مهمان مامان، سبک معماری گمشده در زندگی مدرن

1
69
مهمان مامان، سبک معماری گمشده در زندگی مدرن
مهمان مامان، سبک معماری گمشده در زندگی مدرن

نوعی از دلتنگی وجود داره که مخصوص کارهایی هست که تجربه نشده، موقعیت­ ها و مکان هایی که در اون قرار نگرفتیم. این نوع دلتنگی با اینکه عجیب­ به نظر میرسه ولی احتمالا بیشتر ما اون رو تجربه کردیم. مثل دلتنگی برای مادربزرگی که اصلا ندیدیم. یا دلتنگی برای زادگاه و شهری که اسمش رو هم به ندرت شنیدیم. من این دلتنگی رو بعد از دیدن فیلم مهمان مامان احساس کردم. دلتنگی برای یه معاشرت گرم و صمیمی با همسایه‌­ها، زندگی جمعی در مکانی که نقطه اتصالش میتونه یه حیاط بزرگ با یه حوض آبی باشه. دلتنگی برای اون تکاپو، معاشرت و زندگی جمعی.

دکوراسیون داخلی در فیلم مهمان مامان (3)

مهمان مامان یادآور همون روزاست. یادآور همون سبک زندگی با معماری سنتی ایرانی که در اون جنب­ و جوش­‌ها به حیاط و ایوان اورده می­شه. جایی که مسائل و مشکلات وسط حیاط پهن میشه تا هر کسی با همدلی و محبت گوشه­ای از اون رو برداره. مهمان مامان همون تیکه‌­ی گم شده‌ی زندگی امروزی بیشتر ماست. اون بخشی از زندگی­مون که مدرنیته اون رو از بین برد؛ یعنی زندگی جمعی.

مهمان مامان، پر از زیبایی بصری

حتما شما هم زمانی رو یادتون میاد که بیشتر مردم با پدربزرگ و مادربزرگ‌هاشون زندگی می­کردن، خونه بزرگی که نوه­‌ها داخل حیاطش میدویدن. تابستون‌ها حوضش رو با هندونه­‌های شیرین پرمیکردن. از درخت گوشه حیاط اون بالا میرفتن و داخل باغچه‌ش ریحون می­کاشتن. عمارت‌هایی که درهاشون به حیاط بزرگ باز میشد و داخل هر اتاقش یکی از فرزند­ها یا یکی از همسایه­‌ها زندگی میکرد. همه­‌ی این زیبایی­‌هایی که به لطف معماری ایرانی برامون مهیا بود. حالا دیگه خیلی کمرنگ شده. حوض‌­ها، ایوان­‌ها، حیاط­، طاقچه‌­ها، باغچه­‌ها و درخت‌ها­ تیکه­‌های جدانشدنی معماری ایرانی هستن. ما در همه‌ی لحظات فیلم در چنین مکانهایی سپری میکنیم و قلب و چشممون جلا پیدا میکنه.

درباره­‌ی فیلم مهمان مامان

فیلم: مهمان مامان

کارگردان: داریوش مهرجویی

بازیگران: گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، پارسا پیروزفر، امین حیایی، نسرین مقانلو و..

طراح صحنه: محسن شاه­ابراهیمی

سال ساخت: 1382

خلاصه داستان: مهمان مامان داستان خونواده ­ای رو روایت میکنه که اوضاع مالی خوبی ندارن و از قضا تو این شرایط مهمون ناخونده­ ی رودرواسی دار هم براشون میاد. حالا اینجاست که همه­ ی همسایه­ ها دست به دست هم میدن تا آبروی این خانواده حفظ بشه و یه سفره­ ی آبرومند پهن بشه.

دکوراسیون داخلی در فیلم مهمان مامان (2)

این فیلم یکی از محبوبترین فیلم‌های داریوش مهرجویی هست که در سال 83 منتشر شد. مهمان مامان هجدمین فیلم بلند این کارگردان مشهور و مطرح سینما هست که براساس کتاب هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده. از این فیلم استقبال بسیار خوبی شد و تونست در بیست و دومین جشنواره فجر جایزه بهترین فیلم رو مال خودش کنه. تماشای این فیلم با بازی­‌های درخشانی که بیشترشون جایزه گرفتن، هنوز بعد از گذشت سالها جذابیت خودش رو داره. در واقع فیلم مهمان مامان از اون دست فیلم‌­هایی هست که بعد از تموم شدن هم در شما ادامه پیدا میکنه و این یعنی موفقیت.

بی ­انصافی هست اگه تاثیر طراحی صحنه آقای محسن شاه ابراهیمی در این موفقیت رو نادیده بگیریم. اقای شاه ابراهیمی برای این فیلم در جشنواره فجر کاندید و در جشن خانه سینما برنده تندیس زرین بهترین طراحی هنری شدن. مبارکشون باشه.

معماری ایرانی در خدمت فرهنگ ایرانی

امکان زندگی چند تا نسل کنار هم از قدیم توی فرهنگ ایرانی رایج بوده. فرهنگی که در خونه‌­های سنتی ایرانی قابلیت اجرا پیدا میکنن. لوکیشن مهمان مامان یکی از این خونه­‌هاست. جایی که این امکان رو فراهم کرده تا چند نسل با طبقه اجتماعی متفاوت کنار همدیگه قرار بگیرن. تصویر این لوکیشن رو در ابتدای مقاله دیدین. یه عمارت قدیمی با حیاط بزرگ که وسطش یه حوض آبی قشنگ هست. حیاط، حوض و ایوان از مهم­ترین فضاها در معماری سنتی ایرانی هستند. فضاهایی که بیشتر محل اجتماع هستن و خیلی از اتفاقات داستان درون اون رخ می­ده. داریوش مهرجویی در واقع با کمک گرفتن از معماری ایرانی تونست این فرهنگ و سنت زندگی جمعی را به خوبی نشون بده.

دکوراسیون داخلی در فیلم مهمان مامان (8)

آشپزخانه، محلی خصوصی و امن

از اولین سکانس‌هایی که در فیلم میبینم آشپزخونه ست. جایی که یخچال و کابینت خالی، دیوارهای پوسیده و رنگ و رو رفته  ما رو با وضعیت اقتصادی خانواده آشنا می­کنه. آشپزخانه عفت خانوم یه آشپزخانه بسته است که برای این کاراکتر و سبک زندگی اون انتخاب خیلی مناسبی بوده. آشپزخونه بسته از پذیرایی دید نداره. نکته‌­ای که در طراحی مدرن ممکنه نقطه ضعف محسوب بشه در چنین سبک زندگی و فرهنگی یه مزییت محسوب میشه. چون باعث میشه صاحبخونه احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشه.  از اونجا که داستان فیلم هم حول موضوع حفظ آبرو می­چرخه، چیزی که در خانواده سنتی ایرانی بسیار اهمیت داره، میشه گفت بهترین انتخاب ممکن بوده.

دکوراسیون داخلی در فیلم مهمان مامان (7)

جراحی ماهی یا جراحی امید؟

سکانس درخشان جراحی ماهی بهاره در حوض و کمک همه برای درمان اون میتونه نمادی از کل فیلم باشه. سکانسی که همه دور حوض جمع شدن و دارن تلاش میکنن ماهی­‌ای که گربه زخمیش کرده رو جراحی کنن. این سکانس همزمان که خنده ریزی را روی لب‌هاتون میاره، تلنگر کوچیکی هم میزنه. تلنگری که میگه با وجود بلبشو و دشواری­های زندگی هنوز میشه به مفهوم عشق و صمیمیت و محبت فکر کرد. هنوز میشه برای زخمی شدن یه ماهی نگران بود و برای بهبودش تلاش کرد. استفاده از حوض و حیاط به عنوان مکان اصلی، طراحی صحنه عالی، زیبایی در نورپردازی و انتخاب زاویه­‌ی مناسب همگی به کمک این سکانس اومدن.

دکوراسیون داخلی در فیلم مهمان مامان (6)

سفره­ ی ایرانی در مهمان مامان

توجه به مهمون و آماده کردن یه سفره رنگارنگ یکی از نشونه ­های فرهنگ ایرانی هست. داریوش مهرجویی این فرهنگ مهمون نوازی رو با معماری اصیل ایرانی تلفیق کرده. جمع کردن همسایه­ ها و به تکاپو انداختنشون، اوردن آشپزخونه به حیاط، پیچیدن گرما و بوی غذاها در فضا، بردن این سفره رنگارنگ و طولانی در ایوان خونه و نگاه رضایت بخش عفت خانوم به سفره پهن شده همه جزییاتی هستند که به جذابیت فیلم کمک کردن.

دکوراسیون داخلی در فیلم مهمان مامان (4)

دست دست نکین و در اولین فرصت بشنید این فیلم رو ببینین. حتی اگه قبل یه بار دیدین سعی کنین اینبار فارغ از هر چیزی از بازی­های خوب و جزییات بی­نظیر فیلم لذت ببرید. قول میدم پشیمون نمیشین. بهم اعتماد کنید.

 

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید