4.1 0

صفر تا صد ساخت کابینت و کمد؛ از «تصمیم» تا «تحویل»

  20 فروردین 1403     -      تاریخ انتشار:  4 اسفند 1401
صفر تا صد ساخت کابینت و کمد؛ از «تصمیم» تا «تحویل»

تا حالا شده تصمیم بگیرین یک کاری انجام بدین اما ندونین از کجا باید شروع کنین؟! خیلی از افرادی که میخوان کابینت یا کمد بسازن، احتمالاً دچار این حس میشن! برای ساخت کابینت آشپزخانه و کمد، باید اول چکار کنیم؟! باید بریم سراغ مدل‌های زیبا و لاکچری؟ یا اینکه قبل از هر چیزی باید ببینیم چقدر می‌خوایم خرج کنیم؟! شاید هم باید همزمان هم مدل‌ها رو ببینیم و هم با کابینت سازها صحبت کنیم تا بهمون قیمت بدن! ما در اینجا قراره دقیقاً درباره همین موضوع صحبت کنیم!

در این مطلب به شما یک راهنما و چک لیست برای ساخت کابینت و کمد میدیم! چک لیستی که هم بهتون کمک میکنه موردی رو جا نذارین و هم ترتیب و اولویت کارها رو براتون مشخص میکنه! مطمئنیم اگر تصمیم دارین که کابینت بسازین، این چک لیست واجب ترین چیزیه که لازم دارین! پس با ما باشین.

ساخت کابینت

مشاوره رایگان سلام ساختمان

ساخت کابینت و کمد؛ از کجا شروع کنم؟

می‌خوایم بدون هرگونه فوت وقت، بریم سر اصل مطلب و ببینیم که ساخت کابینت رو دقیقاً از کجا باید شروع کنیم؟! اما قبل از اون یک نکته مهم برای کسانی که در شرف ساخت کابینت و کمد برای خودشون هستن، می‌خوایم بگیم:

  • سریع برین و یک کاغذ و قلم برای خودتون بیارین، یا اینکه این صفحه رو ذخیره کنین. چون میتونین از این مطالب یک چک لیست بسیار ساده و کاربردی برای خودتون درست کنین و هنگام ساخت کابینت، چک کنین چه مواردی رو انجام دادین و چه مواردی رو انجام ندادین! اینجوری حواستون هم جمع تره!

جذب کابینت ساز و نجار

اما مراحل ساخت کابینت و کمد چیست؟!

  • احساس نیاز!

بله درست متوجه شدین! اولین قدم برای ساخت کابینت و کمد، احساس نیاز شماست. شما همین الان که دارین این متن رو میخونین احتمالاً ابتدا به دلایل مختلف این احساس نیاز رو داشتین که نیاز به ساخت کابینت و کمد دارین! بنابراین رفتین سراغ سرچ و تحقیق در مورد کابینت و رسیدین به ما! ماهم بهتون میگیم خوب جایی اومدین! کمکتون می‌کنیم که کابینت و کمدتون رو به بهترین شکل بسازین…

  • تعیین بودجه

یکی از بخش های مهم برای ساخت کابینت/کمد، تخمین هزینه ای است که شما قراره برای کابینت/کمدسازی کنار بذارین. بر اساس پولی که برای ساخت کابینت/کمد میخواین خرج کنین، میتونین موارد مختلف مثل جنس کابینت، نوع سینک و یراق آلات و … رو تا حدودی مشخص کنین. پس اول باید برای خودتون مشخص کنین که چقدر برای کابینت/کمد های خودتون میخواین پول کنار بذارین.

  • انتخاب جنس کابینت/کمد

بعد از تعیین هزینه ای که برای ساخت کابینت/کمد میخواین انجام بدین، میتونین جنس کابینتتون رو انتخاب کنین! حتی میتونین با توجه به حدود بودجه‌تون، دو یا سه نوع کابینت/کمد رو انتخاب کنین و بعداً و پس از بررسی مزایا و معایب و مشورت با کابینت سازها، مناسب ترین کابینت رو انتخاب کنین.

شاید بگین من که نمیدونم هر کابینتی چقدر برام هزینه داره مزایا و معایب کابینت‌ها چیه؟! خب این که ساده است! ما بهتون میگیم!

در مطلب مربوط به «قیمت کابینت» قیمت همه کابینت‌ها رو برای شما آوردیم و نکات مهمی هم در مورد قیمت گرفتن کابینت بهتون گفتیم. در ضمن مزایا و معایب همه انواع کابینت و کمد رو به صورت کامل و جامع در مطالب سایت بررسی کردیم. اینجوری با خیال راحت میتونین انتخابتون رو انجام بدین!

 

کابینت هایگلاس طرحدار

 

  • انتخاب طرح و مدل

معمولا دیدن مدل ها از ابتدای پروسه تصمیم‌گیری برای ساخت کابینت/کمد آغاز میشه. اما انتخاب مدل ها بعد از تعیین بودجه و جنس کابینت/کمدتون صورت میگیره. شما اول باید مشخص کنین که چه کابینت/کمدی میخواین؟! کابینت ممبران یا ام دی اف؟ کمد نئوپان یا ام دی اف؟! بعد از اون چند مدل از کابینت/کمد مورد نظرتون رو انتخاب کنین و یک طرح کلی از کابینت/کمدی که قراره بسازین داشته باشین.

علاوه بر قیمت، مزایا و معایب که در بخش قبلی گفتیم، اینجا برای شما صدها مدل کابینت و کمد بسیار متنوع رو با هر جنس و نوعی جمع آوری کردیم. خوبی گالری مدل های سایت سلام ساختمان اینه که تعداد زیادی از این مدل ها ایرانی بوده و توسط کابینت ساز های سلام ساختمان انجام شده! شما میتونین از این مدل ها در کنار مدل های زیبای خارجی الگو بگیرین.

مدل کابینت

  • پیدا کردن کابینت ساز/ کمد ساز

برای پیدا کردن کابینت ساز، چند راه دارین:

راه اول اینکه برین کارگاه ها و نمایشگاه های کابینت سازی و با چند نفر مذاکره کنین و نمونه کار های اون ها رو ببینین و چند نفر رو انتخاب کنین که برای بازدید از محل شما بیان.

راه دوم برای افرادیه که در اطراف خودشون کسی کار کابینت و کمد انجام داده و نجار خوب سراغ دارن. این افراد سراغ کابینت ساز خوب رو از اطرافیانشون میگیرن و با اون فرد قرار میذارن تا از منزلشون بازدید کنه. این راه بسیار خوبه اما خیلی از افراد در اطراف خودشون کسی رو ندارن که به تازگی کار کابینت و کمد انجام داده باشه.

راه سوم هم ماییم! میپرسین شما؟! بله خود ما! ما کار شما رو راحت کردیم و کابینت/کمدساز های خوب رو در شهر شما پیدا کردیم. هر کابینت/کمد ساز در سایت ما یک پروفایل داره و رزومه، نمونه کار ها و کارهای شاخصش در اون مشخص شده. شما کافیه فرم ثبت درخواست رو پر کنین و منتظر تماس ما باشین. بعد از تماس کارشناسان سایت سلام ساختمان، بهتون یک یا دو کمد/کابینت ساز معرفی میشه. میتونین پروفایل این کمد/کابینت ساز ها رو ببینین و با اون ها هماهنگ کنین تا به منزل شما بیان و از محل شما بازدید کنن.

موردی که در پیدا کردن کابینت ساز اهمیت داره اینه که نمونه کار های همه اون هارو ببینین و سپس از چند نفر از کابینت/کمد ساز بخواین که به محل شما بیان از محلتون بازدید کنن و ازشون مشاوره بگیرین.

 

کابینت ساز

 

  • مراجعه کمد/کابینت ساز به محل شما

در این مرحله، کمد/کابینت ساز به محل شما میاد و از محلتون بازدید میکنه. کمد/کابینت ساز در این بازدید متراژ دقیق کابینت/کمد های مورد نیاز شما رو تعیین میکنه. شما هم باید حتماً خواسته های خودتون رو به کمد/کابینت ساز بگین. بهتره مدل‌هایی که قبلاً دیدین و انتخاب کردین به کابینت ساز و کمد ساز بدین تا دقیقاً بفهمه شما دنبال چه مدلی هستین.

حتی اگر هنوز در مورد انتخاب جنس و متریال سازنده کمد یا کابینتتون مردد هستین، میتونین ازش مشورت بخواین و بپرسین که چه متریالی برای شما با توجه به بودجه ، شرایط و طرحتون مناسبه. میتونین از کمد/کابینت ساز بخواین برای آشپزخانه و اتاق شما طرح بده. البته خیلی از کابینت ساز ها برای طراحی هزینه ای جداگانه میگیرن. اما اگر با اون ها برای ساخت کابینت به توافق برسین، این هزینه بهتون تخفیف داده شده و به عنوان بخشی از پیش پرداخت درنظر گرفته میشه.

میشه یک قیمت حدودی هم از کمد/کابینت ساز گرفت! البته باید حواستون باشه که به این قیمت حدودی اکتفا نکنین! در ادامه بهتون میگیم که چجوری از کمد/کابینت ساز قیمت بگیرین!

  • طراحی کابینت / کمد

بعد از ارائه خواسته ها و مدل های مورد نظرتون به کمد/کابینت ساز، کابینت ساز برای شما طراحی کابینت و فضای آشپزخانه رو انجام میده. این طراحی میتونه بسیار ساده و برروی کاغذ باشه یا اینکه پیشرفته باشه و در داخل نرم افزارهای طراحی مثل 3D max انجام بشه.

در مرحله اول معمولاً طراحی برروی کاغذ و بسیار ساده انجام میشه. بعد از این طراحی ساده، میتونین از کابینت ساز بخواین که بهتون قیمت نهایی بده. اما اگر این طرح ساده مورد موافقت و تأیید شما باشه و قیمت کابینت ساز هم به نظرتون خوب باشه، طرح نهایی کابینت آشپزخانه میتونه در نرم افزار های طراحی پیاده بشه و بره برای اجرا!

طراحی کابینت

نظرات مشتریان کابینت
آقای ریاحی
با تجربه و تحویل به موقع
بسیار مجری با تجربه و تمیز کار. و مهمترین ویژگی که معمولا کابینت سازها درنظر نمیرن به موقع تحویل دادن کار هست که جناب جعفرپور بسیار وقت شناس بودن. ممنون بابت اجرای به موقع و مرتب آقای جعفرپور
آقای طباطبایی
دلسوز و بافکر و ایده
آقای بهرامی در اولین مرحله بسیار منصف بودند. دلسوز و با فکر و ایده خوب از حداقل جا حداکثر استفاده رو کردن و خیلی به ما کمک کردن ازشون ممنونیم
خانم ثابت
بسیار قابل اعتماد
جناب اقای نوایی بسیار بسیار انسان قابل اعتماد از تمام لحاظ هستن کیفیت کارهاشون و طراحی عالی بود و اخلاقشون که عالیتر با حوصله هر چی گفتم با لبخند فقط گفتن چشم خدا به مالشون برکت بده
آقای پرهیزگار
خوش اخلاق و قابل اعتماد
بسیار عالی، مسلط، خوش اخلاق، منصف و قابل اعتماد
خانم آراسته
توانا و کاربلد
مهندس یدالهی، فردی بسیار توانا، کار بلد هستند و همراه بسیار مطمئنی برای انجام پروژه های کار، از ایشان و تیم اجرایشان کمال رضایت را دارم.
آقای جمشیدی
راضی هستم
در کل از آقای میرزایی رضایت داریم و همچنین از کادر حرفه آیی نصابی که برامون فرستاده بودن.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.
  • تعیین قیمت نهایی

همونطور که گفتیم، بعد از طراحی آشپزخانه، میتونین قیمت نهایی رو از کابینت ساز بگیرین. بعد از گرفتن قیمت نهایی و دیدن نمونه کار ها و کیفیت کابینت ساز ها، میتونین بین اون ها مقایسه کنین. بعد از مقایسه، فردی که کیفیت بالا و قیمت مناسبی رو بهتون ارائه میده رو انتخاب کرده و وارد مراحل رسمی ساخت کابینت یعنی عقد قرارداد و شروع کار اجرایی میشین!

  • توافق با کابینت ساز بر سر عقد قرارداد و مسائل جانبی ساخت کابینت

یکی از مواردی که میتونه باعث بروز اختلاف بین شما و کابینت ساز بشه، عدم توافق برروی جزئیات اجرایی و مالی کابینت است. این جزئیات شامل: جنس، طرح و قیمت دستگیره ها(در صورتی که قرار باشه کابینت ساز اون ها رو تهیه کنه)، جنس و برند ورق بکاررفته در کابینت، یراق آلات و اکسسوری های لازم برای کابینت، نوع و زمان پرداخت هزینه ساخت و دستمزد کابینت ساز، جنس و برند سینک و شیر آلات آشپزخانه و مواردی از این دست است. توافق روی تک تک مواردی که گفتیم و سایر جزئیات لازمه و توصیه میشه.

در مورد سینک، شیر آلات و دستگیره ها دو راه برای توافق وجود داره. راه اول اینکه شما به عنوان مشتری، خودتون میگین این موارد رو من خودم تهیه میکنم. راه دوم هم اینه که کابینت ساز تهیه اون ها رو برعهده میگیره. وقتی کابینت ساز قبول میکنه که این موارد رو تهیه کنه، معمولا یک کیفیت مقبول و متوسط رو در نظر میگیره و روی هزینه ساخت کابینت شما محاسبه میکنه. پس اگر مدل، برند یا کیفیت خاصی رو در نظر دارین، حتما با کابینت ساز مطرح کنین و به توافق برسین.

جذب کابینت ساز و نجار

  • تنظیم و امضای قرارداد

برای تنظیم قرارداد، باید حتما تمام جزئیاتی که در مرحله قبل برروی اون ها به توافق رسیدید، در داخل قرارداد ذکر کنین. در قرارداد حتما قیمت نهایی برآورد شده توسط کابینت ساز رو به عنوان وجه تمام شده ساخت کابینت ذکر کنین. نوع پراخت، جنس ورق ها، مدت زمان اجرا و تحویل از موارد مرسوم هستن که در قرارداد ذکر میشه.

  • پرداخت اولین پیش پرداخت به کابینت ساز

اولین پیش پرداخت بر اساس قرارداد پرداخت شده و کابینت ساز اون رو صرف خرید موارد مورد نیاز برای ساخت کابینت/کمد شما میکنه. بعضی از کابینت ساز ها برای طراحی هزینه ای جدا درنظر میگیرن. به این صورت که اگر از اون ها فقط طراحی کابینت بخواین، هزینه اون رو به طور کامل میگیرن و اگر قرار باشه کابینت رو خودشون براتون بسازن، هزینه طراحی رو به شما تخفیف داده و اون رو به عنوان بخشی از پیش پرداخت اول محاسبه میکنن.

  • انتخاب و خرید ورق

برخی از کابینت/کمد ساز ها برای انتخاب و خرید ورق، زمانی رو با مشتری هماهنگ میکنن تا با مراجعه به محل های فروش ورق، انتخاب طرح و خرید ورق رو انجام بدن. بعضی از کابینت ساز ها هم از قبل خرید ورق رو به صورت کلی انجام دادن و طرح های مختلف رو در کارگاه خودشون دارن و شما برای انتخاب طرح ورق کابینت یا کمدتون به کارگاه یا نمایشگاه کابینت ساز خودتون میرین و اونجا طرح مورد نظرتون رو انتخاب میکنین.

توجه داشته باشین که برای خرید ورق، باید حتما طرح نهایی شما آماده بشه تا تعداد ورق های مورد نیاز برای ساخت کابینت/کمد مشخص شده و خرید ورق ها بر اساس اون صورت بگیره.

 

انواع ورق

 

  • ساخت کابینت/کمد

بعد از خرید ورق، پروسه ساخت کابینت/کمد آغاز میشه. برای ساخت کابینت/کمد، مراحل زیادی در کارگاه کابینت سازی انجام میشه. از برش تا نوار زنی و CNC کاری. در مطلبی جداگانه با عنوان «در یک کارخانه تولید کابینت چه میگذرد؟؟» به تمام مراحلی که در یک کارخانه تولید کابینت طی میشه تا ورق ها تبدیل به کابینت بشن اشاره کردیم. توصیه میکنیم حتما اون مطلب رو بخونین.

  • نصب کابینت/کمد

برای نصب کابینت و کمد، تیم حرفه ای نصب به محل شما آمده و کابینت/کمد های شما رو نصب میکنن. اگر شما در حال ساخت یا بازسازی منزلتون هستید، نصب کابینت آخرین مرحله از ساخت یا بازسازی خانه شماست. در کابینت های ام دی اف، های گلاس و ممبران بعد از نصب کابینت، سراغ نصب صفحه کابینت میرن اما در مورد کابینت های روکش چوب و روکش رنگ به این ترتیب نیست و مرحله دیگری هم قبل نصب صفحه وجود داره!

یونیت کابینت

معرفی کابینت ساز

  • رنگ آمیزی کابینت (مخصوص کابینت های روکش چوب و روکش رنگ)

بعد از نصب، در کابینت‌های روکش چوب و روکش رنگ میریم سراغ رنگ آمیزی اون ها. برای رنگ آمیزی کابینت ها باید حتما یک محیط ایزوله رو فراهم کنین تا کابینت ها به خوبی رنگ بشن و کیفیت اجرای رنگ افزایش پیدا کنه. سایر کابینت ها احتیاجی به رنگ آمیزی ندارن.

  • نصب صفحه کابینت

بعد از نصب کابینت و نوبت به نصب صفحه کابینت میرسد. صفحه کابینت دارای انواع مختلفی از جمله: صفحه 3 سانت، صفحه 5 سانت، صفحه PVC ، سنگ کورین، سنگ کوارتز، سنگ طبیعی و … است. هر یک از این صفحه ها دارای ویژگی ها و قیمت متفاوتی هستند. قیمت سنگ طبیعی، کورین و کوارتز از سایر صفحه ها گران تر بوده و صفحه 3 سانت جزء صفحه های ارزان کابینت به حساب میاد.

زمانی که شما از کابینت ساز قیمت نهایی کابینت رو میگیرید، کابینت ساز قیمت کابینت رو با صفحه 3 سانت به شما اعلام میکنه. پس اگر صفحه ای غیر از صفحه 3 سانت مدنظرتونه، حتما به کابینت ساز بگین و در داخل قرارداد ذکر کنین.

صفحه کابینت

 

  • نصب سینک، دستگیره ها و سایر یراق آلات

مرحله پایانی قبل از تحویل کابینت/کمد ، نصب یراق آلات و دستگیره ها و سینک است. برای نصب سینک یک نکته مهم وجود داره و اون هم آب بندی مناسب سینک است. حتما از کابینت ساز بخواهید که آب بندی سینک رو به خوبی براتون انجام بده تا کابینت های شما در اثر رطوبت اطراف سینک آسیب نبینه.

در مورد دستگیره های کابینت و کمد هم قبلا بهتون گفتیم که میتونین خرید دستگیره رو خودتون انجام بدین و یا بدین به کابینت ساز. در هر دو صورت نصب دستگیره ها با کابینت ساز است.

  • تحویل کابینت

آخرین مرحله هم تحویل کابینت به شماست.

حالا میتونین از کابینتتون لذت ببرین…

 

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دریافت قیمت دقیق کمد +