4.8 0

چطور از انواع سقف کاذب نگهداری کنیم که بیشتر عمر کنن؟

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  24 فروردین 1402
چطور از انواع سقف کاذب نگهداری کنیم که بیشتر عمر کنن؟

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های یک خانه‌دار، حفظ، دوام و تمیز نگه داشتن خونه است، صرف‌نظر از اینکه منظور نگه‌داری اسباب و وسایل منزل باشه یا خود دیوار و سقف و ….

موضوع صحبت ما امروز درباره تمیز کردن سقف کاذب و انواع اونه. سقف کاذب بعد از نصب، سال‌ها محکم و پابرجا باقی می‌مونه. بهتره بدونید صاحب خونه‌ها حداقل 15 تا 20 سال بعد از نصب سقف کاذب، نیاز نیست راجع به تغییر یا انجام مجدد سقف کاذب نگران باشن؛  اما در صورت بروز هرگونه خرابی خارجی (اعم از خرابی ناشی از عدم رسیدگی) ناچاراً باید دست به کار بشن.

تمیز کردن سقف کاذب

سقف کاذب گچی از نظر نظافت و نگهداری چه مزایایی داره؟

نظافت سقف گچی

اگه از سقف کاذب گچی (اصطلاحاً کناف) استفاده کنید، تعمیر اون راحت‌تر خواهد بود چون که این نوع از سقف‌های کاذب از ورقه‌های نه چندان بزرگی تهیه شدن. بنابراین در صورت خرابی یک ورقه، میشه اون رو باز کرد، تعمیر کرد و مجدداً نصب کرد و یا جایگزینش کرد. این کار بدون خراب کردن یا شکستن کامل سقف کاذب صورت می‌گیره و هزینه‌ی اون نیز به طور قابل توجهی کمتر خواهد بود.

کناف

نگهداری و نظافت از سقف کاذب گچی

سقف کاذب از نظر نگهداری و تمیزی یک گزینه‌ی مناسبه. چرا که حفظ زیبایی و ظرافت سقف کاذب یک کار بدون دردسره. سقف‌های کاذب گچی (سقف کاذب کناف و یا سقف رابیتس) مثل تمام سطوح گچ‌بری شده می‌تونن به سادگی تمیز کاری بشن و برای نگهداری و دوامشون فقط کافیه که در معرض آب و رطوبت نباشن.

بنابراین، هیچ روش نگه‌داری خاصی برای اونها وجود نداره و در صورت تجمع گردوخاک به راحتی توسط یک جارو تمیز میشن.

اما همونطور که گفتیم، موقع تمیز کردن سقف کاذب باید دقت داشت که از آب استفاده نشه. سقف کاذب ‌گچی با آب میونه‌ی خوبی نداره. آب باعث خراب شدن سقف کاذب میشه و دوام و کیفیت اون رو پایین میاره.

معمولاً بعد از اینکه سقف‌های کاذب نصب میشن، یک لایه‌ی رنگ روی اون‌ها پوشونده میشه. اگه در رنگ‌کاری سقف کاذب از رنگ جلا یا روغن استفاده بشه، میشه برای تمیز کردن اون از دستمال مرطوب هم استفاده کرد.

سقف کاذب گچی

چند نکته کاربردی در مورد سقف کاذب:

  • برای اینکه ظاهر منزلتون جذاب‌تر و دلپسندتر بشه، می‌تونید روی سقف کاذب از کاغذ دیواری استفاده کنید. با استفاده از کاغذ دیواری می‌تونید طرح‌ها و استایل‌های متعددی برای سقفتون در نظر بگیرید.
  • سقف‌های کاذب یک ویژگی جذاب در خانه‌های امروزی هست. در نواحی شهری، سقف‌های کاذب جذابیت منحصربه‌فردی به طراحی اتاق‌ها میدن. از طرفی سقف‌های کاذب به نگه‌داری خاصی نیاز ندارن، فقط لازمه به طور مرتب تمیز بشن.
  • امروزه انواع مختلفی از سقف‌های کاذب وجود داره و می‌تونید بر حسب بودجه و دکور مورد نظرتون، یک نوع رو انتخاب کنید. فرایند تمیزکاری سقف کاذب تنها و تنها به نوع ماده‌ی مورد استفاده در سقف بستگی داره.

سقف کاذب

نگهداری و نظافت سقف کاذب فیبری

سقف کاذب معدنی

اگه سقف کاذب از فیبر معدنی ساخته شده باشه، با یک اسفنج ساده هم تمیز میشه .گردوخاک و دوده به سادگی با یک اسفنج تمیز میشه. یک دستمال مرطوب یا یک اسنفج آغشته به محلول پاک ‌کننده هم می‌تونه گزینه‌ی دیگری باشه. همیشه مطمئن باشید که سقف کاذب بعد از تمیزکاری خشک باشه.

همچنین برای تمیز کردن گردوخاک می‌تونید از جاروبرقی استفاده کنید. توجه کنید که سقف‌های کاذب معدنی از مواد حساسی ساخته شدن. بنابراین نگه‌داری نامناسب از اونها و یا تمیزکاری بیش از حد باعث آسیب رسوندن به تایلهای سقف میشه.

نظافت و نگهداری از سقف پلکسی و CNC شده

سقف پلکسی CNC شده، معمولا دارای ظریف کاری هایی هستن که هنگام استفاده از جاروبرقی یا نظافت قسمت های پشتی آنها باید خیلی توجه شود تا به طرح ها آسیبی وارد نشود. بهترین راه برای تمیز کردن این نوع سقف و از بین بردن گرد و خاک، استفاده از اسفنج‌های مرطوب است. البته برای قسمت‌هایی از سقف که از جنس کناف یا گچ هستن، بهتره به پارچه‌ها بسیار لطیف و کاملا خشک اکتفا شود.

سقف CNC

تمیزکردن سقف کاذب فلزیِ دکوراتیو

برای تمیز کردن کاشی‌های سقف به اونها زیاد فشار نیارید. برای سقف کاذب فلزی تزئینی، با استفاده از یک دستمال همه‌ی کثیفی‌ها رو پاک کنید. موقع تمیز کردن از یک دستمال نرم یا یک اسفنج با کمی آب و صابون استفاده کنید. هیچوقت از دستمال زمخت برای تمیز کردن استفاده نکنید.

سقف کاذب تایل فلزی

البته ناگفته نماند که سقف‌هایی طراحی شده که ظاهری کاملاً مشابه با سقف کاذب فلزی دکوراتیو دارن، اما از جنس PVC هستن، که سقف کاذب قلع مصنوعی (از جنس پی وی سی) نامیده میشن. از اونجا که این سقف ها از جنس PVC هستن، نسبت به رطوبت مقاومن، اما برای تمیزکردن اونها بهتره از مواد شیمیایی یا ابزار زمخت استفاده نشه.

سقف پی وی سی

جمع‌بندی

سقف‌های کاذب تنها به تمیزکاری مرتب نیاز دارن و این کار باعث حفظ دوام اون‌ها میشه. اگه سقف کاذب به طور مرتب تمیز نشه، گردوخاک، دوده و کثیفی کم کم روی هم جمع میشن و باعث آسیب‌رسانی به سطح اون‌ها میشن و البته ظاهرشون هم به خاطر کثیفی نامناسب خواهد بود.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments