4.4 3

چطور روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک بزنیم؟

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  30 بهمن 1401
چطور روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک بزنیم؟

خانه یکی از همکارام رنگ روغنی بود و میخواست خودش رنگ اکریلیک بزنه. چون هم جنبه تفریحی داره و هم ظاهر خانه عوض میشه. یک سری اطلاعات کمی در مورد رنگ روغنی و اکریلیک داشت ولی نمیدونست چطور باید رنگ اکریلیک رو روی رنگ روغنی کار کنه. مثلاً میدونست که اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن سخته، نمیچسبه و بعد از خشک شدن هم به راحتی جدا میشه. خلاصه کلی این طرف و اون طرف رو گشت تا راه حلش رو پیدا کرد.

منم مشتاق بودم بدونم چطور این کار رو کرد. پس ازش پرسیدم و تمام اطلاعاتش رو گرفتم. البته برای اینکه اطلاعاتم کاملتر بشه، خودم هم بیشتر جستجو کردم و نتایجش رو در این مقاله باهات در میون میذارم. اگه تو هم مشکل دوست منو داری و نمیدونی از کجا شروع کنی و برات سوال شده که «چگونه روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک بزنیم؟» ادامه مقاله رو بخون تا با روش اجرایی این کار آشنا بشی.

مرحله اول: صبر کن تا رنگ روغنی خشک بشه

اگر رنگ روغنی خانه ات رو خیلی قبل‌تر اجرا کردی، برو مرحله بعد. اما اگر به تازگی رنگ روغنی زدی، پشیمون شدی و میخوای عوضش کنی؛ بهتره کمی صبر کنی که رنگ روغنی کاملاً خشک بشه.

زدن رنگ روغنی روی رنگ اکریلیک 1

معمولاً از زمانیکه رنگ روغنی رو اجرا میکنیم تا وقتی که بتونیم روش رنگ اکریلیک رو پیاده کنیم، حدود یک ماه و حتی در بعضی مواقع تا چند ماه، طول میکشه. پس لازمه که کمی صبر کنی. چرا که اگر طی این مدت بخوای رنگ اکریلیک بزنی، بعد از خشک شدن، رنگ اکریلیک پوسته پوسته میشه و از بین میره.

مرحله دوم: سطح رو بخراش

سطح رنگ روغنی براقه و آب به اون نفود نمیکنه. بخاطر همین چسبندگی رنگ اکریلیک که رنگ پایه آبی داره، روی رنگ روغنی تقریباً صفره. مرحله اول برای نفوذپذیری، خراشاندن سطح رنگ روغنیه. در این مرحله با سنباده های نرم روی رنگ روغنی خراش ایجاد میکنن تا انجام مراحل بعد ممکن باشه. سنباده های نرم به صورت ورقه ای هستن و از ابزار فروشی ها قابل تهیه هستن.

مرحله سوم: پاکسازی عمیق با شوینده‌های صنعتی مثل تری سدیم فسفات

تا اینجای کار سطح برای عملیات آماده شده.

امااااا…. یه نکته مهم وجود داره این وسط. اونم اینه که چربی و آب در حالت عادی با هم مخلوط نمیشن. یعنی نمیشه رنگ اکریلیک رو که پایه آبی داره همینجوری روی رنگ روغنی بزنیم و انتظار داشته باشیم این دو تا بهم بچسبن! پس باید چیکار کنیم؟؟ راه حل استفاده از یک ماده‌ی چسبنده است.

یعنی چیزی که روغن و آب رو در کنار هم نگه داره (در اصطلاح به این ماده میگن امولیسیون کننده). بذار یک مثال خوردنی بزنم تا قضیه روشن بشه. حتما میدونی که مواد اولیه‌ی سس مایونز سرکه و روغن هست، اما این دو تا با هم ترکیب نمیشن و هر چقدرم که با همزن بزنیمشون مخلوط یکدستی ایجاد نمیکنن. پس باید از ماده ای استفاده کنیم که این دوتا رو با هم آشتی بده! در سس مایونز این آشتی دهنده، تخم مرغ است.

