4.0 0

انواع پنجره‌های‌ PVC و uPVC [با عکس]

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 اسفند 1401
انواع و مدل‌های پنجره پی‌وی‌سی (PVC) و یوپی‌وی‌سی (uPVC)

میخوای بدونی درب و پنجره پی وی سی و یو پی وی سی چی هستن؟ با مزایا و معایب استفاده از این پنجره ها آشنایی؟ میخواهی درب و پنجره uPVC نصب کنی و میخواهی چند مدل از این پنجره رو ببینی؟ قیمت چی؟ دونستن قیمت درب و پنجره uPVC برات مهمه؟

اگر برای رسیدن به جواب این سوالات اینجا اومدی، باید بهت بگم خوب جایی اومدی. در این مقاله در مورد همه این سوالات صحبت شده و مطمئناً جواب تک تک سوالاتت رو میتونی در ادامه پیدا کنی. پس با من همراه باش!

پی وی سی (PVC) و یو پی وی سی (uPVC) چیه؟

اول از همه یه توضیح مختصر در مورد پی وی سی و یو پی وی سی راهگشای این مطلب خواهد بود. پس از توضیح اونها شروع میکنیم.

پی وی سی (PVC) چیست؟

درب و پنجره PVC

پلی‌ونیل‌کلرید یه پلاستیک سبک‌وزن هست که در ساختمان کاربرد زیادی داره. استفاده از پلاستیک کننده ها این ماده رو منعطف میکنه و باعث میشه استفاده از اون در لوله های ساختمانی بصرفه باشه.

هرچند وجود بعضی از مواد سمی در ترکیب اون، گمانهای سمی بودن اون رو تقویت میکنه ولی همچنان در لوله های ساختمانی گزینه خوبی به حساب میاد.

یو پی وی سی (uPVC) چیست؟

پنجره پی وی سی

این ماده، همون پی وی سی هست با این تفاوت که از پلاستیک کننده ها در ترکیب اون استفاده نشده. همین استفاده نکردن از پلاستیک کننده ها، از انعطاف این ماده کم میکنه و نسبت به پی وی سی، ماده ای سخت‌تر میشه. اما نسبت به تغییر رنگ مقاوتر بوده و به محیط زیست هم آسیب نمیرسونه.

استفاده از یو پی وی سی در قاب و پروفیل های پنجره خیلی رایجه و نسبت به درب و پنجره پی وی سی هم بیشتر کار میشه.

مزیت‌ها و معایب پی وی سی (PVC) و یو پی وی سی (uPVC) نسبت به متریال دیگه چیه؟

upvc پنجره یو پی وی سی

خب همونطور که در بخش قبل گفتم، از متریال پی وی سی بیشتر برای لوله های ساختمانی استفاده میشه و از متریال یو پی وی سی بیشتر برای قاب پنجره استفاده میشه. بخاطر همین، در این بخش به مقایسه یو پی وی سی با آلومینیوم، چوب و آهن پرداخته شده.

 مزایای پنجره یو پی وی سی (uPVC):

استفاده از یو پی وی سی مزایایی داره که در ادامه به اونها اشاره میکنیم:

1- ضد آب: یو پی وی سی ضد آبه. همین امر موجب میشه از این متریال به راحتی در هر شرایط آب‌وهوایی استفاده کرد. بعضی از متریال مثل چوب و فلز این خاصیت رو ندارن و باید در مقابل رطوبت محافظت بشن.

2- زرد نمیشه: هرچند آلومینیوم هم ضدآبه ولی در اثر مجاورت زیاد با رطوبت به رنگ زرد متمایل میشه. همین نقص آلومینیوم باعث میشه تا پنجره های یو پی وی سی در برابر رطوبت، بدون رقیب باشه.

3- ارزون تره: پنجره یو پی وی سی نسبت به پنجره های آلومینیومی و چوبی ارزون تره. همین ملاک باعث میشه انتخاب بین یو پی وی سی و سایر متریال ها برای بیشتر افراد تا حدود آسون تر بشه.

4- در برابر موریانه مقاومه: پنجره یو پی وی سی در مقابل خورده شدن توسط موریانه مقاومه. این مورد، برای پنجره یو پی وی سی نسبت به پنجره چوبی یه امتیاز خوب محسوب میشه.

5- قابل بازیافته: یو پی وی سی رو میشه بعد از دوره کارکردش بازیابی کرد. همین موضوع باعث میشه این متریال به محیط زیست آسیبی نرسونه.

6- انتقال گرمایی ضعیفی داره: انتقال گرمایی ضعیف، باعث میشه در پاییز و زمستان اتلاف انرژی کم بشه. اتلاف انرژی، در پنجره های فلزی و آلومینیومی زیاده و پنجره یو پی وی سی در این زمینه از اونها پیشی گرفته.

 معایب پنجره یو پی وی سی (uPVC):

در ادامه، کمی هم به معایب یو پی وی سی بپردازیم:

1- در مقابل حرارت مقاوم نیست: وارد کردن حرارت زیاد و یا سرمای زیاد باعث میشه پنجره یو پی وی سی آسیب ببینه. این در حالیه که آلومینیوم میتونه در اون حرارت و یا سرما بخوبی عمل کنه.

2- نمیشه رنگ کرد: پنجره های چوبی و آلومینیوم یه خوبی که دارن این هست که رنگ میخورن. همین موضوع باعث میشه در صورت حس یکنواختی، خیلی راحت با رنگ کردن ظاهر پنجره رو عوض کرد.

3- استفاده از جنس بی‌کیفیت: نمونه های بی‌کیفیت این متریال بعد از گذشت چند سال به راحتی میشکنن و یا به رنگ زرد تغییر رنگ میدن.

پنجره پی وی سی (PVC) یا پنجره یو پی وی سی (uPVC)؟ کدوم بهتره؟

درب و پنجره پی وی سی

ممکنه این سوال برای خیلیا پیش بیاد که پنجره PVC بهتره یا uPVC؟

لازمه همین اول بگیم که زرد شدن رنگ قاب درب و پنجره پی وی سی یه مشکل رایجه. این موضوع به دلیل تابش نور خورشید ایجاد میشه و کاریش هم نمیشه کرد ولی قاب پنجره یو پی وی سی این مشکل رو نداره. البته جنس های با سطح کیفیت پایین یو پی وی سی، به مرور زمان این مشکل رو ممکنه پیدا کنن.

از طرفی قیمت قاب درب و پنجره پی وی سی به نسبت یو پی وی سی ارزون تر در میاد و برای نماهایی که نور به اون نمی‌تابه، گزینه مناسبی خواهد بود.

در ادامه برای مقایسه بهتر بین پی وی سی و یو پی وی سی، خوندن مقاله زیر خیلی مفیده:

مقایسه بین پنجره پی وی سی و پنجره یو پی وی سی

انواع مدل‌های درب پنجره دوجداره یو پی وی سی (uPVC)

درب و پنجره یو پی وی سی

خب حالا رسیدیم به بخش مدل‌ها و انواع پنجره uPVC !!!

وقتی صحبت از مدلهای پنجره به میان میاد همه به فکر تغییرات قاب اون می‌افتن درحالیکه قاب، فقط بخشی از پنجره است.

در ادامه میخوام یه تقسیم‌بندی با کمی تفاوت نشونت بدم. شاید کمتر کسی به تقسیم‌بندی پنجره براساس تعداد جداره های اون فکر میکنه ولی میخواهیم این کار رو انجام بدیم.

1.  درب و پنجره تک جداره

ساده ترین نوع پنجره که برای بقیه انواع اون، نقش پدر رو بازی میکنه، درب و پنجره تک جداره است.

حالا بریم ببینیم در طول زمان فناوری ساخت شیشه چه تغییراتی داشته:

جداره های پنجره تک جداره در قدیم از نوع شیشه سودا لایم (جام) بود که سطح صافی نداشت. اگر اطرافت یه شیشه یا آینه قدیمی داشته باشی، منظورم رو متوجه میشی. شکست نور در این نوع شیشه نامنظم بود و باعث میشد، تصویر پشت شیشه و یا تصویر بازتابی از آینه، کج‌ومعوج بشه.

اما با گذشت زمان، فناوری فلوتینگ (یا شناوریِ شیشه‌ی مایع روی یه مایع دیگه)، باعث شد شیشه ها صاف تر از قبل ساخته بشن و بشن چیزی که الان میبینیم.

بعدا در همین مرحله و زمانی که شیشه هنوز مایع بود یه نوع ماسه رو با طراحی خاص، روی شیشه اضافه کردن و شیشه های سندبلاست رو ساختن.

حتی همین شیشه رو در کوره های جداگانه ، طی یک فرآیندی پیچیده به شیشه سکوریت تبدیل کردن.

البته صحبت در مورد شیشه ساده هنوز تموم نشده ولی بهتره چند مدل از پنجره‌ی uPVC ساخته شده با این شیشه رو ببینیم.

درب و پنجره دوجداره upvc

یه پنجره تک جداره با بازشوهای ساده که روی یه زمینه آجر قرمز کار شده. یه کار کلاسیک خیلی جالب که قدمت این پنجره رو بخوبی به نمایش میذاره.

در نگاه اول حس میشه این پنجره از متریال طبیعیِ چوب ساخته شده ولی گوشه های تیز این پنجره، نشون دهنده غیرطبیعی بودن متریال اون هست.

مدل پنجره پی وی سی

یه پنجره از نوع اُرسی که در ایران استفاده از اون کمی از مد افتاده ولی در بعضی کشورها هنوز هواخواه داره. البته انگلیسی زبان ها اون رو به نام سش میشناسن و در بعضی از طراحی های داخلی، با این نام شناخته میشن.

یو پی وی سی UPVC

یه پنجره از متریال uPVC پنجره‌ای که یه جدار داره و دارای کتیبه است. منظورم از کتیبه همون قسمت مربعی شکل بالای پنجره است.

وجود کتیبه در پنجره های با ارتفاع زیاد، باعث میشه طرح نهایی پنجره از طرح مدرن کمی به طرح کلاسیک سوق داده بشه و برای دکوراسیون کلاسیک مناسب باشه.

2.  درب و پنجره دوجداره

شیشه های دوجداره، میراث‌دار همون شیشه تک جداره هستن. این شیشه ها هم از کنار هم قرار گرفتن دو شیشه ساده و یا سکوریت ساخته میشن. فضای بین این دوجداره با گاز بی‌اثری مثل آرگون پر میشه تا انتقال حرارت و صدا کاهش پیدا کنه.

البته که نوبت مدل های پنجره دوجداره uPVC رسیده.

پنجره یو پی وی سی

پنجره دوجداره‌ی این طرح دارای سه بازشوی یک حالته است. دوتا از این بازشوها بصورت افقی باز میشه و یکی دیگه هم بصورت عمودی باز میشه.

یو پی وی سی

یه درب دوجداره که از متریال uPVC ساخته شده. نکته جالب این درب، نوع بازشوی اون هست که بعد از اینکه بطور کامل باز میشه، اثری از درب وجود نداره.

انواع پنجره upvc

یه درب دوجداره uPVC دیگه که بین دو جداره‌ی اون کرکره وجود داره. بازوبسته شدن و تنظیم نور کرکره توسط اهرم ولومی که در بالا و گوشه‌ی درب وجود داره، انجام میشه.

قیمت درب و پنجره یو پی وی سی

یه مدل دیگه از پنجره دوجداره uPVC دیگه که دستگیره های خاص خودش رو داره. این عکس، تنوع دستگیره این متریال رو میرسونه و نشون میده جلوی متریال مثل چوب و آهن کم نمیاره.

پنجره دوجداره upvc

یکی از مهمترین ویژگی های درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی، جلوگیری از اتلاف انرژی توسط این درب و پنجره هاست. هر چقدر که تعداد بازشوهای یه دیوار بیشتر بشه، اتلاف انرژی تغییر زیادی نمیکنه.

در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در مورد نوع خاص پنجره دوجداره uPVC آورده شده. همچنین توصیه میکنم برای آشنایی بیشتر با انواع پنجره دوجداره مقاله زیر رو بخون:

پنجره دوجداره، انواع و مدل‌ها

3. درب و پنجره چند جداره

خب پنجره های چند جداره هم داستانی مثل پنجره دوجداره دارن ولی آینده‌شون با هم کمی متفاوته.

پنجره های چندجداره شامل پنجره سه جداره و چهار جداره میشه و اتلاف انرژی برای این نوع پنجره های خیلی کمه.

در عوض اتلاف انرژی کم، این پنجره ها از قیمت بالایی برخوردارن. به همین دلیل، موارد استفاده از اونها محدود میشه به موارد صنعتی که میخوان به هر نحوی شده از اتلاف انرژی صرف نظر کنن.

خب حالا بریم چند مدل از پنجره‌ی uPVC چندجداره رو ببینیم:

قیمت پنجره یو پی وی سی

شیشه های سه جداره، یکی از بهینه ترین انواع شیشه ها هستن که مقدار اتلاف انرژی و تبادل صوت در دو طرف اون خیلی کمه. البته استفاده از این شیشه ها، در خانه های معمولی خیلی رایج نیست.

upvc پنجره

هرچقدر تعداد و مساحت بازشوها بیشتر بشه، اتلاف انرژی هم بیشتر خواهد شد. یه روش برای کاهش اتلاف انرژی، استفاده از تعداد بیشتر جداره است. بازشوهای بالا که اتلاف انرژی اونها خیلی زیاد نیست، با شیشه سه جداره مسلح شدن.

درب و پنجره upvc

استفاده از شیشه های چهارجداره خیلی کمیابه. عکس بالا یه طرح معماری از یه پروژه است؛ در قسمت بیرونی با شیشه چهارجداره و سازه نگهدارنده اون طراحی شده. همینطور که میبینین شیشه چهارجداره، سطح بزرگی از یه ضلع پروژه رو در بر میگیره.

4.  دسته بندی پنجره پی وی سی بر اساس بازشو

خب برای این که موضوع انواع پنجره کامل بشه بهتره صحبتی از انواع بازشوهای اون هم داشته باشیم. دسته‌بندی مدل پنجره پی وی سی و یو پی وی سی بر اساس بازشو، یه دسته‌بندی بزرگی رو در بر میگیره. خلاصه بازشوهایی که این دو پنجره میتونن داشته باشن رو در زیر آوردم:

  • پنجره ثابت
  • بازشوی تک حالته
  • بازشوی دوحالته
  • بازشوی کشویی ریلی
  • بازشوی کشویی فلوکس واگنی
  • بازشوی فرانسوی
  • بازشوی آکاردئونی

به‌روزترین قیمت پنجره یو پی وی سی دوجداره چقدره؟

حالا وقتشه یه گذری به قیمت پنجره دوجداره uPVC هم بزنیم. قیمت پنجره یو پی وی سی دوجداره براساس ابعاد پنجره، انواع بازشو و برند پروفیل uPVC تقسیم بندی های متفاوتی دارن. و همین موضوع باعث میشه قیمت دهی برای پنجره دشوار بشه و در این مقاله نگنجه. بنابراین، در مقاله زیر بصورت ویژه قیمت انواع پنجره دوجداره رو بررسی کردیم:

قیمت انواع پنجره دوجداره

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments