1.0 0

پارکت بهتر هست یا لمینت؟

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  12 اردیبهشت 1402
پارکت بهتر هست یا لمینت؟

برای دونستن اینکه پارکت بهتر هست یا لمینت؟ باید قبل از هرچیزی تفاوت­های هر کدوم رو بررسی کنیم تا به مزایا و معایب اون ها برسیم. شاید در بعضی خانه­ها استفاده از لمینت بهتر باشه یا بلعکس. در ادامه­ی این مطلب میخوایم یک تعریف مشخص از پارکت و لمینت داشته باشیم و هر کدوم رو به طور کامل بررسی کنیم.

لمینت چیست؟

پارکت یا لمینت (2)

لمینت از چند لایه چوب فشرده ساخته شده، جنس اصلی اون HDF هست و به طور مستقیم از چوب تهیه نمیشه. اگر قصد خرید و استفاده از لمینت رو برای کف خانه یا اتاق دارین، باید گفت که هم قیمت ارزان­تری نسبت به پارکت داره و هم نصب اون راحت­تر هست.

پارکت چیست؟

پارکت یا لمینت (3)

بعد از لمینت نوبت به توضیحات پارکت میرسه. پارکت از جنس چوب طبیعی هست و برای ساختن اون، چوبِ درختان رو به الوار تبدیل میکنن و در قطعات کوچیک­تر برش می­زنن. از اونجایی که پارکت­ها کاملا طبیعی هستن؛ حس بهتری نسبت به اون ها داریم و استفاده از اون­ها باعث میشه خانه ی ما حال و هوای طبیعت رو به خودش بگیره.

نحوه نصب پارکت و لمینت چطور هست؟

پارکت یا لمینت (4)

یکی از مهم­ترین تفاوت­های پارکت و لمینت در نحوه­ی نصب اون­ها هست. باوجود این که پارکت طبیعی تر و زیبا­تر جلوه می کنه، اما نصب راحت لمینت باعث شده که گاهی به جای پارکت از لمینت استفاده بشه.

نصب پارکت به یک چسب مخصوص احتیاج داره که با کمی دردسر همراه هست و میتونه محیط رو کثیف کنه. بعد از خشک شدن چسب پارکت، اون رو ساب زده و یک لایه لاک رو روی­ اون اجرا میکنن تا کار تمیز­تر و زیبا­تر به نظر بیاد.

پارکت یا لمینت 6

اما نصب لمینت هیچ­کدوم از این دردسر­ها رو نداره. برای اجرا کردن لمینت نیازی به چسب نیست و لمینت­ها با شیار­هایی که به اون ها کلیک گفته میشه، درون هم قرار می­گیرن. لازم هست که بدونین لمینت­ها قابلیت جمع و نصب شدن دوباره رو دارن و شما هر­وقت که بخواین می­تونین اون­ها رو جمع و دوباره نصب کنید.

مقاومت پارکت و لمینت در برابر آب چقدر هست؟

پارکت یا لمینت (6)

اول از همه باید بدونید کجا میتونه بهترین محل برای نصب پارکت و لمینت باشه. اگه تصمیم دارین برای آشپزخانه از پارکت استفاده کنین توصیه میشه که اصلا این کار رو انجام ندین. زیرا پارکت از چوب طبیعی ساخته شده، به همین خاطر در برخورد با آب ورم می­کنه و بالا میاد. اما مقاومت لمینت در برابر آب بیشتر از پارکت هست و برای استفاده در آشپزخانه و مکان­هایی که ممکنه رطوبت داشته باشن مناسب تر هست.

مقاومت پارکت و لمینت در برابر اجسام تیز

پارکت یا لمینت (7)

یکی از معایب پارکت همین حساسیت زیاد نسبت به اجسام تیز هست. اگه بچه­ کوچک و پر جنب و جوشی در خانه دارین که به وسایل دست می­زنه، استفاده از پارکت مناسب شما نیست. چون به دلیل مقاومت کم در برابر اجسام نوک­تیز، هر لحظه ممکن هست که آسیب ببینه و یا خراب بشه. اما لمینت مقاومت بهتری نسبت به اجسام نوک­تیز داره و سخت­تر آسیب می­بینه.

پارکت گران تر هست یا لمینت؟

پارکت بهتر هست یا لمینت؟

لمینت همیشه یکی از ارزان­ترین کفپوش­ها بوده و تفاوت قیمت اون با پارکت خیلی زیاد هست. اما پارکت یک کفپوش لوکس و طبیعی هست که قیمت بالا­تری نسبت به لمینت داره. در هنگام انتخاب این دو باید شرایط رو بسنجید؛ گاهی وقت­­ها اگه بخاطر قیمت پایین از یک لمینت خیلی بی­کیفیت استفاده کنین؛ ممکنه زود خراب بشه و مجبور باشین دوباره اون رو تعویض کنین. اینجوری کلی ضرر می کنین و پول شما هدر میره. جالبه بدونین که قیمت لمینت حتی در مقایسه با قیمت سنگ و سرامیک هم، ارزان­تر هست.

تعویض پارکت و لمینت امکان پذیر هست یا نه؟

پارکت یا لمینت (9)

لمینت رو بر خلاف پارکت میشه به راحتی تعویض کرد. مثلا اگر یک قطعه از لمینت آسیب دید، هیچ مشکلی به­وجود نمیاد؛ چرا که به راحتی میشه یک قطعه­ی دیگه رو جایگزین کرد. اما پارکت به هیچ­وجه این قابلیت رو نداره و باید خیلی از اون مراقبت کنین.

تفاوت پارکت و لمینت در نگهداری چیست؟

پارکت یا لمینت (10)

همونطور که قبلا گفتیم؛ پارکت در برخورد با آّب ورم میکنه و بالا میاد. پس اگه کثیف بشه نمیشه اون رو با دستمال یا تیِ خیس تمیز کرد؛ چرا؟ چون خراب و غیر قابل استفاده میشه. پس برای تمیز کردن پارکت باید از مواد مخصوص استفاده بشه تا هیچ آسیبی به اون نرسونه. اما لمینت اصلا اینجوری نیست و میشه به راحتی اون رو تمیز کرد. چون در برابر آب مقاوم هست و میشه برای نظافت اون از دستمال خیس هم استفاده کرد. اما یک مزیت مهمی که پارکت داره این هست که اگه خط و خشی روی اون بیفته، قابلیت سنباده کشیدن و جلا دادن رو داره؛ که متاسفانه لمینت قابلیت سنباده کشی رو نداره.

بالاخره پارکت یا لمینت؟

در نهایت اگه بخوایم به یک نتیجه کلی برسیم؛ میشه گفت که لمینت مزیت­های بیشتری نسبت به پارکت داره و پر استفاده­تر و محبوب­تر هم هست. اما باز هم این شما هستین که تصمیم آخر رو می گیرین. ما فقط بک راهنما هستیم. اگه سوالی هم داشتین در قسمت نظرات سایت در خدمت شما عزیزان هستیم.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments