیشخوانی ترکیبی از مرمر و چوب و عنصر شاخصی مثل گلدون فلزی تمامی نشانه‌های سبک معاصر رو با هم داره.
    آشپزخانه معاصر (3)
  3. چیزی که در تصویر زیر مشهوده، ترکیب متریال مختلف در یک فضاست که به خوبی در کنار هم قرار گرفتن؛ چوب، فلز، سنگ، مرمر و چرم و هر کدوم بافت مختص خودشون رو به محیط اضافه کردن. عناصر شاخصی مثل هود و چراغ‌های آویز و صندلی‌هایی که پشت پیشخوان قرار گرفتن، تمام توجه‌ها رو به خودشون جلب می‌کنند.
    آشپزخانه معاصر (4)
  4. در فضایی که سفیدی حرف اول رو می‌زنه با اضافه کردن سطحی از کاشی رنگی میشه به محیط روح بخشید و چه بهتر که این رنگ با الهام از طبیعت بوده باشه و در کنار عناصر چوبی مورد استفاده قرار بگیره. زیبایی بیشتر این آشپزخانه معاصر با خط و خطوطی هست که توسط کاشی‌ها به اون‌ها تاکید شده و خودشون در کنار هم الگویی منظم رو شکل دادن.
    آشپزخانه معاصر (5)
  5. اگر گاهی به اقتضای محیط اطراف دیوارهای رنگی اون‌هم تیره دارید، میشه با ایجاد بازشو و استفاده از رنگ سفید تعادل به وجود بیارید. ضمن این‌که تاکید به خطوط در این آشپزخانه معاصر با صندلی‌هایی به شکل منحنی و چند عنصر تزئینی دایره‌ای شکل تلطیف شده. بازشوی بزرگی که رو به فضای باز قرار گرفته، محیط آشپزخانه رو فقط به قسمت مسقف محدود نمی‌کنه و ارتباط بصری گسترش پیدا می‌کنه.
    آشپزخانه معاصر (6)
  6. نقشه باز، سازه‌های نمایان، بازشوهای متعدد و نور فراوان مشخصه‌های این آشپزخانه به سبک معاصر هستن.
    آشپزخانه معاصر (7)
  7. گاها یک فرم صندلی یا خطوطی که لامپ‌های سقفی رو برای ما برجسته کنند، می‌تونن یک فضای ساده و تک رنگ رو متفاوت جلوه بدن.آشپزخانه معاصر (8)

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments