5.0 0

آشپزخانه ترنزیشنال، پرطرفدارترین سبک دکوراسیون آشپزخانه!

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  6 شهریور 1400
آشپزخانه ترنزیشنال، پرطرفدارترین سبک دکوراسیون آشپزخانه!

انجمن ملی حمام و آشپزخانه در بررسی اخیرش اعلام کرده که آشپزخانه‌های به سبک ترنزیشنال یا انتقالی پرطرفدارترین در بین انواع سبک های دکوراسیون در بین مردم هستن. از اونجایی که این آشپزخانه‌ها ترکیبی از سبک آشپزخانه کلاسیک و آشپزخانه معاصر هستن و ظاهری روشن، فضایی آرامش‌بخش و ظرفیت نگهداری زیادی دارن، شنیدن چنین آماری اصلا جای تعجب نداره. اکثر افراد آشپزخانه ترنزیشنال را فضایی با خطوط مشخص معماری در کنار مبلمانی طبیعی به رنگ‌های خنثی تعریف می‌کنند.

طراحی آشپزخانه انتقالی چگونه است؟

کلید طراحی آشپزخانه انتقالی این هست که سبک ترکیبی رو بر پایه پالت رنگی ساده و یک طراحی جامع انجام بدین که از آشفتگی‌های بصری مثل عناصر یا طرح‌های زیاد از حد، دور باشه. مثلا براساس آمار انجمن ملی حمام و آشپزخانه، آشپزخانه‌های ترنزیشنال سفید بیشترین طرفدار رو دارن که با رنگ‌های خاکستری و بژ تکمیل شدن. تناژهای قهوه‌ای نزدیک به رنگ چوب هم گزینه خیلی خوبی به نظر می‌رسند و اگر به دنبال یک رنگ شاخص‌تر هستین، تناژهای مختلف آبی بیشترین کاربرد رو در این سبک آشپزخانه دارن.

طراحی آشپزخانه انتقالی (1)

در ادامه جلوگیری از آشفتگی بصری به گنجایش کابینت‌ها دقت زیادی باید کرد و تا حد ممکن وسایل رو توکار طراحی کرد و چون سادگی فضای آشپزخانه ترنزیشنال باعث میشه وسایل بیشتر به چشم بیان، پس انتخاب اون‌ها موضوع بسیار مهمی هست. همه این سادگی در طراحی رو هم میشه با یک نورپردازی حرفه‌ای جلوه بخشید.

عناصر آشپزخانه ترنزیشنال چیست؟

عوامل و عناصر مختلفی برای شکل‌گیری یک آشپزخانه ترنزیشنال اهمیت دارن. در بهترین حالت شما تمامی این شرایط رو رعایت می‌کنید اما لزومی هم به این کار نیست اما بهتره که بدونید چه اصولی چارچوب اساسی این فضای زیبا رو شکل میده؛

  • خطوط هندسی، مشخص در طراحی پیشخوان، کابینت‌ها، سقف و سایر عناصر ساخته شده
  • نورپردازی به روش صنعتی
  • نورپردازی در سقف یا بالای پیشخوان به روش سنتی
  • کابینت‌های ساده
  • ترکیبی از متریال طبیعی و دست‌ساز با رنگ‌های خنثی
  • پالت رنگی صمیمی و خنثی و طبیعی
  • تزئینات محدود

طراحی آشپزخانه انتقالی (2)

برای داشتن آشپزخانه انتقالی چه باید کرد؟

آشپزخانه انتقالی فضایی منعطف هست که از ترکیب بهترین ویژگی‌های سبک سنتی و مدرن و معاصر شکل می‌گیره که نتیجه اون فضایی دعوت‌کننده است که علاوه بر اعضای خانواده، بعضیا مهمان‌ها رو هم به خودش جذب می‌کنه و محیطی راحت و مناسب برای گپ و گفت و تفریح به وجود میاره. حالا برای داشتن چنین فضایی چه اصولی رو باید رعایت کرد؟

طراحی آشپزخانه انتقالی (3)

1. اهمیت انتخاب رنگ

رنگ فضاهای ترنزیشنال معمولا از پالت‌های خنثی انتخاب میشن، مطمئنا این رنگ‌ها می‌تونه روشن یا تیره باشه اما در هر صورت انعکاسی از رنگ‌های موجود در طبیعت هستن. یک رنگ ساده برای زمینه که با چندین رنگ متضاد و مکمل خودش استفاده بشه، بهترین انتخاب برای یک آشپزخانه ترنزیشنال خواهد بود. بیشترین رنگ‌هایی که در این سبک استفاده میشن؛ سفید، خاکستری، بژ، استخوانی و آبی هست.

طراحی آشپزخانه انتقالی (4)

2. کابینت‌ به عنوان مهم‌ترین عنصر

کابینت در آشپزخانه انتقالی متاثر از سبک دکوراسیون مینیمال هست که از خطوط ساده، اکثرا بدون دستگیره ساخته میشه. این کابینت‌ها به سادگی سبک معاصر و مدرن هستن اما غالبا مثل سبک سنتی از جنس چوب ساخته میشن، روکش ساده‌ای دارن و دستگیره‌ها -در صورت وجود- براق به کار میرن. در سبک انتقالی ترجیحا کابینت‌ها برای داشتن نمایی کامل تا سقف ادامه پیدا می‌کنن و بخش زیادی از فضا با کابینت پر میشه تا فضای نگهداری هر چه بیشتر فراهم بشه و اکثر وسایل رو بشه در کابینت جاسازی کرد.

طراحی آشپزخانه انتقالی (5)

3. تاکید به نور طبیعی

آشپزخانه‌های ترنزیشنال به خاطر داشتن رنگ‌های خنثی و اغلب سفید، داشتن نور طبیعی براشون یه مزیت محسوب میشه، چون انعکاس این نور در فضا باعث روشن شدن بیشتر و بزرگ‌تر جلوه کردن آشپزخانه میشه.

طراحی آشپزخانه انتقالی (6)

4. انتخاب صفحه کار، بین‌ کابینتی و سطح پیشخوان مناسب

سنگ طبیعی عنصری مناسب برای صفحه کار در آشپزخانه ترنزیشنال به حساب میاد. انتخاب سنگ مرمر، گرانیت یا سنگ آهک باعث گرمی فضا میشه. اما بهتره در انتخاب همین عناصر طبیعی هم به این موضوع دقت داشته باشید که حداقل طرح و نقش در اون‌ها به کار رفته باشه تا سادگی فضا رو خدشه‌دار نکنه.

طراحی آشپزخانه انتقالی (7)

از عناصر دیگری که در آشپزخانه‌های انتقالی زیاد دیده میشه، کوارتز و کوارتزیت هست. برای فضای بین کابینتی هم میشه از کاشی‌های مترویی یا موزاییک و کاشی‌های شیشه‌ای استفاده کرد.

طراحی آشپزخانه انتقالی (8)

5. جلوه آشپزخانه با وسایل آن

لوازم کاربردی در آشپزخانه‌های ترنزیشنال معمولا از جنس استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ هستن اما گاها برای حفظ یکپارچگی بیشتر فضا به صورت توکار استفاده میشن. در غیر این صورت به انتخاب طرح این وسایل باید خیلی دقت کرد، چون در فضایی با سادگی آشپزخانه انتقالی، این وسایل نقطه کانونی دید محسوب میشن.

طراحی آشپزخانه ترنزیشنال (1)

6. سینک و شیرآلات پرکاربرد

پرکاربردترین سینک‌ها در آشپزخانه انتقالی معمولا استیل تک کاسه یا آپرون (همون مدل روستایی) هستن.

طراحی آشپزخانه ترنزیشنال (2)

شیرهای آب هم معمولا از جنس فولاد ضدزنگ و در انواع مات و صیقلی به کار میرن و با پیشرفت تکنولوژی، انتخاب اکثریت شیرهای آب لمسی یا کنترلی هست.

7. کفپوش، عامل وحدت فضا

کفپوش‌هایی به سبک پلانک در آشپزخانه‌های انتقالی اغلب با چوب‌های تیره یا روشن و رنگ‌های گرم اجرا میشن که باعث وحدت سایر عناصر آشپزخانه هستن و اصطلاحا فضا رو جمع می‌کنن. البته علاوه بر چوب میشه از کاشی در انواع و اندازه‌های مختلف هم استفاده کرد. وینیل، پرسلن، سرامیک و سنگ گزینه‌های بعدی محسوب میشن.

طراحی آشپزخانه ترنزیشنال (3)

8. تزئینات حداقلی

درسته می‌گیم آشپزخانه انتقالی ساده است اما به معنای خالی از تزئینات نیست، بلکه تزئینات باید در راستای وحدت کلی سبک به کار برن و هماهنگ با سایر اجزا باشن تا آشفتگی ایجاد نشه. این کار رو میشه با بافت‌ها و رنگ‌های متفاوت انجام داد. مثلا الگوهای جناغی یکی از رایج‌ترین طرح‌ها در فضاهای انتقالی به حساب میان، به خصوص در آشپزخانه انتقالی برای چیدمان کاشی‌ها. حتی میشه از فرش یا قالیچه کوچک طرح‌دار در آشپزخانه به عنوان تزئین استفاده کرد.

آشپزخانه انتقالی

9. نورپردازی، تکمیل‌کننده زیبایی فضا

یک آشپزخانه ترنزیشنال ممکنه چندین الگوی نورپردازی داشته باشه؛ لوستر و چراغ‌های آویز، نورهای تنظیم‌شونده، ریسه‌های زیر کابینتی و حتی چراغ‌های داخل کابینت. در این بین حسگرهای حرکتی و کلیدهای توکار هم نتیجه تکنولوژی روز هستن. معمولا در انتخاب لوسترهای آویز از انواع صنعتی در آشپزخانه‌های انتقالی استفاده میشه اما بدین معنی نیست که نشه از نمونه سنتی هم استفاده کرد.
طراحی آشپزخانه ترنزیشنال (4)

با رعایت این اصول شما می‌تونید به راحتی به آشپزخانه‌ای دست پیدا کنید که هم بر اساس مد روز طراحی و هم طبق سلیقه شما ساخته شده.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments