4.0 1

انواع گچبری و گچکاری چیست؟ + مهمترین نکات انتخاب گچ بری

  15 بهمن 1402     -      تاریخ انتشار:  6 اردیبهشت 1402
انواع گچبری و گچکاری چیست؟ + مهمترین نکات انتخاب گچ بری

هنر گچبری، یک هنر وابسته به معماری است که در هر دوره زمانی شکل و شیوه خاص خودش رو داشته. گچ به دلیل خاصیت شکل پذیری، چسبندگی، رنگ و قیمت مناسبش در این هنر کاربرد زیادی داره. با ایجاد کنده‌کاری‌های ساده بر روی گچ میشه تحولی در دکوراسیون داخلی خونه داد. در این مقاله قصد داریم تا شما رو بیشتر با گچبری و انواع اون آشنا کنیم.

گچبری چیست؟

گچ بری و گچ کاری، هنر بریدن و کنده‌کاری رو گچ است که در محیط های مختلفی اجرا میشه. از جمله رایج‌ترین گچکاری ها میشه به گچکاری سقف و گچبری دور لوستر، گچکاری تزئینی دور شومینه، گچبری نور مخفی سقف کاذب، گچبری های نما رومی، گچبری دور ستون ها و گچبری آرک اپن اشاره کرد.

ابزار اولیه گچبری چیست؟

ابزار گچ

  • ماله: برای گچکاری نیاز به ابزار پیچیده و گرون قیمتی نیست. ماله اولین و ضروری ترین ابزار برای یک گچکار است و برای پخش کردن و پرداخت گچ به کار میره.
  • دَمبُر: وسیله ای است که نوک تیز و بُرنده‌ای داره. این ابزار چاقو مانند، یکی از وسایل گچبری است که با استفاده از اون، میشه گچ رو برید. استفاده از دَمبُر، کار تخصصی است و زیبایی نهایی طرح گچبری شده، ارتباط به نحوه استفاده از دَمبُر داره.
  • بومخوار: یکی دیگر از ابزارهای ضروری برای گچبری است که به منظور تمیز کردن زمینه کار و بوم به کار گرفته میشه. استفاده از ابزار مخصوص گچبرها کار ساده ای نیست و نیاز به تخصص و آموزش داره.
  • وردنگی: از دیگر ابزار مورد استفاده در طراحی گچ میشه به وردنگی اشاره کرد که نوعی قلم گچبری محسوب میشه. از وردنگی برای خط انداختن روی گچ استفاده میشه و پس از خط انداختن، میشه عمل برش را به سادگی انجام داد.
  • قلم بومگِرد: یک وسیله طراحی روی گچ است که با اون میشه لبه های گرد و قاشقی رو روی سقف و دیوار ایجاد کرد. لبه های گرد کوچک در طراحی برگ ها و دیگر اشکال کاربرد فراوانی دارند که با کمک این وسیله کاربردی انجام میشه.

 

انواع سبک گچبری چیست؟

گچبری به دو سبک کلی سنتی و مدرن تقسیم میشه. در ادامه با این دو سبک بیشتر آشنا میشیم:

1. سبک گچبری سنتی

با شنیدن گچبری سنتی احتمالا یاد خونه های قدیمی افتادین. درسته ذهنتون جای مناسبی رفته. گچ بری سنتی معمولا دارای طرح های پر از جزئیات ظریف، سقف شلوغ و پر رنگ و لعاب است. در این سبک گچبری، رنگ جایگاه خاصی داره و استفاده از رنگ هایی مثل طلایی، قرمز و سبز بسیار معمول است.

گچبری سنتی

سبک های گچ بری سنتی

  • گچبری معرق: در این نوع گچبری ابتدا ملات گچ رنگی رو برش میدن و اون رو مثل تیکه های پازل کنار هم میذارن. در نهایت هم ملات گچ سفید رو پشتش میریزن تا سطح کار یکدست بشه.
  • گچبری لایه ای: این گچبری به صورت لایه ای انجام میشه که هر لایه رنگ متفاوتی داره و بعد از کشیدن لایه های گچ، با ابزار گچ بری طرح مورد نظر اجرا میشه.
  • گچبری کلوخی: این نوع گچبری در کاخ ها و عمارت های دوره ناصر الدین شاه دیده میشه.
  • گچبری هشته یا برهشته: برهشته در واقع همون برجسته است و به سبکی از گچبری تعلق داره که به صورت برجسته تر از دیوارها اجرا میشه.

2- سبک گچکاری مدرن

در این سبک دیگه خبری از گل و مرغ و رنگ های شاد نیست. در گچبری سبک مدرن از خطوط راست و زاویه قائمه یا خطوط منحنی استفاده میشه. در سبک مدرن تمرکز فقط روی سقف نیست و میشه از گچ بری برای پنهان کردن فضایی که مناسب نیست استفاده کرد. همچنین ترکیب گچبری با نورپردازی میتونه جلوه خاصی به فضای خونه بده.

در سبک سنتی از گچبری تنها در سقف پذیرایی استفاده می شده اما سبک مدرن این قابلیت رو داره که بتونیم از گچبری در فضای اتاق خواب و قسمت های دیگه‌ی خونه هم استفاده کنیم.

گچبری مدرن

روش های اجرای گچ بری و گچ کاری چیست؟

گچبری معمولا به دو صورت دستی و پیش ساخته انجام میشه.

روش اول: گچبری دستی

این شیوه از زیباترین شیوه های کار با گچ از گذشته بوده. در گچبری دستی، گچکار مخلوطی از آب و گچ رو به نسبت های دقیق ترکیب کرده و خمیری انعطاف پذیر بدست میاره. اسکلت اصلیِ کار با دست های گچکار شکل میگیره و بعد از اون به سراغ ابزارهای مخصوص خودش میره.

در این شیوه زمان محدودی برای ایجاد طرح و نقش داریم به دلیل اینکه اگه گچ سفت بشه دیگه امکان کار روی اون وجود نداره. این زمان به کیفیت گچ هم خیلی وابسته است.

زمان اجرا و دستمزد شیوه سنتی بیشتر از شیوه پیش ساخته است اما در نهایت کار بسیار ارزشمندی به یادگار میمونه.

روش دوم: گچ بری پیش ساخته

گچ پیش ساخته از جنس گچ به همراه پلی یورتان، و فوم های فشرده شده پلی استایرن بوده که توسط قالب های مخصوص ساخته میشه.

گچبری پیش ساخته رو میشه در بخش های مختلف خونه به کار برد و محدودیتی در اجرای اون نیست، به عنوان مثال گچ پیش ساخته سقف و گچ پیش ساخته دیوار از پرکاربردترین ها هستن.

به دلیل استفاده از صفحات فوم پلی استایرن، گچ های پیش ساخته سبک تر هستند و انتخاب خوبی برای سقف و دکوراسیون داخلی می باشند.

مزایای گچبری پیش ساخته چیست؟

  • قیمت پایین
  • سرعت در اجرای کار
  • استحکام بالا
  • ماندگاری طولانی
  • سهولت در نصب: برای نصب گچبری پیش ساخته نیاز به جوشکاری، میلگرد کشی و رابیتس کاری نیست.
  • ثبات رنگ
  • سبک بودن
  • خاصیت رنگ پذیری
  • امکان نصب روی انواع سطوح
  • قابلیت انجام انواع دیزاین از جمله نورپردازی

معایب گچ کاری پیش ساخته

در کنار همه مزایایی که گچ بری پیش ساخته داره، ذکر یک عیب این نوع هم امری ضروری است.

  • مقاومت کم در برابر رطوبت: استفاده از گچبری پیش ساخته در فضاهای مرطوب مناسب نیست به دلیل اینکه لایه سفید گچ اصطلاحاً طبله میکنه و ظاهری نامناسب ایجاد میشه.

از گچبری در کجاها استفاده میشه؟

  1. گچ بری سقف: رایج ترین کاربرد گچ بری درسقف است. گچ کاری سقف به صورت سنتی، مدرن یا پیش ساخته قابل اجرا هستند.گچ بری سقف
  2. گچ بری دیوار: گچ بریِ حاشیه ای از انواع گچ بری های دیواری محسوب میشه. از گچ بری های دیواری علاوه بر دیوار سالن، در دیوار اتاق خواب ها و گچ بری دیوار پشت تلویزیون و شومینه هم استفاده میشه.

گچکاری دیوار

  1. گچ کاری ستون: گچ بری بر روی ستون ها هم از گذشته رایج بوده. انواع گچ بری روی ستون ها شامل گچ بری ستون گرد، گچ کاری ستون مربع، گچبری ستون آشپزخانه، گچکاری ستون وسط سالن پذیرایی و گچ بری ستون های کنار دیوار هستند.

نکات مهم در انتخاب نوع گچبری

برای انتخاب نوع گچ کاری لازمه به چند نکته توجه کنیم. از جمله:

  • ارتفاع سقف: گچبری های سنگین ،خیلی برجسته و حجیم مناسب سالن هایی با سقف بلند و ترجیحاً پنجره های قدی هستند. اگرارتفاع سقف خونه‌ی شما در حد استاندارد یا کوتاه تر است، سعی کنین طرح های شلوغ و حجیم انتخاب نکنین.
  • متراژ داخلی: باید طرح گچبری ها متناسب با متراژ فضای داخلی باشه. طبیعیه که در فضای کوچک باید از گچکاری های ظریف و مینیمال استفاده کرد.
  • دکوراسیون کلی خونه: زیبایی سقف و گچبری ها هم باید هماهنگ با سبک و سلیقه کلی شما باشه. همونطور که پرده های ضخیم و سنگین مناسب فضایی با مبلمان مدرن نیست، گچبری کلاسیکهم با مبلمان مدرن سنخیتی نداره.
  • پرهیز از افراط و تفریط: بهتره طرحی از گچبری رو انتخاب کنین که بتونین اون رو در قسمت های دیگه خونه مثل آشپزخونه ،دیوار پله های داخلی به کار ببرین.
  • استفاده از رنگ متناسب با فضای داخلی: هرچند گچبری رنگی تقریبا منسوخ شده اما استفاده از رنگ هایی خاص در بخش هایی از گچبری می تونه حس اصالت و اشرافیت بیشتری در خونه ایجاد کنه.

انواع نمونه گچ بری سقف

در سبک مدرنِ گچبری سقف، خبری از شلوغی نیست و سادگی حرف اول رو میزنه. همونطور که در عکس مشاهده میکنین، طرح گچبری ساده انتخاب شده.

گچ بری ساده

برای اینکه زیبایی خاصی به دکوراسیون خونه بدیم میشه به جای استفاده از رنگ ها از طرح های منحنی شکل استفاده کرد. در تصویر زیر استفاده از طرح خاص جلوه بصری به فضا داده.

گچ بری منحنی

استفاده از گچبری های ساده در حاشیه دیوارها و مرکز سقف، ایده‌ی عالی برای باشکوه جلوه دادن محیط است.

گچ کاری

گچ بری دیوار

استفاده از گچ بری روی دیوار، شیوه جدید در دکوراسیون داخلی محسوب میشه و چند سالی هست در خونه‌ها مشاهده می کنیم.

گچ بری دیوار

 

گچ کاری دیوار

اگه سالن پذیرایی شما سطح بزرگی داره میشه از انواع طرح های گچ بری استفاده کرد. در تصویر زیر یک طرح پرکار و البته خوشرنگ رو مشاهده می کنیم.

گچبری دیوار

از گچبری میشه در فضای بالای شومینه استفاده کرد. در تصویر زیر با ایجاد گچبری بالای شومینه تلاش شده تا با تمرکز بر روی شومینه، جلوه زیبایی به محیط داده بشه.

گچبری شومینه

قیمت گچبری در سال 1400

قیمت گچبری با توجه به سطح کار در نظر گرفته میشه. اجرای گچ کاری یا گچ بری روی سطوح صاف و ناصاف صورت میگیره اما هزینه کار متفاوته.

بطور کلی، دستمزد گچ کار، مصالح و ابزار از اجزای تشکیل دهنده قیمت گچبری هستند.

عنوان

حداقل قیمت گچبری (تومان)حداکثر قیمت گچبری (تومان)
ابزار ساده (متر طول)18،000

23،000

ابزار قاشقی (متر طول)

15،0004،800،000
گچ کاری روی سطوح صاف (متر مربع)15،000

19،000

گچ کاری روی سطوح ناصاف (متر مربع)

20،000

25،000

 

کلام آخر

اجرای گچکاری و گچبری، کاری سخت است که نیاز به تخصص و مهارت خاصی داره. در انتخاب نوع گچبری خونه یا محل کارِتون دقت کنین و سبکی رو انتخاب کنین که با دکوراسیون خونه تون تناسب داشته باشه. بعد از انتخاب طرح دیگه بهتره که کار رو بسپرین به کاردون تا خیالتون از نتیجه کار راحت باشه.

امیدواریم مطالب این مقاله براتون مفید بوده و راه گشای شما عزیزان باشه.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حجت
حجت
22 بهمن 1401 20:29

بهترینید