حالا برای نگه داشتن رنگ اکریلیک در کنار رنگ روغن هم نیاز به همچین ماده ای داریم، بعضی از شوینده های صنعتی مثل تری سدیم فسفات این کار رو برامون میکنن. فقط کافیه محلولی از اون تهیه کنی و روی دیوارها بکشی تا دیوار برای ادامه کار آماده بشه.

زدن رنگ روغنی روی رنگ اکریلیک 2

این محلول شامل یک چهارم لیوان ماده تری سدیم فسفات و یک گالن آب هست که باید با اسفنج روی سطوح رنگ روغنیِ خراشیده شده، کشیده بشه. زمانی که این کار رو میکنی، یادت نره که از ماسک و دستکش استفاده کنی.

مرحله چهارم: آستر رنگ اکریلیک

از این مرحله به بعد کارها مشابه اجرای رنگ اکریلیک روی سطوح عادی است. یعنی در ابتدا، آستر رنگ اکریلیک اجرا میشه. این آستر علاوه بر این که سطح رو صاف و یک دست میکنه، پوششی برای رنگ زیر کار که همون رنگ روغنیه هم هست. بعد از آستر نباید نشانی از رنگ روغنی در زیر کار دیده بشه. آستر رو باید یک یا دوبار زد و منتظر موند تا خشک بشن. البته آستر پایه آبی که برای رنگ اکریلیک استفاده میشه معمولا سریع خشک میشه (15 تا 30 دقیقه) و برای رنگ اکریلیک آماده میشه.

مرحله نهایی: حداقل دوبار رنگ اکریلیک زده بشه

فرقی نمیکنه برای نقاشی از چه روشی استفاده میکنی. از قلمو استفاده کنی یا پیستوله و یا غلطک. مهم اینه که حتما دوبار روکش کشیده بشه و همه نقاط حداقل دوبار رنگ بشه. برای آشنایی بهتر به کار با رنگ اکریلیک توصیه میکنم مقاله نحوی ترکیب رنگ آکریلیک با آب رو مطالعه کن.

جمع بندی

زدن رنگ روغنی روی رنگ اکریلیک 3

رنگ روغنی در گذشته مشتری‌های خودش رو داشته ولی با آمدن رنگ پلاستیک و رنگ اکریلیک، کم کم جای خودش رو به اونها داده. بعضی از خانه ها که از قبل رنگ روغنی داشتن برای تعویض رنگشون با چالش‌هایی روبرو هستن که در این مقاله روش رفع اونها رو گفتم و سعی شد به این سوال که «چگونه روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک بزنیم؟» جواب داده بشه.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهسا
مهسا
18 مرداد 1402 16:57

من تجربشو داشتم قسمتایی دیواری ک رنگ روغن سال های قبل بود و میخوای تغییر رنگ بدی از رنگ اکرولیک استفاده کنی سنباده کاغذی روی دیوار خراش میزنی بعد یک مقدار چسب چوب با آب مورد نیاز مخلوط میکنی و با رنگ اکرولیک دلخواه ترکیب میکنید و دوبار رنگ میکنید و اول زمان میدی ک سری اول رنگ خشک بشه

منصور
منصور
01 مهر 1401 12:49

من تجربش رو دارم. جاهایی از دیوار که رنگ روغنی بوده و تراشیدیم و بتونه کناف زدیم وقتی رنگ بهش برسه خیلی کوچولو برآمده میشه و مشخصه. الان من دچار این اتفاق شدم و فکر میکنم که باید روی بتونه ها روغن جلا میزدم تا با رنگ روغنی یکدست بشه بعد رنگ اکریلیک میزدم. تجربه دیگه من اینه که شما پرایمر اکریلیک اول بزنید هم پوشش خوبه هم ارزونتر رنگ اکریلیک تا نخواید الکی رنگ بخرید

فری
فری
03 اسفند 1400 00:41

ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتید. من از کجا می‌تونم سدیم سولفات تهیه بکنم؟ جایگزینی نداره؟