5.0 0

4 لوله کشی مهم در بازسازی ساختمان + نکات طلایی اجرا

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  15 آبان 1400
4 لوله کشی مهم در بازسازی ساختمان + نکات طلایی اجرا

می‌دونستین یکی از بخش‌های خیلی مهم در بازسازی ساختمان، لوله کشی است؟ بله، لوله کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تاسیسات ساختمانی محسوب میشه. تمرکز بیشتر روی ظاهر ساختمان‌ها و دیده نشدن تاسیسات ساختمانی، گاهی باعث میشه تا کمتر به این بخش مهم توجه بشه. خیلی از ساختمان‌های قدیمی به خاطر پوسیدگی، نشتی یا خوردگی لوله‌ها، نیاز دارن تا لوله کشی اون ها تعویض بشه. در این مقاله می‌خوایم در مورد انواع لوله کشی (یکی از آیتم های بازسازی ساختمان) و لوله‌های مناسب برای هر قسمت صحبت کنیم. در پایان هم چند نکته اجرایی مهم رو با هم بررسی می‌کنیم.

انواع لوله کشی ساختمان چند نوع اند؟

انواع لوله کشی ساختمان به چهار بخش اساسی و مهم زیر تقسیم میشن:

  1. لوله کشی آب سرد و گرم
  2. لوله کشی شوفاژ و پکیج
  3. لوله کشی فاضلاب
  4. لوله کشی گاز

در ادامه به طور مفصل هر کدام از این موارد رو برای شما توضیح میدیم.

1. لوله کشی آب سرد و گرم و لوله مناسب برای آن

این نوع لوله کشی در واقع برای انتقال آب بهداشتی، یعنی آب آَشامیدنی مصرفی، حمام و سرویس بهداشتی است. به همین دلیل خیلی مهم است که از لوله‌ای برای انتقال اون استفاده بشه که به آب آسیبی نرسه و غیربهداشتی نشه. یکی از دلایلی که میگن لوله‌های آب گرم و سرد نباید کنار لوله‌های فاضلاب قرار بگیره هم همین موضوع است.

لوله مناسب برای انتقال آب سرد و گرم چیست؟

در گذشته بیشتر لوله‌‌هایی که برای انتقال آب گرم و سرد استفاده میشدن، فلزی بودن و به صورت روکار اجرا میشدن که مشکلات زیادی مثل زنگ‌زدگی رو به همراه داشتن. اما امروزه برای انتقال آب بهداشتی در ساختمان‌ها بیشتر از لوله‌های پلی اتیلن، پلی پروپلین (این دو مورد جزو لوله های پلیمری هستن) و پنج لایه استفاده میکنن که هرکدام مزایا و معایب خودشون رو دارن.

در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام میدیم:

  • لوله پلی اتیلن: پلی اتیلن جزء لوله‌های پلاستیکی است. از ویژگی‌های این لوله، مقاومت کم اون در برابر حرارت، مقاومت زیاد اون در برابر خوردگی، روش‌های متنوع نصب، انعطاف پذیری زیاد و سختی در حمل و نقل رو میشه نام برد.
  • لوله پلی پروپلین: این لوله‌ها به لوله سبز هم معروف هستن. از ویژگی‌های لوله پلی پروپلین، قیمت مناسب، وزن کم، اجرای آسان، شکل‌پذیری بر اثر تغییردما، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی است.
  • لوله پنج لایه: لوله‌های پنج لایه یکی از جدیدترین نوع لوله‌ها محسوب میشن که به سوپرپایپ هم معروف هستن. این لوله‌ها علاوه بر مزایای لوله‌های پلی پروپلین، دیگه مشکل تغییر شکل لوله‌های پلیمری رو ندارن و در برابر فشار بالا هم مقاوم هستن.لوله کشی ساختمان در بازسازی (2)

2. لوله کشی شوفاژ و پکیج و لوله مناسب برای آن

یکی از لوله کشی‌های مهم در ساختمان، لوله کشی‌های پکیج و شوفاژها هستن. لوله کشی پکیج به سه روش انشعابی، کلکتوری و تلفیقی انجام میشه. روش کلکتوری به دلیل تعداد بیشتر اتصالات و لوله‌های استفاده شده، گران‌تر از روش انشعابی است. در روش کلکتوری مقدار نشتی به حداقل میرسه و ما معمولا با پوسیدگی مواجه نمی‌شیم. برای لوله کشی‌های پکیج و شوفاژ نیز از لوله‌های فلزی، پلیمری و اغلب پنج لایه استفاده میکنن.

لوله کشی پکیج در بازسازی ساختمان

3. لوله کشی فاضلاب و لوله مناسب برای آن

برای جمع آوری و تخلیه پسماندها و مواد زائد حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و … باید از لوله کشی فاضلاب استفاده کرد. تخلیه این مواد زائد معمولا از بالا به پایین انجام میشه. با توجه به نوع ساختمان، این فاضلاب یا به چاه یا به سیستم اگو ریخته میشه. دقت در اجرای لوله کشی فاضلاب خیلی اهمیت داره، چون کوچک‌ترین مقدار نشت یا گرفتگی در اون هم باعث پیچیدن بوی بد و خسارت زدن به ساختمان میشه. در ساختمان‌های قدیمی برای لوله کشی فاضلاب از لوله‌های چدنی استفاده میکردن اما امروزه استفاده از لوله‌های پلی اتیلن، پی وی سی، پلیکا و پوش فیت رایج‌تر است.

لوله کشی ساختمان (2)

4. لوله کشی گاز و لوله مناسب برای آن

یکی از لوله کشی‌های مهم و حساس ساختمانی، لوله کشی گاز است. این لوله کشی به دو روش توکار و روکار انجام میشه که در ادامه اون ها رو توضیح میدیم:

1.  لوله کشی روکار

لوله کشی روکار زمانی استفاده میشه که ما نیازی به دسترسی مجدد به لوله کشی نداشته باشیم و یا ساخت و ساز تمام شده باشه. به همین دلیل یکی از مزیت‌های لوله کشی روکار، قابلیت دسترسی آسان و تعمیر و بازسازی اون است. این نوع لوله کشی از لحاظ قیمتی نیز ارزان‌تر است. از خوبی‌های این نوع لوله کشی این است که میشه به اون انشعاباتی رو اضافه کرد. در لوله کشی روکار بهتر است که از لوله‌های فولادی، مسی و یا لوله های قابل انعطاف استفاده بشه.

2.  لوله کشی توکار

لوله کشی توکار بهترین نوع لوله کشی برای ساختمان‌های در حال ساخت است. برای این نوع لوله کشی از لوله‌های مانیسمان یا API استفاده میکنن. لوله‌های توکار در برابر خم شدگی، ترکیدگی و پوسیدگی خیلی مقاوم هستن.

لوله کشی گاز ساختمان

نکات طلایی موثر در اجرای اصولی لوله کشی چیست؟

در هنگام اجرای لوله کشی به عنوان یکی از آیتم های بازسازی ساختمان، بهتر است این نکات مهم و طلایی رو در نظر بگیریم:

  1. محل قرارگیری لوله‌ها باید طوری انتخاب بشه که لوله‌ها در معرض منجمد شدن قرار نگیرن. سرما و یخ‌زدگی لوله باعث نشتی و شکستگی میشه.
  2. لوله کشی ساختمان باید با استفاده از نقشه تاسیسات ساختمان و استانداردهای مربوطه انجام بشه. این مساله نیاز داره تا یک متخصص باتجربه، دقیق و با سرعت عمل کافی این کار رو انجام بده.

برای پیدا کردن چنین نیروی حرفه‌ای و با تجربه‌ای، میتونین از متخصصین سلام ساختمان هم کمک بگیرین. سلام ساختمان یک بازار ساختمانی آنلاین هست که متخصص حرفه‌ای شهر شما رو به صورت رایگان بهتون معرفی میکنه.

  1. استفاده از وسایل و لوازم باکیفیت یکی دیگه از عوامل مهم در اجرای لوله کشی است. مساله‌ای که اگه بهش توجه نشه، مشکلات اون بعد از اجرا مشخص میشه و میتونه خسارت‌های بیشتری رو وارد کنه.
  2. از اونجایی که بیشتر اوقات اجرای لوله کشی با یکسری عملیات‌های دیگه در ساختمان همزمان است، باید به مراقبت و محافظت از لوله‌ها و بقیه وسایل توجه کرد.
  3. امکان دسترسی به لوله‌ها یکی از اصول اساسی و مهم در لوله کشی ساختمان است. اجرای لوله کشی باید جوری باشه که بعد از خرابی یا به وجود اومدن شکستگی، ترک یا مشکل دیگه‌ای، به راحتی بشه تعمیر رو انجام داد.
  4. لوله ها قبل از استفاده حتما باید چک بشن تا ترک یا شکستگی نداشته باشن و از محکم بودن اتصالات مطمئن بشیم.
  5. لوله‌ها نباید در معرض آفتاب و نور خورشید قرار بگیرن، بنابراین اگه جایی چنین مشکلی وجود داره حتما روی لوله‌ها رو بپوشونید. اینطوری عمر لوله‌ها کم نمیشه و دیرتر خراب میشن.لوله کشی در بازسازی (1)

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments