4.5 1

0 تا 100 دکوراسیون مدرن!

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  27 تیر 1400
سبک مدرن (8)

مدرنیسم یک جنبش فلسفی و هنری بود که در اواخر قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم در جوامع غربی شکل گرفت. درواقع هنرمندان می‌خواستن از اشکال سنتی هنر جدا بشن و شکل جدیدی از هنر و فلسفه رو به کار بگیرن که انعکاسی از جهان صنعتی باشه، مثل شهرنشینی، فناوری‌های جدید و حتی جنگ! این سبک در حوزه‌های مختلف وارد شد، یکی از اون‌ها معماری بود. معماری ساختمان‌ها و انواع سبک های دکوراسیون داخلی مثل سبک مدرن که قراره در این مقاله بهشون پرداخته بشه. فهرست مطالب این مقاله رو می‌تونین در ادامه مشاهده کنین:

  1. شعار معماری مدرن چیست؟
  2. سبک مدرن در فضاهای مختلف
  3. ویژگی‌های دکوراسیون مدرن
  4. طراحی مدرن چه مزایای داره؟
  5. معایب دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟

شعار معماری مدرن چیست؟

«فرم تابع عملکرده» این شعار معماری مدرن هست و خیلی از مفاهیم بر پایه همین شعار شکل گرفتن. در جنبش مدرنیسم از مصالح سنتی مثل چوب، سنگ و آجر فاصله گرفتن و به مصالح صنعتی از جمله شیشه، فولاد و بتن روی آوردن و مسلما پیشرفت این مصالح هم تاثیر بسزایی در این امر داشت. خانه‌ها پنجره‌های بزرگ، سقف‌های مسطح پیدا کردن و در شکل‌های مکعبی یا حتی استوانه‌ای ساخته می‌شدن. این مصالح و امکانات جدید اجازه می‌داد که ارتفاع ساختمان‌ها هم بلندتر بشه. دکوراسیون مدرن (1)

دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟

از اون‌جایی که سبک مدرن می‌تونه تلفیقی از سبک‌های دیگه هم باشه، تعریف منحصربه‌فرد اون سخته. در ساده‌ترین حالت میشه گفت طراحی مدرن انعکاس جنبش هنری مدرن در فضای داخلی هست. سبک مدرن با ریشه در معماری اسکاندیناوی و آلمانی دارای مفاهیم ساده‌ای هست. معمولا تمرکز بر استفاده از مصالح و رنگ‌های خنثی با حذف جزئیات غیرضروری و استفاده از تک‌رنگ‌ها و پارچه‌ها و بافت‌های بدون الگو که اکثرا در اتاق‌های سفید جای گرفتن، هست. دکوراسیون مدرن (1) طراحی داخلی مدرن بیشتر با خطوط صاف، فرم هندسی، فضاهای روشن، ارجحیت عملکرد و فضاهای اختصاصی ذخیره‌سازی شناخته میشه. حالا می‌خوایم در ادامه ببینیم دکوراسیون داخلی به سبک مدرن دقیقا چه ویژگی‌هایی داره.

سبک مدرن در فضاهای مختلف

اگه میخواین بدونین در فضاهای مختلف چطور میشه سبک مدرن رو پیاده سازی کرد، میتونین از مقالات زیر استفاده کنین:

ویژگی‌های دکوراسیون مدرن

در ادامه به 10 ویژگیِ اصلیِ دکوراسیون مدرن میپردازیم:

1. نقشه آزاد و باز در دکوراسیون مدرن

چیدمانی با نقشه باز و آزاد یکی از ضروریات سبک مدرن محسوب میشه. این کار باعث میشه شما از شر ساختار و وسایل غیرضروری خلاص بشید و دید گسترده و بازی در خانه ایجاد میشه که دسترسی‌ها رو هم راحت‌تر می‌کنه، هوا هم به خوبی در تمام خانه جریان پیدا می‌کنه. دکوراسیون مدرن (2)

2. استفاده از خطوط صاف

طرح‌های مدرن اغلب با خطوط ساده و صاف شکل می‌گیرن. خطوط قوی عمودی و افقی در شکل‌گیری فضا و طراحی مبلمان و وسایل تزئینی به وضوح دیده میشن. شاید براتون جالب باشه که در سبک مدرن ستون ببینید، اما جای تعجبی نداره؛ ستون‌های استوانه‌ای با خطوط عمودی و از جنس بتن تقویت شده گاها در سبک مدرن قابل مشاهده هستن. دکوراسیون مدرن (3)

3. عناصر صنعتی در دکوراسیون مدرن

اگر مصالحی مثل بتن، شیشه و فولاد پیشرفت نمی‌کردن، سبک مدرنی هم درکار نبود و اگر این سبک ادامه پیدا نمی‌کرد، پیشرفت‌های بیشتر این مصالح رو هم شاهد نبودیم. پس یادتون باشه در سبک مدرن حتما از مبلمان فولادی و بتنی برای احترام به هسته شکل‌دهنده این سبک استفاده کنید. دکوراسیون مدرن

4. پنجره‌های بزرگ: یکی از الزامات خانه های مدرن

وقتی به سبک مدرن فکر می‌کنید، حجم زیادی از نور رو متصور میشیم، چون که یکی از الزامات خانه‌های مدرن پنجره‌های بزرگ اغلب با پرده‌هایی بلند و نازک هست. هوای تمیز و تازه رو به درون ریه‌هاتون بکشین. دکوراسیون مدرن (5)

5. در طراحی مدرن قالب‌ها رو رها کنید!

تزئیناتی مثل قالب و قرنیز در سبک مدرن جایی ندارن چون اصل بر حذف جزئیات غیرضروری هست. حتی در آشپزخانه‌های مدرن حداقل جزئیات استفاده میشه؛ چه در زمینه دستگیره که بیشتر کابینت‌ها بدون دستگیره هستن و چه در انتخاب متریال که اغلب ساده انتخاب میشن. دکوراسیون مدرن 323

6. به دور از شلوغی

اپن آشپزخانه، طاقچه، دیوار و هر جایی که در معرض دید قرار داره در سبک مدرن به تاثی از شعار «کمتر بیشتر است» سبک مینیمالیسم باید خالی از هر آشفتگی و بهم‌ریختگی و شلوغی باشه. پس به نظم‌دهی و فضای ذخیره‌سازی در این سبک توجه ویژه‌ای داشته باشید. دکوراسیون مدرن (7)

7. دیوارهای خنثی: چارچوب معماری مدرن

بعد از تزئینات و نقاشی و کاغذدیواری‌های ویکتوریایی، طرفداران مدرن به سکون و آرامش دیوارهای خنثی روی آوردن. انتخاب رنگ‌هایی با تناژ سفید و خاکستری برای دیوارها چه در داخل و چه خارج خانه بیشتر از هر چیزی در سبک مدرن دیده میشن. دکوراسیون مدرن (8)

8. رنگ‌های اصلی در دکوراسیون مدرن

فضای داخلی مدرن به انتخاب رنگ‌های جسورانه شناخته میشه. درواقع رنگ‌های زمینه معمولا خنثی و تک رنگ هستن اما رنگ‌های شاخص برای آثار هنری یا بعضی مبلمان انتخاب میشن، مثل زرد، آبی، سیاه و …. دکوراسیون مدرن (9)

9. مبلمان ساده: هر چه ساده تر باشه به سبک مدرن نزدیکتر هست

مبلمانی که در چیدمان مدرن خانه دیده میشن، اکثرا با خطوط صاف و ساده طراحی شدن و تقریبا بدون جزئیات برجسته هستن. پارچه و بافت‌های استفاده شده در اون‌ها هم اغلب ساده و بدون الگو هستن. عنصر فلز رو نیز در ترکیب با کتان و … زیاد می‌بینید. سبک مدرن (1)

10. استفاده از هنر مدرن

هنرمندان مدرن نگاه سنتی‌گراها رو به رئالیسم ندارن و سعی دارن هنر رو در قالب رنگ‌های پر جنب و جوش و اشکال بدیع شکل بدن. هنر انتزاعی، کوبیسم و فاویسم منبع الهام سبک مدرن هستن. سبک مدرن (2)

طراحی مدرن چه مزایای داره؟

به صورت کلی میشه گفت مزایای سبک مدرن در دکوراسیون داخلی خانه عبارت اند از:

  1. استفاده بهینه از فضا

در طراحی مدرن سعی بر این هست که از فضای داخلی و خارجی البته با توجه به مقررات طراحی شهری به بهترین و بیشترین شکل ممکن استفاده بشه. معمولا طراحی یک خانه مدرن به صورتی هست که بیشترین سطح استفاده، بیشترین نور و جریان کافی هوای آزاد رو در پی داشته باشه. سبک مدرن (3)

2. ایجاد تعادل بین کارآیی و زیبایی طراحی

خانه‌هایی با طراحی مدرن اغلب نماهای بزرگ خارجی دارن و با خطوط صاف شکل گرفتن و از عناصری مثل سنگ، شیشه، چوب و فلز استفاده شده که همه این‌ها در عین کارآیی بسیار زیبا به نظر می‌رسند. این روند در فضای داخلی هم دنبال میشه. شاید تصور کنید اگر جزئیات رو از دکوراسیون بگیرید، فضای خانه خیلی خشک و بی‌روح میشه اما باید بدونید که سبک مدرن زیبایی در عین سادگی رو می‌پسنده و چون معمولا خانه‌هایی به سبک مدرن هیچ وقت از مد نمیفتن و به مدت طولانی سبکشون حفظ میشه، پس زیبایی بصری یکی از اصول سبک مدرن به شمار میاد. سبک مدرن (4)

3. سازگاری زیاد با محیط زیست و پایداری

در طراحی مدرن سعی بر استفاده از انرژی بازیافتی هست و در قسمت‌های مختلف ساخت به کاهش هر چه بیشتر زباله تاکید میشه. در بسیاری از خانه‌های مدرن از مصالح ساختمانی بازیافتی و پایدار و وسایل لوله‌کشی کم مصرف استفاده میشه و گاها روشنایی رو هم با مصرف انرژی تامین می‌کنند. پس تعبیه سیستم‌های مربوط به این موارد نیز باید مدنظر باشند. سبک مدرن (5)

4. انعطاف‌پذیری فضا

وقتی اصل نقشه آزاد و باز رو با سادگی همراه کنید، فضاهای منعطفی به وجود میان که این قابلیت رو دارن به شکل‌ها و کاربری‌های مختلف تغییر کنند. حتی با وجود مبلمان‌های چند عملکردی و قابل حمل میشه از خریدهای مجدد هم جلوگیری کرد. سبک مدرن (6)

معایب دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟

درسته که سبک مدرن طرفداران و مزایای زیادی داره اما این سبک هم مطمئنا عاری از هر عیبی نیست. مثلاً:

  • اگر دنبال جلب توجه هستین یا می‌خواین دکوراسیون شاخصی داشته باشید، سبک مدرن به شما پیشنهاد نمیشه؛ چون حتی اگر فرم متفاوتی استفاده بشه و ابعاد تغییر کنه، بازهم سبک مدرن به چشم خیلی‌ها آشنا میاد. پس اینکه بتونید فضایی مدرن طراحی کنید که متمایز باشه کار سختی به نظر می‌رسه. حتی خرید مبلمان‌های خاص و هزینه‌های گزاف هم ممکنه نگاه دومی از جانب بیننده رو براتون به دنبال داشته باشه، نه بیشتر. همه این‌ها هم به خاطر روح حاکم به فضاهای مدرن هست.
  • نمیشه برای همه خانه‌ها سبک مدرن رو پیشنهاد و اون رو پیاده کرد. اگر فضای بیرونی و دیوارها و تزئینات داخلی گویای سبک کلاسیک باشند، اجرای دکوراسیون مدرن کار رو نچسب می‌کنه و به فضا نمی‌شینه. این عدم تطابق باعث آشفتگی و حس سردرگمی میشه. پس به این نکته دقت داشته باشید که سبک مدرن رو علاوه بر اینکه باید در تمامی قسمت‌های خانه اجرا کرد، در ابتدا باید ببینیم با روح فضا هم سازگار هست یا نه.

سبک مدرن (7) تا اینجا با مفهوم و پیشینه مدرنیسم و کاربرد اون در معماری و دکوراسیون داخلی آشنا شدیم. اصول دکوراسیون مدرن رو مرور کردیم و به مزایا و معایبش پی بردیم. در ادامه مقالات این سبک به تفکیک با فضاهای خانه به سبک مدرن آشنا می‌شم و نمونه‌های تصویری اون رو می‌بینیم که به شناخت ما از این سبک کمک بسیاری می‌کنه و در نهایت بعد از شناخت کافی و بررسی‌های لازم اگر دوست داشتید، می‌تونید سبک مدرن رو در خانه‌های خودتون اجرا کنید.  

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
لیدا
لیدا
01 تیر 1402 16:00

مقاله خوب و مفید
ممنون💟✅