4.7 0

10 ایده برتر برای طراحی دفترِ کار و فضای اداری

  8 اسفند 1402     -      تاریخ انتشار:  28 اردیبهشت 1402
10 ایده برتر برای طراحی دفترِ کار و فضای اداری

با ظهور اداره‌ها فرهنگ کار کردن با تغییرات خیلی زیادی مواجه شد. طی چندین سال بررسی های زیادی روی تاثیر دفترهای کار و ادارات بر زندگی افراد صورت گرفت. در نهایت با مشاهده ی نتایج این بررسی ها، پیشرفت های بسیاری در روند طراحی دفتر کار و فضای اداری ایجاد شد.

بعضی از طراحان داخلی و یا طراحان مبلمان اداری، ایده‌های خلاقانه‌ای درباره طراحی دفترهای کار دارن. 10 ایده ی برتری که در این مقاله اومده میتونه حتی برای این طراحان حرفه ای هم کاربردی باشه. چه اون ها بخوان دفتر یک شرکت تازه‌کار رو طراحی کنند، چه یک ساختمان اداری برای 500 شرکت برتر. 10 ایده برترِ این مقاله برای تمام پروژه های طراحی داخلی در فضای اداری کاربرد داره. پس با ما همراه باشین.

1- نقشه‌های باز و آزاد

در طراحی‌های  دکوراسیون اداری مدرن، دیوارها هر چقدر کمتر باشن، دید قشنگ‌تری ایجاد می‌کنن. وقتی در فضای مشترک دید باز باشه و افراد همدیگه رو ببینن، بیشتر به کار و همکاری با هم تشویق میشن. اینطوری زمانی که به تغییر هم نیاز باشه، خیلی راحت میشه دکوراسیون رو عوض کرد.

همچنین به خاطر اینکه دیوارهای جداکننده کمتری استفاده میشه، هزینه هم خیلی کمتر میشه.

علاوه بر این، میشه گفت این کار روی سلامت کارکنان هم اثر داره. نقشه‌های باز باعث میشن افراد خیلی راحت‌تر در فضا حرکت کنند، بنابراین کمک می‌کنه کارکنان بیشتر تحرک داشته باشن.

10 ایده برتر برای طراحی دفترِ کار و فضای اداری

توصیه دوستانه:

کمک گرفتن از سایت ها و یا افراد در زمینه طراحی فضای داخلی دفترِ کار خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنین فایده داره؛ با این روش هم در زمان صرفه‌جویی میشه و هم در هزینه‌ها. هم‌چنین مشورت با افراد متخصص و طراحان داخلی، هم عملکرد فضا رو بهتر می‌کنه و هم اینکه طراحی شما رو به روز میکنه. می‌تونین همین الان از طریق سایت های مختلفی این کارو انجام بدین. به عنوان مثال ما در سلام ساختمان میتونیم برای اجرای دکورهای چوبی در فضاهای اداری بهتون راهنمایی کنیم و متخصص معرفی کنیم

2- روانشناسی رنگ‌

استفاده از طراحی و روانشناسی رنگ ها به طور همزمان در دکوراسیون اداری یک روند طراحی خیلی محبوب هست. این سبک یکی از ترندهای طراحی دفترِ کار معاصر هست. نتایج مطالعات نشان میدن که طراحی دفترِ کار تاثیر به سزایی بر افراد داره که اغلب هم ناخودآگاه اتفاق میفته.

طراحی دکوراسیون اداری (2)

برای مثال، نارنجی انرژی رو بالا می‌بره، چون یک رنگ گرم هست که یادآور گرمای تابستان، غروب زیبای خورشید و یا پرتقال های تازه و آبدار هست. رنگ‌های سبز و زرد و آبی هم در طراحی دفترِ کار زیاد دیده میشن.

طراحی دفتر کار (1)

3- تداعی کننده‌ی حضور در خانه

محیط‌های کاری اگه بخوان بازده ی و کارآیی کارکنان رو حفظ کنن، نباید خیلی خشک و غیرجذاب باشن. وقتی یک فضا حس خانه رو منتقل کنه باعث آرامش میشه و کار کردن در اون فشار روانی کمتری ایجاد می‌کنه. نیمکت‌های راحتی که دور یک میز قرار بگیرن ایده فوق‌العاده‌ای محسوب میشن تا همکاران بتونن اوقات شاد و جذاب بیشتری رو تجربه کنن.

طراحی دفتر کار (2)

4- فضا های چند منظوره

همکاری و تطبیق‌پذیری به عملکرد یک دفترِ کار مدرن خیلی کمک می‌کنه. وقتی یک دفترِ کار به صورت چند منظوره طراحی بشه، کارآیی بیشتری داره و می‌تونه به محیطی مطابق با نیازها و شرایط این روزها تبدیل بشه.

طراحی دفتر کار (3)

در محیط های چند منظوره میشه از یک فضا برای کار کردن دو نفر استفاده کرد. به طور مثال یک فضا میتونه در عین حال که برای استراحت مناسب هست، برای جلسات جمع و جور و غیر رسمی و یا صحبت های دو نفره‌ی همکاران هم مناسب باشه. این کار تنها با گذاشتن چند نیمکت و صندلی اطراف یک میز و یا پهن کردن یک قالیچه ممکن میشه. حتی برای جداسازی فضا میشه از یک دیوار رنگی و یا شیشه ای هم استفاده کرد. در واقع شما دارین با این کار یک فضای کوچک و خصوصی رو تعریف می‌کنید که می‌تونه کاربری چند منظوره ای داشته باشه.

ایده دکوراسیون اداری (1)

در طراحی دفترهای کار کوچک، هر متر مربع از فضا میتونه برای ما اهمیت زیادی داشته باشه. به عنوان مثال فضاهایی که میشه از اون‌ها برای جلسات و استراحت استفاده کرد، باعث میشن تا دفترِ کارهای کوچک، بزرگ‌تر و پرکاربردتر به نظر برسن.

ایده دکوراسیون اداری (2)

5- یکپارچگی مبلمان مدرن

استفاده از مبلمانی متناسب با فعالیت های روز مره، کار کردن رو برای ما آسان‌تر می‌کنن. همچنین دسترسی آسان به پریز برق و اینترنت از بین این مبلمان تاثیر زیادی در بهبود عملکرد بهتر کارکنان دارن. اما مشکل اینجاست که همیشه هم این دسترسی آسان نیست یا شکل قشنگی نداره؛ خیلی وقت‌ها در محیط های اداری، شکل سیم‌ها واقعا زشت هست و اگه در دست و پای افراد باشن، خطرناک و شلوغ هم میشن. اما راه حل چی هست؟

در پاسخ باید بدونین که استفاده از میز ها و مبلمان اداری یکپارچه ای که بتونه سیم ها رو در خود مخفی کنه، خیلی مفید و کارآمد هست. همچنین اگه نزدیک فضای کار پریز ندارین، سعی کنین از محافظ استفاده کنین. شرکت‌های مبلمان‌سازی اداری در طراحی دفتر های کار مدرن، برای هر میز یک پریز قرار میدن و سیم‌ها و کابل‌ها رو هم کاملا ایمن جانمایی می‌کنن تا کارکنان به جای گشتن دنبال پریز به فکر مسائل کاری خود باشن.

ایده دکوراسیون اداری (3)

6- عناصر طبیعی

«طراحی بیوفیلیک» یکی از رشته‌های طراحی هست که به تلفیق محیط ساخته شده و عناصر طبیعی می‌پردازه و دلیل موجهی برای این کار داره. طراحان نمی‌تونن نور طبیعی رو در فضای داخلی عینا شبیه‌سازی کنند، اما با این حال می‌تونن با استفاده از گل و گیاه، عناصر طبیعت رو به فضا اضافه کنن. گل و گیاه باعث کارآیی بیشتر میشه و محیط کار رو جذاب‌تر می‌کنه، بنابراین کارمندان بیشتر جذب فضای کار میشن. علاه‌براین، گیاهان باعث تمیزی و تصفیه هوای داخلی میشن و استرس رو هم کاهش میدن.

10 ایده برتر برای طراحی دفترِ کار و فضای اداری

علاوه بر گیاهان زنده، عناصری مثل پنل‌های چوبی دیواری یا سقفی، متریال سنگی، استفاده از ویژگی‌های عنصر آب و شومینه، حس لمس طبیعت رو القا می‌کنند که مسحورکننده و آرامش‌بخش هستن.

دکوراسیون دفتر کار (2)

7- فضای استراحت

استراحت کردن در فضای کار نباید با تنبلی کردن اشتباه گرفته بشه. استراحت نقش مهمی در خلاقیت ایفا می‌کنه. جایی که بشه پا روی پا انداخت تا طوفانی از ایده‌ها برای پروژه ها به فکر هجوم بیارن، چیزی هست که ذهن و بدن هر دو به اون احتیاج دارن. فضاهای استراحت حتی ممکن هست افراد رو تشویق کنن که زودتر به محل کار بیان تا قبل از شروع کار خود، یک فنجان قهوه بخورن و کمی استراحت کنن. یا حتی بخوان نهار رو به خاطر راحتی بیش از حد فضا، در دفترِ کار بخورن.

دکوراسیون دفتر کار (3)

8- مسیریابی عمدی

دفتر های کار در دهه‌های 1970 تا 1990 بیشتر یکسره بودن و همین موضوع باعث میشد که فهمیدن موقعیت قرارگیری در ساختمان های اداری سخت بشه. دفتر ها در آن زمان راهروهایی طویل، تاریک و پر از در بودن که پیدا کردن فضای مورد نظر در اون ها آسان نبود. همچنین هیچ چیز جذابی هم در فضای کاری این دفتر ها وجود نداشت. بعد ها با ورود دفترِ کارهایی با نقشه‌های باز و آزاد، مسیریابی در ساختمان های اداری خیلی آسان‌تر شد. عناصر طراحی باعث کمک به ابزار مسیریابی شدن و گشتن در اطراف دفترِ کار رو آسان و بی‌استرس کردن. به عنوان نمونه در تصویر زیر از لوله‌های نارنجی، هم به عنوان یک عنصر تزئینی و هم راهنمای مسیریاب استفاده شده.

10 ایده طراحی دفتر کار (12)

9- دسترسی به پنجره

در گذشته دسترسی به دفترِ کار دارای پنجره خیلی باکلاس بود و فقط تعداد کمی از کارمندان از نور پنجره در محل کار خود استفاده می کردن. بقیه کارمندان مجبور بودن که تمام روز رو با چراغ‌های مصنوعی بگذرونن. حذف سیستم های کاری قدیمی و از بین بردن خشکی دکوراسیون دفتر کار، باعث آرامش و زیبایی محیط کار و ساخت دفترِ کار مدرن میشه. مدل جدید طراحی، مدل قدیمی رو دور میزنه و دفاتر اصلی رو در مرکز نقشه ی فضا قرار میده. امروزه در طراحی های جدید، دیوارهای مات و شفاف که اتاق‌های مرکزی رو دربرمی‌گیرن، نور رو به فضا وارد می‌کنن. در این حالت کارکنان هر روز در معرض نور طبیعی هستن و به پنجره برای دیدن فضای بیرونی دسترسی دارن که تاثیر به سزایی در سلامت و کارآیی اون ها داره.

10 ایده طراحی دفتر کار (13)

10- تشویق به فعالیت فیزیکی

تا اینجا دیدیم که عناصر طبیعی و رنگ‌ها، از کارکنان در محیط کار افراد سالم‌تری رو می‌سازن. دفترهای کاری که فضایی برای ورزش کردن دارن، این سطح سلامت رو برای کارکنان خود بیشتر و بیشتر فراهم می‌کنن. این‌طوری دیگه نیازی نیست که کارکنان در باشگاه ثبت‌نام کنن و مجبور باشن مسیر بین دفترِ کار و باشگاه رو طی کنن. حتی دیگه نیازی نیست نگران زمانی برای ورزش کردن باشن. در عوض می‌تونن هر موقع که خواستن، چه قبل و چه بعد و حتی حین کار کردن هم سری به ورزش بزنند!

10 ایده طراحی دفتر کار (14)

یکی دیگه از گزینه های طراحی دفتر کار مدرن که از نظر اقتصادی نیز مناسب است، ساخت میز تحریر ایستاده است. کارمندان میتونن ایستادن برای کار رو انتخاب کنن و یا میز کار رو طوری تنظیم کنن که بتونن بنشینن. این کار به اون ها کمک می کنه تا به جای نشستن، در طول روز حرکت کنن، فعالیت داشته باشن و کمی ورزش کرده باشن. بد نیست بدونین از نظر علمی ثابت شده که نشستن های طولانی مدت برای بدن انسان ضرر داره و میتونه به سلامتی افراد آسیب زیادی برسونه..

10 ایده طراحی دفتر کار (15)

به عنوان آخرین توصیه از نیاز افراد در محل کار غافل نشین!

از دیگر الهامات اصلی برای طراحی دفترِ کار، افرادی هستن که در اون فضا کار می‌کنن. اون چیزی که بیش از همه در طراحی دفترِ کار مدرن نقش داره، طراحی بر اساس نیاز کارکنان، رضایت اون‌ها از فضای کار و ایجاد یک تجربه کاربری فوق‌العاده‌اس. خوشبختانه، طراحان داخلی قادر هستن که عناصر مختلفی رو برای عملکرد بهتر دفترِ کار انتخاب کنن و به طرز زیبایی اون‌ها رو در کنار هم قرار بدن.

برای مراجعه به منبع مقاله اینجا کلیک کنید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دریافت قیمت دقیق کمد +