طراحی صحنه فیلم Her، دکوراسیونی برای آینده منزوی جهان

0
51
طراحی صحنه فیلم او، دکوراسیونی برای آینده منزوی جهان
طراحی صحنه فیلم او، دکوراسیونی برای آینده منزوی جهان

اکثر ما تصویری که از آینده انسان‌ها و زمین داریم، یه تصویر پیچیده با سفینه‌های فضایی معلق در هوا هست. تصویری که بیشترش به خاطر فیلم‌ها شکل گرفتن. فیلم “او” ولی قراره یه نگاه خیلی واقعی‌تر به ما بده که در اون خبری از سفینه‌های فضایی و ماشین زمان نیست. این فیلم بیشتر در مورد تنهایی انسان آینده و نحوه مواجهه اون با این تنهایی است. آینده‌ای که خیلی دور نیست و فاصله زیادی از ما نداره. طراحی صحنه این فیلم به خوبی تونسته این فردیت رو نشون بده. در ادامه میخواهیم این جزئیات رو بیشتر با هم بررسی کنیم.

درباره فیلم درخشان her

فیلمher  یه فیلم درام و علمی-تخیلی هست که در سال 2013 به نویسندگی و کارگردانی اسپایک جونز ساخته شد. نامزد سه جایزه گلدن گلوب و پنج اسکار، تونست یک گلدن گلوب و دو اسکار رو ببره. این فیلم که یه داستان عاشقانه رو در زمان آینده روایت میکنه، برای طراحی صحنه هم نامزد جایزه اسکار شد.

  • نویسنده و کارگردان: اسپایک جونز
  • بازیگران: خواکین فینیکس، اسکارلت جوهانسون(صدا)، امی آدامز
  • سال ساخت: 2013
  • طراح صحنه: کی کی برت

دکوراسیون فیلم او (1)

خلاصه فیلم Her

فیلم درباره زندگی فردی به نام تئودر هست که شغلش نوشتن نامه­های عاشقانه در یه شرکت است. فیلم در سال‌های آینده اتفاق می­افته، زمانی که هوش مصنوعی کاربرد زیادی داره. داستان تئودر هم از زمانی شروع میشه که برای فرار از تنهایی با یه سیستم عامل به نام سامانتا وارد رابطه میشه.

دکوراسیون فیلم او (2)

لوکیشن شماره 1: اتاق تئودر، اتاقی برای آینده

تئودر در یکی از طبقه­های انتهایی برج شماره هفت در لس‌آنجلس زندگی میکنه. جایی که بیشتر اوقاتش رو در اون و روی تختش سپری میکنه. تئودر تنهاست و حدود یه سالی هست که از همسرش جدا شده. فیلم تقریبا در سال‌های 2025 اتفاق می­افته ولی خبری از سفینه­های فضایی و آدم‌های عجیب و غریب نیست. همین موضوع باعث شده تا بیننده خودش رو دور از فضای داستان تصور نکنه و بیشتر با اون ارتباط برقرار کنه. در ادامه با جزئیات بیشتری از خانه تئودر آشنا می‌شیم.

طراحی صحنه فیلم Her (1)

اتاق جعبه ای به هم ریخته و بی روح

اتاق تئودر شبیه یه اتاق خالی از سکنه است. به جز یه مبل قهوه­ای، مبلمان دیگه­ای در اون دیده نمیشه. تئودر تنها زندگی میکنه و این از تمام زوایای خانه و به هم ریختگی اون قابل فهم هست. فرش کوچکی گوشه اتاق لول شده، کتاب‌ها به صورت پراکنده در همه جای نشیمن پخش شدن و صفحه نمایشگر بازی در مرکز خانه قرار گرفته. وجود این بازی در مرکز خانه نشان از نفوذ و مرکز توجه بودن دنیای دیجیتال و پناه بردن به اون‌ در زمان آینده داره.

دکوراسیون فیلم her (2)

آینده در محاصره آسمان خراش‌ها

چیزی که در تمام فیلم خیلی خودنمایی میکنه، آسمان خراش‌ها هستن. ساختمان‌های سر به فلک کشیده­‌ای که اسپایک جونز و کی کی برت از اون برای نشان دادن آینده و محصور شدن انسان‌ها به وسیله ساختمان‌ها و وسایل هوشمند استفاده کرده. اگه دقت کنین می‌بینین که اتاق تئودر هم از این قاعده مستثنا نیست و اطراف اون با آسمان خراشها محاصره شده. برت برای خلق این لوکیشن‌ها آسمان‌خراش‌های شانگهای رو با ساختمان‌های لس‌آنجلس به وسیله جلوه‌های ویژه با هم ترکیب کرده. طراحی‌ای که باعث شده تا ما تنهایی تئودر رو راحت‌تر باور کنیم.

طراحی صحنه فیلم Her (2)

دیوارهای شیشه ای، دیواری مدرن و امیدوار

استفاده از شیشه به عنوان یکی از مصالح مدرن در فیلم به خوبی مشهود است. دور تا دور اتاق تئودر شیشه ­ای است و ما از اون میتونیم سایه آسمان‌خراش‌ها روی اتاق تئودر رو راحت‌تر ببینیم. یکی دیگه از علت‌های استفاده از شیشه عبور دادن نور گرم به داخل اتاق بوده، چیزی که می‌تونه نشانه‌ای از امیدواری در آینده باشه. هم‌چنین استفاده از شیشه و پنجره ­های بزرگ، خطوط صاف و سبکی فضا میتونن همه نشانه ­های مدرنیته و حال و هوای دوران آینده در فیلم باشه.

دکوراسیون فیلم her (3)

لوکیشن شماره 2: رستوران یخی

رستورانی که تئودر با دختری قرار ملاقات میذاره، یه رستوران کاملا مدرن و شیک هست. جایی که رابطه‌های یک شبه ناپایدار در اون شکل میگیره. در این رستوران تنها از یه رنگ سفید استفاده شده که نشان از سادگی دکوراسیون آینده داره. در این لوکیشن که سقف آن منحنی است، ما هیچ چیز اضافه­ ای در آن نمی‌بینیم و دکوراسیون اون به دور از پیچیدگی است. این همان فضایی است که مدرنیته به ما داده، ساده سازی همه چیز و تبدیل آن به خطوط.

دکوراسیون فیلم her (1)

جهان her جهانی گرم و امیدوار

برعکس اغلب فیلم‌هایی که در مورد آینده هستن، فیلم “او” تمام تلاشش رو میکنه تا تصویری امیدوارانه از آِینده جهان به ما نشون بده. آینده­‌ای ساده و به دور از پیچیدگی و شلوغی که در اون انسان در مرکزیت قرار داره نه اشیا و تکنولوژی. برت و جونز برای نشون دادن امید در آینده، در اکثر قاب‌ها از رنگ‌های گرم استفاده کردن. رنگ‌های سردی هم‌چون آبی یا کار نشدن یا به صورت خیلی ملیح و ملایم استفاده شدن. لباس‌ها، اتاق تئودر، محل کارش و حتی رنگ‌هایی که از کامپیوتر تئودر ساطع میشه همه گرم هستن.

دکوراسیون فیلم او (3)

طراحی صحنه her، یک طراحی ساده

ما در لوکیشن‌های این فیلم وسایل و ابزار پیچیده و فضایی نمی‌بینیم. بیشتر مصالح مورد استفاده چوب، شیشه، کاغذ و لامپ‌های کم‌مصرف هستن تا کمتر به چشم بیان. همه چیز در جهت ساده سازی فضا طراحی شده. کنار کامپیوترها خبری از موس و کیبورد نیست، گوشی‌ها اندازه یه جعبه سیگار هستن، در خیابان‌ها خبری از بیلبوردهای بزرگ و ترافیک‌های وحشتناک نیست و در تبلیغات‎‌ها خبری از متن نیست و بیشتر چیزها در ذهن اتفاق می‌افته. این سادگی حتی در طراحی لباس بازیگر‌ها به چشم میخوره، به طوری که در لباس‌های تئودر خبری از کراوات و کمربند نیست. در فیلم “او” به جای پیچیده نشون دادن آینده، از نوستالژی کردن فضا استفاده کرده. اتفاقی که تماشای این فیلم رو لذت‌بخش‌تر و قابل درک‌ترکرده. شاید هم اسپایک جونز اینطوری میخواد بگه این فیلم درباره انسان‌هاست نه تکنولوژی.

طراحی صحنه فیلم او (2)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید