4.9 0

چه رنگی برای دکوراسیون آشپزخانه مناسبه؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  28 بهمن 1401
چه رنگی برای دکوراسیون آشپزخانه مناسبه؟

هر رنگ انرژی و حس مخصوص به خودش رو داره. پس خیلی مهمه که اگه قراره برای فضایی از رنگ خاصی استفاده کنین بدونین که اون رنگ بصورت ذاتی چه انرژی رو به فضا منتقل می‌کنه. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله رنگ های دکوراسیون آشپزخانه بکار می‌روند رو بصورت مجزا بررسی کنیم.

یعنی با ارائه‌ی مثال در رنگ‌های متنوع بهتون کمک کنیم که با دید واقعی‌تر و البته وسیع‌تری نسبت به رنگ در آشپزخونه تصمیم گیری کنین.

رنگ‌هایی که در این مطلب برای دکوراسیون آشپزخانه بررسی می‌کنیم عبارتند از:

  • رنگ صورتی
  • رنگ آبی
  • رنگ سبز-آبی
  • رنگ سبز
  • رنگ زرد
  • رنگ قرمز
  • رنگ قهوه ای
  • رنگ سفید
  • رنگ خاکستری
  • رنگ مشکی

اگه دوست دارین با نکات و مراحل انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی آشنا بشین، روی لینک زیر کلیک کنین:

چطور مناسبت‌ترین رنگ رو برای دکوراسیون داخلی انتخاب کنم؟

دکوراسیون آشپزخانه رو چه رنگی طراحی کنیم؟

اول باید ببینین چه حسی برای آشپزخونه واستون مهمتره. بلاخره آشپزخونه جاییه که اعضای خانواده زمان زیادی دور هم جمع میشن، پس بهتره شادی بخش باشه و باعث ایجاد انرژی مثبت و صمیمت بشه.

در ادامه چند آشپزخونه رو با تم های رنگی متفاوت بررسی می‌کنیم تا با توجه به نیازتون راحتتر بتونین مقایسه کنین و تصمیم بگیرین.

دکور آشپزخونه به رنگ صورتی

صورتی نماد عشق، لطافت و آرامش، خیال پردازی و مهربانی است، روی تقویت روابط اثرگذاره و تنش‌های درونی افراد رو هم کاهش میده. با این وجود اگه زیادی استفاده بشه، باعث ایجاد دلزدگی، کسالت و خواب آلودگی میشه.

صورتی تنالیته های مختلفی داره که بهتره از طیف‌های تیره‌ی اون در فضاهای کوچک استفاده نشه چون باعث کوچک‌تر دیده شدن فضا میشه.

بطور کلی، بنظر میرسه باید سلیقه خاصی داشته باشین تا برای آشپزخونه از صورتی استفاده کنین. ضمن اینکه اگه آشپزخونه اپن باشه استفاده از صورتی در آشپزخانه به شدت دکوراسیون سایر قسمت‌های خونه رو تحت تأثیر قرار میده و سایر قسمت‌ها هم باید کاملاً هماهنگ با آشپزخانه طراحی بشن وگرنه فضا بسیار نا همگون و زشت و یا یکنواخت و کسل کننده میشه. خب طبیعیه که رنگ‌های خاص طراحی خاصی هم نیاز دارن تا زیبایی شون رو به نمایش بذاره.

به عنوان مثال به تصاویر زیر که سه طرح از دکوراسیون آشپزخانه با رنگ صورتی است، نگاه کنین:

کابینت آشپزخانه صورتی

همونطور که در تصاویر بالا می‌بینین، انتخاب صورتی جیغ بسیار پُر ریسک هست و احتمال اینکه در طولانی مدت آزاردهنده باشه خیلی زیاده (مثل رنگ سرخابی روشن در تصویر سمت چپ پایین).

از طرفی استفاده از سفید در کنار صورتی کمک میکنه که فضا ملیح و بسیار ملایم باشه، اما جذابیت بصری زیادی ایجاد نمیکنه و بعد از مدتی ممکنه کسل کننده بشه (تصویر بالا سمت چپ).

اما همونطور که در تصویر سمت راست می‌بینین، استفاده از خاکستری در کنار صورتی ضمن ایجاد فضایی مدرن، زیبایی‌های رنگ صورتی رو هم بیشتر به نمایش گذاشته.

دکوراسیون آشپزخونه‌ی آبی رنگ

طیف های مختلف آبی حس‌های متفاوتی ایجاد میکنن. به عنوان مثال آبیِ روشن رنگِ آرامش، سادگی، اعتماد رو منتقل می‌کنه و در مقابل، آبیِ تیره غم، افسردگی و تنبلی رو القا میکنه. از طرف دیگه رنگ آبی روشن باعث استراحت چشم و اعصاب میشه.

در کنار همه‌ی این ویژگی‌ها باید بگیم که رنگ آبی باعث کاهش اشتها هم میشه و بهتره در آشپزخونه و یا اتاق غذاخوری با دقت و وسواس بیشتری انتخاب بشه.

حالا بریم سراغ بررسی عکس‌ها.

در تصویر اول از رنگ آبی روشن برای کابینت‌های آشپزخونه استفاده شده و کاملاً سرد بودن فضا حس میشه. حتی کفپوش و صفحه کابینت هم طوری انتخاب شده که به سردی فضا اضافه کردن.

در حالیکه در تصویر پایین سمت راست که از رنگ آبی نیلی استفاده شده، گرمای بیشتری حس میشه چرا که از رنگ آبیِ نسبتاً جیغی استفاده شده. همین موضوع ممکنه باعث بشه که رنگ در طولانی مدت احساس بدی منتقل کنه و باعث دلزدگی شما بشه. اما در هر صورت این رنگ خیلی خاصه و ممکنه برای خاص پسندان یکی از گزینه‌های روی میز باشه.

و اما در تصویر آخر (پایین سمت چپ)، ترکیب مدرن و جذابی طراحی شده و به خوبی با رنگ سفید ترکیب شده. کفپوش و قالی کف آشپزخونه هم به کمک رنگ قهوه‌ای و رنگ‌های گرم، به فضای آشپزخونه گرما دادن. رنگ آبی بکار رفته برای کابینت این آشپزخانه رنگی بین نیلی متالیک و آبی دودی است.

کابینت آشپزخانه آبی

دکور آشپزخانه به رنگ سبز-آبی

و اما رنگ سبز-آبی….

این رنگ بسیار ملیح، آرامش بخش و خاص هست. اما از طرفی، هیجان و صمیمت زیادی در فضا ایجاد نمی‌کنه و همین موضوع باعث میشه گزینه ی ایده آلی برای آشپزخانه نباشه. با این وجود به کمک این رنگ میشه آشپزخونه‌ای مدرن و سرشار از آرامش و انرژی مثبت رو طراحی کرد.

کابینت آشپزخانه سبز آبی

کابینت آشپزخانه به رنگ سبز

رنگ سیز در طبیعت خیلی به چشم می‌خوره و به همین دلیل القا کننده‌ی حس طبیعی و تازگی است. البته طیف‌های مختلف سبز از لحاظ گرمابخشی یا سرد کردن فضا و حسی که ایجاد می‌کنن تفاوت زیادی دارن. مثلاً سبز‌هایی که به رنگ زرد مایل هستن، گرما و در تنیجه انرژی بیشتری دارن و بالعکس رنگ سبزی که به آبی متمایل است حس آرامش و سردی بیشتری داره.

به طور کلی رنگ سبز، باعث ثبات و آرامش میشه و هیجان رو کاهش میده. در فضا حس طراوت و تازگی ایجاد میکنه و برای تثبیت احساسات و تقویت روحیه مناسبه. با این در بعضی افراد همین رنگ سبز باعث بروز خستگی، تنبلی و بی تفاوتی میشه!

در تصاویر زیر، کابینت آشپزخانه به رنگ سبز تیره (خزه ای تیره) رو مشاهده میکنین. همانطور که می‌بینین این رنگ همراه با طراحی کابینت به این شکل، حس سادگی و صمیمت رو القا می‌کنه. ضمن اینکه با مشکی، سفید و رنگ چوب هم بخوبی ست شده.

کابینت آشپزخانه سبز پرنگ

اما در تصاویر زیر از کابینت‌هایی با رنگ سبز روشن و گرم استفاده شده است. طرح سمت راست چون به رنگ زرد (سبز روشن) متمایله حس گرما و صمیمت رو بیشتر القا می‌کنه. اما به دلیل درخشان بودن این رنگ احتمال ایجاد خستگی از رنگ با گذشت زمان خیلی زیاده.

کابینت آشپزخانه سبز کمرنگ

دکوراسیون آشپزخانه به رنگ زرد

رنگ زرد با خودش حسِ تحرک و شادی به همراه داره. با این وجود چون نشان پاییزه برخی طیف‌های رنگی اون حس غم رو هم القا می‌کنن. عجیبه نه؟ دو تا حس متمایز از یک رنگ!! اتفاقاً به همین دلیل و چون دارای دو ویژگی متمایز است باعث بروز اختلال در احساسات هم میشه.

زرد چون روشن و درخشانه برای فضاهای تاریک، کوچک و کم نور مناسبه. علاوه بر این‌ها، رنگ زرد باعث افزایش اشتها میشه و هضم غذا رو آسان میکنه. پس بطور کلی بنظر میرسه که برای آشپزخونه رنگ مناسبی باشه؛ هم اشتها رو زیاد می‌کنه، هم گرما و انرژی به فضا میده و هم برای مکان‌های کوچک مناسبه. البته باید دقت کرد که با استفاده از رنگ‌های دیگه، حس غم رنگ زرد رو کم کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر نور، مطلب نور دکوراسیون داخلی رو ببینید.

توجه کنین که کلاً رنگ زرد با قهوه‌ای و بافت چوبی، و رنگ خاکستری خوب ست میشه. به تصاویر زیر نگاه کنین.

کابینت آشپزخانه زرد

دکور کابینت آشپزخانه ی قرمز رنگ

رنگ قرمز سرشار از انرژی و هیجان است. توجه زیادی به خودش جلب میکنه و القا کننده‌ی احساس عشق، اشتیاق و شادی است. اما در مکان‌های کوچک و کم نور باید در استفاده از رنگ قرمز خیلی دقت کرد، چون باعث دلگیر شدن فضا میشه.

در زیر تصویر چند نمونه دکوراسیون آشپزخونه با رنگ قرمز رو مشاهده می‌کنین. قرمز با رنگ‌های مشکی، خاکستری و سفید به خوبی ست میشه. علاوه بر این ها، از رنگ خاکستری و سفید میشه برای ملایم‌تر کردن هیجان رنگ قرمز استفاده کرد.

کابینت آشپزخانه قرمز

دکوراسیون آشپزخانه به رنگ قهوه‌ای و طرح چوب

یکی از پر کاربردترین رنگ‌ها برای دکور و کابینت آشپزخانه رنگ قهوه‌ای، کرم و طرح چوب است.

بطور کلی رنگ قهوه‌ای، رنگ ایستادگی، صمیمت، زندگی، دوستی و سادگی است. این رنگ باعث ایجاد تمرکز ذهنی میشه و آرامش، استقامت و ثبات ذهن ایجاد می‌کنه.

در تصاویر زیر نمونه هایی از دکوراسیون آشپزخانه در طیف‌های روشن تا تیره‌ی رنگ قهوه‌ای و طرح چوب رو مشاهده می‌کنین. هماهنطور که می‌بینین این طرح‌های در مقایسه با سایر طرح‌هایی که در بالا بررسی کردیم، حس طراوت و طبیعی بودن خیلی بیشتری رو القا میکنه، ضمن اینکه ست کردن این طرح‌ها با دکور سایر قسمت‌های خونه آسون‌تر بوده و در عین حال بسیار شیک و زیباست.

کابینت آشپزخانه قهوه ای روشن

کابینت آشپزخانه قهوه ای

کابینت آشپزخانه قهوه ای تیره

دکور آشپزخونه ی سفید

بلاخره رسیدیم به رنگ سفید…

هرچی حس خوبه مالِ سفیده! سفید نماد پاکیزگی، سادگی، زیبایی، صلح، نیکی، روشنایی، آرامش و اطمینان است. این رنگ به چشم‌ها استراحت میده و برای مکان‌های تاریک و کوچک مناسبه چون بازتاب دهنده نوره و فضا رو از اونچه که هست بزرگتر نشون میده.

از همه مهمتر اینکه با همه چی به راحتی ست میشه. در زیر دو تصویر از دکوراسیون آشپزخانه با رنگ سفید رو مشاهده می‌کنین. در این دو طرح از رنگ طلایی (دستگیره‌ها)، قهوه‌ای (کفپوش آشپزخونه در تصویر اول) و مشکی (صفحه کابینت در تصویر دوم) به خوبی و برای متعادل کردن رنگ سفید استفاده شده و باعث زیباتر شدن و جلوه‌ی کار شده است.

کابینت آشپزخانه سفید

دکوراسیون آشپزخونه به رنگ خاکستری یا طوسی

رنگ خاکستری (طوسی) یک رنگ خنثی است و در کنار رنگ های درخشان باعث کاهشِ انرژیِ اونها میشه و تعادل ایجاد می‌کنه. این رنگ کاهش دهنده نگرانی و اضطراب است و حس آرامش و خنکی رو منتقل می‌کنه.

اما تنالیته‌ی تیره‌ی رنگ طوسی، باعث دلگیر شدن فضا و بروز احساس بدبینی میشه و باید با کمک رنگ‌های پر انرژی اون رو متعادل کرد.

رنگ طوسی با بافت و طرح چوب خیلی جذاب میشه (همونطور که در کفپوش‌های تصاویر سمت راست بکار رفته).

با رنگ کابینت طوسی، خوبه که وسایل آشپزخونه سفید (به خصوص وقتی که از رنگ سفید در طراحی آشپزخونه و برای صفحه کابینت و کفپوش استفاده شده باشه)، یا سیلور باشن. و البته رنگ سیلور آشپزخونه رو مدرن‌تر نشون میده.

برای کاهش حس سرمایی که رنگ طوسی به فضای آشپزخونه میده، میشه علاوه بر استفاده از پارکت با طرح چوب، از گل و گیاه نیز در آشپزخونه استفاده کرد.

کابینت آشپزخانه خاکستری

دکور کابینت آشپزخانه با رنگ مشکی

رنگ مشکی (سیاه) به معنای پرستیژ، قدرت، تشریفات و راز و رمز است و در کنار این ویژگی‌های باعث دلگیری و غم هم میشه.

رنگ سیاه نور رو بطور کامل جذب میکنه، پس اثرِ عواملی که باعث کاهش تمرکز میشن رو کاهش میده و همچنین باعث دلگیر شدن فضاهای کوچک میشه. پس بهتره از این رنگ با دقت، و بیشتر در فضاهایی با ابعاد بزرگ استفاده بشه.

در ادامه چند نمونه از دکوراسیون آشپزخانه به رنگ مشکی رو مشاهده می‌کنین.

کابینت آشپزخانه مشکی

نکته آخر

توجه کنین که تمام مواردی که ما در این مطلب در مورد رنگ‌ها می‌گیم، بر اساس مباحث علمی و نظر کارشناسان هست و چون بطور کلی انتخاب رنگ کاملاً سلیقه‌ای، شخصی و حسی است، این شما هستین که باید بر مبنای سلیقه دلخواهتون رنگ مورد نظرتون رو انتخاب کنین و باهاش حس خوبی داشته باشین، حتی اگه تمام قوانین موجود رو زیر پا بذارین بازم مهم نیست، چیزی که مهمه اینه که احساس راحتی و تعلق داشته باشین به فضای زندگی و کارتون.

اگه هنوز نمیدونین برای پیدا کردن بهترین رنگ برای فضای مورد نظرتون باید چیکار کنین، روی لینک زیر کلیک کنین:

چطور مناسبت‌ترین رنگ رو برای خونه م انتخاب کنم؟

 

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments