4.4 0

ساخت کابینت ام دی اف (MDF) و نکات مهم

  20 آذر 1402     -      تاریخ انتشار:  8 مرداد 1402
ساخت کابینت ام دی اف (MDF) و نکات مهم

اگه می خواید کابینت بسازید اما با ام دی اف (یعنی تخته فیبری که تراکم متوسط داره) آشنایی ندارید، پس با این مطلب همراه باشید.

ام دی اف جزو بهترین موادیه که می تونید از اون در کابینت سازی و ساخت درب کابینت استفاده کنید، اما اگر خودتان می خواید تنهایی کابینت بسازید، باید بیشتر با راه ها و روش‌های ساختن کابینت ام دی اف آشنا بشید.

هرچند ما اصلا پیشنهاد نمیکنیم خودتون اینکارو بکنید اما اگه کنجکاو هستین که بدونین چطور کابینت ام دی اف ساخته میشه و اگه می‌خواید با نکاتی در زمینه طراحی کابینت ام دی اف و ساخت درب کابینت‌های ام دی اف آشنا بشید، با این مطلب همراه باشید.

ساخت کابینت

راستی در ویدئوی انتهای مقاله میتونین یکی از ساده ترین راه های ساخت در کابینت ام دی اف رو مشاهده کنین.

تضمین قیمت سلام ساختمان

بیشتر با ام دی اف آشنا بشیم!

شما می تونید ورق ام دی اف رو در فروشگاه‌های مختلف به راحتی پیدا کنید. ام دی اف در ضخامت‌های مختلف حتی از 3 میلیمتر تا 225 میلیمتر در بازار وجود داره. شما می تونید با توجه به نیازتون، ام دی اف مناسبتون رو تهیه کنید. معمولا برای ساخت درب کابینت به متریال با ضخامت 16 تا 20 میلیمتر نیاز هست.

از طرفی، ورق های ام دی اف ابعاد نسبتاً بزرگی دارن و سنگین هستن، به همین خاطر برای بارگذاری ورقه های ام دی اف به وسیله‌ای برای حمل و نقلیه چوب‌ها در کارگاهتون نیاز دارید.

نحوه ساخت کابینت

ام دی اف به خاطر اینکه از مواد فشرده ای مثل رزین ها و الیاف چوبی ساخته شده، سنگین است. ام دی اف شبیه یه تخته چوبه که از طریق فشرده سازی آماده شده و در اختیار کاربران قرار گرفته.

ساخت کابینت MDF معمولا کیفیت خوبی داره و از مقاومت بالایی هم برخورداره.

اما در کنار ام دی اف ممکنه ورق ملامینه، یا تخته سه لا به گوشتون خورده باشه. ام دی اف نسبت به تخته سه لا چندین مزیت داره:

  1. مهمترینش اینه که مقاومت بیشتر نسبت به رطوبت داره.
  2. کاملاً پایداره و تاب برنمیداره.
  3. به دلیل اینکه قطعات سازنده آن ریزتر از تخته سه لا و نئوپان هست، فاقد تیکه‌های چوبه و در نتیجه، سطح صاف و یکدستی داره.
نظرات مشتریان کابینت
خانم صدیقه اسد
با حوصله و دقیق بودند
اقای رشید همدانی بسیار مجری باحوصله ای بودند و بادقت و با روی خوش به نظرات ما توجه داشتند. قیمتی که به من گفتند از تمام افرادی که پرسیدم منصفانه تر بود. کارشون هم خیلی تمیز و بادقت هست. زمانبندی هم که اول مار گفتند دقیقا طبق همون کار رو انجام دادن. امیدوارم هر جا هستند سلامت و خدا به کسب و کارشون برکت بده.
آقای ایمان خاکسار
از همکاری با ایشان راضی ام
بسیار راضی و خوشحالم از همکاری با جناب حیدری.کاملا منصفانه قیمت دادند، بسیار خوش قول بودند و کار رو کاملا دقیق اجرا کردند، از سلام ساختمان هم برای معرفی چنین انسان های متخصص و متعهدی ممنونم
آقای نیما قاضی
از کار ایشان لذت بردم.
ما واقعا از کار با ایشون لذت بردیم. در همه مراحل خیلی مسلط و همراه بودن. نتیجه کار هم خوب بود. در مورد قیمت هم من یکی دوبار سعی کردم از بازار قیمت بگیرم باز قیمت ایشون بهتر بود.
آقای الله پناه
کابینت ها به موقع تحویل داده شد
سلام کار آقای بهزاد ابوفاضلی بسیار عالی بود وکابینت ها به موقع تحویل داد واز نظر قیمتی مناسب بود
آقای بهادری
مودب و خلاق بودند.
سلام هم مودب بود و هم خیلی خلاق بود که دو تا طرح متناسب با نیاز ما هم اضافه اجرا کرد، و چقدر قیمت مناسبی حساب کرد نسبت به بقیه ی همکارهاش، در کل عالی بود کاملا راضی ام
آقای احمد شیراوند
قیمت و کیفیت کارشان خوب بود
در مجموع از کار ایشان راضی هستم. انسان محترم ، با اخلاق و خوش قولی بودند. قیمت و کیفیت کارشون هم خوب بود. آرزوی سلامتی و موفیقت دادم هم برای آقای فرجی و هم شما .
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

مزایای ساخت کابینت با ام دی اف چیست؟

قبل از اینکه کابینت‌های زیبا و چشم نواز بسازید باید درباره مزایای ساخت کابینت با ام دی اف بیشتر بدونید. از جمله مزایای طراحی کابینت ام دی اف می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کابینت‌های ام دی اف مقاومت بالایی دارن، شما می تونید یه بار کابینت ام دی اف نصب کنید و چند سال از اون استفاده کنید.

ساخت کابینت ام دی اف

  • کابینت‌های ام دی اف رو میشه به راحتی تمیز کرد، کافیه از یه ماده تمیزکننده برای این کار استفاده کنید. شما می تونید کابینت‌های ام دی اف رو با یه دستمال، مقداری مایع تمیزکننده و آب تمیز کنید.
  • طراحی کابینت ام دی اف زیبا و چشم نوازه، شما می تونید کابینت های ام دی اف رو در طراحی‌های زیبا خریداری کنید و از اون‌ها در آشپزخانه تون استفاده کنید.
  • شما می تونید به ساختن کابینت ام دی اف خونه تون بپردازید و زیباترین کابینت های ام دی اف رو با سلیقه خودتون طراحی کنید.

حالا که متوجه شدید، خودتون می تونید به ساخت کابینت MDF بپردازید، احتمالا دوست داشته باشید مراحل ساخت و نکاتی درباره ساخت کابینت ام دی اف بدونین، نکاتی که میتونن به شما در این زمینه کمک کنن.

برش کاری

مراحل ساخت درب‌های ام دی اف چیست؟

1- طراحی درب کابینت: در صورتی که بدنه کابینت از جنس چوب، تخته سه لا یا هر جنس دیگه‌ای باشه، میشه برای درب از جنس ام دی اف استفاده کرد. یک تکنیک در طراحی درب کابینت این است که، لبه‌ی بیرونی پانل رو به صورت گرد برش میدن تا به عنوان دستگیره (بهش میگن دستگیره مخفی کابینت) استفاده بشه.

درب بدون دستگیره

2- برش‌کاری و ایجاد طرح روی سطح درب: در این مرحله بر اساس اندازه‌های دقیقی که گرفتیم شروع می کنیم به برش‌کاری. همچنین زبانه‌های لازم برای اتصال قطعات به یکدیگر رو ایجاد می‌کنیم.

اجرای کابینت

3- اتصال قطعات به یکدیگر: در این مرحله برای اتصال میتونیم از چسب چوب استفاده کنیم تا قطعات روی هم قرار بگیرن. در نهایت با میخ یا هر وسیله دیگه اتصال نهایی رو انجام میدیم.

4- آماده کردن کار برای اتمام: در این مرحله لبه‌های کار باید سنباده زده بشه و در صورت وجود سوراخ روی سطح، با استفاده از مواد پر کننده ترمیم و بعد از خشک شدن به وسیله سنباده صاف و یکدست بشه.

سنباده

5- رنگ‌آمیزی: درب ام دی اف به ویژه لبه‌ها رو با روغن بر پایه پرایمر یا هر نوع آستری رنگ کنین. صبر کنین تا خشک بشه و سپس سنباده بزنین (البته ممکنه از ورق‌های ام دی اف روکش دار استفاده کنید که در این صورت نیاز به رنگ آمیزی نیست).

6- نصب درب‌ها: لولاها رو در محل مناسب به درب نصب کنین و درب رو سرجای خودش قرار بدین. در صورتی که نیاز به نصب دستگیره دارین، قبل از هرکاری محل نصب رو علامت گذاری کنین. بعد از علامت زدن چک کنین که علامت‌ها در یک ردیف قرار گرفته باشن.

لولای درب

7- نصب آرام بند یا ضربه‌گیرهای پلاستیکی : برای اینکه درب ها به راحتی و بدون سر و صدا بسته بشن، از آرام بند استفاده میکنیم. در صورتی که از آرام بندها استفاده نشه، می تونیم از ضربه گیرهای پلاستیکی استفاده کنیم که در لبه خارجی در بالا و پایین درب قرار می‌گیره.

در صورت لزوم میشه از قفل کودک برای آرامش خیال پدر و مادر بر روی درب کابینت mdf استفاده کرد.

نظرات مشتریان کابینت
آقای ریاحی
با تجربه و تحویل به موقع
بسیار مجری با تجربه و تمیز کار. و مهمترین ویژگی که معمولا کابینت سازها درنظر نمیرن به موقع تحویل دادن کار هست که جناب جعفرپور بسیار وقت شناس بودن. ممنون بابت اجرای به موقع و مرتب آقای جعفرپور
آقای طباطبایی
دلسوز و بافکر و ایده
آقای بهرامی در اولین مرحله بسیار منصف بودند. دلسوز و با فکر و ایده خوب از حداقل جا حداکثر استفاده رو کردن و خیلی به ما کمک کردن ازشون ممنونیم
خانم ثابت
بسیار قابل اعتماد
جناب اقای نوایی بسیار بسیار انسان قابل اعتماد از تمام لحاظ هستن کیفیت کارهاشون و طراحی عالی بود و اخلاقشون که عالیتر با حوصله هر چی گفتم با لبخند فقط گفتن چشم خدا به مالشون برکت بده
آقای پرهیزگار
خوش اخلاق و قابل اعتماد
بسیار عالی، مسلط، خوش اخلاق، منصف و قابل اعتماد
خانم آراسته
توانا و کاربلد
مهندس یدالهی، فردی بسیار توانا، کار بلد هستند و همراه بسیار مطمئنی برای انجام پروژه های کار، از ایشان و تیم اجرایشان کمال رضایت را دارم.
آقای جمشیدی
راضی هستم
در کل از آقای میرزایی رضایت داریم و همچنین از کادر حرفه آیی نصابی که برامون فرستاده بودن.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

چه نکاتی را در حین ساخت کابینت ام دی اف در نظر بگیریم؟

در ابتدا باید بدونید که قیمت کابینت ام دی اف ارزون نیست، پس حتما بودجه زیادی را برای خرید یا ساخت کابینت‌های ام دی اف کنار بذارید تا بعدا دچار مشکل نشید. در ادامه لازمه به ترفندهایی که ذکر میشن توجه کنید:

درب کابینت ام دی اف

  • اگر به چوب، گرد و غبار چوب، چسب و مواد دیگه‌ای که برای ساخت کابینت ام دی اف مورد استفاده قرار میگیرن حساس هستید، به ساخت کابینت ام دی اف نپردازید.
  • سعی کنید اگر خودتون به طراحی کابینت ام دی اف می پردازید، ولی برای نصبش از یک متخصص کمک بگیرین (سلام ساختمان کارش همینه که در سراسر ایران متخصصینِ کابینت و کمد رو بهتون معرفی کنه).
  • شما می تونید قبل از طراحی کابینت ام دی اف از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید، اینطوری در کمترین زمان ممکن می تونید کابینت مدنظرتون رو بسازید.
  • حتما قبل از رنگ کردن کابینت ها، به نوع رنگ توجه کنید. شما نمی تونید هر رنگی رو برای کابینت های ام دی اف استفاده کنید. پس حتما قبل از اینکه رنگ کردن کابینت‌ها رو شروع کنید، درباره نوع رنگ مناسب ورقه‌های ام دی اف بیشتر تحقیق کنید و بعدش تصمیم گیری کنید. باز هم پیشنهادمون اینه که از یک متخصص که کارش اینه مشورت بگیرین.
  • حتما قبل از ساخت کابینت ام دی اف مراقب باشید که کابینت‌ها دچار ترک خوردگی یا شکستگی نشن، چون در صورت ترک خوردگی یا شکستگی، کیفیت و زیبایی کابینت ها کاهش پیدا می‌کنه. و در صورت تعویض کابینت ها، هزینه تعویض اون‌ها زیاد میشه.

نحوه ساخت کابینت mdf

  • ورقه‌های ام دی اف رو میشه با میخ، منگنه و پیچ متصل کرد. به هیچ وجه از چکش برای اتصال کابینت های ام دی اف استفاده نکنید. چکش باعث میشه کابینت ها دچار خردگی و شکستگی بشن و این مسئله ورقه‌های ام دی اف رو زشت و زمخت میکنه.
  • از تیغه‌های مخصوص برش قطعات ام دی اف استفاده کنید. اینطوری شما می تونید لبه‌ها رو به راحتی برش بدید و هیچ مشکلی هم در زیبایی کابینت ها پیش نمیاد.
  • برای اتصال درب کابینت به بدنه کابینت ام دی اف، حتما از پیچ و مهره استفاده کنید. اینطوری هیچ جای خرابی و سوراخی روی کابینت ها باقی نمی‌مونه.

اجرای کابینت mdf

  • اگر به کاغذهای سنباده کشی نیاز داشتید، حتما از سنباده‌های مخصوص ورقه‌های ام دی اف استفاده کنید. به طور کلی نیاز نیست همه قسمت‌های ورق ام دی اف سنباده بخوره، فقط لبه‌ها باید برای رنگ‌آمیزی آماده بشه.
  • ام دی اف به دلیل رزین‌هایی که داره، ماده‌ای سخت است و تیغ اره در اثر استفاده مداوم کند میشه. در نتیجه تیغ اضافی برای این مواقع در نظر داشته باشین تا وقتتون گرفته نشه.
  • ورق‌های ام دی اف باید به صورت مستقیم بریده بشن در غیر این صورت برامون دردسر ایجاد میشه. برای این کار حتما نیاز به اره رومیزی نداریم و میشه با اره معمولی به همراه گیره، کار رو انجام داد.
  • در صورتی که ساخت درب به صورت تکراری انجام میشه و دهانه های با اندازه یکسان دارین، باید همه دهانه ها رو اندازه بگیرین. به دلیل اینکه تفاوت کوچک در اندازه‌ها میتونه دردسر ایجاد کنه و باعث افزایش زمان ساخت و هزینه بشه.
  • و نکته آخری که باید حین طراحی کابینت ام دی اف در نظر داشته باشید، اینه که نباید اجازه بدید کابینت‌ها حین ساخت، خیس و کثیف بشن.

اگر به کابینت ام دی اف و ترکیبات آن علاقمند هستید پیشنهاد می کنم مقاله “7 مدل جدید کابینت ترکیبی هایگلاس و ام دی اف که الان مد شده!” را نیز مطالعه کنید.

ساخت کابینت mdf

معرفی کابینت ساز

نگهداری از درب ام دی اف پس از ساخت

  • بعد از ساخت درب، به نگهداری اون باید خیلی توجه کنیم. درب ام دی اف باید از رطوبت دور نگه داشته باشه. در صورت خیس شدن و تورم ورق ام دی اف، نمیشه کاری کرد و درب باید تعویض بشه.
  • لبه‌های ام دی اف نسبت به ضربه حساس هستند. در صورت برخورد وسایل به لبه‌ها و ایجاد آسیب، برای ترمیم ورق ام دی اف راه حلی جز تعویض اون وجود نداره.
  • درب ام دی اف به راحتی با آب و صابون تمیز میشه. اگه به محلول قوی‌تری نیاز داشتین، میشه به آب و صابون کمی سرکه اضافه کرد. فقط یادتون باشه بعد از تمیزکاری، سطح ام دی اف باید خشک بشه، در غیر این صورت، رنگ آسیب میبینه.

ویدئوی ساخت کابینت ام دی اف

در ویدئوی زیر میتونین خیلی ساده یکی از روش های ساخت در کابینت ام دی اف (اف دی اف بدون روکش) رو مشاهده کنین:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments