5.0 0

سقف کاذب دامپا یا دندانه‌دار و مزایای اون در آشپزخونه

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  28 فروردین 1402
سقف کاذب دامپا یا دندانه‌دار و مزایای اون در آشپزخونه

اگه دوست دارین که درباره عناصر مهم آشپزخونه بدونین، و اطلاعاتتون را درباره سقف‌های دندانه دار افزایش بدین با ما همراه باشین.

آشپزخونه از عنصرهای اصلی خونه است و به همین علت اهمیت زیادی داره، از طرفی در کنار کابینت، پوشش‌های موجود در آشپزخانه هم نقش زیادی در زیبایی اون دارن، از جمله: پوشش‌های سقف، دیوار و کف.

این پوشش‌ها بدون چیدمان درست و استفاده از مواد مناسب، زیبا و جذاب نیستن. در ضمن، باعث کاهش بهداشت و تمیزی آشپزخونه هم میشن. به همین خاطر تصمیم گرفتیم شما را با بهترین پوشش‌های سقف آشپزخونه یعنی سقف‌های دندانه دار یا رَک آشنا کنیم، در ادامه هم به مزایای سقف‌های دندانه دار در آشپزخونه‌ها اشاره می‌کنیم.

سقف دندانه دار (Rack) یا سقف کاذب دامپا چیست؟

سقف دندانه دار (یا همون سقف کاذب دامپا) از قطعاتی مثل آلومینیوم و یا فولاد ساخته می‌شه، و معمولا از اون‌ها برای زیبایی فضاهای داخلی خونه‌ها استفاده می‌شه. نوارهای این سقف اندازه‌های مختلفی دارن و شما می‌تونین متناسب با نیازهاتون اون‌ها رو از بازارهای فروش تهیه کنین. سقف‌های دندانه دار از جنس چوب هم ساخته میشن، اما معمولا عموم مردم از اونها استفاده نمی‌کنن. سقف‌های دندانه دار که در بازارها وجود دارن ضخامت های متنوعی مثل 0.3 تا 0.5 میلی‌متر دارن، شما می‌تونین متناسب با فضای داخلی خونه‌تون از اندازه‌های مختلف و مناسب این سقف‌ها استفاده کنین. اگه دوست دارین که سقفی زیبا، صاف و مد روز دنیا داشته باشین، حتما از سقف‌های دندانه دار برای آشپزخونه تون استفاده کنین.

ساختار دندانه دار باز

انواع ساختار سقف دندانه دار (دامپا)

این نوع سقف‌ها در ساختار به سه نوع تقسیم میشن:

1- سقف‌های دندانه‌دار از نوع باز

در سقف‌های دندانه دار از نوع باز، فاصله بین پانل‌ها زیاد است به طوریکه میشه اتصالات رو در بالای ریل مشاهده کرد. به طور معمول این سقف‌ها، مناسب فضاهایی با ارتفاع و سطح قابل توجهی از دیوار هستند.

سقف دندانه دار

2- سقف‌های دندانه‌دار از نوع بسته

در سقف دندانه دار از نوع بسته، سطح سقف تقریبا مسطح است و بین پانل‌ها فاصله زیادی وجود نداره. البته که این شکاف تا حدودی دیده میشه.

 

ساختار دندانه دار بسته

سقف دندانه دار بسته

3- سقف‌های دندانه‌دار بدون شکاف

در این نوع سقف، شکاف بین پانل‌ها در حد میلیمتر است و سطح صافی رو برای ما ایجاد میکنه.

سقف دندانه دار بدون شکاف

مزایای استفاده از سقف‌های دامپا در آشپزخونه

از مزایای سقف‌های دندانه دار در آشپزخانه می‌تونیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • قابلیت نصب سقف‌های دندانه دار آسونه. شما می‌تونین پس از خرید سقف‌های دندانه دار اون‌ها را در محل نصب کنین، البته اگه دوست دارین که این کارو به تنهایی انجام ندین، حتما از نصاب‌های حرفه‌ای کمک بگیرین.
  • سقف‌های دندانه دار رو می‌تونین به آسانی بشویین. اگر به تمیزی فضای داخلی آشپزخونه‌تون اهمیت می‌دین و دوست دارین که آشپزخونه تمیز و زیبایی داشته باشین، سقف‌های دندانه دار مناسب شما هستن. شما می‌تونین هر شش ماه تا یک سال سقف‌های دندانه دار آشپزخونه‌تون رو با دستمال و مقداری مایع تمیزکننده بشویین.
  • شما می‌تونین فضایی خاصی از آشپزخونه‌تون رو با  انواع مختلف سقف‌های دندانه دار که در بازارهای فروش موجودن متناسب با سلیقه خودتون دکور کنین. مثلا اگر به سقف‌های دندانه دار کلاسیک علاقه‌مند هستین می‌تونین از سقف‌های دندانه دار سفید و کلاسیک استفاده کنین.
  • سقف‌های دندانه دار می‌تونن نورپردازی فضای داخلی خونه تون رو افزایش بدن. شما می‌تونین برای سفارش سقف‌های دندانه دار از مدل‌هایی که فضای زیادی رو به لامپ‌ها و نورهای مصنوعی خونه‌ها اختصاص میدن، استفاده کنین. اینطوری نورپردازی آشپزخونه‌تون هم بیشتر می‌شه، البته اگر به نظافت آشپزخونه‌تون اهمیت نمیدین بهتره از نورهای مصنوعی برای فضای داخلی خونه تون استفاده نکنین، چونکه اینجوری فضای آشپزخونه‌تون زیبا نمیشه.
  • سقف‌های دندانه دار به افزایش زیبایی فضای داخلی آشپزخونه‌تون کمک می‌کنن. این سقف‌ها جلوه جدید و خاصی به آشپزخونه شما میدن.
  • سقف‌های دندانه دار مقاومت زیادی در مقابل رطوبت دارن. همچنین، اون‌ها مقاومت بالایی هم در مقابل محیط‌هایی با دمای بالا دارن. آشپزخونه به دلیل پخت و پز زیاد معمولا دمای مرطوب و بالایی داره، به همین علت استفاده از سقف‌های دندانه دار در این محیط کاربردی به نظر می رسن.
  • اگر سقف آشپزخونه شما کثیف شده و یا مواد غذایی حین آشپزی روش پاشیده و یا حتی آتیش سوزی‌های کوچیکی اونجا اتفاق افتاده، شما می‌تونین این نقص‌ها و کثیفی‌ها رو از طریق سقف‌های دندانه دار پوشش بدین و نمایی زیبا و جذاب برای آشپزخونه تون به وجود بیارین.
  • سقف‌های دندانه دار در مقابل آتیش سوزی مقاومت زیادی دارن، به همین خاطر استفاده از اونا در آشپزخونه می تونه منجر به افزایش امنیت فضای داخلی خونه تون بشه.

در مقابل مزایای زیادی که این سقف ها داشتن، تنها یک ایراد میشه بهش وارد کرد. به دلیل اینکه این سقف مقداری از ارتفاع سقف رو میگیره، برای فضاهایی مناسب است که محدودیت ارتفاعی ندارن.

طیف رنگی سقف‌های دندانه دار

رنگی که به طور متداول برای سقف‌های دندانه دار استفاده میشه، رنگ سفید است. اما این سقف‌ها در رنگ‌های طلایی، خاکستری، سیاه و … هم موجود هستند. علاوه بر تک رنگ‌های موجود، برخی تولید کنندگان از طرح‌های خلاقانه استفاده می‌کنند.

طیف رنگی

سقف دندانه دار طرح چوب

استفاده از مدل‌های طرح‌دار برای این سقف‌ها علاوه بر اینکه به زیبایی آشپزخونه کمک می‌کنه، در هزینه‌ها هم صرفه جویی می‌کنه. به دلیل اینکه هزینه‌ی این سقف‌ها کمتر از سایر مدل‌های سقف کاذب است.

کلام آخر

در پایان، سقف‌های دندانه دار به دلیل مزایای زیادی که داره، پیشنهاد خوبی برای فضای آشپزخونه میتونه باشه. استفاده از این سقف با توجه به طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، جلوه زیبایی به فضا میده.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments