4.7 0

ساخت و اجرای سقف کاذب؛ انواع سقف کاذب چطور اجرا میشه؟

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  19 فروردین 1402
ساخت و اجرای سقف کاذب؛ انواع سقف کاذب چطور اجرا میشه؟

چند نوع سقف کاذب میتونم اجرا کنم؟ ساخت و اجرای سقف کاذب چطور انجام میشه؟ مجری باسابقه سقف کاذب رو از کجا پیدا کنم؟ کاربری هر نوع سقف کاذب برای کدوم محل ها مناسب تره؟

سقف کاذب مقوله متنوع و پرحاشیه ای هست. برای اینکه بتونیم همه بخش های مهم مورد نیاز برای سقف کاذب رو توضیح بدیم، باید دسته بندی درستی از این انواع داشته باشیم. نداشتن دسته بندی صحیح و درست باعث میشه سوالاتی مثل سوالات بالا در ذهن شکل بگیره.

برای رفع این سوالها سعی شده در این مقاله دسته بندی کاملا متفاوتی با سایر مقالات در نظر گرفته بشه. این دسته بندی، چیزی نیست جز دسته بندی بر اساس اجرای انواع سقف کاذب. اگر میخواهی بیشتر در این باره بدونی توصیه میکنم مقاله رو کامل بخون.

فرق سقف کاذب با سقف اصلی چیه؟

سقف کاذب با سقف واقعی یه فرق اساسی داره و اونم اینه که قرار نیست بار طبقه بالاترش رو تحمل کنه. همین موضوع باعث میشه دست طراح های داخلی کاملا باز باشه و طرح های مختلفی روی کاغذ بیارن.

معمولاً اجرای سقف کاذب با اهداف مختلفی انجام میشه، از جمله:

  • زیبایی (شاید بشه گفت مهمترین هدف هست)
  • پایین آوردن سقف
  • کاهش اتلاف انرژی
  • عبور مجاری و لوله ها از زیر سقف و …

با وجود این، اجرای این نوع سقف ها همیشه چالشی بوده پیش روی مجری و کارفرما. در این مقاله می‌خوام نحوه اجرای سقف کاذب و انواع مختلف اون رو توضیح بدم. پس اگر میخواهی بدونی این سقف ها چطور اجرا میشن با من همراه باش.

همچنین اگر در مورد قیمت اجرای سقف کاذب سوالی داری، میتونی به مقاله «قیمت انواع سقف کاذب» سر بزنی. اونجا همه قیمت ها رو بروز برات گذاشتیم.

نحوه اجرای سقف کاذب چطوره؟

ساخت سقف کاذب

هر نوع سقف کاذب نحوه اجرای خاص خودش رو داره و مراحل اجرای سقف کاذب، از یک نوع به نوع دیگه متفاوت هست. با وجود تمام این تفاوت ها، ساخت سقف کاذب در بعضی متریال مشابه هست. در کل روش ساخت سقف کاذب رو میشه به دو دسته تقسیم کرد:

  1. سقف کاذبی که بصورت تایل اجرا میشه
  2. سقف کاذبی که بصورت پیوسته و یکپارچه اجرا میشه

حالا اینکه منظور از این دو نوع چیه باید ادامه متن رو بخونی تا برات روشن بشه!

کدوم سقف کاذب ها بصورت تایل اجرا میشن؟

تایل ها در اندازه ها و طرح های مختلف کار میشن؛ بعضی از تایل ها کوچک و بعضی بزرگ هستن. در حالت کلی دو نوع اندازه داریم:

  1. اندازه اولیه
  2. اندازه استاندارد

سقف کاذب تایل یا آرمسترانگ

اندازه اولیه، همون اندازه ای هست که تایل با اون اندازه ها در کارخانه ساخته میشه. در مقابل اون، اندازه استاندارد اندازه ای هست که در بازار بیشتر استفاده میشه و اجرا با اون اندازه ها انجام میشه.

در بعضی از متریال های سقف کاذب، اندازه اولیه تایل با اندازه استاندارد یکی نیست و برای داشتن تایل با اندازه استاندارد، اونها رو برش میزنن و به تعداد مساوی تقسیم میکنن. بعضی از متریال هم هستن که اندازه استاندارد و اندازه اولیه اون ها یکی هست.

سازه مورد استفاده برای تمامی تایل ها یکی هست و بسته به اندازه تایل ممکنه از پروفیل های قوی تر یا ضعیف تری استفاده بشه.

برای تایل های 60×60 از سپری های طلایی رنگ و نقره ای رنگ استفاده میشه. البته در بعضی از متریال، میشه از سازه پنهان هم استفاده کرد.

حالا بریم بصورت جزئی تر با نحوه ساخت و اجرای چند نوع سقف کاذب تایل آشنا بشیم.

1. نحوه اجرای سقف کاذب تایل گچی

مراحل اجرای سقف کاذب - تایل کناف

تایل های کناف در اندازه های 60×60 اجرا میشن و اندازه اولیه اونها هم به همین اندازه هست. از طرفی، طرح های مختلفی برای تایل های کناف وجود داره که میشه به چند نوعش اشاره کرد:

  • تایل گچی ساده
  • تایل گچی روکش PVC
  • تایل گچی روکش PVC و پشت آلومینیوم
  • تایل گچی آکوستیک با طرح های مختلف

اجرای تایل گچی شامل دو مرحله‌ی اجرای سازه و اجرای تایل میشه.

در مرحله اول، سازه تایل اجرا میشه که شامل سپری های طلایی رنگ و نقره ای رنگ میشه. فاصله بین سپری ها 60 سانتیمتر هست که یک تایل در اون فاصله به راحتی قرار میگیره.

در ادامه و در مرحله دوم، تایل ها در بین سپری ها قرار داده میشن. روشنایی در سقف تایل گچی، فقط از روی سقف امکان پذیر هست و در حین نصب، باید سوراخ هایی برای روشنایی و سایر مواردی که مربوط به سقف میشن، تعبیه بشه.

2. نحوه ساخت و اجرای تایل PVC

قیمت اجرای سقف کاذب - تایل PVC

تایل های PVC هم مثل تایل های گچی معمولا از تایل هایی با اندازه 60×60 سانتیمترمربع ساخته میشه و در اجرا هم با همون اندازه اجرا میشه. انواع مختلف تایل های با این متریال رو میشه به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • سفید مات و ساده
  • سفید براق
  • چاپی و هات استمپ
  • روکشدار
  • انواع فانتزی و خاص

همونطور که در بالا گفتیم تنوع تایل PVC زیاده اما میشه اونها رو از نظر اجرا به دو دسته تقسیم کرد. این دو دسته متفاوت از هم اجرا میشن و شامل موارد زیر هستن:

  1. نور رو عبور میدن (نورپردازی زیرکار)
  2. نور رو عبور نمیدن (نورپردازی روکار)

در حالت نورپردازی زیرکار، ابتدا نورپردازی اجرا میشه. اجرای نورپردازی، ملزم به داشتن سطح زیرکار صاف و یکنواخته و این کار رو میشه با متریال دیگری مثل کناف یا PVC انجام داد. بعد از اون تایل های PVC مثل همه‌یِ انواع تایل، اجرا میشه.

در حالت نورپردازی روکار، ابتدا سازه اجرا میشه. سازه ها معمولا در دو رنگ طلایی و نقره ای اجرا میشن و روی این سازه ها میشه تایل PVC مورد نظر با طرح دلخواه رو سوار کرد.

برای آشنایی بیشتر با تایل و پنل PVC و مراحل اجرای اون توصیه میکنم مقاله زیر رو بخون:

سقف کاذب پی وی سی

3. نحوه اجرای تایل پلکسی گلس

مراحل اجرای سقف کاذب 2

اندازه اولیه تایل های پلکسی گلس 180×120 سانتیمترمربع هست. معمولا تایل های پلکسی گلس رو به 6 عدد تایل 60×60 سانتیمترمربع تقسیم میکنن ولی با اندازه های بزرگتر هم استفاده میشه و بزرگترین اندازه مورد استفاده هم همون تایل های 180×120 سانتیمترمربع هست.

این تایل ها انواع مختلفی دارن که کیفیت ساخت اونها رو هم نشون میده:

  • تایل روشن یا شیشه ای پلکسی گلس: با کیفیت ترین نوع اونهاست.
  • تایل دوغی، یخی یا برفکی: که کیفیتی کمتر از تایل شیشه ای داره ولی نور رو بخوبی پخش میکنه.
  • تایل رنگی: که ماهیتی مثل تایل دوغی و یخی داره و پخش کننده نور هست. این تایل ها رو میشه در رنگ های مختلف آبی، قرمز، سبز، زرد و غیره در بازار پیدا کرد.
  • تایل تاریک: که از کیفیت کمی برخورداره و نور رو عبور نمیده.

معمولا در دکور داخلی و سقف کاذب PVC فقط از دو نوع دوغی و رنگی اون استفاده میشه و دو نوع دیگه کاربردی در دکور داخلی ندارن.

حوه اجرای سقف کاذب - پلکسی گلس 3

حالا میریم سروقت این که تایل ها به چه روش هایی استفاده میشه. در کل تایل های پلکسی گلس به سه روش استفاده میشه:

روش اول: ساده و بی ریا!!

در این روش تایل پلکسی گلاس به صورت تنها و بدون طرح استفاده میشه. در این حالت معمولا تایل دوغی یا رنگی استفاده شده به وسیله نورپردازیِ لامپ مهتابی، سقف کاذب رو میسازه. همچنین میشه استیکرهایی و برچسب هایی رو در این حالت به تایل اضافه کرد.

روش دوم: رنگی رنگی و متنوع!

در روش دوم از تایل هایی دارای طرح چاپ شده با دستگاه چاپ استفاده میشه. طرحی که روی تایل چاپ میشه در بیشتر موارد آسمان مجازی هست؛ ولی میشه از طرح های دیگه هم استفاده کرد. استفاده از عکس مناظر یا طرح های سه بعدی از جمله طرح هایی هست که در این روش مورد استفاده قرار میگیره.

روش سوم: ترکیبی جذاب!

در روش آخر از تایل پلکسی گلس در کنار با تایل چوبی یا PVC استفاده میشه. در این روش تایل چوبی یا PVC با استفاده از دستگاه CNC برش میخوره که در بازار با عنوان سقف کاذب CNC مشهورتره.

این رو هم بگم که سقف کاذب CNC فقط به تایل مختصر نمیشه و طرح اون رو میشه به اشکال دایره ای هم در آورد ولی پلکسی و PVC استفاده شده در اون حتما از نوع تایل هستن که باید به شکل طرح CNC برش بخورن. بخاطر همین امکان داره مقدار بیشتری از مساحت طرح CNC، تایل پلکسی گلس و تایل PVC نیاز باشه.

خب خب خب… حالا بریم سراغ روش اجرای انواع سقف کاذب یکپارچه (در بعضی موارد بهشون میگن پانل) که اتفاقا کاربرد بیشتری هم برای سقف پذیرایی و مکان‌های مشابه دارن.

کدوم سقف کاذب ها بصورت یکپارچه و یکدست اجرا میشن؟

برعکس اجرای تایل سقف کاذب، میشه با بعضی از متریال سقف کاذب رو بصورت یکجا و پیوسته اجرا کرد. تفاوت اصلی این سقف کاذب ها با سقف کاذب تایلی، پیوستگی و یکپارچگی اونها هست که با روش های ساخت مختلف انجام میشه.

قیمت اجرای سقف کاذب 4

1. اجرای سقف کاذب رابیتس

ساخت سقف کاذب - رابیتس

سقف کاذب رابیتس به تنهایی اجرا نمیشه و باید روی اون اندود گچ استفاده کرد تا کامل بشه. رابیتس رو میشه بصورت ساده و بصورت دکوراتیو استفاده کرد. قدرت انعطاف این سقف کاذب خیلی زیاده و طرح های زیادی رو میشه با اون اجرا کرد.

سقف کاذب رابیتس بدون در نظر گرفتن اندود گچ روی اون از دو بخش سازه و رابیتس ساخته میشه. اول از همه، سازه رابیتس رو با استفاده از میلگردهای بدون آج میسازن. تمام سازه با استفاده از دستگاه جوش به هم و به سقف اصلی وصل میشن.

در مرحله بعد برگه های رابیتس با استفاده از مفتول فلزی به سازه وصل میشن. باید این رو هم در نظر بگیریم که مفتول ها در فاصله های زیادی از هم قرار نگیرن و برگه رابیتس به سازه به اصطلاح قفل بشه.

توری رابیتس

2. اجرای سقف کاذب پنل گچی یا کناف

ساخت سقف کاذب - کناف

پنل گچی که به کناف هم مشهوره یکی دیگه از انواع سقف کاذب هست. این سقف کاذب از دو بخش ضروری و یک بخش اختیاری تشکیل میشه.

بخش های ضروری اون سازه و ورقه های کناف هست و بخش اختیاری اون هم پوشش عایق هست. پوشش عایق معمولا از جنس پشم شیشه و پشم سنگ هست که خاصیت عایق گرمایی و تا حدودی عایق صوتی داره.

سازه کناف، زیرساز اصلی اون رو تشکیل میده و به دو شکل اجرا میشه:

  1. تیپ A با سازه دو طرفه:

در تیپ اول، سازه از دو جهت به صورت عمودی با هم بسته میشه و اجازه پیچش از هر جهت سقف کاذب گرفته میشه. این روش برای بخش های با سطح بیشتر از 50 مترمربع بهترین گزینه است تا سقف کاذب از پایداری خوبی برخوردار باشه.

  1. تیپ B با سازه یک طرفه:

در تیپ دوم، سازه فقط از یک جهت بسته میشه و از جهت عمود بر اون، آزاد هست. استفاده از این تیپ سازه در متراژهای کمتر از 50 مترمربع و یا در راهروها، باعث کاهش وزن سازه کناف میشه و از لحاظ اقتصادی بصرفه است؛ ولی در غیر اون، میتونه خسارت های بعدی رو به همراه داشته باشه.

حالا که سازه سقف کاذب کناف یکپارچه (یا پانل) رو بررسی کردیم، بریم سراغ خود متریالِ پنل گچی یا کناف.  پنل های گچی مورد استفاده در سقف کاذب یکپارچه، انواع مختلفی داره که در ادامه بعضی از اونها اومده:

  • کناف ساده
  • کناف مقاوم در برابر رطوبت
  • کناف مقاوم در برابر آتش
  • کناف مقاوم در برابر رطوبت و آتش

پنل گچی یا همون کناف بعد از نصب سازه اجرا میشه. اجرای ورقه های کناف و پوشش عایق بطور همزمان انجام میشه. به این ترتیب که اول یه ورقه کناف به سقف پیچ میشه و بعد از اون روی اون پشم سنگ یا پشم شیشه گذاشته میشه. ورقه های دیگه هم به همین نحو اجرا میشه و قطعه آخر به همراه عایق با هم نصب میشن.

بعد از نصب ورقه های کناف نوبت به بتونه کاری میرسه. در این مرحله درز بین ورقه ها با بتونه پر میشه و سقف، برای نقاشی آماده میشه.

راستی تا یادم نرفته اینم بگم که قیمت اجرای سقف کاذب از نوع پانل هم بستگی به طرح مدنظر شما داره، اما بطور کلی دستمزد اجرای سقف کناف حدود 20 تا 30 از کل هزینه رو دربرمیگیره. برای آشنایی ببیشتر با جزئیات قیمتی مقاله قیمت سقف کناف رو مطالعه کن.

3.  اجرای سقف کاذب از جنس PVC

قیمت اجرای سقف کاذب - PVC

سقف کاذب PVC علاوه بر تایل های 60×60 سانتمیترمربع از تایل های با طول بیشتر هم ساخته میشه که در اینجا به دلیل تفاوت طول به عنوان سقف یکپارچه از اون یاد میکنیم. پنل های سقف PVC در دو اندازه 20×600 سانتیمترمربع و 40×600 سانتیمترمربع ساخته میشن.

سازه این سقف کاذب در دور تا دور محل مورد نظر اجرا میشه و پنل های طولی سقف PVC روی اون اجرا میشن. در این حالت، پنل های PVC در کنار هم دیگر قرار میگیرن و مثل تکه های پازل، بهم چفت و بست میشن. چفت و بست شدن این پنل ها در کنار هم باعث میشه یه صفحه یکپارچه ایجاد بشه و سازه ای که دور تا دور اون نصب شده، از پایین اومدن این صفحه جلوگیری میکنه.

تنوع پنل های PVC هم مثل تایل های 60×60 سانتیمترمربع اون هست و شامل موارد زیر میشه:

  • سفید مات و ساده
  • سفید براق
  • چاپی و هات استمپ
  • روکشدار

تفاوت اصلی پنل PVC با تایل PVC در این هست که تایل PVC میتونه طرح های تزئیناتی برجسته هم داشته باشه ولی پنل ها معمولا طرح برجسته ندارن و برای نماهای برجسته مناسب نیستن.

4. نحوه اجرای سقف کاذب کشسان

نحوه اجرای سقف کاذب - کشسان

سقف کشسان از جمله سقف های یکپارچه ای هست که معمولا سازه ای در وسط نداره. سازه‌ی سقف کشسان مختصر به اطراف اون میشه و متریال کشسان رو در حالت کشیده نگه میداره.

اگر بخوام مراحل اجرای سقف کشسان رو تعریف کنم شامل گام‌های زیر میشه:

  1. نورپردازی
  2. اجرای سازه
  3. نصب متریال کشسان

بنابراین، مراحل اجرای سقف کاذب کشسان رو میشه به سه مرحله تقسیم کرد. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هر مرحله میدم.

در مرحله اول، اولین چیزی که باید پیش از همه مشخص بشه نورپردازی سقف کشسان هست. «نورپردازی وجود داشته باشه یا نه؟» سوال مهمیه که همون اول باید بهش جواب داده بشه.

اگر نورپردازی وجود داشته باشه، یکی از چالش هایی که ایجاد میشه سطح زیر نورپردازی هست که باید سطحی صاف و بدون اعوجاج داشته باشه. همچنین فاصله سقف کشسان با نورپردازی باید در حد مشخصی باشه. در بعضی از سقف ها که چنین امکاناتی وجود نداره، میشه با کناف چنین سطحی رو ایجاد کرد.

در مرحله دوم، سازه سقف کشسان اجرا میشه. سازه سقف کشسان بصورت دور تا دور محل، اجرا میشه که محدوده اجرای اون میتونه دیوارها باشن یا طرح دور تا دور باشه. یعنی اینکه اگر سقف کشسان بصورت یکدست و تنها کار بشه، سازه به دیوارها وصل میشه ولی اگر سقف کشسان بصورت طرح ترکیبی با متریال دیگری مثل کناف اجرا بشه و دور تا دور اون کناف، کار بشه؛ سازه روی سازه‌ی کناف سوار میشه.

در مرحله سوم هم متریال کشسان اجرا میشه. متریال کشسان به دو نوع اجرا میشه:

  • اجرا با گرمکن یا هیتر
  • اجرا بدون گرمکن یا هیتر

توصیه میکنم برای جزئیات بیشتر در مورد سقف کشسان، مقاله زیر رو بخون:

سقف کشسان چیست

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments