1.5 0

درب تمام چوب و حس و حالی خوب و لوکس

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  3 اسفند 1401
درب تمام چوب و حس و حالی خوب و لوکس

یک لحظه چشمانتان را ببندید و یک خانه‌ی چوبی کوچک را تصور کنید. چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ فکر کردن به چوب، لمس‌کردنش و بو کشیدن عطر خوشش همیشه حس سرزندگی و نشاط را به آدم منتقل می‌کند. قدیم‌ترها خانه‌ها یکدست چوبی بود اما این روزها می‌توانیم بگوییم فقط درهای ورودی و اتاق‌ها هستند که میان سردی فلزهای به کار رفته در ساختمان، گرمای خاصی را به خانه ما هدیه می‌کنند.

شما چقدر در مورد درهای چوبی ساختمان می‌دانید؟ برای انتخاب یک در چوبی، بیشتر قیمت برایتان مهم است یا کیفیت؟

اگر از بچگی آرزویتان این بوده که بیشتر در مورد درهای چوبی بدانید و اعتقاد دارید که به قول فامیل دور با این درد اگر در بند درمانند درمانند! پس همراه ما باشید. چون قرار است تا پایان این مطلب از هر دری برای شما بگوییم تا بتوانید با یک نگاه، درهای تمام چوب اصل را از تقلبی‌ها تشخیص بدهید!

چه چوبی برای درب های تمام چوب بکار می‌رود؟

درب‌های چوبی با توجه به اینکه قرار است در کدام قسمت ساختمان استفاده شوند، جنس متفاوتی دارند. به طور مثال برای ساخت درهای ورودی ساختمان یا لابی معمولاً از چوب‌های مقاوم راش و روسی استفاده می‌شود تا امنیت خانه را تضمین کند.

عامل دیگری که در جنس درهای چوبی تأثیرگذار است وضعیت آب‌ و هوای منطقه و شرایط جوی است. مثلاً در محیطی که رطوبت دارد چوب‌های بلوط سفید، ماهون و راش خیلی خوب جواب می‌دهند چون در برابر رطوبت کمتر منبسط می‌شوند.

اگر درب، مدام در معرض نور خورشید باشد معمولاً برای ساخت آن از چوب راش جنگلی استفاده می‌کنند.

این نکته را هم یادتان باشد که چوب درخت‌های توسکا، سپیدار و کاج اصلاً برای ساخت درهای تمام چوب بیرونی مناسب نیستند. چون هم در محیط مرطوب منبسط می‌شوند و هم به طور کلی در برابر عوامل بیرونی مثل ضربه و گرما مقاومت کمی دارند.

 

انواع درهای چوبی از نظر جنس

درب تمام چوب لاکچری

درهای تمام چوب لوکس به طور کامل و یکدست از چوب توپر تشکیل شده‌اند. این نوع درب‌ها بیشتر برای ورودی لابی و به عنوان درب اصلی ساختمان کاربرد دارند. اکثراً از چوب راش، روسی، بلوط و گردو ساخته می‌شوند. چرا که این نوع چوب‌ها از مقاومت بالایی برخوردارند. به طور کلی در تمام چوب نسبت به دیگر درهایی که به آنها هم ممکن است چوبی می‌تواند از هر نظر بهتر باشد.

فقط تنها عیبشان این است که روحیه‌ی حساسی دارند! مثلاً در مقابل تغییرات آب و هوا باید کاملاً مراقبشان باشید تا خدایی نکرده یک وقت از عمرشان کم نشود. روکش‌کردن درب‌های تمام چوب یکی از کارهایی است که می‌توانید برای مواظبت از آن‌ها انجام دهید.

برای روکش کردن این نوع درها معمولاً از رنگ، روغن جلا و یا پلی استر استفاده می‌شود. رنگ می‌تواند خاصیت ضد آب بودن را ایجاد کند اما عیبش این است که رنگ طبیعی و نقش و نگار خود چوب را کاملاً می‌پوشاند.

روغن جلا از چوب در برابر پوسیدگی و حمله‌ی موریانه‌ها جلوگیری می‌کند و کاری هم با رنگ طبیعی چوب ندارد. توصیه‌ی ما این است که هر 3 تا 5 سال، یک‌بار با رنگ و یا روغن جلا در تمام چوبی خانه‌تان را واکسیناسیون کنید.

پلی استر هم یک نوع رنگ محسوب می‌شود ولی هم نقش و نگار چوب را پنهان نمی‌کند و هم خاصبت ضد رطوبت آن بسیار خوب است. البته پلی استر کردن خود داستان مفصل و جزئیات فراوانی دارد.

درب‌های روکش‌دار شبه چوبی

درب‌های داخلی خانه‌ی شما شامل درهای اتاق‌ خواب‌ها و سرویس بهداشتی، معمولاً از نوع روکش‌دار هستند. این نوع درها از یک کلاف با چوب‌های عمودی و افقی درست شده‌اند. برای پر کردن فضای داخلی در و بالا بردن مقاومت آن در برابر ضربه و شکنندگی، از مصالح خاصی استفاده می‌شود. پوسته‌ی این درب‌ها معمولاٌ از فرآورده‌های چوبی مثل ورق‌های HDF، HPL، ABS ، PVC وMDF ساخته می‌شود.

اینها در چوبی به آن معنا که در اینجا صحبت می‌کنیم، نیستند.

درب HDF

در این نوع درها از لایه ورق  HDF برای روکش نهایی استفاده می‌شود. اچ دی اف در واقع یک تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌شود. درهای اچ دی اف مشابه درهای ام دی اف هستند اما  مقاومت بیشتری از آنها دارند. این درها برای اتاق‌ها و همچنین به عنوان درب ورودی بسیار مناسب‌اند و قیمت خوبی هم دارند.

درب MDF

این درها ساختاری شبیه درهای اچ دی اف دارند با این فرق که از نظر طرح ظاهری هیچ محدودیتی ندارند و با دستگاه‌های CNC و بدون دخالت دست ساخته می‌شوند. درب‌های ام دی اف برای داخل ساختمان مثلاٌ به عنوان درب اتاق خواب‌ها بسیار مناسب‌اند.

درب ضدآب یا ABS

درهای ای بی اس اصولاً برای سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند. برای ساخت این نوع درب‌ها، درب خامی با نئوپان ام دی اف را به رزین ای بی اس آغشته می‌کنند. این رزین با درب خام زیری ترکیب محکمی را می‌سازد که طول عمر در را افزایش می‌دهد.

درب HPL

این درها روکشی دارند که از چندین لایه الیاف آغشته به رزین تشکیل شده است. مزیت عمده‌ی این دسته از درب‌ها دوام و مقاومت بالای آنها در مقابل عوامل خارجی است. نقطه ضعفشان هم انعطاف‌پذیری کم و شکنندگی بالاست.

درب PVC

درهای پی وی سی در واقع همان درهای اچ دی اف هستند که به‌وسیله‌ی دستگاه خاصی به نام پرس ممبران روکش PVC شده‌اند.

درب روکش چوب

بین درهای شبه چوبی، «درب روکش» چوب از همه چوبی تر و واقعی تر است. چرا؟ چون با اینکه این نوع درها هم توخالی هستند و برای ساخت آن بصورت کامل از چوب طبیعی استفاده نشده اما یک لایه نازک چوب طبیعی سراسر آن را پوشانده است. سطوح این درها از متریال‌هایی مانند MDF ساخته شده‌اند اما نه MDF های معمولی. رویه‌ی این MDF از جنس لایه نازکی از چوب که به آن پِرِس شده می‌باشد. بنابراین وقتی به آن نگاه می‌کنید، متریال‌های صنعتی و مصنوعی را نمی‌بینید، چوب طبیعی می‌بینید. البته این نوع در چوبی، معمولاً نمی‌تواند زیبایی و حس خوب درب تمام چوب را داشته باشد ولی حسنش این است که ارزان‌تر است.

هر دری که در تمام چوبی نمی‌شود!

تا اینجای مطلب از هر دری برای شما گفتیم تا برسیم به این نکته که همانطوری که هر گردی گردو نیست هر دری هم در تمام چوبی لوکس نمی‌شود!

حتماً تا الان متوجه شده‌اید که درهای پی وی سی و ام دی اف و … درب‌های روکش دار توخالی هستند که در بازار ممکن است به نام در تمام چوب فروخته شوند. برای اینکه شما کاملا از تفاوت درهای تمام چوب و درهای روکش‌دار آگاه بشوید و هیچ‌وقت گول تبلیغات کاذب را نخورید، ما در ادامه از مزایا و معایب این دو دسته از درهای چوبی بیشتر برایتان می‌گوییم!

مزایا و معایب درب‌های تمام چوب

  • درب‌های تمام چوب یکی از مقاوم‌ترین درها در برابر ضربه، خراش، گرما و نور خورشیدند: بافت متراکم و استحکام این نوع از درها نسبت به درهای روکش‌دار، امنیت بیشتری را برای خانواده‌ی شما فراهم می‌کند. چرا که در برابر شکستگی مقاومت بیشتری را از خود نشان می‌دهند. اگر با پوشش مناسبی مثل پلی استر محافظت شوند می‌توانیم بگوییم که این نوع از درها هیچ‌ وقت نمی‌میرند!
  • درب‌های تمام چوب عایق بسیار مناسبی در برابر گرما، سرما و سر و صدا هستند: برخلاف آهن و شیشه و دیگر درهای چوبی روکش‌دار، عایق پرقدرتی هستند.
  • از نظر زیبایی و حس خوب، بی‌نظیر است: رقبای در چوبی صدها سال است به دنبال شکست او هستند اما هنوز موفق نشده اند. درب‌های تمام چوب در طرح و شکل های بسیار متنوعی قابل اجرا هستند. بنابراین حسابی دست سازنده را باز می‌گذارند تا خروجی کار، همان نقش و نگاری را داشته باشد که در ذهن شماست.
  • ایراد این نوع درها این است که قیمتشان بالاست. در ادامه‌ی مطلب بیشتر درباره‌ی قیمت درهای تمام چوبی صحبت می‌کنیم.

مزایا و معایب درب‌های چوبی روکش‌دار

درهای روکش‌دار نسبت به درهای تمام چوبی مقاومت کمتری در برابر ضربه و گرما دارند. پس از امنیت کمی برخوردارند. به علاوه عایق مناسبی هم برای سر و صدا نیستند. نکته‌ی دیگر در مورد درهای روکش‌دار جنبه ظاهری و زیباییشان است که هیچگاه جذابیت و صلابت درهای تمام چوب لاکچری را ندارند.

تنها خوبی درهای روکش‌دار قیمت مناسبشان است و بیشتر هم به این دلیل است که به عنوان درهای داخل ساختمان استفاده می‌شوند چون به صرفه‌تر هستند.

قیمت درب تمام چوب

عامل‎‌های زیادی در کیفیت و ظاهر و در نتیجه قیمت درهای تمام چوب مؤثرند! اما سه فاکتور مهم وجود دارد که در تعیین قیمت نهایی درب لوکس چوبی ورودی منزل شما بسیار تأثیرگذار است!

  • کیفیت چوب استفاده شده برای ساخت درب: نوع چوب به کار رفته برای ساخت درب، مهمترین فاکتور در تعیین قیمت آن است. چون در اینجا بحث کیفیت درب مطرح می‌شود. پس چوبی که ساختار متراکم‎‌تر و مقاوم‌تری داشته باشد و به طور خلاصه مرغوب‎‌تر باشد، مسلماً قیمتش هم بیشتر است. مثلاً چوب راش قیمت خیلی بالاتری نسبت به چوب کاج روسی دارد.
  • روش ساخت و مدل درب: طرح های خاص و مدل‌های ابداعی، به روش های خاصی هم برای ساخت نیاز دارند. هرچه طرح یک درب شلوغ‌تر و دارای زوایای بیشتری باشد میزان چوب، زمان ساخت و پِرت بیشتری دارد که باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.
  • رنگ: اگر برای روکش کردن درهای تمام چوبی از رنگ استفاده شود، متناسب با کیفیت و نوع رنگ قیمت نهایی هم تغییر می‌کند. مثلاً رنگ پلی استر پولیش یا پلی یورتان از رنگ سیلر و کیلر گران‌تر است.

درب تمام چوب معمولاً یک کار هنری و ساخت دست است. اگر این در را انتخاب کردید، چندان به ارزان بودن آن فکر نکنید.

معمولاً هر در تمام چوب بین 1.5 میلیون تومان تا حدود 6 میلیون تومان هزینه دارد (تابستان 98). درهای اتاقی چوبی که کوچکتر هستند و کم کارتر در بازه پایین قیمت قرار می‌گیرند؛ و در ورودی چوبی لاکچری با چوب عالی و طرح زیبا و رنگ با کیفیت و هنرنمایی هنرمند سازنده، در بالای این بازه قیمت است.

حرف آخر: دربهای درمانند را نخرید!

اگر تا اینجای مطلب را با ما همراه بوده‌اید،  وقتش است بزنیم به تخته و بگوییم شما دیگر آن آدم سابق نیستید و حالا انواع درهای چوبی را خوب می‌شناسید!

از ابتدا تا انتهای این مطلب، کنار همدیگر یاد گرفتیم که درهای چوبی تأثیر زیادی را در نمای ظاهری ساختمان دارند. این نوع درها به خاطر قابلیت پردازش، برش، خراطی، سمباده خور بودن و … جلوه‌ی گرم و زیبایی را به خانه ما هدیه می‌کنند.

چند قدم جلوتر، از ظاهر قضیه هم گذشتیم و رسیدیم به انواع درهای چوبی. متوجه شدیم که درب‌های ساختمان به دو نوع درهای تمام چوب و درهای روکش‌دار تقسیم می‌شوند. درهای روکش‌دار انواع مختلفی دارند مثل: MDF، HDF ،PVC  و … اما این‌ها درب چوبی طبیعی و واقعی نیستند.

در ادامه از تفاوت درهای تمام چوب با درهای روکش‌دار گفتیم و رسیدیم به اینکه درِ تمام چوبی چه ویژگی‌هایی دارد تا خدایی نکرده یک وقت سرمان کلاه نرود و به قول فامیل دور درهای درمانند را نخریم!

درباره درب روکش چوب صحبت کردیم توضیح مفصل دادیم که در بین شهر کورها، پادشاه بود. چون با اینکه کامل چوبی نیست اما یک جورایی چوب هست.

مواظبت از دربهای تمام چوب را هم در برابر موریانه‌ها و شرایط جوی، یاد گرفتیم.

کمی جلوتر نحوه‌ی قیمت‌گذاری درهای تمام چوبی را به صورت جداگانه توضیح دادیم.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments