0

اهمیت نورپردازی در عکاسی؛ با نورپردازی، روح تازه‌ای به تصاویر پروژه بدین

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  23 آبان 1400
اهمیت نورپردازی در عکاسی؛ با نورپردازی، روح تازه‌ای به تصاویر پروژه بدین

وقتی پروژه تموم میشه و می‌خواین به مشتری تحویل بدین، باید یه یادگاری از پروژه برای خودتون داشته باشین! یادگاری که بتونین به عنوان نمونه کار به مشتریان بعدی خودتون نشون بدین و بهش افتخار کنین. اما عکاسی شما از پروژه در صورتی باکیفیت از آب درمیاد که نورپردازی مناسبی داشته باشین. اگر نورپردازی به خوبی انجام نشه، حتی با بهترین نرم‌افزارهای ویرایش و قوی‌ترین سیستم‌های کامپیوتری هم نمی‌تونین آلبوم مناسبی از نمونه کارهای خودتون ایجاد کنین.

چرا نورپردازی خیلی مهمه؟

نورپردازی در عکاسی به اندازه لنز و دوربین اهمیت داره چون نه تنها روشنایی و تاریکی رو تنظیم می‌کنه بلکه تن، روح و جو عکس رو تشکیل میده و ‌نشونه‌ای از احساسات موجود در تصویر به حساب میاد. بنابراین نورپردازی مناسب:

  • به شما انعطاف‌پذیری بیشتری میده.
  • می‌تونین فضای عکاسی رو به خوبی کنترل کنین.
  • امکان بازی با رنگ‌های مختلف نور برای شما امکان‌پذیر میشه.
  • می‌تونین تصاویر باکیفیتی از محصولاتی که ساختین بگیرین تا به بازاریابی و کسب و کارتون کمک کنه. یعنی تهیه نمونه کار باکیفیت که یکی از مهمترین دغدغه های مشتریان هست!

نکات مهم برای داشتن یک نورپردازی مناسب

بعد از اینکه به اهمیت نورپردازی پی بردین باید بدونین موارد زیر در کیفیت نورپردازی عکاسی تاثیر داره:

انتخاب پس‌زمینه مناسب:

پیشنهاد میشه در عکاسی از پس‌زمینه سفید استفاده کنین چون نور رو بهتر منعکس می‌کنه. به عبارت دیگه پس‌زمینه سفید باعث برجسته شدن محصول شما میشه و در مرکز توجه قرار می‌گیره. استفاده از رنگ‌های روشن یک مزیت دیگه هم داره و اون امکان ویرایش و تنظیم نور هست.

منابع خوب برای نورپردازی

در عکاسی از دو منبع اصلی نور استفاده میشه. یکی منبع نور طبیعی که از طریق خورشید و ماه به شما میرسه و یکی هم فلاش. برای عکاسی با موبایل، فلاش خود موبایل هست اما میزان نور اون کمه. اما برای عکاسی حرفه ای، از فلاش های استودیویی استفاده میشه که نور بیشتری دارند!

ابعاد منبع نور

سایز و ابعاد منابع نوری یکی دیگه از موضوعات مهم در نورپردازی عکاسی به حساب میاد. این مورد میزان یکنواختی نور و سایه‌های تصویر رو مشخص می‌کنه. منابع نور کوچک سایه‌های سخت‌تر و منابع بزرگتر سایه‌های نرم‌تر و یکنواختی به وجود میارن.

محل قرار گرفتن منبع نور

فاصله منبع نور از سوژه عکاسی، مساله مهمیه که باید به اون توجه کنین. منبع نور می‌تونه جلو، کنار یا پشت محصول قرار بگیره که بسته به محل قرارگیری، جهت سایه مشخص میشه. هر چی منبع نور به سوژه عکاسی نزدیک‌تر باشه نور ایجاد شده بیشتر، نرم‌تر و یکدست‌تر خواهد شد. برعکس اگر منبع نور از محصول شما فاصله داشته باشه، نور کمتر و سخت‌تر میشه.

شکل دادن به نور

اگر شما به منبع نور، منتشرکننده اضافه کنین درخشش و سختی سایه‌ها و همچنین لکه‌های سوژه مورد نظر کاهش پیدا می‌کنه یعنی نور مصنوعی شما نرم‌تر میشه.

دستکاری نور

می‌تونین با استفاده از دستگاه‌های پراکنده‌کننده و بازتابنده، نور رو دستکاری کنین تا جایی که دوست دارین قرار بگیره. بازتابنده‌ها به نور خورشید یا چراغ فلاش شکل میدن و محل مورد نظر رو برجسته می‌کنن. اگر چراغ‌های نقطه‌ای رو به شکل‌دهنده‌های نور بچسبونین، کنترل شما روی جهت نور چراغ و دامنه نور بیشتر میشه.

درک دمای رنگ‌ها در نورپردازی

شاید باورتون نشه اما نور رنگ داره حتی اگر سفید به نظر برسه که بهش دمای رنگ میگن. رنگ صبح زود و اواخر بعدازظهر نور خورشید گرم هستش اما ظهرها سایه‌ها می‌تونن کاملا مایل به آبی باشن. بنابراین برخورد نور به محصول و درک این که چه رنگ‌هایی ممکنه در تصویر ظاهر بشه، اهمیت زیادی داره.

ساعت طلایی نور برای عکاسی

ساعت طلایی به بخشی از روز میگن که خورشید کمتر در آسمان باشه یعنی موقع طلوع آفتاب و غروب خورشید. در این دو زمان سایه‌ها نرم‌تر و زوایا مشخص‌تر هستن. رنگ‌های گرم در ساعت طلایی برجسته‌تر میشن و جلوه زیبایی به عکاسی شما میدن.

چرا باید از نکات نورپردازی اطلاع داشته باشین؟

ممکنه از خودتون سوال کنین این نکات به چه درد شما می‌خوره؟ در ابتدا باید ذکر کنیم که برای عکاسی، باید شما به نکات مهم نورپردازی محیط آشنا باشین. اگر تجهیزات عکاسی داشته باشین، مطالب این مقاله کاملا برای شما مفیده و اگر با موبایل عکاسی انجام بدین، میتونین از بخش مهمی از این مطلب استفاده کنین.

درضمن اگر دوربین یا گوشی باکیفیت برای عکاسی ندارین، یه خبر خوب داریم براتون! در اواخر پروژه، میتونین به سلام ساختمان درخواست بدین تا براتون عکاس حرفه‌ای بفرسته تا عکس‌های باکیفیت بگیره.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments