3.8 2

مقایسه ورق ام دی اف با ورق پی وی سی – از هر کدوم بهتره کجا استفاده کنیم؟

  16 فروردین 1403     -      تاریخ انتشار:  8 مرداد 1402
مقایسه ورق ام دی اف با ورق تمام پی وی سی - از هر کدوم بهتره کجا استفاده کنیم؟

در این مطلب می‌خواهیم ضمن مقایسه ویژگی‌های ورق پی وی سی با ورق ام دی اف بهتون بگیم در چه شرایطی بهتره از ورق PVC به‌جای ورق MDF استفاده کنین. اول بریم ببینیم منظور ما از ورق پی وی سی و ام دی اف چیه.

تضمین قیمت سلام ساختمان

ورق پی وی سی (PVC)

ورق‌های پی وی سی که برای ساخت کابینت و کمد استفاده میشن، نوعی پلاستیک و عموماً به رنگ سفید هستن. ضخامت این ورق‌ها نسبتاً زیاد (حدود 1.5 سانتیمتر) است و بیشتر برای بدنه کابینت و کمدها در مکان‌های مرطوب استفاده میشه. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این نوع ورق به مقاله” قیمت ورق پی وی سی” مراجعه کنید و برای کسب اطلاعاتِ بیشتر در مورد ویژگی‌های کم و کابینت پی وی سی و مشاهده مدل‌های اون، روی لینک زیر کلیک کنید:

 کابینت پی وی سی(PVC)

ورق ‌پی وی سی

ورق ام دی اف (MDF) چیست؟

حتماً با کابینت ام دی اف آشنا هستین. این کابینت‌ها از ورق‌هایی با مغزیِ ام دی اف و روکش ملامینه ساخته میشن، که یکی از پرکاربردترین متریال مورد استفاده در دکوراسیون داخلی و کابینت آشپزخانه هستن. لازمه بگیم کابینت‌های هایگلاس، ممبران و روکش چوب هم از ورق‌هایی با مغزیِ MDF ساخته میشن. اما در این مطلب منظور ما از ورق ام دی اف، ورقی با روکش ملامینه است.

ورق ام دی اف

نظرات مشتریان کابینت
آقای ریاحی
با تجربه و تحویل به موقع
بسیار مجری با تجربه و تمیز کار. و مهمترین ویژگی که معمولا کابینت سازها درنظر نمیرن به موقع تحویل دادن کار هست که جناب جعفرپور بسیار وقت شناس بودن. ممنون بابت اجرای به موقع و مرتب آقای جعفرپور
آقای طباطبایی
دلسوز و بافکر و ایده
آقای بهرامی در اولین مرحله بسیار منصف بودند. دلسوز و با فکر و ایده خوب از حداقل جا حداکثر استفاده رو کردن و خیلی به ما کمک کردن ازشون ممنونیم
خانم ثابت
بسیار قابل اعتماد
جناب اقای نوایی بسیار بسیار انسان قابل اعتماد از تمام لحاظ هستن کیفیت کارهاشون و طراحی عالی بود و اخلاقشون که عالیتر با حوصله هر چی گفتم با لبخند فقط گفتن چشم خدا به مالشون برکت بده
آقای پرهیزگار
خوش اخلاق و قابل اعتماد
بسیار عالی، مسلط، خوش اخلاق، منصف و قابل اعتماد
خانم آراسته
توانا و کاربلد
مهندس یدالهی، فردی بسیار توانا، کار بلد هستند و همراه بسیار مطمئنی برای انجام پروژه های کار، از ایشان و تیم اجرایشان کمال رضایت را دارم.
آقای جمشیدی
راضی هستم
در کل از آقای میرزایی رضایت داریم و همچنین از کادر حرفه آیی نصابی که برامون فرستاده بودن.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

مقایسه‌ی ویژگی های ورق ام دی اف با ورق پی وی سی

خب بریم سراغ بخش اصلی مقاله، یعنی مقایسه ورق پی وی سی با ورق ام دی اف.

یکی از مهمترین مزیت‌های ورق PVC نسبت به ام دی اف، مقاومت اون در برابر رطوبت و آب هست. به همین دلیل هم در هر جایی که نیاز به دکوری داریم که در برابر رطوبت خیلی مقاوم باشه از ورق پی وی سی استفاده میشه. مثل کمدهای استخرها، کمدهای حمامی، روشویی‌های کابینتی در سرویس بهداشتی، آزمایشگاه‌ها و ….

MDF-PVC

اما در خصوص سایر ویژگی‌ها چطور؟ بازم پی وی سی نسبت به ام دی اف برتری داره؟ در ادامه این دو ورق رو بر اساس 8 ویژگی بررسی می‌کنیم. در انتها هم نتایج رو قالب یک جدول به‌صورت خلاصه بیان می‌کنیم.

جذب کابینت ساز و نجار

1.  وزن ورق

معمولاً ورق‌های پی وی سی دانسیته و وزن کمتری نسبت به ورق‌های ام دی اف دارن. پس یکی دیگه از مزیت‌های پی وی سی سبک بودن اون است.

2. مقاومت در برابر رطوبت

همونطور که در بالا گفتیم، مقاومت ورق PVC نسبت به رطوبت خیلی خیلی بیشتر از ورق MDF است.

البته درسته که روکش ملامینه‌ی ورق ام دی اف، نسبت به رطوبت تا حدی مقاوم است؛ اما اولاً همین مقاومت به اندازه‌ی ورق پی وی سی نیست، ثانیاً مغزی ام دی اف نسبت به رطوبت ضعف داره و درصورتیکه روکش ملامینه دچار آسیب بشه و رطوبت به مغزی نفوذ پیدا کنه، ام دی اف دچار آسیب شده و خراب میشه.

3. مقاومت در برابر حرارت

روکش ملامینه‌ی ورق ام دی اف در برابر حرارت مقاومت بیشتری نسبت به ورق پی وی سی داره. ورق‌های PVC در برابر حرارت زیاد تغییر شکل داده و می‌سوزند. علاوه بر این، در صورتیکه صفحات پی وی سی در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرن، دچار تغییر رنگ می‌شوند.

4. مقاومت فشاری و خمشی

در خصوص این ویژگی، ورق ام دی اف وضعیت بهتری داره. به‌طور کلی، ورق پی وی سی در مقابل اشیاء تیز آسیب پذیر بوده و مقاومت زیادی در برابر اجسام سنگین و ضربه نداره.

5. مقاومت در برابر هرز شدن پیچ ها

ورق ام دی اف، به‌طور کلی استحکام خوبی داره. اما چون دانسیته‌ی بالایی داره، احتمال هرز شدن لولا و پیچ‌ها در اون بیشتر از ورق PVC است.

نکته: دقت کنید که اگر کابینت و کمد پی وی سی در مکان مرطوبی قرار داره، برای اینکه لولا و بست‌های کابینت و کمد دچار زنگ زدگی نشوند، از جنس تمام استیل استفاده کنید. در صورتیکه این بست‌ها دچار زنگ زدگی بشن احتمال داره که باعث تغییر رنگ ظاهریِ ورق پی وی سی هم بشوند.

6. مقاومت در برابر حشرات موذی مثل موریانه

همونطور که قبلاً گفتیم، ورق پی وی سی نوعی پلاستیک است، در صورتیکه ورق ام دی اف یکی از مصنوعات چوبی محسوب میشه. پس همونطور که حدس میزنین، مقاومت ورق پی وی سی نسبت به حشرات موذی و به خصوص موریانه بیشتر از ام دی اف است.

7. شکل ظاهری، زیبایی، طرح و رنگ

ورق‌های پی وی سی در ابتدا تنها به رنگ سفید تولید میشد. اما با گذشت زمان و رشد تکنولوژی تنوع رنگی و طرح این ورق‌ها بیشتر شد. با این وجود، باز هم ورق پی وی سی نسبت به ام دی اف دارای تنوع طرح و رنگ خیلییی کمتری است و ظاهری مصنوعی دارد.

8. قیمت ورق

قیمت ورق پی وی سی بیشتر از ورق ام دی اف است. البته در شرایطی که رطوبت محیط زیاد است و یا حتی در کابینت زیر سینک، بهتره این تفاوت قیمت رو با دقت بیشتری بررسی کرد. چون درصورت استفاده از ام دی اف و خراب شدن یونیت کابینت قطعاً هزینه‌های جانبی زیادی براتون به‌وجود میاد.

جمع بندیِ مقایسه ویژگی های ورق ام دی اف با ورق پی وی سی

در جدول زیر، مشخصات دو ورقِ ام دی اف با روکش ملامینه (اصطلاحاً ورق MDF) و ورقِ تمام پی وی سی رو به‌صورت خلاصه مقایسه و جمع‌بندی کردیم.

ویژگی های ورقوضعیتویژگی های ورق
وزن ورق ام دی اف>وزن ورق پی وی سی
مقاومت ورق MDF در برابر رطوبت<مقاومت ورق PVC در برابر رطوبت
مقاومت MDF در برابر حرارت>مقاومت PVC در برابر حرارت
مقاومت فشاری و خمشیِ ورق MDF>مقاومت فشاری و خمشیِ ورق پی وی سی
مقاومت MDF در برابر حشرات موذی<مقاومت PVC در برابر حشرات موذی
زیبایی و تنوعِ ورق ام دی اف>زیبایی و تنوعِ ورق پی وی سی
قیمت ورق ام دی اف<قیمت ورق پی وی سی

معرفی کابینت ساز

کجا بهتره از ورق تمام پی وی سی به‌جای ورق ام دی اف استفاده کنیم؟

همونطور که گفتیم، ورق پی وی سی در مقابل رطوبت کاملاً مقاوم است. بنابراین، بهتره در محل‌هایی که امکان نفوذ رطوبت وجود داره، به‌جای ام دی اف از PVC استفاده کرد. مثل کمدهای رختکن در استخرها، حمام و سرویس بهداشتی، آزمایشگاه‌ها و …

علاوه بر این، یکی از پیشنهادهای اصلیِ ما برای استفاده از ورق پی وی سی در آشپزخانه، یونیتِ کابینت زیر سینک است. از اونجا که امکان نفوذ آب به کابینت زیر سینک زیاده، پیشنهاد میشه برای یونیت این کابینت از پی وی سی استفاده بشه و درب کابینت زیر سینک هم از متریالی که برای سایر قسمت‌ها استفاده شده، ساخته بشه.

یکی دیگه از کاربردهای ورق پی وی سی استفاده به عنوان صفحه‌ی روی کابینت است. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب ورق پی وی سی به عنوان صفحه کابینت، روی لینک زیر کلیک کنید:

 انواع صفحات کابینت آشپزخانه

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسن
حسن
16 بهمن 1402 00:50

با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون
یک سوال دارم: برای کابینت آبچکان دیواری یا همون هوایی بهتره ام دی اف استفاده بشه یا پی وی سی
از طرفی داخل اون قسمت رطوبت و آب وجود داره، از طرفی بخاطر وزن سنگین ظرفها و مقاومت پیچشی و خمشی کم پی وی سی کدوم متریال بهتره
تشکر از شما