4.1 1

ممبران چیست ؟ | بیشتر بدانید تا بهتر تصمیم بگیرید

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  4 اسفند 1401
ممبران چیست ؟ | بیشتر بدانید تا بهتر تصمیم بگیرید

ممبران چیست ؟ آیا انتخاب این متریال برای کابینت و یا کمد دیواری انتخاب درستی هست یا نه؟ قیمت ممبران کف بازار چقدره و من اگر بخوام یک دست کابینت ممبران و یا یک کمد دیواری با متریال ممبران داشته باشم چقدر باید هزینه کنم؟

تا انتهای این مقاله با سلام ساختمان همراه باشید تا به صورت مفصل راجع به ممبران چیست؟ و فواید و معایب اون صحبت کنیم.

ممبران چیست و چطور ساخته می‌شه؟

به نظر شما تو انتخاب و طراحی دکوراسیون داخلی خونه، اون چیزی که بیشتر از همه اهمیت داره چیه؟ خب قاعدتاً اون متریال مورد استفاده در تک تک قسمت‌های این دکوراسیون هست که قطعاً پارامتر‌های مهم‌ دیگه‌ای هم به این مورد بستگی دارند. مثلاً آیا این متریال در حال حاضر تو صنعت مد و طراحی دکوراسیون داخلی حرفی برای گفتن داره یا نه؟ قیمتش چقدره؟ با توجه به ویژگی‌هایی که داره ارزش داره اینقدر براش هزینه کنیم؟

ممبران 1

مسلماً برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها، قبل از هرگونه اقدامی برای خرید باید حسابی راجع به متریال مصرفی اون تحقیق کنیم. به همین منظور در این مقاله سعی کردیم به سوالات کلی شما راجع به متریال ممبران پاسخ بدیم. از جمله ممبران چیست؟ و چرا این روزا اسمش بیشتر گرفته می‌شه؟

ممبران رو بیشتر بشناسیم

تا حالا پیش اومده از انتخابی که کردید پشیمون بشید؟ تصور کنید متریالی رو برای کابینت‌هاتون انتخاب کردید و بعد‌ها متوجه می‌شید با همین قیمت می‌تونستید انتخاب بهتری داشته باشید. شاید اینجا احساس کنید سرتون کلاه رفته. اما کی این کلاه رو برای سر شما اندازه گرفته؟ خودتون!

چرا‌؟ چون احتمالاً برای انتخاب گزینه مناسب به اندازه کافی زمان نذاشتید و نتونستید خوب رو از خوب‌تر تشخیص بدید. سلام ساختمان به همین خاطر همراه شماست تا با معرفی کامل ممبران بهتون کمک کنه بهتر تصمیم بگیرید.

حالا اصلاً ممبران چیست و برای چه متریال‌هایی می‌تونیم از این روکش استفاده کنیم؟ ممبران یا وکیوم همون‌طور که متوجه شدید در واقع نوعی روکش PVC است که بر روی متریال‌های مختلفی مثل چوب، ام دی اف یا نئوپان کشیده می‌شه اما استفاده از روکش ممبران برای ام دی اف متداول‌تره.

روش کار ساخت کمد یا کابینت با روکش ممبران به چه صورته؟

در ادامه‌ی سوال ممبران چیست می‌خوایم به روش کشیده شدن این روکش بر روی متریال انتخابی صحبت کنیم. در واقع روش کار به این صورت هست که روی مغزی کابینت یا کمد در صورت نیاز با ابزار‌های مخصوصی طرح و کنده‌کاری‌های مورد نظر زده میشه و بعد از آغشته شدن به چسب و رزین سرانجام به کمک تکنولوژی‌های مخصوصی، روکش ممبران بر روی این مغزی خام کشیده می‌شه و یا اصطلاحاً وکیوم می‌شه. این تکنولوژی در واقع یک دستگاه ایجاد خلاء هست که به کمک فشار منفی هوا و حرارت زیاد، روکش PVC مورد نظر رو روی ورق ام دی اف میچسبونه. یکی از مسائلی که تو این مرحله اهمیت زیادی داره، انتخاب چسب مناسب برای روکش ممبران هست. فاکتور‌های اصلی که هر چسب ممبران باید داشته باشند:

  1. مقاومت حرارتی
  2. دمای فعال‌سازی یا اکتیواسیون
  3. ویسکوزیته یا گرانروی

از اونجایی که قیمت این چسب‌ها تو بازار کمی زیاده بنابراین کابینت‌ساز شما قبل از انتخاب هر نوع چسبی باید نگاه عمیقی به ویژگی‌های فنی اون چسب داشته باشه. این نگاه و توجه دقیق به جزئیات از چه کسی بر میاد؟ مسلما از یک کابینت‌ساز حرفه‌ای. از کجا می‌تونیم نشونی اون رو پیدا کنیم؟

ممبران 2

سلام ساختمان اینجا نیست تا فقط بگه ممبران چیست بلکه می‌تونه نشونی کابینت‌سازهای با تجربه‌ی شهرتون رو هم به شما بده و کمک کنه تا با هم برای شروع همکاری قرارداد ببندید.

شنیدید بعضیها میگن ممبران نخرید، خوب نیست! به نظر شما چرا ؟

همونطور که کمی قبل‌تر هم گفتیم، ٩٠ درصد مغزی کابینت‌های ممبران، ام دی اف هستند و تنها ١٠ درصد از چوب یا نئوپان استفاده می‌شه. این مغزی ام دی اف با لایه‌ای از PVC به وسیله‌ی حرارت پوشیده می‌شه. خب حالا ایراد کار کجاست؟

اگر کابینت یا کمد وکیومی رو انتخاب کنید که کنده‌کاری و طرح‌های خیلی ظریفی داشته باشه ممکنه مغزی ام دی اف به وسیله‌ی پی وی سی به خوبی پوشیده نشه و این اتفاق می‌تونه نمای ظاهری پایان کار رو خراب کنه. چاره‌ی کار چیه؟ بهترین توصیه‌ای که می‌تونیم بکنیم اینه که:

  • تو انتخاب کابینت‌ساز یا کمد‌ساز حسابی دقت کنید. چون کیفیت نهایی ممبران به سازنده‌اش بستگی داره.
  • کابینت یا کمد وکیومی رو انتخاب کنید که طرح‌های اون درشت‌تر باشند.
  • از اهمیت استاندارد بودن چسب ممبران غافل نشید.

بعد از اینکه فهمیدید ممبران چیست ، به دنبال مزایا و معایب آن باشید.

راجع به اینکه ممبران به طور کلی چیه و به چه صورت این روکش ممبران بر روی متریال‌ خام کمد یا کابینت شما کشیده می‌شه صحبت کردیم و حالا نوبت می‌رسه به فهمیدن مزایا و معایب ممبران.

ممبران 3

اگه نمی‌خواید ضرر کنید بی گدار به آب نزنید و تا قبل از این‌که همه‌ی جوانب تصمیم‌تون رو بررسی نکردید، کارت نکشید!

به این دلایل ممبران نخریم

  • حساس بودن به نور و حرارت
  • حساسیت به اجسام تیز
  • کم بودن امکان پیدا کردن همان طرح و رنگ کابینت شما برای تعمیر

تصور کنید قسمتی از کابینت شما به تعمیر نیاز داره. ممکنه ورقه‌‌ی ممبران با کد رنگ و طرح کابینت خودتون رو پیدا نکنید و تنها راه‌حل مشکل پیدا کردن طرح و رنگی مشابه با کابینت خودتون باشه. مورد دیگر اینکه حساس بودن به نور و حرارت تنها یک عیب برای ممبران نیست و برای بیشتر متریال‌ها صدق می‌کنه، اما حرارت زیاد در ممبران ممکنه موجب کنده شدن روکش بشه. و مورد آخر اینکه ممبران نسبت به اجسام سخت و نوک تیز آسیب‌پذیر‌تره و در حین استفاده از اون باید حسابی مراقب باشید!

به این دلایل ممبران بخریم

  • تنوع طرح‌پذیری دارند
  • نسبت به رطوبت سرسخت‌تر هستند
  • مدل های کابینت ممبران در بین مدل های کلاسیک، قیمت مناسبی دارند

تکنولوژی دستگاه‌های CNC این امکان رو می‌دن تا طرح و نقش‌های مختلفی رو بر روی کمد یا کابینت پیاده کنیم. همین موضوع، یعنی قابلیت نقش‌پذیری ممبرانه که اون رو محبوب کرده.

ممبران 4

از طرفی روکش‌‌های ممبران نسبت به ام دی اف در برابر نفوذ آب و رطوبت قوی‌تر هستند. چرا قیمت‌های مناسبی دارند؟ یک نکته‌ای که راجع به پایین بودن قیمت کابینت‌های وکیومی مطرح می‌شه، قابل اجرا بودن طرح‌های کلاسیک هست که خیلی هم ارزشمنده.

جمعبندی

در این مقاله سعی کردیم به صورت شفاف و مختصر پاسخی به سؤال ممبران چیست بدیم و با شرح معایب اون در کنار مزایایی که داره کمک کنیم تا بین گزینه‌های انتخابی که برای ساخت کمد و کابینت پیش‌رو دارید بهترین انتخاب رو داشته باشید. سلام ساختمان بعد از یافتن شخص مناسب برای ساخت کمد یا کابینت‌ برای شما تا پایان قرارداد همراه شماست.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فاطمه افتخاری
فاطمه افتخاری
10 تیر 1402 12:29

چقدر‌نازه